Arménie logistické aspekty Teritoriální setkání ICC ČR 28.dubna 2016
Logistické aspekty při obchodech s Arménií ARMÉNIE, oficiálním názvem Arménská republika je stát ležící v Zakavkazsku v jihozápadní Asii, bez přístupu k moři. Podle některých definic je Arménie součástí Evropy. Na severu hraničí s Gruzií (164 km), na východě s Ázerbajdžánem a de facto nezávislou Nagorno-karabašskou republikou (566 km), na jihu s Íránem (35 km) a na západě s ázerbájdžánskou exklávou Nachičevan (221 km) a Tureckem (268 km). Většina možných spojení s vnějším světem je tedy komplikovaná; a přesto tudy ve starověku vedly karavanní stezky, a poloha Arménie může být příslibem i do budoucnosti.
Logistické aspekty při obchodech s Arménií ARMÉNIE, jak již uvedeno, je zemí bez vlastního přístupu k moři, a musí proto spoléhat, podobně jako Česko, na přístavy v okolních zemích. Jelikož je však Arménie v latentním sporu s Ázerbajdžánem, jehož přístav Baku by mohl účelu transitu sloužit, a ani turecký Trabzon není pro svou vzdálenost vhodný, je pro Arménii jedinou průchozí branou gruzínský přístav Poti v Černém moři. Námořní spojení :
Logistické aspekty při obchodech s Arménií Námořní spojení : Z evropských přístavů či vnitrozemí lze odesílat zboží po moři do Poti standardní cestou Bosporem a přes Černé moře a z Poti dále do Arménie po silnici či železnici. Námořní linky, které tuto oblast obsluhují, začínají obvykle v tureckém Istanbulu a poté najíždějí větší počet přístavů od Bulharska až po severní Turecko. Toto spojení proto nevyniká nijak rychlou dobou plavby (28 dnů), z Hamburku odjíždí cca 5 spojů týdně. Ceny jsou také poměrně vysoké: € 1100/20DC a € 1700/40DC. Dlužno podotknout, že jde o typickou nerovnováhu na tomto trhu, též silně ovlivněnou problematickou situací v oblasti Krymu.
Logistické aspekty při obchodech s Arménií Letecké spojení : Vzhledem k geografii země a koncentraci obyvatelstva pracují v zemi pouze dvě mezinárodní letiště: Shirak Int´l Airport v Gyumri a hlavní letiště v zemi, v metropolitní oblasti hlavního města (Parakar) – ZVARTNOST INT´L AIRPORT (kód EVN). Přímé spojení z Prahy do Jerevanu v této chvíli (na rozdíl od okolních zemí) bohužel nabízeno není. Cargo spojení je proto silně závislé na lokálních dopravních uzlech: Dubai, Moskva, Kiev, a cena tomu odpovídá = Kč 58-62/kg na škále 100+.
Logistické aspekty při obchodech s Arménií Silniční spojení : Silnice jsou – vzhledem k nedostatečné železniční síti (i jako následek kompliko- vaného profilu země) – jediným významným dopravním spojením jak v rámci země, tak především do zahraničí. Nejvýznamnější silnicí je M1 z hlavního města směrem ke gruzínské hranici (Gyumri-Bavra) a M2 do Íránu (Kapan- Meghri). Silnice k tureckým hranicím jsou v tuto chvíli nefunkční, podobně i východní směr do Ázerbajdžánu není v dobrém stavu. Celková délka silnic v Arménii činí cca 8500 km, a z toho naprostá většina je asfaltovaných. Síť je však řídká.
Logistické aspekty při obchodech s Arménií Železniční spojení : První trať byla vybudována v Arménii ještě v 19. století (Gyumri-Tbilisi), a jelikož byla podstatná část Arménie pod Ruskou nadvládou, trať dostala carský rozchod 1524 mm. Další tratě pak byly budovány na východ, do Ázerbajdžánu a dále do oblasti Persie. Napojen byl i Kars v dnešním Turecku. Po rozpadu SSSR byla bohužel spojení do Ázerbajdžánu a Turecka přerušena, a v současné době je v provozu pouze 736 km tratí, s jediným přesahem do zahraničí = do Gruzie a dále do Soči. Uvažuje se o znovuvybudování a elektrifikaci trati do Meghri a odtud dále do Íránu.
Logistické aspekty při obchodech s Arménií Arménie je od roku 2003 členem WTO, z čehož země silně těží vzájemně poskytnutými doložkami nejvyšších výhod s ostatními členy. Též jsou v zemi silně zjednodušeny celní procedury / směřují k podpoře vzájemného obchodu. Patří sem e-celnice, uznání harmonizovaného celního sazebníku HS, pouhé dvě sazby dovozní daně (0% a 10%, první pro investiční dovozy, druhá pro spotřební zboží). Pouze alkohol a tabákové výrobky podléhají dodatečné dani – více viz nebo Arménský celní kodex. Země též uznává celní režim TIR. Dovážené zboží tudíž lze proclít jak na hraničních přechodech, tak také na vnitrozemských celních bodech. Arménie dosud není signatářem dohody o ochraně před zavlečením škůdců ISPM 15. Celní omezení a ochrana před zavlečením škůdců a chorob
Logistické aspekty při obchodech s Arménií Děkuji Vám za pozornost ! Petr Rožek Lektor ICC Praha