“O lásce mluví všechny myšlenky mé” žena a láska v díle Danta, Petrarky a Boccaccia Ivana Oviszach FF JU České Budějovice.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„Báseň“ Zastav se v tichu….
Advertisements

Poučení od motýla Jednoho dne se v zámotku objevil malý otvůrek; člověk seděl a několik hodin pozoroval motýla, jak se usilovně snaží protlačit tělo tímto.
To je Tvůj dům 1. Přicházíme dnes Ti chválu vzdát.
krásný rok, kdy jsme dovršili naši lásku sňatkem.
Peníze.
Citáty O LÁSCE.
O lásce a milování Až se mě jednou zeptáš, jestli mám raději Tebe nebo svůj život, já Ti odpovím, že svůj život. A Ty odejdeš …. aniž bys věděla, že můj.
Integrita bezúhonnost
Já vím.... Já vím... Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát. Ty jsi neřekl,
Znám, zemi znám 1. Znám, zemi znám, tam se touha má vrací, tu kterou Bůh lidem dávno dal. Znám, zemi znám, kde se trápení ztrácí, tam není místa pro žal.
Není člověk ten, který by se líbil lidem všem…
Léta.... Léta... Duše jen rány přijímá srdce tichou bolest zná oči zkoušejí to tajit Samotu v sobě mám radost žádnou nevnímám slzy.
Lásko dej mi čas.... Lásko dej mi čas... Možná se mýlíš, možná to není sen. To byla moje dlaň na tvém spánku, a tvůj dech podobný vánku.
Definice zapomínání: 1. Zánik vzpomínky. 2. Zánik nežné náklonnosti.
Svatý syn, přišel na svět, provázel lid, třicet tři let ač ještě mlád, ač plný sil, kříž smrti mé zakusil, zakusil. Ref.: němý jak Beránek šel vstříc smrti.
Ve společenství s Matkou Boží
Těm, kteří si na sobě zakládali, že jsou spravedliví, a ostatními pohrdali, pověděl Ježíš toto podobenství: Dva muži šli do chrámu, aby se pomodlili,
Pro Lucku kterou z celého srdce miluji!
P r o milovanou Autor Hanis.
1. Ó hlavo plná trýzně, | běd, ran i soužení, | ty zřídlo Boží přízně, | z níž spása pramení | ó hlavo ozdobená ctí, | slávu s výsostí, | jak velká stihla.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Ledová kráska.
…je to čarodějka, …je to čarodějka, která navrací život a snívá na křídlech andělů. která navrací život a snívá na křídlech andělů. …je živá, …je živá,
Pro Miláčka JÁJU …….. Pro Miláčka JÁJU ……. Jsi poupátko mého štěstí, co nikdy neuvadá, jsi studánka všech neřestí, co nikdy nevysychá. Jsi zlaťoučké.
Vyznání.
1. Svěřím své břímě Pánu svému, | duše své vypovím mu žal. | Vždyť, by sňal ze mne hříchu tíži, | cestou kříže se ubíral. | Na prsou jeho složím svou hlavu,
1. Má duše, svého pána chval, | vzdej jemu děkování! | Péči svou všechnu naň uval, | v něm slož celé doufání! | On má dost cest, | plný svět jest divné.
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
1. výročí Danielka a Jaroušek 2007.
4. Šestistopým daktylem Cokoli zkoušel jsem napsat, pokaždé napsal jsem verš... Ovidius.
Italská renesanční literatura II Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Amore amore .... Amore amore ... Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám Ode dne, co Tě znám, divný pocit v srdci mám. Sám sebe ptám.
1. Tys naděj má, | jen ty sám, | Bože můj, na tebe spoléhám
Má duše žíznivá Má duše žíznivá touží po Tobě jak laň, když žádá pít. Jen Ty sám můžeš dát mé duši plnost, v Tobě chrám chci mít. Křídla Tvá jsou stínem.
Pár vtípků.
1. Slyš, jaká překrásná píseň | rozléhá se po nebi! | Andělů to svaté sbory | Pána Boha velebí. | Je to píseň o radosti | dané všemu stvoření: | Sláva.
CHVÁLÍM DEN, KDY JSI PŘIŠEL K NÁM, PORAZIL SMRT, ZACHRÁNIL JSI NÁS, V RADOSTI TEĎ ŽIJEM V TOBĚ DÁL. PRÁZDNÝ KŘÍŽ A PRÁZDNÝ HROB, ŽIVOT VĚČNÝ PRO NÁS BYL.
NÁDHERNÝ 1. VE TVÉM SRDCI JE SOUCIT A SLITOVÁNÍ,
Já zpívám o svém Ježíši 1. Já zpívám o svém Ježíši, aby věděl svět, že je můj Pán nejdražší, všem chci povědět. Modlitbu mou vyslyšel, ke mně na zem sám.
1. Kristova krev a spravednost | je svatební můj šat a skvost, | jímž pro nebe se ustrojím | a před Bohem tak obstojím.
Scházíš mi lásko .... Scházíš mi lásko ...
1. Chci tebe milovat, má sílo, | můj skvoste, jímž se oději, | a z lásky konat každé dílo | vždy vroucněji a věrněji! | Chci milovat tě, jasný dni, | i.
1. Slyš kdo to stojí u dveří a volá: | Duše, otevři
1. Vzácný dar svůj, živou víru, | Pane můj, mi zachovej, | na plnou ji uveď míru, | čeho třeba ještě dej! | Co jsem bez tvé víry v tebe? | Nad propastí.
1. Jsem bouří žití znaven, ty při mně stůj: přístavem buď mi, hradem sám, Pane, můj. Když loďka žití mého už marně hledá cíl, ty pomoz rukou svojí, v přístav.
1. Věčný Bože, silný v boji, | jak jsou příbytkové tvoji rozkošní, | ze všech nejkrásnější. | A proto touží má duše | po síních tvých v každém čase, |
1. Vezmi, Pane, život můj, | k své jej službě zasvěcuj
Hudba doznívá, k Tobě přicházím, chci jen Tebe znát
1. Spasiteli vyvýšený, | pane přesvatý, | v roucho slávy přioděný, | světlem objatý! | Za tebou jen kráčet smíme, | však již zde ti náležíme, | v životě.
1. Zvěst spásy přeradostná | zní po světa končinách: | vykoupení dokonáno na Golgotě výšinách. | Tak miloval Bůh svět, | že až na smrt Syna dal, | aby,
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
1. Svou lásku, pramen vody čisté | Kristus mne právě zjevuje | a jeho odpuštění jisté | teď z kříže ke mně směřuje. | Já na Krista tak pamatuji, | když.
Galatským 5:22-23 Ovocem Ducha je však láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, mírnost, sebeovládání.
 Aneb to nejlepší, co nás mohlo potkat….  Na počátku Bůh stvořil nebe a zemi (Gen 1,1)  Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, jako muže a ženu.
Sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
P r o milovanou Autor Hanis.
Ježíš.
„Báseň“ Zastav se v tichu….
Já zpívám o svém Ježíši 1. Já zpívám o svém Ježíši, aby věděl svět, že je můj Pán nejdražší, všem chci povědět. Modlitbu mou vyslyšel, ke mně na zem sám.
Já zpívám o svém Ježíši 1. Já zpívám o svém Ježíši, aby věděl svět, že je můj Pán nejdražší, všem chci povědět. Modlitbu mou vyslyšel, ke mně na zem sám.
Kolikrát? Matouš 18,21-35.
Biblické verše....
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Před Tebou smím pokleknout, vyznat Ti lásku, Pane můj, jsi pro mě nejvzácnější. Teď srdce své otvírám a prosím, vejdi jako Král. Jolana Krásná 2001 Rosa,
Přeji krásný den... Pro Tebe.
Poučení od motýla Jednoho dne se v zámotku objevil malý otvůrek; člověk seděl a několik hodin pozoroval motýla, jak se usilovně snaží protlačit tělo tímto.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Transkript prezentace:

“O lásce mluví všechny myšlenky mé” žena a láska v díle Danta, Petrarky a Boccaccia Ivana Oviszach FF JU České Budějovice

Dvorská láska Dvorská láska, která se v Itálii nejprve objevila v díle sicilských autorů, byla laická láska, smyslná a obvykle cizoložná. Láska k ženě byla exkluzivní, měla za cíl uspokojení touhy. Láska byla zdrojem hříchu a zatracení, protože se postavila proti náboženským zásadám a střetla se s láskou k Bohu.

Il dolce stilnovo Lásky je schopen pouze člověk ušlechtilý a urozený, jehož urozenost však nespočívá ve šlechtickém původu, nýbrž v individuálních mravních kvalitách: láska je vysoká a ušlechtilá hodnota, ale duchovní, ne rodová. A právě tito „přívrženci lásky“ (jak je pojmenuje Dante) komunikuji novým, sladkým stylem.

Do ušechtilého srdce se láska stále vrací Guido Guinizzelli Paní, až jednou vzlétnu z této země, řekne mi Bůh: „Co jsi to učinil? Prošel jsi nebem, došel jsi až ke mně a se mnou srovnávals tu, již jsi ctil! Taková chvála sluší jedině mně a Paní Rajské Říše, jež drtí svůdce duší!“ Já řeknu však: „Vždyť měla vzhled a šat anděla ze Tvé výše – a proto nebyl hřích ji uctívat!“

Dante a Beatrice Henry Holiday, 1883

Dante a Beatrice Dante nahrazuje autoanalýzu zpodobněním ženy a jejího obdivuhodného vlivu na všechny, kteří se pohybují v její blízkosti. Dvorskou lásku, vykládanou jako žádost o dobrodiní, střídá láska jako čisté uspokojení sama sebe. Jedná se o poezii, která má za cíl nezištnou chválu: toto je vrchol stilnovistického stylu.

Vita Nuova XXII - Tanto gentile e tanto onesta pare Tak šlechetná, tak ctnostná vždy má paní připadá všem, jež při setkání zdraví, že třesoucí se rty už slůvka nevypraví a zrak se neodváží vzhlédnout na ni. A kráčí, i když slyší chválit sebe, v pokoru dobrotivě přioděna, a připadá všem jako div, jak žena, jež sestoupila ze samého nebe. Každému, kdo se na tu krásu dívá, očima k srdci bez ustání splývá slast, kterou chápe jen ten, kdo ji zná. A z jejich úst vždy jako když se line dech plný lásky, který s něhou plyne k duši a říká: Vzdychej, ubohá.

Paolo a Francesca Amos Cassioli, 1870

Paolo a Francesca Dvorská láska (Lancelot a Guinevere) vede Paolo a Francesca k věčnému zatracení v pekelném kruhu chlípných.

Peklo, Zpěv pátý “My jednou čtli jsme v pouhé kratochvíli o Lancelottu, jak ho láska jala. Sami a bez úmyslů zlých jsme byli. Ta četba chvílemi nám vzhlédnout dala, chvílemi zas nám při ní bledla líce - na jednom místě však nám rozum vzala: Když četli jsme, jak úsměv milostnice s úst sladkých slíbal v náruživém chtění, on, jenž se ode mne teď nehne více, rty políbil mi v němém rozechvění. Kniha i básník byli Galeotto. A toho dne už nechali jsme čtení...”

Petrarca a Laura V Petrarkově díle Il Canzoniere (Zpěvník) projdeme etapy čistě lidské a pozemské vášně, která nevylučuje ani smyslnou touhu. Láska je mučivá a stále nenaplněná. Básník je neustále zmítán mezi dvěma opačnými póly. Láska k Lauře je, obdobně jako jsou jiné vášně, překážkou k dosažení vnitřní rovnováhy a ke smíření s Bohem, překážkou k dosažení spirituálního míru.

Zpěvník, CXXXIV Mír nenacházím, k válce síla není. A bojím se a doufám, žhnu, jsem led. Na nebe vzlétám, ležím na té zemi; a v dlaních nic, objímám celý svět. Vězní, kdo neotevře, nezamkne mi; nechce mi vlást, nesundá smyčku zpět. Smrt Amor nedá, pouta nesejme mi; nechce mě živého, nezprostí běd. Bez očí vidím, křičím bez jazyka; po zmaru prahnu, pomoc zaklínám. Nenávist k sobě, lásku k jiné zas. Pasu se v bolestech a v smích vzlykám. K životu, k smrti stejný odpor mám – a v tomto stavu, paní, jsme jen z vás.

Laura, žena pozemská Laura je pomíjivá, dočasná, ovšem Petrarca touží po božské věčnosti. Tento kontrast je neřešitelný: Petrarca se nedokáže vzdát kouzla pozemských věcí jako jsou láska a sláva. V Lauře vibruje erotické napětí, které u Beatrice chybí: po smrti ženy smyslná touha zůstává a roste s myšlenkou, jak básník hladí její světlé vlasy, bělostný krk, líce, sladkou tvář a krásné boky. Hladí tělo. Laura stárne a stává se symbolem pomíjivosti pozemských věcí, na které je pošetilé a hříšné soustředit všechny své touhy.

Zpěvník, I Čtenáři, až v mých rýmech zaslechneš hlas vzdechů, jež jsem v srdci hřál a střeh v svých pošetilých prvních mladých snech, kdy i já sám byl trochu jiný též – sloh měnivý, v němž pláč i dumy čteš, v nadějích lichých, v lichých bolestech (tak pěl, kdo prožil, poznal lásky běh), snad soucit vzbudí - nejen promineš. Dnes vidím, jak jsem léta v ústech všech sloužil jen k zábavě, a v duši stále mě nářek nad tím marně mámí jen. A plod mých blouznění je hořký vzdech, lítost a poznání mé dokonalé, že slasti světa jsou jen krátký sen.

Boccaccio a Dekameron V díle Dekameron od Giovanniho Boccaccia nalezneme lásku v tom nejširším slova smyslu a v mnoha rozličných případech. Láska, kterou Boccaccio představuje, je síla, která překonává třídní diskriminaci vytvořenou dosavadní tradicí. Láska sama se stává pozemskou, má sílu instinktu a touhy.

Láska a žena v Dekameronu Láska je síla, která tryská z přírody, a proto se jedná o sílu čistou a pozitivní. Je špatné se jí bránit: je to marné a absurdní. Její potlačování může naopak způsobit utrpení či smrt.

Ghismunda: Tankréd, kníže salernský, zabije milence své dcery a posle jí jeho srdce na zlaté misce. Jeho dcera na ně nalije otrávenou vodu, vypije ji a tak zemře. Bernardino Mei,

Dekameron, IV, 1 “ Jsi-li sám z masa a krve, mělo ti být, Tankréde, jasné, že jsi zplodil dceru rovněž z masa a krve, a nikoli z kamene či ze železa […]. Jelikož jsem zplozena tebou, jsem tedy z masa a krve, ale žila jsem dosud tak málo, že jsem ještě mladá a z té i z oné příčiny plná lačného toužení, jež bylo tím neodolatelnější, že jsem ji poznala, neboť jsem byla provdána, jakou rozkoší je možno dát onomu toužení naplnění. Nemohla jsem klást odpor této síle, a protože jsem mladá a protože jsem žena, rozhodla jsem se, že přjdu tam, kam mě lákala - a zamilovala jsem se.”

Lisabetta da Messina: Bratři zabijí Isabettě jejího milence, který se jí objeví ve snu a ukáže, kde je zahrabán. Ona tajně vyhrabe jeho hlavu a dá si ji do bazalkového květináče. Protože však nad ní neustále pláče, bratři jí bazalku vezmou, ona pak brzy nato zemře žalem. William Holman Hunt, 1868

Dekameron, IV, 5 “Dívka květináč marně hledala, a když ho nenalezla, převelice prosila a chtěla jej zpět, ale ježto se to nestalo, nepřestávala kvílet a slzet, onemocněla a během své nemoci nechtěla nic jiného než květináč. […] Dívka nepřestávala plakat, pořád jen chtěla svůj květináč - a v pláči zemřela. Tak skončila její nešťastná láska.”

Závěry Pro dvorské básníky bylo tělo ženy sociálně nedosažitelné. Stylnovismus milovanou ženu povznáší do nebes a nechá ji zmizet. Přemění ji na Madonu, aby ji bylo možno milovat bez těla. Problém vyřešil Dante, ale za cenu touhy a smyslnosti. Dante může milovat Beatrici, protože jej to přivede k Bohu. Píše ale také básně pro jiné ženy, ve kterých žena není nebeským andělem, nýbrž bezcitným a nelítostným stvořením. Tělo nikdy z literatury nezmizelo: kromě Dantových děl přežilo také v komické tradici, ale italská vysoká poezie čtrnáctého století byla bojem proti tělu.

Laura je andělem pouze díky své podobě, ale ve skutečnosti nepřináší blaženost. I ona vede k utrpení a hříchu. Jenom díky tomu, že je Laura nedosažitelná, zachrání Petrarku a pomůže mu sublimovat jeho vášně.

Boccaccio v Dekameronu v jednom díle spojuje to, co ostatní autoři, jako byl Dante či Petrarca, nechávali oddělené. Boccacciovo pojetí je předchůdcem toho, které přinese Renesance.

„Ale láska, opravdová a skutečná láska chce obojí; chce perfektní splynutí smyslnosti a něhy: proto je tak vzácná. Tak v celém dlouhém Zpěvníku (Il Canzoniere) není ani jeden verš, ani jeden, který by mohl být nazván skutečným veršem o lásce; mnoho věcí je tam obsaženo, ale nikoliv „rty políbil mi v němém rozechvění“, což je nejkrásnější verš o lásce, který byl kdy napsán.“ Umberto Saba