Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Realismus ve světové literatuře: Francie Tematická oblast: Český jazyk a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Advertisements

Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Realistický román.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
FRANCIE Mgr. Michal Oblouk
Kritický realismus v literatuře
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Romantismus.
Český jazyk a literatura
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Realismus a naturalismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
SZŠ a VOŠZ Zlín Realismus a naturalismus ve francouzské literatuře – vybraní autoři Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová ZA, 2. ročník / Literatura 19. století,
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_42_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Victor Hugo ( ).
UČO: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Jules Verne Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
JOHN GALSWORTHY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Francouzský realismus
Portréty literárních osobností světové literatury.
Guy de Maupassant
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Alexandr Sergejevič Puškin
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
FRANCIE Mgr. Michal Oblouk
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
HONORÉ DE BALZAC Otec Goriot Veronika Vojtajová Sexta.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Arnošt Lustig Tematická oblast: Česky jazyk a.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Romantismus ve světové literatuře: Německo, Anglie, USA Tematická oblast:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Trávicí soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení života a díla Guy de Maupassanta.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 3. Československé legie Název sady: Osobnosti a události českých a.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Realismus v české literatuře: Karel Havlíček Borovský Tematická oblast:
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Významní představitelé renesanční literatury
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kritický realismus v literatuře
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
ŠABLONA III/2 REALISMUS V 19. STOLETÍ Mgr
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Název prezentace (DUMu):
Název prezentace (DUMu):
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
Filozofie osvícenství ve Francii
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_18 Realismus Francie
Kritický realismus - úvod
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
Transkript prezentace:

Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Realismus ve světové literatuře: Francie Tematická oblast: Český jazyk a literatura Ročník: I. ročník Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:duben 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

ANOTACE Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duchovního života. Záměrem této sady výukových materiálů s názvem: Český jazyk pro I. ročník oboru KRAJINÁŘ je utvářet kladný vztah k materiálním a duchovním hodnotám, prohloubit a kultivovat jazykový projev žáků. Žáci získají přehled o hlavních jevech a pilířích v české a světové literatuře od počátku starověku do poloviny 19. století. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě reflektují tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Český jazyk a literatura na SOU Uherský Brod. Tato prezentace se věnuje představitelům francouzského realismu.

Realismus ve světové literatuře Francie

Realismus začal od 50. let nabývat vrcholu nad romantismem. Definitivnímu odklonu od romantismu napomohla i změna společenských poměrů: revoluce 1848 nástup Napoleona III. na francouzský trůn (diktátor) – 1852 nastolení II. císařství: - pohřbil všechny sny revolučních romantiků - politické odpůrce nového režimu postihlo zatýkání, deportace a vyhnanství, na knihy a noviny byla uvalena přísná cenzura velký rozvoj vědy filozofie pozitivismu (tj. jistý, spolehlivý, skutečný) – Auguste Comte [ogist kónt] Pozitivisté reagovali na rychlý rozvoj vědy v 18. a 19. století a byli přesvědčeni, že jedině ona může být prostředkem lidského poznání, protože se opírá o to, co je „pozitivně“ smyslově dáno. Základní metodou pozitivismu je popis a třídění poznatků získaných pozorováním. Pozorování, popis a třídění se staly hlavní metodou spisovatelů, kteří se chtěli podobat vědcům. Téměř všichni si vedli zápisky, v nichž podrobně zachycovali veškeré své postřehy, které jim sloužily jako materiál k románům. román měl podávat pravdivý obraz skutečnosti, zbavený všech příkras a iluzí

Honoré de Balzac [onore de balzak] se rozhodl, že se bude živit psaním a pronikne do vysoké společnosti, ale neustále se topil v dluzích. Balzac psal až 20 hodin denně. Většinu knih zařadil do cyklu Lidská komedie (cyklus asi 100 románů) K jeho nejznámějším dílům patří volná trilogie Otec Goriot, Ztracené iluze a Lesk a bída kurtizán nebo romány Evženie Grandetová, Bratranec Pons a Sestřenice Běta.

Otec Goriot Úspěšného podnikatele Goriota zruinovaly sobecké dcery, které se snažil zaopatřit. Když zestárl a neměl jim už co nabídnout, odvrátily se od něj a nechaly ho zemřít v chudobě a samotě. Na sklonku života se Goriot setkává s Evženem Rastignacem. Tento student práv se postupně vzdává svých ideálů a dobrých předsevzetí. Změní se v ctižádostivého kariéristu a stane se milencem jedné z Goriotových dcer, protože od ní očekává pomoc při společenském vzestupu.

Gustave Flaubert [gistáv flobér] Narodil se ve vážené měšťanské rodině s lékařskou tradicí. Již od mládí chtěl být spisovatelem. Do Paříže odešel studovat práva, ale kvůli nervové nemoci studia přerušil, vrátil se na rodný statek, kde se vášnivě věnoval psaní. Živil se literaturou a vedl osamělý život v ústraní. Román považoval za zrcadlo lidské duše. Nechtěl, aby byl věrnou kopií skutečnosti, ale neosobním zobrazením života. Dával přednost psychologické charakteristice před vnějšími popisy. Základem jeho objektivní metody bylo pilné shromažďování dokumentace a pečlivá příprava. Do psaní se pouštěl až po důkladném studiu. Kvůli historickému románu z období punských válek Salambo podnikl cestu do Tuniska. Román Citová výchova, ve kterém se hlavní hrdina zamiluje do starší vdané ženy, odráží autorův vztah se spisovatelkou Coletovou. Jeho nejznámějším románem je Paní Bovaryová.

Paní Bovaryová Druhá manželka lékaře Karla Bovaryho Ema Bovaryová je krásná, ale povrchní žena, která podlehla četbě romantických příběhů. Místo vysněného života a vzrušujících dobrodružství ji čeká banalita všedních dnů a citová prázdnota maloměsta. V touze po romantické lásce si najde milence, ale ten ji opouští ve chvíli, kdy se s ním rozhodne uprchnout. Ema propadá naprosté deziluzi. Začne si vydržovat dalšího milence, rozhazuje manželovy peníze a zadluží se u lichváře. V dražbě přijdou manželé Bovaryovi o dům. Ema spáchá sebevraždu, brzy po ní umírá ze žalu i její manžel, který ji nepřestal milovat.

Émile Zola Zola opakovaně propadl u maturity z literatury, přesto se stal zakladatelem naturalismu. V otevřeném dopise Žaluji!, který zaslal prezidentovi, se zastal neprávem odsouzeného kapitána Dreyfuse. Byl za to odsouzen do vězení, kterému se vyhnul útěkem do Anglie. Jeho prvním naturalistickým románem byla Tereza Raquinová. Většinu dalších zařadil do cyklu Rougon-Macquartové [ružón- mekártové]. Naturalistickou tvůrčí metodu osvětlil v pojednání Experimentální román.

cyklus Rougon-Macquartové Románový cyklus Rougon-Macquartové, Přírodopis a sociální dějepis jedné rodiny za druhého císařství, čítá 20 svazků. Popisuje chování příslušníků jedné rodiny, z nichž každý dosáhl jiného postavení ve společnosti. Jejich osud je předurčen dědičností a determinován prostředím. Nejznámějšími romány cyklu jsou: Štěstí Rougonů, Břicho Paříže, Zabiják, Nana, Germinal [žerminal], Člověk bestie.

Zabiják Zolův román Zabiják pojednává o lidech, které zničí alkoholismus. Venkovanka Gervaisa [žervéza] Macquartová se stěhuje se dvěma malými dětmi a svým druhem do Paříže, druh ji záhy opouští. V Paříži si zařizuje prosperující prádelnu. Vdá se za klempíře, který v práci utrpí těžký úraz. Během nemoci si odvykne pracovat a začne vést zahálčivý život. Postupně propadne alkoholismu a umírá na delirium tremens. Gervaisa přichází o prádelnu a útěchu z beznadějné existence hledá také v alkoholu. Neštěstí rodiny završuje osud jejich dcery Nany, ze které se stala prostitutka.

Guy de Maupassant [gi de mopasan] pocházel z šlechtického rodu, pracoval jako ministerský úředník a zúčastnil se prusko-francouzské války. Ve spisovatelských začátcích ho podporoval Flaubert. Napsal přes 300 povídek. Čtenáře zaujala Kulička a román Miláček.

Miláček Hlavní postava Maupassantova románu Georges Duroy je intrikán a kariérista, který je velmi oblíbený u žen, a proto mu říkají Miláček. Ten ale jejich náklonnosti zneužívá pro vlastní cíle. S pomocí přítele Forestiera se stane novinářem. Články za něj ovšem píše kolegova žena Madeleine, se kterou se po přítelově smrti ožení. Vzápětí svede manželku svého zaměstnavatele a vlastní ženu obviní z cizoložství, připraví ji o majetek a rozvede se s ní. Nakonec si vyhlédne dceru bankéře Waltera Suzanne, přiměje ji k útěku a pod pohrůžkou skandálu přinutí její rodiče, aby souhlasili se sňatkem. Získává další peníze, šlechtický titul a dostává se na vrchol společenského žebříčku. Román má autobiografické rysy a najdeme v něm řadu klíčových postav.

Kontrolní otázky Na čem je založena metoda pozitivismu? Který autor pilně shromažďoval dokumentaci a pečlivě se připravoval na literární práci? Kdo je zakladatelem naturalismu? Kdo psal až 20 hodin denně?

Seznam obrázků PRAEFCKE, Andreas. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: W. C. MINOR. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KELSON. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GABOR. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WALLROTH, Sebastian. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CHICO. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Seznam zdrojů SOCHROVÁ, Marie. Kompletní přehled české a světové literatury. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007, 356 s. ISBN