RANÝ VÝVOJ A RANÉ TRAUMA 1 PhDr. Petra Winnette, PhD c Petra Winnette, Natama 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Azylové domy. poskytují pobytové služby na přechodnou dobu osobám v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení.
Advertisements

Zdroj obrázků: Rodina  je to skupina osob nebo více skupin, spjatých pokrevními svazky, manželstvím, adopcí, kdy dospělí členové.
Cíl této brožury je podat ve stručné formě a z praktického pohledu základní informace o sledování růstu dítěte, zjištění jeho odchylky, určení příčiny.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
NÁSTROJE PRO KOMUNIKACI PŘI ZAPOJOVÁNÍ DĚTÍ S POSTIŽENÍM.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
Canisterapie Když pes uzdravuje lidskou duši Motto našeho týmu: „Polož na mě svoji ruku a já ti ji prohřeju, obejmi mě a rozjasním tvoje srdce.“
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál č.: VY_32_INOVACE_107_Nebezpečí elektřiny Vypracoval:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Schizofrenie. Psychóza = nemoc duše Schizofrenie se řadí do jedné ze tří skupin psychóz - funkční psychózy. Realita se stává cizí. Mění způsob, jakým.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Základy Auditory-Verbal Therapy. Foundations of Auditory-Verbal Therapy and Practice Waren Estabrooks Toronto, Ontario, Canada.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_01_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková.
Pěstounská péče na přechodnou dobu - výchovné a emocionální problémy Praha, 20. června 2016 doc. PhDr. Albín Škoviera.
Č ÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Výrazy Základní škola Libina, p ř ísp ě vková.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Následky falešných nařčení ze sexuálního zneužití u dětí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_04_20_první pomoc.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
DĚTI VĚZNĚNÝCH RODIČŮ Zkušenosti a plány Věznice Světlá nad Sázavou
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Kojenecké období od 6. týdnů do 1. roku Andrea Ječmenová 2012.
Dětský klub Malý drak.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Vývojová psychologie Prenatální období.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Zpracovala: Ing. Lenka Hřibová
Životní cyklus.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
PhDr.hana pazlarová, ph.d
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
PŘÍRODOVĚDA JEDOVATÉ ZLOZVYKY
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_14_M9_Hanak
Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s.
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Výchova v rodině k zodpovědnému rodičovství
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Naučil jsem se....
Diferencované stravování
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Návykové látky Alkohol
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Když vás potká vyhoření
Markéta Hanzalová Náprstková N11 Nervová soustava
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Transkript prezentace:

RANÝ VÝVOJ A RANÉ TRAUMA 1 PhDr. Petra Winnette, PhD c Petra Winnette, Natama 2015

CO BUDEME PROBÍRAT 2  Mýtus: Pro děti je horší, když ztratí blízkou osobu (pečovatele), než když si citové pouto na začátku života nevytvoří vůbec  Dostatek a nedostatek kontaktu v prvním roce života  Raný vývoj mozku = neurologická architektura vývoje  Význam attachmentu  Stres a následky = co dělat?  Řešení? c Petra Winnette, Natama 2015

O ČEM UVAŽUJEME  Všichni si přejeme, aby dospělí byli šťastní, pracovití, odpovědní, přátelští, dobří partneři a rodiče  Záleží to z velké části na tom, jak probíhalo dětství dítěte  A hlavně raný vývoj (0 – 5)  Je to kritické období vývoje 3 c Petra Winnette, Natama 2015

DĚTI  Všichni si přejeme, aby děti byly zdravé, šťastné, spokojené, spolupracující, rozvíjející své schopnosti, kamarádské, milující  Čím to, že některé děti jsou a jiné ne?  Abychom mohli rozhodnout, co je pro dítě nejlepší, musíme se obrátit na vědu 4 c Petra Winnette, Natama 2015

Raný vývoj mozku  Tvoření neuronových sítí potřebných po celý život  Architektura mozku a spojení s rodičem  Attachment = kapacita mozku prožívat bezpečí v blízkosti a v zázemí známého bezpečného člověka 5 c Petra Winnette, Natama 2015

Experiment s maminkou  Malé dítě (0 – 3 – 5)potřebuje neustálou interakci s blízkým dospělým c Petra Winnette, Natama

CO POTŘEBUJU? 7 c Petra Winnette, Natama 2015  V BEZPEČÍ OBJEVOVAT A SDÍLET  UKLIDNIT… UKONČIT STRES

8 ATTACHMENT = FUNKCE JAK SE VYVÍJÍ? (c) 2008 Center For Family Development Erikson Důvěra vs. nedůvěra ” První rok c Petra Winnette, Natama 2015

9 KDYŽ TO NEFUNGUJE = FUNKCE JAK SE VYVÍJÍ? (c) 2008 Center For Family Development Erikson Důvěra vs. nedůvěra První roky c Petra Winnette, Natama 2015

Rychle se vyvíjející mozek  Současná neurověda prokázala:  Dítě se rodí s mozkem, který se bude intensivně vyvíjet  Během prvních let se vytváří 700 neruronových synapsí (spojení) každou vtěřinu  Mozek se vyvíjí postupně  Jako když se staví dům  Má také svoji architekturu 10 c Petra Winnette, Natama 2015

Dětský mozek potřebuje neustálou interakci s druhým člověkem  Nejdříve jsou vytvořeny základní okruhy a pak složitější  Každý další vývoj „stojí na ramenou“ předchozímu vývoji  Mozek se vyvíjí na dvou základech: genech a interakci s prostředím  Malé děti potřebují neustálou interakci s bezpečným dospělým prostřednictvím: očního konatktu, doteků, tělesného kontaktu, zvuku hlasu 11 c Petra Winnette, Natama 2015

STRES  O bčasný nedostatek  Chronický nedostatek  Závažné zanedbání v rodině  Závažné zanedbání individuálního vztahu apéče v institutci c Petra Winnette, Natama

13 VZORCE ATTACHMENTU V POPULACI  Zdravý a jistý  Vyhýbavý  Ambivalentní Extrémní porucha vede k rozvoji D-D attachmentu:  Dezorganizovaný(1 – 10 %)5 %  RAD V populaci dětí s raným traumatem je výskyt D-D attachmentu až 80% (c) 2009 Center For Family Development c Petra Winnette, Natama 2015

14 DEZORGANIZOVANÝ ATTACHMENT  Zanedbávání v raném dětství vede k vytvoření stavu nadměrné excitace (vzrušivosti) a trvalého stavu stresu.  Trvalý stav strachu/úzkosti/studu se stává povahovým rysem.  Dítě/ dospělý snadno přejde od pocitu mírné úzkosti k pocitu, že je ohrožován a odmítán.  Dítě ztrácí šanci na přijetí a zdravý vývoj (c) 2009 Center For Family Development c Petra Winnette, Natama 2015

C O DĚLÁ STRES V ORGANISMU?  Způsobuje závažné negativní změny c Petra Winnette, Natama

Jak to vypadá? Projevy:  Případová studie: Martin  8 měsíců v KÚ  3,5 roku v adopci  Výrazně opožděný vývoj emocionality, řeči (o 2 roky)  Pohotovost ke stresu, strachu, úzkosti  Oslabená schopnost regulovat afekty, řídit své chování c Petra Winnette, Natama

Když biologičtí rodiče selžou  Společně jsme prošli vědecké poznatky o vývoji mozku  Malé dítě (0 – 5 let) potřebuje bezpečného dospělého, aby se správně vyvíjel jeho mozek  Vývoj je tak rychlý, že nelze počkat  Nesmíme čekat ani měsíc…  Pěstouni na přechodnou dobu nahrazují rodiče tam, kde je to zásadní: vývoj mozku c Petra Winnette, Natama

Řešení založené na vědě  Jakmile je v mozku dítěte vytvořena kapacita pro vztah a mozek se vyvíjí v kontaktu a stálé interaktivní péči náhradních rodičů, dítě je schopné změnit pečovatele a tuto kapacitu plně využít.  Člověk je schopen individuálních a sériových vztahů, když prošel zdravým raným vývojem.  Přechodné neboli dočasné kvalitní rodičovství je nejlepším řešením. c Peje lidským a biologicky nejlepším přirozeným řešntra Winnette, Natama

DĚKUJI ZA POZORNOST 19 Pro presentaci byly použity zdroje: Centrum dětského vývoje na Havardské Universitě (USA) Alan Schore, Effects of a secure attchemnt on right brain development and infant mental helath (2001) Van der Kolk, Traumatic stress (1996) c Petra Winnette, Natama 2015