PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm. 1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P19/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Vnější geologické děje.
Advertisements

Půdy:.
Vznik, složení a význam půd
Půda v ČR Hlavní zdroj obživy.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země Vznik půdy a její složky
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
PEDOSFÉRA = půdní obal Země
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA Pedosféra je půdní kryt Země vzniklý přeměnou svrchní části litosféry působením organizmů za účasti slunečního záření, vzduchu a vody. Pedogeografie.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Půdy jsou všude kolem nás.
PEDOSFÉRA – typy půd Mgr. Jana Nováková.
Planeta Země – Pedosféra
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Pedosféra.
PEDOSFÉRA.
PEDOSFÉRA.
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
Zeměpis Pedosféra Pedosféra je půdní obal země.
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Půda je neobnovitelný a nenahraditelný přírodní zdroj.
Pedosféra 1 Igor Dostal.
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Pedosféra 2 Igor Dostal.
Půdy České republiky Igor Dostal.
PŮDY.
PEDOSFÉRA Jan Stávek 8.J.
ZEMĚPIS 8. ročník PŮDY ČR.
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
PŮDOZNALSTVÍ.
Půdy, pedologie, pedogeografie
PŮDA 10 cm půdy se vytváří 100 let.
PŮDNÍ TYPY A PŮDNÍ DRUHY V ČESKÉ REPUBLICE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S 19 TEMA: Pedosféra – půdní obal Země.
= půdní obal Země (z řeckého slova pedon = půda) - na povrchu litosféry - základní podmínka ž ivota na Zemi.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Fyzická geografie Datum vytvoření
Půda Anotace: Materiál je určen k výuce pracovních činností (pěstitelství) v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o půdě, jejím vzniku.
Půda (pedologie) Půda tvoří nejsvrchnější vrstvu zemské kůry, je prostoupená vodou,vzduchem a organismy, vzniká v procesu pedogeneze pod vlivem vnějších.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Pedosféra pastviny zemědělská půda sady.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
PEDOSFÉRA.
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PEDOSFÉRA.
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Sada 3 Rozmanitost přírody ZŠ a MŠ Dešná
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
VY_52_INOVACE_44_Pedosféra – učební text
Pedosféra = půda na Zemi
Pedon = půda Hlavní zdroj obživy
PEDOSFÉRA (pedon = půda)
PEDOSFÉRA - půdní obal země - vzniká postupným rozpadem hornin.
Půdy.
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
KRAJINNÁ SFÉRA Pedosféra. půdní obal Země důležitá pro růst rostlin a fotosyntézu (výroba kyslíku)
Půdy.
Transkript prezentace:

PEDOSFÉRA ZEMĚPIS 1. ROČNÍK šm

1. Pedosféra O půdní obal Země O vznik – přeměna svrchní části zem. kůry O význam O základní výrobní prostředek v zemědělské výrobě a lesnictví O přírodní prostředí pro organismy

2. Půda O samostatný přírodní útvar, kt. vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry působením organizmů na horniny za účasti vzduchu, vody a sluneční radiace O sahá od pokryvného humusu po matečnou horninu O složení: O anorganické částice (jíl, hlína, úlomky hornin) O organické částice O živé = EDAFON O odumřelé, rozpadlé = HUMUS (dusík, vodík) O tekutá složka (voda a její příměsy) O plynná složka (půdní vzduch)

3. Zrnitost půd O kategorie dle ZRNITOSTI (= velikost nerostných a horninných částic): O nad 2 mm = SKELET O pod 2 mm = JEMNOZEM O druhy půd: O těžké (jílovité) O středně těžké (hlinité) O lehké (písčité)

4.Chemické vlastnosti O chemické vlastnosti půd – vzniká chemická reakce, tj. aktivita volných iontů H+ a OH- v roztoku O ZÁSADITÁ (pH > 7) O KYSELÁ (pH < 7) O NEUTRÁLNÍ (pH = 7)

5. Úrodnost půd O schopnost vytvářet rostlinám podmínky pro jejich optimální vývoj, tzn. dostatek vody, živin, vzduchu O přirozené = přírodní podmínky dané lokality O kulturní = podmínky regulované člověkem

6. Půdotvorní činitelé O mateční hornina (nerostné složení) O biologický činitel (živé organismy) O voda O podnebí (teplota, množství srážek) O georeliéf (nadmořská výška, sklon a orientace svahu) O čas (délka půdotvorných procesů) O člověk (regulace)

7. Půdní horizonty O horizontální uspořádání půdy O vznik přemisťováním organických a anorganických složek prosakováním a vzlínáním O základní horizonty (3): A, B a C O subhorizonty : G, Ca O přechodové horizonty: A1, A2 …

8. Půdní horizonty O HORIZONT A O svrchní část O zvětralé částice; vysoký obsah humusu O tmavá barva O ve vlhkých oblastech 2 subhorizonty: O A1 = HUMÓZNÍ O A2 = ELUVIÁLNÍ (ochuzený o koloidní složky – menší než 0,002mm, kt. prolínají vodou)

9. Půdní horizonty O HORIZONT B O ILUVIÁLNÍ = obohacený o látky z horizontu A (humus, koloidní složky aj.) O barva dle hromadících se látek O bohaté na železo – hnědá O bohaté na humus – černošedá aj.

10. Půdní horizonty O HORIZONT C O půdotvorný substrát O nezvětralá matečná hornina

11. Subhorizonty O HORIZONT G (glejový – viz obr.) O vznik vlivem podzemní vody = chybí kyslík, nastává redukční chem. reakce (tzv. glejové procesy) O barva modrozelená (glejové půdy) O HORIZONT Ca (karbonátový) O nejčastěji ve vápencích a dolomitech O barva šedohnědá (půdy = RENDZINY)

12. Klasifikace půd O dle uspořádání půdních horizontů se určují tzv. PŮDNÍ TYPY O vznikly za přibližně stejného působení půdotvorných činitelů a mají stejné uspořádání půdních horizontů O dle prostorového uspořádání pedosféry: O vodorovná (horizontální) pásovitost O závislost na zeměpisné délce a šířce O výšková (vertikální) stupňovitost O závislost na nadmořské výšce

13. Horizontální pásovitost (od pólů k rovníku) O tundrové O jen A (glej) a C (permafrost) O sever Ameriky a sever Eurasie O podzolové (viz obr.) O vznik rozkladem nerostů působením organických kyselin = přechod z A do B (A2 popelaná, B rezavě hnědá) O Kanada, sever Ruska (tajga), Skandinávie

14. Horizontální pásovitost (od pólů k rovníku) O černozemě (viz obr.) O hromadění humusu = vysoce úrodné O mírný pás O Ukrajina, jih Ruska, Severní Amerika, Kanada O žlutozemě, červenozemě O barva způsobena B feritizací (železo) O chudé půdy = nutné hnojení O vlhké subtropické lesy JV USA, JV Číny

15. Horizontální pásovitost (od pólů k rovníku) O pouštní a polopouštní půdy O subtropy; půdy s nízkým obsahem humusu O červené půdy O mezi 10°z.š. a obratníky; savany; bohaté na Fe O červenožluté půdy O vlhké tropy; obohaceno o Fe a Al; Amazonský prales, Konžská pánev

16. Vertikální stupňovitost (stř. E od nížin po vrcholky hor) O nivní O říční náplavy; štěrkovité až jílovité O lužní = černice O jako nivní, ale dál od řek, tzn. bez záplav = mocný humusový horizont, vysoce úrodné O černozemě O v nadmořské výšce do 300m

17. Vertikální stupňovitost (stř. E od nížin po vrcholky hor) O hnědozemě O svahy pahorkatin; proses ILLIMERIZACE = mechanický přesun jílu vodou shora dolů O illimerizované O silnější proces illimerizace O hnědé lesní O vrchoviny; Fe zbarvuje B do hněda, slabý A1; stř Evropa O podzolové O horní hranice lesa, kosodřeviny

18. Vliv člověka O mění pedosféru z přírodní na kulturní O přímý vliv O obdělávání půdy O hnojení aj. O nepřímý vliv O odlesňování = eroze půdy O odvodňování/zavlažování

19. Vliv člověka O odlesnění Bornea (Indonesie) v letech 1950 až 2020

Děkuji za pozornost!