Zemětřesení a sopečná činnost Severní Ameriky v ArcExplorer Java Edition for Education (AEJEE) výuková aplikace pro práci s prostorovými daty, na příkladu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tabulkový procesor Práce se souborem – otevření, tvorba a použití šablony, tisk, propojení tabulky Excel s Wordem, nastavení Excelu, uložení Autorem materiálu.
Advertisements

Ovládáme králíčka Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Školení MS Word 2007 pro začátečníky RNDr. Milan Zmátlo MěÚ Třebíč, říjen 2011 Vzdělávání v eGON centru Třebíč Tento.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Tabulkový procesor Formuláře – interaktivní prvky v Excelu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Zemětřesení a sopečná činnost Severní Ameriky v ArcExplorer Java Edition for Education (AEJEE) výuková aplikace pro práci s prostorovými daty, na příkladu.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika 8 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Vkládání hypertextových odkazů Co se všechno naučíme??? Co je to hypertextový.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Název materiálu: Internetová úložiště Anotace: Výklad nového učiva Autor: Iveta Pasterňáková, 2013 Ověření ve výuce , 5.třída Vyučovací předmět:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Práce s grafickým programem GIMP Co se všechno naučíme??? Tvorba.
Tabulkový procesor Základní popis pracovního prostředí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Tabulkový procesor Odebrání skrytých dat a osobních informací kontrolou sešitů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
OneNote. Co to je?  OneNote patří k produktům Microsoftu, nyní je ke stažení zdarma  jde o aplikaci pro rychlou, snadnou a přehlednou správu různých.
Microsoft Excel verze 2010 Mgr. Přemysl Kejzlar.
Spuštění programu (10).
Základní pojmy pro práci s OS Windows
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Tvorba jednoduché tabulky - rozvrh
Grafické programy - opakování
9. Přenos programu z PC do stroje
ArchiCAD nástroj Střecha 1
Batové dávky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vojtěch Mrózek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Číslo v digitálním archivu školy
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Tabulkový procesor Základní popis pracovního prostředí
Inf Ovládání operačního systému
Inf Tabulkový procesor - formátování
Název: Word pokračování DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_04
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ArchiCAD nástroj Deska
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE
Vytváření grafů, úpravy
Autor: Ing. Ksandrová Lenka
Autor: Ing. Ksandrová Lenka
Informatika – Grafika.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
VLASTNOSTI KOMBINAČNÍCH ČÍSEL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Typy Oken, Zobrazení a Konfigurace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Délka kružnice, obvod kruhu
MS Word - otevření a uložení souboru
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název: VY_32_INOVACE_ICT_7B_12B Škola:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Informatika – Základní operace s buňkami
Transkript prezentace:

Zemětřesení a sopečná činnost Severní Ameriky v ArcExplorer Java Edition for Education (AEJEE) výuková aplikace pro práci s prostorovými daty, na příkladu dat z Národního atlasu USA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Jiří Vorel. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

O Aplikaci Aplikace ArcExplorer Java Edition for Education (dále jen AEJEE) je produkt kalifornské firmy ESRI, která je největším distributorem softwaru pro geografické informační systémy(GIS) na světě. AEJEE slouží zejména k výukovým účelům pro studenty základního a středního školství.

O prezentaci Tato prezentace provede učitele a žáky základními nástroji aplikace AEJEE, čímž si osvojí jednoduché analýzy s geografickými daty, které jsou součástí těchto digitálních učebních materiálů (DUM). Jedná se o data Národního atlasu USA:. Na konkrétních dotazech s geografickou tematikou jsou vysvětleny jednotlivé nástroje aplikace AEJEE. DUM obsahují i pracovní list pro žáky, který je zaměřen na téma zemětřesení a sopečná činnost Severní Ameriky. Pro kontrolu obsahují DUM i řešení.

Instalace AEJEE instalujeme z:. Je důležité studenty seznámit se správným postupem instalace, aby nedošlo později k potížím se spuštěním a chodem aplikace! Poznámka: Pokud budete stahovat software AEJEE, musíte se nejdříve zaregistrovat na stránkách společnosti ESRI, jež software vyvinula. Jedná se pouze o formalitu v podobě ové adresy, kterou musíte zadat.

Názvosloví Entita – objekt, o kterém je v databázi uložena informace (řeky, silnice nadmořské výšky…). Atributy – data popisující vlastnosti entit. Tabulka atributů – tabulka obsahující atributy entit. Dotazování – zahrnuje prostorově založené vyhledávání objektů a výběr odpovídajících atributů. Zónování – proces odvození zón (ploch) o stejné vzdálenosti od geometrických entit (buffering). Metadata – data popisující datové prvky, datové modely. a datové struktury. Jsou to data o datech.

Metadata Metadata jsou data o datech. Pomocí nich zjistíme veškeré informace o datech, se kterými pracujeme. Např. metadatový soubor pro vrstvu volcanx020.shp se nazývá volcanx020.faq.html. Zde jsou definice pro jednotlivá pole vrstvy.

Prostředí AEJEE Mapový obsah Hlavn í menu Lišta nástrojů Tabul ka obsah u Měřítko mapového obsahu Souřadni ce kurzoru

Prostředí AEJEE Hlavní menu – ovládá software, další funkce Lišta nástrojů – zobrazuje pomocí ikon hlavní funkce programu Tabulka obsahu – zobrazuje data do vrstev Mapový obsah – zobrazuje geografická data

Načtení/uložení dat Hlavní menu – File – Open… /Save… otevřeme/uložíme projekt - soubor.axl Lišta nástrojů – Add data… přidáme do tabulky obsahu vybranou vrstvu – soubor.shp, nebo načteme pomocí služby ArcIMS vrstvu z internetu – musíme zadat přesnou internetovou adresu – URL

Práce s tabulkou obsahu Tabulka obsahu zobrazuje vrstvy, které jsme načetli a se kterými pracujeme. Pravidla práce s vrstvami: Nahoru řadíme bodové a liniové vrstvy, dolu plošné. Jinak by došlo k překrytí vrstev. Vrstvu, kterou chci zobrazit v mapovém obsahu a chci s ní dále pracovat, musím označit v rámečku „fajfkou“.

Tabulka obsahu Kliknutím pravé myši na danou vrstvu se nabízí další funkce: Attribute Table – pracuji s popisnými daty dané vrstvy (atributy) Move Layer – pohybuji vrstvou v tabulce obsahu Remove – odstraním vrstvu z tabulky obsahu Rename – přejmenuji vrstvu Zoom to Layer – zoomuji na danou vrstvu Properties… – vstupuji do dalších možností práce s atributy

Properties…

Symbolika/Symbols One Symbol – zobrazí v mapovém obsahu atribut pod jediným symbolem. Graduated Symbols – zobrazí v mapovém obsahu hodnoty atributu do tříd, každá třída jiný symbol. Unique Symbols – zobrazí v mapovém obsahu každou hodnotu atributu pod jedinečným symbolem.

Názvy/Labels Nastavujeme popisky jednotlivých atributů. Vybereme patřičný atribut, který chceme zobrazit v mapě, nastavíme grafický vzhled (velikost, barvu atd.) a potvrdíme „Apply“

Zobrazení/Projection Informace o zobrazení, projekci Lze změnit projekci a načíst jinou nadefinovanou

Obecné/General Obecné informace o vrstvě – název, typ, zdroj dat. Lze nastavit zobrazovaní vrstvy v závislosti na měřítku.

Lišta nástrojů 1. Nový projekt 2., 3. Uložení projektu (*.axl) 4. Tisk 5. Načtení vrstev *.shp (shapefile) 6. Odstranění vrstev 7., 8. předchozí/následující krok 9., Zoom na aktivní vrstvu 10. Výchozí pozice 11., 12. Zoomování 13. Pohyblivost mapového obsahu 14. Informace o objektech 15. Vyhledávání 16. Stavebnice dotazu 17. Označ prvky 18. Vymaž označené 19. Buffer 20. Atributová tabulka 21. Informace v kurzoru 22. Měření 23. Hypertextový odkaz

Vyhledávání/Find Příklad: Najděte města Los Angeles a San Francisco, lokalizujte je na mapě.

Identifikace/Identify Příklad: Jaké informace můžeme zjistit o sopkách? Jaká pole (Field) obsahuje tato vrstva? Co daná pole znamenají?

Stavebnice dotazu/Query builder Díky této funkci můžeme pracovat s více poli najednou a provádět jednoduché analýzy s geografickými daty. Příklad: Vytvořte dotaz, díky kterému vybereme sopky typu (pole TYPE) „Stratovulkán“ s nadm. výškou „větší než 2300 m“ (pole ELEV). Výsledek dotazu je zobrazen na následujícím slidu žlutou barvou.

Výběr/zrušení prvků Select features/Clear all selection Můžeme vybrat libovolné prvky z dané vrstvy a dále s nimi pracovat. Výběr prků lze provádět dvěma způsoby: 1. Pomocí nástroje Výběr prvků (dle lokace) 2. Pomocí stavebnice dotazu (dle atributů) Příklad: Vyberte všechny sopky nacházející se v Tichém oceánu u západního pobřeží USA a zjistěte o nich informace. Pro výběr prvků použijte ‒ polygon.

Zónování/Buffering Vytváříme obalové zóny kolem prvků. Příklad: Zjistěte, která sopka se nachází v okruhu 50 km kolem města Carson city.

Tabulka atributů/Attributes Pracujeme s atributy dané vrstvy prostřednictvím tabulky. Příklad: Vyberte libovolné sopky a zobrazte je v tabulce pod sebou. Postup: 1. Pomocí výběru prvků vybereme libovolné sopky 2. Tabulka -> Sort Selected Data to Top pravou myší klikneme na libovolné pole, např. „NAME“

Odkaz/Hotlink Vytváří hypertextový odkaz pro daný prvek nebo prvky ve vrstvě. Příklad: Najděte stratovulkán Sv. Helena (St. Helens) a přiřaďte k ní na základě zeměpisných souřadnic hypertextový odkaz např. foto. Postup: 1.Najdeme pomocí funkce FIND sopku St. Helens. 2.V textovém editoru (např. WordPad) vytvoříme datovou tabulku, soubor uložíme s příponou *.csv (comma separate value). 3.Datovou tabulku zkonvertujeme z běžného textového souboru do aplikace AEJEE. View –> Add Event Theme 4.Funkcí hotlink spustíme odkaz.

Do poznámkového bloku WordPad zadáme údaje pro: site – číslo hyperlinku, lat – zem. šířka, long – zem. délka (- pro záp. polokouli) name – název hyperlinku, HOTLINK – internet. adresa odkazu Všechny údaje musí být odděleny čárkou (soubor csv) bez mezer (viz níže)! Soubor uložíme jako textový dokument pod názvem sv_helena.csv Pozn.: zem. souřadnice zjistíme v levém dolním rohu mapového obsahu.

Měření/Measure Nástroj slouží k měření vzdáleností. Příklad: Jaká je nejbližší sopka od města Portland? Postup: 1.Spustíme nástroj Měření. 2.Zvolíme jednotky měření. 3.Klikem myši zahájíme měření z města Portland k nejbližšímu vulkánu.

Zdroje: DAVIS, E. D. GIS pro každého. Vytváříme mapy na počítači. Praha : Computer Press, KUBEŠ, M.; HOSNEDL, J.; ZDRÁHALOVÁ, M. Počítače ve vyučování přírodovědných předmětů. 1. vydání. Plzeň : Fraus, KERSKI, J. Learning more about hurricanes. ArcUser, VOREL, Jiří. Metodický portál, články: „Poznáváme hurikány pomocí GIS aplikace ArcExplorer“ [online] [cit ]. ISSN Dostupný z WWW:. VOREL, Jiří. Metodický portál, články: Spojené státy mexické v digitální podobě [online] [cit ]. ISSN Dostupný z WWW:. VOREL, Jiří. Metodický portál, články: Mapy a ArcExplorer 9.3 – Java Edition for Education (AEJEE) [online] [cit ]. ISSN Dostupný z WWW:.