Počasí. obsah počasí sluneční záření, teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, oblačnost, vodní srážky, tlak vzduchu, vítr předpověď počasí pozorování počasí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POČASÍ PODNEBÍ je okamžitý stav troposféry v určitém místě na Zemi, který lze vyjádřit pomocí tzv. meteorologických prvků je dlouhodobý stav troposféry.
Advertisements

ATMOSFÉRA.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
POČASÍ = aktuální stav atmosféry Počasím se zabývá věda: meteorologie
III/2 Meteorologie Potřebné pomůcky Sešit, učebnice, pero
Základy meteorologie.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Počasí a podnebí Počasí Podnebí ( klima )
POČASÍ KOLEM NÁS POČASÍ A METEOROLOGIE.
METEOROLOGIE Název a adresa školy
Podnebné oblasti v České republice
POČASÍ = STAV ATMOSFÉRY V URČITÉM OKAMŽIKU NA URČITÉM MÍSTĚ DO VÝŠKY 15 km Meteorologie = věda o počasí.
POČASÍ Meteorologie = věda o počasí
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
GLOBE GAMES 2013 Název: Srovnání okamžité teploty vzduchu s okamžitou teplotou vody.
ATMOSFÉRA = vzdušný obal Země.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ENERGIÍ NABITÁ ATMOSFÉRA
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
Vypařování a kapalnění
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
POČASÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s významem atmosféry, jejím složením.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Počasí.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Složky krajiny a životní prostředí
PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Atmosféra Opakování – znáte z P: vzdušný obal Země
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Autor:Mgr. Stanislava Kubíčková.
Atmosféra – vzdušný obal Země
POČASÍ A PODNEBÍ Mgr. Petr Králík.
Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková
Počasí L. Hronová, 8. K 2014.
ATMOSFÉRA Autor: Mgr. Zdeňka Krmášková Škola: Základní škola a Mateřská škola Kašava, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
01.12 Práce s meteorologickou stanicí Ing. Magda Pavezová Projekt Praktický výcvik žáků v Malém hospodářském dvoře byl spolufinancován Evropským sociálním.
Atmosféra Vzdušný obal Země.
Atmosféra Země a její složení
Atmosféra autor: Mgr. Jana Mikešová
Faktory ovzduší Klimatické faktory Antropogenní znečištění.
Podnebí, podnebné pásy.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK ŠKOLA: ZŠ A MŠ J. A. KOMENSKÉHO V NOVÉM STRAŠECÍ AUTOR:Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_ATMOSFÉRA ROČNÍK: 6. ročník.
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
= vzdušný obal Země (atmos = pára z řečtiny) - zabraňuje výkyvům teplot na Zemi - chrání Zemi před kosmickým zářením, meteority - umožňuje život na Zemi.
VY_32_INOVACE_Vac_I_14 Atmosféra Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Atmosféra tornádo bouřka led oblačnost.
Podnebí typické střídání čtyř ročních období Co ovlivňuje podnebí? a)
PODNEBÍ A POČASÍ ČESKÉ REPUBLIKY
Prezentace pro PIV2 Kateřina Mrázková
ZEMĚPIS - 6. ročník Atmosféra
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
EU_32_sada 2_07_PV_Počasí-koloběh vody_Duch
METEOSTANICE počasí.
VY_32_INOVACE_ Atmosféra Autor Mgr. Renáta Hořejšková
Zeměpis pro 1. ročník Přírodovědného lycea Ročník 1. říjen 2013
JAK SE RODÍ POČASÍ.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ATMOSFÉRA = vzdušný obal Země.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
ATMOSFÉRA.
ATMOSFÉRA PLYNNÝ OBAL ZEMĚ.
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
Badatelské odpoledne 18. října Jaké bude počasí?.
ATMOSFÉRA.
ATMOSFÉRA Plynný obal Země
VY_32_INOVACE_11_Z4 7. POČASÍ ZŠ a MŠ HEJNICE 2011.
Transkript prezentace:

počasí

obsah počasí sluneční záření, teplota vzduchu, vlhkost vzduchu, oblačnost, vodní srážky, tlak vzduchu, vítr předpověď počasí pozorování počasí průměrná denní teplota kontrolní otázky

počasí = okamžitý stav atmosféry v určitém místě do výšky asi 15 km od zemského povrchu (troposféra) „teď a tady“ velmi proměnlivé počasí určují meteorologické prvky: - sluneční záření - teplota vzduchu - vlhkost vzduchu - oblačnost - vodní srážky - tlak vzduchu - vítr

teplota vzduchu měříme teploměrem jednotkou je stupeň Celsia = °C (°F ) 0°C = bod tání, bod mrazu taje led - začíná mrznout voda sluneční záření hlavní zdroj tepla pro planetu množství dopadajícího záření ovlivňuje především teplotu vzduchu Slunce zahřívá zemský povrch - od něj se ohřívá vzduch stoupající výška … klesající teplota

srovnání Celsiovy a Fahrenheitovy stupnice O°C = 32°F

vlhkost vzduchu závisí na množství vodní páry ve vzduchu udává se v procentech velká vlhkost vzduchu - např. při mlze nízká vlhkost vzduchu - jasné mrazivé počasí měří se vlhkoměrem

oblačnost =stupeň pokrytí oblohy oblaky oblaka vznikají srážením vodní páry ve vzduchu, obsahují kapičky vody nebo ledové krystalky zataženoobloha plná oblak jasnoobloha bez mraků skoro jasno málo oblačnosti polojasno oblačno více oblačnosti skoro zataženo

vodní srážky déšť, mrholení, sníh, kroupy - kapičky se spojují větší kapky neudrží se nahoře, padají dolů rosa - srážením vodní páry na chladnějších předmětech (např. na trávě) jinovatka – srážením vodní páry při teplotách 0°C námraza - souvislá ledová vrstva na pevných předmětech množství srážek - v mm: 1 mm srážek = 1l vody/1m² měří se pomocí srážkoměru

kroupy čerstvý sníh jinovatka námraza

tlak vzduchu = působení hmotnosti vzduchu na zemský povrch (i když nám vzduch připadá lehký, má hmotnost jako všechny ostatní látky!) atmosféra je velmi mocný obal Země velký tlak vysoký tlak vzduchu (V) nízký tlak vzduchu (N) změny a rychlost změn atmosférického tlaku jsou důležité pro předpověď počasí:  zvýšení atmosférického tlaku obvykle příchod slunečného počasí s malou oblačností  pokles tlaku příchod oblačnosti a deštivého počasí jednotka tlaku vzduchu je hektopascal (hPa)

vítr = proudící vzduch vzduch proudí z místa s vyšším tlakem do místa s nižším tlakem určujeme u něj: směr = z které světové strany vítr vane např. jižní vítr = vítr od jihu - měří se pomocí větrného rukávu rychlost = jakou vzdálenost urazí za určitou dobu (m/s; km/h) 1 m/s = 3,6 km/h - měří se pomocí anemometru větrný rukáv anemometr

předpověď počasí každá předpověď počasí vychází k předpokladu, že se počasí „pohybuje“ (např. dnešní počasí v Paříži může být zítřejším počasím v Praze) po celém světě je mnoho meteorologických stanic - meteorologové na nich počasí pozorují, měří a zaznamenávají meteorologické prvky a jevy meteorologická stanice ČHMÚ Praha- Libuš automatická meteorolog. stanice

předpověď počasí meteorologický balón + radiosonda meteorologický radar: pro předpověď intenzity a velikosti srážek - přívalové deště, krupobití, povodně; intenzita těchto srážek se odlišuje danými barvami meteorologická družice meteorologický radar v Brdech

pozorování počasí počasí v daném místě určuje zejména tlak a teplota vzduchu množství srážek rychlost a směr větru meteorologická budka

meteorologické značky používají se k zaznamenávání zjištěných údajů do tzv. synoptických map

průměrná denní teplota teplotu vzduchu měříme ve stínu v 7h, ve 14h a ve 21h teplota v 21 h se připočte dvakrát, protože se její hodnota příliš neliší od teploty naměřené v noci výpočet průměrné denní teploty: čas měřenínaměřená teplota 7 h 6˚C 14 h 16˚C 21 h 9 ˚C průměrná denní teplota vzduchu naměřené teplotypočet měření ( ) : 4 = 10°C

kontrolní otázky 1. Co je počasí? okamžitý stav meteorologických prvků 2. Které hlavní prvky tvoří počasí ? teplota, tlak a vlhkost vzduchu, oblačnost, srážky, vítr 3. Na teplotu vzduchu má rozhodující vliv tlak vzduchu - oblačnost - sluneční záření - srážky 4. Jak vznikají oblaka? srážením vodní páry ve vzduchu 5. Vane-li západní vítr, vane směrem na západ - od západu 6. Sledováním a předpovědí počasí se zabývají…. meteorologové