Jan Moudrý. Globalizace zemědělského trhu Z historického hlediska byl v zemědělství princip regionality více dodržován až do dvacátého století Faktory.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Platební podmínky.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
VÝVOJ ČESKÉHO OBCHODU A OČEKÁVÁNÍ ZÁKAZNÍKŮ Z d e n ě k S k á l a R e s e a r c h D i r e c t o r R e t a i l & S h o p p e r I N C O M A t i s k o v á.
Zahraniční obchod.
Tvorba cen v maloobchodě
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
Obchodní logistika Přímá výrobková rentabilita
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Place – místo prodeje (distribuce)
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Marketing bioprodukce
Ing.Martin Ludvík, Ovocnářská unie ČR
MARKETINGOVÝ MIX.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
úvod pojetí a obsah marketingu
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
MARKETING.
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Podnikatelské koncepce
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Využití Smart Meteringu při řízení spotřeby energie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
TVORBA HODNOTY VNÍMANÁ ZÁKAZNÍKEM
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Spotřebitel a maloobchodní prodejna. Maloobchod  Poslední článek distribučního řetězce  Zahrnuje služby pro domácnosti.
MARKETINGOVÝ MIX DISTRIBUCE.
DISTRIBUCE.
THE PLACE. MARKETING MIX PROMO- TION PRODUCT PRICE PLACE MARKETING MIX Jak se dostane zboží od výrobce k zákazníkovi.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
Distribuce - placement
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza marketingového mixu firmy Agrotec a. s. Bakalářská práce Zuzana Schwarzová.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Regionální značení v České republice Tomáš Kažmierski Asociace regionálních značek, o.s.
Regionální potravina. Projekt Regionální potravina podpora malých a středních producentů potravin cílem je představit to nejlepší z potravinářské produkce.
Distribuční logistika Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu  Definice distribuční logistiky  Základní činnosti, které se realizují při distribuci.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Provozně ekonomická fakulta Analýza trhu zemědělské techniky a dotační politiky pro české zemědělce Diplomová.
Pracovní list – logistika a její nové trendy Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Zásobování prodejny Zpracoval Ing. Jan Weiser. Obsah výkladu 1.Požadavky na zásobování prodejen 2.Dodavatele 3.Dodavatelsko-odběratelské vztahy 4.Rozdělení.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Má české potravinářství ještě nějakou budoucnost? Ing. Miroslav Toman, CSc. prezident Agrární komory ČR a Potravinářské komory ČR.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Centrum Veronica Hostětín Potravinová soběstačnost
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Marketingový plán podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
3. kolo Programu rozvoje venkova 2014 – 2020
Velkoobchod, maloobchod
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Marketingový mix VY_32_INOVACE_41_823
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vyhýbání se daňovým povinnostem v digitální ekonomice
Transkript prezentace:

Jan Moudrý

Globalizace zemědělského trhu Z historického hlediska byl v zemědělství princip regionality více dodržován až do dvacátého století Faktory přispívající ke globalizaci zemědělství: ◦ Rozvoj usnadnění dopravy na velké vzdálenosti ◦ Rozvoj skladovacích a konzervačních technologií ◦ Růst mezinárodního obchodu ◦ Propojení trhů

Globalizace zemědělského trhu V důsledku změn se v 90. letech ustavil nový „food regime“ Charakteristika:  určitá deregulace národních zemědělských systémů  větší otevřenost světového trhu (což v jeho rámci zvyšuje dominanci nadnárodních korporací)  Vazba producentů na nadnárodní obchodní řetězce

Výhody prodeje prostřednictvím supermarketů Z pohledu zákazníka: pohodlný nákup výhodné ceny oslovuje nové zákazníky není nutné měnit nákupní zvyklosti důvěrné prostředí pro konvenční spotřebitele Z pohledu producenta: velké objemy oslovení nových spotřebitelů

Nevýhody vyplývající z vazeb producenta potravin na obchodní řetězce  malá flexibilita  zájem jen o omezený sortiment, ale ve velkém množství  náklady na speciální balení  nejistota odběrů v okamžiku levnější nabídky  velký tlak na ceny  dlouhé lhůty splatnosti faktur  logistické náklady na závoz do centrálních skladů  horší komunikace s konečným spotřebitelem

Globalizace trhu zasáhla také potraviny Bitva mezi globálními hráči zvyšuje riziko zdravotní závadnosti, zkázy produktů, šíření patogénů riziko nejakosti riziko zdravotní závadnosti riziko rozdílné legislativy ve světě riziko nepovolených technologií

Změny v trendech globálního zemědělského obchodu S rostoucí informovaností části spotřebitelů se vymezuje nový trend odmítající či omezující průmyslové globální zemědělství Preference šetrné a regionální produkce Podpora obnovy agrobiodiverzity a diverzity produkce Navazující státní podpora směřující k ochraně národního zemědělství

Přímé distribuční cesty příklady : ◦ Prodej na tržnicích ◦ Zásilkové služby (bio-bedýnky), internetové obchody ◦ Prodej ze dvora ◦ Vlastní sběr ◦ Nákupní společenství

Nevýhody přímé distribuce : časová náročnost (čas věnovaný prodeji a komunikaci se zákazníkem nemůže být využit pro vlastní produkci) náklady spojené s prodejem spotřebiteli (např. vybavení vlastního obchůdku, pronájem stánku na tržišti, atd.) náklady na další zušlechťování produktu (loupání, omývání, balení...) přímá zodpovědnost za přilákání a udržení koncového odběratele

10 důvodů, proč podnikat na regionálním trhu Peníze zůstávají v regionu Lepší přístup k zákazníkům, možnost si je „vychovat" Možnost nabídnout výrobek s vysokou přidanou hodnotou Podpora turistiky v regionu Udržení regionální tradice Regionální výroba/zpracování nebo pěstování zeleniny/ovoce pomáhá životnímu prostředí, výrobky necestují tisíce kilometrů

10 důvodů, proč podnikat na regionálním trhu Cena výrobku může být vyšší a je odolnější vůči cenovým výkyvům, pokud zákazník vnímá výrobek jako jedinečný a zvláštní Maximální čerstvost potravin Výroba pro regionální trh si žádá menší kapacitu, tím však přispívá k jedinečnosti výrobku Národní trh nebo zahraniční trh zůstává stále otevřený, a pokud je region známý a značka výrobku/výrobce zákazníkům dobře „podána", může být expanze velice úspěšná - výrobek si s sebou ponese stále svoji jedinečnost

Výrobky nabízené přímým prodejem

Příjmy rakouských zemědělců z prodeje ze dvora (1000 EUR)

Příjmy rakouských zemědělců z prodeje na farmářských trzích (1000 EUR)

Příčiny zájmu o regionální produkty

Bariéry bránící nákupu regionálních produktů v Rakousku

Šance v trvale udržitelném prodeji Udržitelnost potravin Výrobek/značkaPodnikání VzdálenostPřirozenostOdpovědnost RegionálníPřírodníOchrana přírodních zdrojů RakouskéBezpečné/ověřenéVzájemný respekt Krátké cestyBioFérové ceny pro výrobce Tradiční postupyGMO prostéVýběr dodavatelů Sezónní nabídkaBez přísadFairtrade obchod Čerstvé produktyOchrana přírodySpolupráce s NGO

Efektivnost přímého prodeje

„Gutes vom Bauernhof“ Před r. 1998: založení svazů s vlastními logy 1998: založení „Gutes vom Bauernhof“odlišení podniků od obchodů a živností za účelem posílení přímého zemědělského prodeje 2002: jednotná zastřešující značka v jednotlivých spolkových zemích Horní Rakousko, Dolní Rakousko, Burgenland, Štýrsko, Korutansko Vlastník značky: Zemědělská komora Rakousko Celkem ca podniků „Dobré ze statku“

Nové trendy prodeje potravin v Rakousku růst diskontního prodeje v maloobchodě od roku 2002 přibývá ročně o 9-11% diskontních ploch rostoucí význam privátních značek a ochranných známek získávají pozitivní image, 83% kupujících je akceptuje rychlý vzestup online nakupování, od roku 2003 se tento podíl zvýšil téměř čtyřnásobně. Nyní pořizuje 41% kupujících zboží nebo služby na internetu. Online nakupování potravin činí 11%.

Hier finden sie alle Produkte aus Oberösterreich Inhalte Alpines Steinschaf Apfelstrudel, Milchrahmstrudel, Topfenstrudel Augsburger Beugel, pikant und süß Beuschel und andere Innerei-Spezialitäten Bier Blutwurst (Blunzn)

Regionální produkce v ČR Tvorba značek zaručujících původ produktu: Klasa - pro kvalitní potraviny z ČR Různé značky pro regionální produkty (Pardubický mls, Chutná hezky jihočesky, Zlatý hrnek Jižní Moravy…) Potřeba unifikace systému udělování regionálních značek a stanovení pravidel pro jejich získání Jednotná pravidla pro novou značku zpracovala Potravinářská komora ČR, Agrární komora ČR a Asociace krajů

Loga českých regionálních výrobců:

Regionální potraviny do veřejných stravovacích zařízení Zdroj: ČRR

Struktura jídelníčků vybraných stravovacích zařízení

Podíl regionální produkce ve školním stravování

Děkuji za pozornost

František Špatný Bílsko Bavorov Czech Republic Phone: Mobile phone:

Podpora a rozvoj místní produkce v Rakousku prof. Ing. Jan Moudrý, CSc., Jihočeská univerzita v Č. Budějovicích, Zemědělská fakulta

Biopotraviny ve školním stravování Pouze zhruba 1,5-3% škol v České republice využívá biopotraviny ve významnějším objemu. Výrazně zaostáváme za zeměmi západní Evropy, kde se podíl biopotravin ve školním stravování pohybuje v desítkách procent: ◦ Rakousko 30% (regionálně i více – vídeňské školky 50%) ◦ Německo přes 50% ◦ Švédsko 25% ◦ Dánsko 60%

Co potřebujete vědět o trhu? Vyhodnoťte vaši konkurenci. Nastavte cenu svých produktů podle produkce, konkurence a hodnoty. Umístěte váš produkt do správné prodejny Vytvářejte dlouhodobé marketingové vztahy.

Proč prodejny nechtějí místní výrobky? Nevyrovnaný sortiment. Stojí více času a peněz. Nedostatečný objem. Riziko práce s nováčkem. Méně spolehlivá nabídka a dodávka. Omezení na centrální dodavatele. Nemají na vás čas.

Český trh s bioprodukty 2005: Podíl prodejců na trhu Prodejce podíl v % Supermarkety 57% Menší prodejny potravin 2% Obchody se zdravou výživou a biopotravinami 37% Ostatní (Prodej ze dvora, tržnice, Internet) 4% Celkem 100%

Trendy přímého prodeje biopotravin Potřeba změny Přání individuality Odstranění anonymity Potřeba úspory času Pohodlnost Velikost balení Konzumace mimo domov Regionální nabídka Vliv dětí Rozdílné nákupní chování muže a ženy „Mladí senioři“ „Nákup a požitek“ Rostoucí požadavky zákazníků Dodávky domů

Přímé distribuční cesty Přímá forma distribuce může být realizována různými způsoby, přičemž příklady distribučních cest mohou být: ◦ Prodej na tržnicích ◦ Zásilkové služby (bio-bedýnky), internetové obchody ◦ Prodej ze dvora ◦ Vlastní sběr ◦ Nákupní společenství

Výhody přímé distribuce ◦ vytváření přímé vazby se zákazníky ◦ z dlouhodobého hlediska vybudování loajality zákazníka ◦ možnost prodej lépe organizovat ◦ nesvěřování zodpovědnosti za úspěch a jednání se zákazníkem do cizích rukou ◦ možnost vyššího zisku při udržení relativně nízké ceny ◦ odstranění nákladů a marží vytvářených dalšími články obchodního řetězce ◦ lepší možnost propojení prodeje s nabídkou dalších služeb (agroturistika)

Přímý prodej ze dvora a na tržnici (Rakousko 2011)