Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní nehody Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

PROJEKTOVÝ DEN 27. ČERVENCE 2010 STŘEDNÍ ŠKOLA AUTOMOBILNÍ, MECHANIZACE A PODNIKÁNÍ, KRNOV, OPAVSKÁ 49 Ing. Marák Vladimír Tento projekt.
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Bezpečnost dopravy na veřejných komunikacích
Statistika dopravních nehod
Jednotný postup při poskytování první pomoci
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Geodézie v pozemním stavitelství
Kriminalistická nauka o stopách
Bezpečnost seniorů v dopravě. Za seniory osoby považujeme osoby, jejichž věk je vyšší než 65 let Po šedesátce právě vlivem věku lze zaznamenat změny organizmu,
Úvod do první pomoci. Právní odpovědnost 40/2009 Sb. - trestní zákoník § 150 Neposkytnutí pomoci (1)Kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky.
Výuka předmětu automobily
Příprava plánu měření pro přírubu
PRVNÍ ZÁSAH NA MÍSTĚ ČINU
Potenciál zařízení Black Box pro posouzení dopravních nehod
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Stále se zvyšující provoz na pozemních komunikacích sebou přináší vyšší rizika vzniku dopravních nehod a jejich následků. Jedním z období, které se projevuje.
I. Rok 2008 Celkem dopravních nehod Zjištěný alkohol DN s hmotnou škodou DN se zraněním alkohol a DN hmotná škoda4 918 alkohol.
Předsoudní stadium trestního řízení
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Tisková konference příčiny nehod v podzimním a zimním období priority a úkoly – podzimní období Tisková konference příčiny nehod.
Školení CDV 1 Značení je vizuální prostředek komunikace pro vysílání sdělení cílové skupině použitím symbolů, znaků nebo obrázků. Základní principyviditelnosti.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT Policie Radka Smetanová VY_32_INOVACE_policie_20.
Čas se zamyslet … zodpovědný přístup k bezpečnému pohybu v silničním provozu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Činnost dopravní policie v roce Dopravní přestupky řidičů motorových vozidel Celkem řešeno řidičů motorových vozidel na místě uloženo.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Simulační modely dopravního proudu Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
ZÁKLADNÍ POJMY II. Obec -zastavěné území -počátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami -na účelových komunikacích.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
VÝVOJ DOPRAVNĚ BEZPEČNOSTNÍ SITUACE NA ÚZEMÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE ZA ROK LEDNA 2011 KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE.
Činnost Policie ČR za I. pololetí r.2010 v dohledu nad sil. provozem plk. Mgr. Ing. Ivan Bílek Policejní prezidium ČR Praha 19. července 2010.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Tisková konference dopravní nehodovost - priority a úkoly – podzimní období Tisková konference dopravní nehodovost - priority.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Prázdniny nehod (- 423, tj. - 3,2%) 140 osob usmrceno (- 30, tj. -17,6%) 598 osob těžce zraněno (- 48, tj. – 7,4%) osob zraněno lehce.
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti.
DOPRAVNÍ NEHODOVOST NA ÚZEMÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE ZA ROK
Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha Prosinec 2009 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha
Činnost služby dopravní policie v I. čtvrtletí r.2010 plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha 15. dubna 2010.
Policie České republiky Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje odbor služby dopravní policie.
Činnost Policie ČR v dohledu nad silničním provozem, rozbor činnosti dopravní policie za rok plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR Praha.
Rozdělení číslicově řízených systémů
Tisková konference ÚO Děčín Krajské ředitelství Ústeckého kraje
Tisková konference Velikonoce 2010, jarní motoristická sezona plk. Ing
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Letní prázdniny lepší než 2009 ?
Nehodovost na okrese ZNOJMO
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Prázdniny vyhodnocení plk. Ing. Tomáš LERCH.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Alkohol v silničním provozu plk. Ing. Tomáš LERCH
Krajské ředitelství policie hl. m
Hloubková analýza dopravních nehod elektrokol
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až září roku 2013 a technický stav vozidel plk.
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za období leden až říjen roku 2013 plk. Ing. Tomáš LERCH
Prázdniny bezpečnější – NÁKLADNÍ DOPRAVA
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Senioři v dopravě kpt. Mgr. Miroslav ŠIMEČEK
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Vývoj dopravní nehodovosti za I. čtvrtletí roku 2014 a Velikonoce plk. Ing.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Krajské ředitelství policie hl. m
Tisková konference vedoucího odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie Ústeckého kraje.
Jízdní stabilita silničních automobilů.
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní nehody Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti § 47 zákona č. 361/2000 Dopravní nehoda je událost v provozu na pozemních komunikacích, například havárie nebo srážka, která se stala nebo byla započata na pozemní komunikaci a při níž dojde k usmrcení nebo zranění osoby nebo ke škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla v pohybu.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Řidič, který měl účast na dopravní nehodě, je povinen a) neprodleně zastavit vozidlo, b) zdržet se požití alkoholického nápoje a jiných návykových látek po nehodě po dobu, do kdy by to bylo na újmu zjištění, zda před jízdou nebo během jízdy požil alkoholický nápoj nebo návykovou látku, vždy však do doby příjezdu policisty v případě, že jsou účastníci nehody povinni ohlásit nehodu policistovi c) učinit opatření k zabránění vzniku škody osobám nebo věcem, pokud tato hrozí v důsledku dopravní nehody, d) spolupracovat při zjišťování skutkového stavu.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Účastníci dopravní nehody jsou povinni a) učinit vhodná opatření, aby nebyla ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích v místě dopravní nehody; vyžadují-li to okolnosti, jsou oprávněni zastavovat jiná vozidla, b) oznámit, v případech stanovených tímto zákonem, nehodu policii; došlo-li k zranění, poskytnout podle svých schopností první pomoc a k zraněné osobě přivolat poskytovatele zdravotnické záchranné služby, c) označit místo dopravní nehody,

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti d) umožnit obnovení provozu na pozemních komunikacích, zejména provozu vozidel hromadné dopravy osob, e) neprodleně ohlásit policii poškození pozemní komunikace, obecně prospěšného zařízení nebo životního prostředí, pokud k němu při dopravní nehodě došlo, f) prokázat si na požádání navzájem svou totožnost a sdělit údaje o vozidle, které mělo účast na dopravní nehodě, g) v případech, kdy nevznikne povinnost oznámit nehodu policii, sepsat společný záznam o dopravní nehodě, který podepíší a neprodleně předají pojistiteli; tento záznam musí obsahovat identifikaci místa a času opravní nehody, jejích účastníků a vozidel, její příčiny, průběhu a následků.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti

Dojde-li při dopravní nehodě k usmrcení nebo zranění osoby nebo k hmotné škodě převyšující zřejmě na některém ze zúčastněných vozidel včetně přepravovaných věcí částku Kč, jsou účastníci dopravní nehody povinni a) neprodleně ohlásit dopravní nehodu policistovi, b) zdržet se jednání, které by bylo na újmu řádného vyšetření dopravní nehody, zejména přemístění vozidel; musí-li se však situace vzniklá dopravní nehodou změnit, zejména je-li to nutné k vyproštění nebo ošetření zraněné osoby nebo k obnovení provozu na pozemních komunikacích,především provozu vozidel hromadné dopravy osob, vyznačit situaci a stopy, c) setrvat na místě dopravní nehody až do příchodu policisty nebo se na toto místo neprodleně vrátit po poskytnutí nebo přivolání pomoci nebo ohlášení dopravní nehody.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Povinnost ohlásit nehodu policistovi platí i v případě, kdy při dopravní nehodě a) dojde ke hmotné škodě na majetku třetí osoby, s výjimkou škody na vozidle, jehož řidič má účast na dopravní nehodě nebo škody na věci přepravované v tomto vozidle, b) dojde k poškození nebo zničení součásti nebo příslušenství pozemní komunikace podle zákona o pozemních komunikacích, nebo c) účastníci dopravní nehody nemohou sami bez vynaložení nepřiměřeného úsilí zabezpečit obnovení plynulosti provozu na pozemních komunikacích.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Statistiky dopravních nehod Denní statistika dopravních nehod

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti PRVOTNÍ VYŠETŘOVACÍ ÚKONY SILNIČNÍCH DOPRAVNÍCH NEHOD 1) ohledání místa silniční dopravní nehody, 2) ohledání dopravních prostředků, 3) lékařské prohlídky zraněných osob a ohledání mrtvol, 4) zjištění stavu účastníků silniční dopravní nehody - ovlivnění alkoholem, případně jinými drogami a léky, 5) pronásledování účastníka, který po dopravní nehodě z místa ujel, pátrání po vozidle, 6) vyžádání vysvětlení od účastníků nehody a očitých svědků.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Znalecké dokazování silničních dopravních nehod Kriminalistické expertizy - trasologické - daktyloskopické - mechanoskopické – úlomky střepů, u - biologické – kdo řídil vozidlo – krev, vlasy atd. - chemické – zjištění mazadel, pohonných hmot, barvy atd.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Soudně lékařské expertizy: - doba a příčina smrti - rozsah tělesných poškození, prognóza léčení - mechanizmus vzniku zranění ve vozidle - poloha zraněné osoby v době vzniku zranění - možnost pomoci včasným zásahem osob – použití lékárničky vozidla - stanovení alkoholu v krvi a omamných látek - mikrospánek - stupeň únavy řidiče

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Posudky z oboru soudní psychologie a psychiatrie: - schopnost řidiče – reagovat na podněty – reagovat na kritické dopravní situace - poruchy osobnosti, paměti - duševní poruchy a jejich vliv na jednání v kritické situaci

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Znalecké posudky z technických oborů: - posouzení charakteru a rozsahu poškození vozidla a způsobené škody - posouzení technického stavu vozidla - zda příčinou dopravní nehody byla technická závada a její charakter - původ a doba vzniku technické závady - zda technická závada vznikla v důsledku špatné údržby vozidla - jaký byl technický stav činných částí a zařízení vozidla - posoudit způsob a techniku jízdy řidiče, způsob a mechanizmus vzniku a průběhu dopravní nehody - provést rozbor tachografických záznamů a jiných technických záznamových prostředků průběhu jízdy - posoudit možnosti zabránění vzniku dopravní nehody v konkrétních podmínkách silniční dopravy z technického hlediska

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Komplexní expertizy: (sloučení předchozích) - zjištění osoby, která řídila v době nehody - stanovení místa a pohyby osob v momentě dopravní nehody - stanovení vzájemné polohy osob a dopravního prostředku a místa v dopravním prostředku - stanovení, kterou částí dopravního prostředku bylo způsobeno zranění, posoudit mechanizmus vzniku poranění a prognóz léčení - stanovení pravděpodobného poškození na dopravním prostředku, který z místa nehody ujel

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vlastnosti prvků nehodového systému Nehodový systém – soubor prvků a vlastností vztažených k nehodě a jejich vzájemných vazeb. Prvky nehodového systému - člověk - vozidlo - vozidlo a okolí - člověk – řidič - chodec nebo cyklista Vazby – to, jak na sebe vzájemně jednotlivé prvky působí.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vlastnosti prvků Člověk jako řidič Pro rozhodování řidiče je nejdůležitější zrakové vnímání. Vidění probíhá takto: - oko se orientuje v pohledovém poli - vnější pohled zaujme pozorovatele - zrakový receptor se zaměří a soustředí na zajímavý optický podnět a na základě zjištěných optických a fotometrických parametrů (vzdálenosti, jasu, úhlového rozměru) se připraví na recepci

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti - podnět zpracovaný optickým systémem oka zasáhne světlocitlivé elementy sítnice - transformací optických podnětů v nervové vzruch vzniká odezva v optickém nervu, po kterém je vedena k mozkovému centru vidění, kde vzniká počitek - spojením počitků vzniká vjem, na jehož základě se rozhoduje o odpovědi organizmu na daný podnět, dochází k tzv. diferenciaci - vjem může být pominut nebo uložen v paměti nebo může být transformován ve vzruch, šířící se pohybovými nervy k nervosvalovým ploténkám

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti - v nervosvalových ploténkách je nervový vzruch transformován ve svalový stah - v průběhu tohoto procesu je CNS neustále informován o změnách vlastností pozorovaného objektu a jeho okolí, vysílá povely, řídí plynule adaptační stav Základní funkci zraku je možno rozdělit na tyto dílčí části: vnímání - jasu - detailů - kontrastu - prostoru - barev Oko je schopno vidět ostře kolem osy v úhlu 1 – 1,5°, mimo je už periferní vidění, vnímání pohybu.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Na zrakovém vnímání závisí reakční doba řidiče. Optická reakce – doba od vybrání nebezpečného objektu po jeho optické zafixování. Zafixování není jednoduché, pohybuje se vozidlo i objekt. Objekt do 5° okolo optické osy oka řidiče, avšak řidič jej přímo nesleduje – reakce 0,32 / 0,48 / 0,55 s více než 5° – reakce 0,41 / 0,61 / 0,70 s Když řidič objekt sleduje, optická reakce je okamžitá.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Psychická reakce – doba od optického zafixování kritického objektu do začátku svalové reakce. Měřením zjištěno: 0,22 / 0,45 / 0,58 s

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Svalová reakce – doba od ukončení psychické reakce do dotyku brzdového pedálu. Měřením zjištěno: 0,15 / 0,19 / 0,21 s Celková reakční doba při zastavování vozidla – systém řidič + vozidlo optická reakce + psychická reakce + svalová reakce + prodleva brzd + doba náběhu

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Člověk jako chodec - rychlosti pohybu chodce

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Ve Znaleckém standardu jsou uvedeny další rychlosti pohybu chodců. (výsledky měření) - člověk s protézou na noze - opilý a podnapilí chodec - s dítětem za ruku nebo na ruce - s balíkem, s kočárkem, držící se za ruce - pohyb pozpátku - doba obrácení o určitý úhel

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Poškození vozidla při střetu s chodcem Závisí na tvaru karoserie (klínový, pontonová, trambusová). Poškození vozidla hlavou chodce při různých nárazových rychlostech a tvarech karoserie

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základná druhy střetů automobilů

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Rozdělení četnosti nárazů vozidla

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Motorová vozidla Předpisy o účinnosti brzd Rozhodující je datum, kdy byla schválena technická způsobilost typu nebo jednotlivého vozidla. Vyhl. č. 145/58 Sb. - před a po Vyhl. č. 32/72 Sb. Vyhl. č. 90/75 Sb. Vyhl. č. 41/84 Sb. Vyhl. č. 102/95 Sb. Vyhl. č. 341/2002 Sb. - nyní platná

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Předpisy o dosvitu světlometů vozidla na vozovce Podle data schválení typu. Platí dříve uvedené vyhlášky.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dokumentace z místa nehody - zaměření místa nehody - ohledání, zjištění stop, úlomků, skvrn atd. - stav vozovky, - fotodokumentace

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zaměření místa nehody Provádí se polohopis a výškopis. Není potřebná návaznost na zeměpisné souřadnice (poměrně omezený prostor). Musí se stanovit výchozí bod měření (např. nároží domu) a zaměření se provádí v místních souřadnicích. Stanovují se jen GPS souřadnice místa nehody.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Metody zaměřování místa nehody - trojúhelníková metoda - ortogonální metoda – místní pravoúhlé souřadnice - pomocí geodetického přístroje

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Metrická analýza fotografických snímků Stereofotometrie Pro zpracování fotodokumentace existují počítačové programy, např. PC Rect. Slouží k rektifikaci fotografií. Rektifikace znamená převedení zkoseného obrazu z fotografie do plánku v přesném měřítku. Vyhodnocení fotodokumentace

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Analýza brzdění Matematický model (postup výpočtů je dán Znaleckým standardem) Metoda zpětného odvíjení děje - plné brzdění po střetu - plné brzdění před střetem - náběh brzdění - jízda bez brzdění

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Grafická analýza (diagram dráha – čas) Lze zobrazit nejen polohy skutečné, ale i možnosti účastníků v jednotlivých fázích. Jako počátek se volí místo střetu.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Počítačové programy k simulaci dopravních nehod Např. PC – CRASH Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vyšetřovací pokus Provádí se za stejných podmínek jako se stala nehoda. Metodika dána Znaleckým standardem. Zjišťování dohlednosti za denního světla - Dohlednost před vrcholem stoupání - Dohlednost do zatáčky - Dohlednost přes nepohyblivou překážku - Dohlednost v křižovatce

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zjištění dohlednosti za snížené viditelnosti - dohlednost na pohybujícího se chodce - dohlednost na nepohyblivou překážku, stojícího chodce Akcelerační a brzdné vlastnosti - měření akcelerace - brzdného zpomalení - měření konečné rychlosti

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Znalec z oboru dopravních nehod Studium: Ústav soudního inženýrství Vysokého učení technického v Brně Požadované vzdělání pro kurs Analýza silničních nehod: vysokoškolské strojního, dopravního resp. obdobného směru, znalost konstrukce a řízení motorových vozidel Placené studium – až Kč Rozsah: asi 300 hod.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroje: Znalecké standard č.II, MS ČR., Znalecké standard č.III, MS ČR., 1991 Znalecké standard č.IV, MS ČR., 1991 Znalecké standard č.V, MS ČR., 1992 Zák. č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích (zákon o silničním provozu) Porada, V.. Silniční dopravní nehoda v teorii a praxi. Praha: Linde, 2000, ISBN