Prokaryotní organismy Bakterie I. Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Taxonomický systém bakterií
Advertisements

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Jednobuněčné prokaryotní organismy
BAKTERIE Evelina Wajtrová.
Buněčné soustavy prokaryotického typu
Gramnegativní bakterie
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
M ETABOLISMUS BAKTERIÍ. Metabolismus - souhrn všech reakcí probíhajících v živé hmotě – tedy i uvnitř bakteriální buňky a v jejím bezprostředním okolí.
Bakterie. Jsou jednobuněčné organismy Stavba buňky bakterií – nakresli a popiš str. 30.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
PRVOCI. ……………………………. živočichové ……………………………………………………………………. pohyb – ………………………………………………. žijí …………….. nebo ………………………………………………. indikátory …………………………………
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Přehled bakterií s důrazem na oko Mikrobiologie a imunologie BOMI0111s + BTMI0111p Týden 3 Ondřej Zahradníček.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Prokaryotní organismy charakteristika,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Lidská sídla Organismy provázející člověka. Mikroorganismy  Nejmenší organismy(mikroorganismy),které provázejí člověka jsou:  bakterie  viry  kvasinky.
Molekulární biotechnologie č.10e
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní mikrobiologický rozbor vody
Riskuj Přírodopis VI. třída.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Prokaryotní organismy Archaea
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Stavba buňky.
Lékařská mikrobiologie pro ZDRL
Organismy v sadech a ovocných zahradách.
Polní ekosystémy luskoviny krmné plodiny.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Přehled mikrobů s důrazem na dutinu ústní (část I – bakterie)
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
VIRY.
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Cukry (sacharidy).
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
Úvod do studia biologie
VY_52_INOVACE_25_Jednobuněčné organizmy - bakterie - učební text
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Lékařská mikrobiologie pro ZDRL
Nebuněčné organismy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Prvoci – jednobuněční živočichové
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Metabolismus buňky Projekt OBZORY
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Vnější cizopasníci člověka.
Přehled bakterií s důrazem na oko
Jednobuněční živočichové
Rozmnožování organismů
MNOHOBUNĚČNÉ HOUBY HOUBY NIŽŠÍ.
Význam a zásady třídění organismů,
POTRAVNÍ VZTAHY ORGANISMŮ
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Sacharidy kolem nás Martin Diviš.
KULTIVACE Je předstupněm izolace bakteriálního druhu,
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Prokaryotní organismy Bakterie I

Systém bakterií systém založený na morfologických a fyziologických vlastnostech (např. charakter buněčné stěny, tvar buňky, metabolismus) umělý systém, neodpovídá fylogenezi celkem 30 skupin

Hlavní rozdělení 1. Gramnegativní bakterie s buněčnou stěnou 2. Grampozitivní bakterie s buněčnou stěnou 3. Bakterie bez buněčné stěny

Gramnegativní bakterie gramnegativní buněčná stěna celkem 16 skupin různé varianty způsobu života, metabolismu (fotoautotrofní, fotoheterotrofní, chemoautotrofní, chemoheterotrofní, aerobní, anaerobní, fakultativně anaerobní) nejčastěji koky, tyčky, zakřivené tyčky, spirily (dlouhé zvlněné tyčinky)

Spirochéty (1. skupina) chemoheterotrofní volně žijící nebo paraziti

Borrelia burgdorferi původce lymeské boreliózy

Treponema pallidum původce syfilis

Syfilis - příznaky

Spirily (2. skupina) chemoheterotrofní aerobní volně žijící nebo paraziti tyčinkovité buňky s bičíky

Bdellovibrio predátor jiných bakterií

Bdellovibrio predátor jiných bakterií

Helicobacter pylori žije v žaludku člověka původce zánětů žaludku, žaludečních vředů, pravděpodobně i rakoviny žaludku

Helicobacter pylori

G- aerobní tyčky a koky (4. skupina) chemoheterotrofní, některé chemoautotrofní aerobní, některé schopné anaerobní respirace volně žijící, symbionti rostlin nebo paraziti v půdě, sladké vodě, v horkých pramenech, mořské, na kořenech rostlin, v těle živočichů koky, tyčky

Agrobacterium na povrchu rostlin (hlavně na kořenech) obsahuje Ti-plazmid, který se začleňuje do chromozomu buněk a indukuje vytvoření nádoru využívá se ke genovým manipulacím u rostlin

Agrobacterium nádory na rostlinách

Agrobacterium genové manipulace

Agrobacterium genové manipulace

Acetobacter na ovoci, oxidují etanol na kyselinu octovou způsobují hnití ovoce (spolu s houbami)

Acetobacter na ovoci, oxidují etanol na kyselinu octovou způsobují hnití ovoce (spolu s houbami)

Azotobacter fixuje vzdušný dusík žije volně v půdě

Rhizobium fixuje vzdušný dusík v symbióze s bobovitými rostlinami (hlízky na kořenech)

Rhizobium fixuje vzdušný dusík v symbióze s bobovitými rostlinami (hlízky na kořenech)

Bordetella patogenní bakterie, původce černého kašle

Legionella patogen, původce legionářské choroby

Neisseria gonorrhoae (gonokok) patogen, původce kapavky

Neisseria meningitidis (meningokok) patogen, původce meningitidy

Neisseria meningitidis (meningokok) příznaky meningitidy

Thermus aquaticus žije v horkých pramenech termofilní (optimum 70 – 75 o C)

Aquifex hypertermofilní (optimum 85 o C) aerobní nebo anaerobní respirace (donor e - S, H 2 S, H 2, akceptor O 2, NO 3 - samostatná vývojová větev bakterií

G- fakultativně anaerobní tyčky (5. skupina) většinou chemoheterotrofní fakultativně anaerobní volně žijící (v půdě, ve vodě, na povrchu rostlin) komenzálové, paraziti

Escherichia coli symbiont člověka, některé kmeny patogenní

Proteus vulgaris běžná bakterie v půdě, hnoji, střevní komenzál, příležitostný patogen

Proteus vulgaris test na citlivost k antibiotikům

Salmonella střevní patogen, původce salmonelózy a břišního tyfu

Shigella patogen, způsobuje bakteriální úplavici

Yersinia pestis patogen, původce moru

Vibrio cholerae původce cholery

Vibrio cholerae původce cholery

Haemophilus patogen - různé druhy způsobují meningitidu, bronchitidu, …

Haemophilus patogen - různé druhy způsobují meningitidu, bronchitidu, …

G- anaerobní tyčky (6. skupina) chemoheterotrofní, energii získávají kvašením volně žijící (v mořské vodě, v horkých pramenech) komenzálové, paraziti (např. v hnisu, poraněných dásních, v bachoru přežvýkavců)

Thermotoga horkých pramenech, jiné druhy v mořích termofilní (optimum 70 – 80 o C) samostatná vývojová linie bakterií

Desulfobakterie (7. skupina) obligátně anaerobní chemoautotrofní nebo chemoheterotrofní energii získávají anaerobní respirací (redukují sírany nebo síru na sirovodík) volně žijící nebo komenzálové

Desulfovibrio

Rickettsie a chlamydie (9. skupina) chemoheterotrofní obligátní paraziti nebo komenzálové živočichů buňky ve tvaru koků nebo zakřivených tyček

Rickettsia prowazeki původce skvrnitého tyfu nitrobuněčný parazit

Rickettsia prowazeki původce skvrnitého tyfu nitrobuněčný parazit

Chlamydia trachomatis způsobuje trachom - záněty spojivek a rohovky vedoucí až ke slepotě