Program rozvoje venkova na období Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí
Obsah prezentace 1) Co je v období nového pro rozvoj venkova v rámci II. pilíře SZP Strategický rámec Finanční rámec Priority pro RV 2) Co zůstává stejné Cíle SZP Rozsah možných opatření dle právního rámce EU Potřeby ČR 3) Aktuální stav přípravy Vybraná opatření PRV 4) Další kroky přípravy
Strategický rámec pro období Strategie Evropa 2020 (EU 2020) Společný strategický rámec (SSR) Dohoda o partnerství Program rozvoje venkova (EZFRV) Operační programy (EFRR, ESF, KF a ENRF) Přímé platby Společná zemědělská politika Možnost průřezového využití komunitně vedeného místního rozvoje formou metody Leader
Finanční rámec pro období navržený rozpočet pro ČR z EZFRV je 2,17 mld. EUR (stávající rozpočet z EZFRV je 2,86 mld. EUR) reálný rozpočet celkových veřejných prostředků pro program je tak o cca 1 mld. EUR nižší oproti 3,6 mld. ve stávajícím období snaha o navýšení: přesunem financí z I. pilíře (možnost až o 786 mil. EUR) vyšším spolufinancováním ze státního rozpočtu doplňkovostí podpor s ostatními fondy
Priority Unie pro rozvoj venkova a výběr opatření na základě potřeb ČR Podpora předávání znalostí a inovací v zemědělství, lesnictví a ve venkovských oblastech Zvýšení životaschopnosti zemědělských podniků a konkurenceschopnosti všech druhů zemědělské činnosti ve všech regionech a podpora inovativních zemědělských technologií a udržitelného obhospodařování lesů Podpora organizace potravinového řetězce, včetně zpracovávání zemědělských produktů a jejich uvádění na trh, dobrých životních podmínek zvířat a řízení rizik v zemědělství Obnova, zachování a zlepšení ekosystémů souvisejících se zemědělstvím a lesnictvím Podpora účinného využívání zdrojů a podpora přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku v odvětvích zemědělství, potravinářství a lesnictví, která je odolná vůči klimatu Podpora sociálního začleňování, snižování chudoby a hospodářského rozvoje ve venkovských oblastech
Priority Unie pro rozvoj venkova a výběr opatření na základě potřeb ČR nabídka opatření zůstává prakticky stejná výběr opatření závisí na potřebách členských států nutnost koncentrovat podporu - redukce opatření k zajištění efektivity inovace, životní prostředí a změny klimatu jsou průřezová témata prolínající všemi prioritami minimálně 30 % rozpočtu z EZRFV musí být určeno pro zmírnění klimatických změn a obhospodařování půdy (Agroenvironmentální- klimatické opatření, Ekologické zemědělství, Platby ve znevýhodněných oblastech) minimálně 5 % rozpočtu z EZFRV musí být určeno pro metodu LEADER
Dopady sníženého rozpočtu na PRV celkově Aktuální varianta rozpočtu navrhuje dle celkových cílů opatření následující podíly na rozpočtu PRV - poměry zůstávají zachovány i při snížené míře kofinancování Konkurenceschopnost + zaměstnanost 34 % Udržitelné hospodaření s přírodními zdroji, klima (včetně závazků z období ) 60 % metoda Leader (minimální povinný podíl) 5 % Technická pomoc 1 %
Podpora předávání znalostí a inovací v zemědělství, lesnictví Opatření horizontálně přispívají k předchozím prezentovaným prioritám Odborné vzdělávání a informační činnost (čl. 15) Poradenské služby (čl. 16) Spolupráce (čl. 36) Podpora vývoje nových produktů, postupů, procesů a technologií v zemědělství a potravinářství Podpora horizontální a vertikální spolupráce Zřizování a fungování operačních skupin EIP
Podpora předávání znalostí a inovací v zemědělství, lesnictví Rozpočet bez přesunu z I. P v mil. EUR Rozpočet s přesunem z I. P v mil. EUR Rozpočet v mil. EUR Míra kofinancování 75 %85 %75 %85 % Odborné vzdělávání a informační činnost Poradenské služby Spolupráce
Předávání znalostí a informační akce Příjemce: subjekt, který je akreditován MZe Uživatel: zemědělec, zpracovatel, vlastník půdy, osoba hospodařící v lesích Popis opatření: Zabezpečení zvyšování znalostí a dovedností a předávání informací pracovníkům v zemědělském, potravinářském a lesnickém odvětví a vlastníkům půdy formou vzdělávacích aktivit, kurzů atd. Podpora: přímá nevratná dotace s maximální mírou až 100 % způsobilých výdajů. Uvažované limity na projekt 50 tis. - 1 mil. Kč
Poradenské služby Příjemce: Poskytovatel poradenské služby akreditovaný MZe/ vybraný na základě výběrového řízení dle zákona o VZ Uživatel: zemědělec, zpracovatel, vlastník půdy, osoba hospodařící v lesích Popis opatření: Poskytování poradenských služeb pro zemědělce a lesníky. Podpora: přímá nevratná dotace s maximální mírou až 80 % způsobilých výdajů. míra podpory poradenské služby v oblasti lesního hospodářství bude zpřesněna dle typu poskytované veřejné podpory. maximální výše dotace, čerpaná na poradenské služby poskytnuté jednomu podniku, činí EUR/rok.
Spolupráce (Podpora vývoje nových produktů, postupů a technologií) Příjemce: Uskupení minimálně dvou subjektů, kdy minimálně jeden subjekt podniká v odvětví zemědělství, potravinářství nebo lesnictví. Popis opatření: Přímé investiční náklady na vývoj nových produktů, postupů, procesů a technologií v zemědělství a potravinářství a lesním hospodářství včetně provozních nákladů na spolupráci, studie a propagaci. Podpora: Míra dotace bude stanovena v souladu s pravidly veřejné podpory
Spolupráce (Podpora horizontální a vertikální spolupráce) Příjemce: Podnikatelské subjekty v odvětví zemědělství, potravinářství a lesnictví, NNO zastupující tyto subjekty, obce a jejich svazky, službové subjekty. Popis opatření: Podpora spolupráce mezi různými subjekty, zejména podpora krátkých dodavatelských řetězců a místních trhů včetně podpory propagace v místním kontextu, organizace společných pracovních procesů, sdílení zařízení a zdrojů, společný přístup k projektům v oblasti využití OZE apod. Podpora: míra dotace bude stanovena v souladu s pravidly veřejné podpory.
Spolupráce (Zřizování a fungování operačních skupin EIP) Příjemce: Operační skupiny EIP Popis opatření: Podpora spolupráce mezi různými subjekty s cílem podpory KDŘ a místních trhů včetně podpory propagace v místním kontextu, organizace společných pracovních procesů, sdílení zařízení a zdrojů, společný přístup k projektům v oblasti využití OZE apod. Podpora: míra dotace bude stanovena v souladu s pravidly veřejné podpory.
Zvýšení životaschopnosti zemědělských podniků a konkurenceschopnosti všech druhů zemědělské činnosti … Vybraná opatření Investice do hmotného majetku (čl. 18 a)) Investice do zemědělských podniků Pozemkové úpravy (čl. 18 c)) Zahájení činnosti mladých zemědělců (čl a) i )) Lesnická infrastruktura (čl. 18 c)) Investice do lesních technologií a zpracování lesnických produktů a jejich uvádění na trh (čl. 27)
Zvýšení životaschopnosti zemědělských podniků a konkurenceschopnosti všech druhů zemědělské činnosti … Rozpočet bez přesunu z I. P v mil. EUR Rozpočet s přesunem z I. P v mil. EUR Rozpočet v mil. EUR Míra kofinancování 75 %85 %75 %85 % Investice do hmotného majetku * Pozemkové úpravy Zahájení činnosti mladých Lesnická infrastruktura Investice do lesnických technologií
Investice do hmotného majetku Příjemce: Investice do zemědělských podniků: zemědělský podnikatel, službové subjekty převážně vlastněné zemědělskými prvovýrobci Popis opatření: Podpora investic do staveb a technologií pro živočišnou a rostlinnou výrobu (stáje, dojírny, jímky…), speciálních mobilních strojů a investice do zpracování zemědělských produktů. Podpora: 40% způsobilých výdajů, možnost navýšení o 10% pro mladé zemědělce, znevýhodněné oblasti, projekty spolupráce, pro velké podniky v zemědělství pouze 30 %
Investice do hmotného majetku Pro investice do zemědělské prvovýroby je nutné rozhodnout o rozdělení alokace mezi rostlinnou a živočišnou výrobu (v současném období je poměr cca 75 % ŽV: 25 % RV) Strategie pro růst doporučuje vytvoření samostatných sektorových obálek pro živočišnou výrobu Navrhujeme k diskusi:dojnice 28 % prasata 25 % KBTPM 21 % drůbež 18 % ovce a kozy 5 % ostatní (včely, králíci atp.) 3 % Dále je nezbytné rozhodnout o podpoře zemědělských strojů.
Pozemkové úpravy Příjemce: pobočky krajských pozemkových úřadů Popis opatření: Realizace plánů společných zařízení dle schváleného návrhu PÚ (zpřístupnění pozemků, protierozní a vodohospodářská opatření apod.) a geodetické projekty (zaměření území, vytyčení pozemků). Podpora: V případě, že je žadatelem SPÚ, pak je míra dotace až 100 % způsobilých výdajů, jinak dle pravidel veřejné podpory.
Podpora zahájení podnikatelské činnosti pro mladé zemědělce Příjemce: Zemědělský podnikatel (PO, FO mladší 40 let) – mikropodnik nebo malý podnik. Popis opatření: Stimulace zahájení aktivního podnikání mladých zemědělců v zemědělských podnicích prostřednictvím podpory investic nezbytných pro realizaci podnikatelského plánu. Podpora: přímá nevratná dotace ve dvou splátkách na plnění podnikatelského plánu na pětileté období
Podpora zahájení podnikatelské činnosti pro mladé zemědělce Maximální výše podpory je navržena na 40 tis. EUR (nařízení umožňuje až 70 tis. EUR) Nezbytnost definice minimální velikosti podniku pro vstup do opatření Jako ukazatel je navržena hodnota minimálního objemu standardní produkce za jednotlivá výrobní zaměření dle typologie farem Standardní produkce musí zajistit adekvátní roční příjem alespoň pro jednoho plně zaměstnaného pracovníka v hospodářství (odpovídá 150 tis. Kč)
Lesnická infrastruktura Příjemce: subjekt hospodařící v lesích, které jsou ve vlastnictví soukromých subjektů nebo obcí Popis opatření: Investice, které souvisejí s rekonstrukcí a výstavbou lesních cest včetně souvisejících objektů. Podpora bude směrována zejména do takových rekonstrukcí, které umožní přeřazení přibližovacích cest (třída L3, L4) do vyšší kategorie odvozních cest (třída L1, L2). Podpora: míra dotace bude stanovena v závislosti na typu veřejné podpory.
Investice do nových lesnických technologií a zpracování lesnických výrobků a jejich uvádění na trh Příjemce: subjekty hospodařící v lesích, které jsou v majetku soukromých subjektů nebo obcí, školkařské subjekty ( k dořešení s EK), malé pilařské podniky Popis opatření: Investice do strojů, technologií a zařízení pro přípravu sadebního materiálu, pořízení strojů a technologií pro hospodaření v lese, výstavba či modernizace provozu dřevozpracujících provozoven a pořízení technologií ke zpracování zbytkové biomasy. Podpora: míra dotace bude stanovena v závislosti na typu veřejné podpory.
Podpora organizace potravinového řetězce Vybraná opatření pro prioritní oblasti: 3A Režimy jakosti zemědělských produktů a potravin (čl. 17) Investice do hmotného majetku (čl. 18 b)) Investice do zpracování zemědělských produktů (Annex I) Seskupení producentů (čl. 28) Platby za dobré životní podmínky zvířat (čl. 34)
Podpora organizace potravinového řetězce Rozpočet bez přesunu z I. P v mil. EUR Rozpočet s přesunem z I. P v mil. EUR Rozpočet v mil. EUR Míra kofinancování 75 %85 %75 %85 % Režimy jakosti zemědělských produktů a potravin neimplementováno Investice do hmotného majetku * Zřizování seskupení producentů (jen staré závazky)
Režimy jakosti zemědělských produktů a potravin Příjemce: zemědělský podnikatel - malý a střední podnik Popis opatření: Zapojení zemědělců v režimu jakosti garantovaného Národní značkou KLASA. koncentrace prostředků na značku, která je známá většině spotřebitelů Nezbytné je vlastní zavedení zemědělské Klasy a vyřešit systém nezávislých kontrol, který je pro poskytnutí podpory nezbytný Podpora: roční pobídková platba výše stanovena na základě fixních nákladů vyplývajících z účasti v podporovaných programech, nejdéle na dobu 5 let maximální míra podpory: EUR na podnik
Investice do hmotného majetku Příjemce: Investice do potravinářských podniků: zemědělský podnikatel, výrobce potravin, nebo výrobce krmiv, který splňuje definici mikro, malého, nebo středního podniku. Popis opatření: Podpora investic pro zpracování zemědělských produktů (finální úpravu, balení a značení výrobků, investice vedoucí ke zvyšování a monitorovaní kvality produktů investice související s uváděním produktů na trh, investice do čištění odpadních vod…) Podpora: 40% způsobilých výdajů, možnost navýšení o 10% pro mladé zemědělce, znevýhodněné oblasti, projekty spolupráce, pro velké podniky v zemědělství pouze 30 % Výraznější cílení na inovace.
Zřizování seskupení producentů Je nezbytné rozhodnout o implementaci tohoto opatření ( i s ohledem na ponížený rozpočet PRV) problémy s nejednotností názorů NNO na základní princip a cíle opatření V případě implementace opatření je třeba rozhodnout, zda se bude podpora vyplácet na základě odbytu všech komodit, či pouze některých konkrétních komodit. nutná definice minimální výše roční produkce u každé komodity, kterou musí každé seskupení v daném roce dosáhnout
Platby za dobré životní podmínky zvířat Příjemce: zemědělský podnikatel Popis opatření: Kompenzační platba zemědělcům, kteří se zaváží k ročnímu závazku poskytovat dobré životní podmínky pro zvířata jdoucí nad rámec povinných standardů. Závazek lze každoročně obnovovat. Podpora: podpora formou jednorázové platby - sazby na dobytčí jednotku (max. 500 EUR /DJ).
Podpora sociálního začleňování, snižování chudoby a hospodářského rozvoje Vybraná opatření pro prioritní oblasti 6A Investice do nezemědělských činností (20 1. b)) 6B LEADER (čl )
Podpora sociálního začleňování, snižování chudoby a hospodářského rozvoje Rozpočet bez přesunu z I. P v mil. EUR Rozpočet s přesunem z I. P v mil. EUR Rozpočet v mil. EUR Míra kofinancování 75 %85 %75 %85 % Investice do nezemědělských činností LEADER
Investice do nezemědělských činností Odůvodnění opatření: Stabilizace venkovského obyvatelstva prostřednictvím zajištění pracovních příležitostí Popis opatření: Investice k diverzifikaci činností zemědělských subjektů. Podpora bude poskytována na zahájení a rozvoj nezemědělské činnosti. Příjemce: zemědělský podnikatel Podpora: míra dotace bude stanovena v závislosti na typu veřejné podpory.
LEADER Odůvodnění: Metoda LEADER umožňuje lepší cílení podpor, neboť o potřebách a prioritách daného území rozhodují lidé, kteří zde žijí. Implementace je povinná z nařízení. Popis: V rámci podpory metody LEADER bude dotace poskytována na činnost MAS a spolupráci mezi nimi. Podporovány budou rovněž projekty konečných žadatelů z území MAS, které budou v souladu se strategií rozvoje dané MAS. Příjemce: Místní akční skupina (MAS), koneční žadatelé z území MAS Podpora: výše a míra podpory je závislá na typu realizovaného projektu.
Další kroky při přípravě PRV Dopracování detailů pro vybraná opatření PRV Dořešení bodů k rozhodnutí ze strany vedení ministerstva (finanční obálky na opatření, výše sazeb…) Neformální konzultace s EK Předložení informace o PRV MMR k dopracování DoP (IV. Q 2013) Předložení PRV ke schválení vládě ČR (I.Q 2014) Oficiální předložení PRV EK (I - II. Q 2014) Průběžně: konzultace s veřejností, partnery, ostatními ministerstvy ex-ante hodnocení, proces SEA