Poruchy příjmu potravy PhDr.Krch František Ph.D. Rizikové chování ve školním prostředí – metodická doporučení k primární prevenci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ochrana zdraví Výukový program RNDr. Ivana Kopová.
Advertisements

Fórum prevence dětské nadváhy a obezity Hana Zamrazilová Školní stravování 2014, Praha, 20.–
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Koncepce péče o staré občany
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
KBT u poruch příjmu potravy
Poruchy příjmu potravy
Absolventská práce 2014 Pevná, Vedrová 9.B Anorexie.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Varovné signály PPP Státní zdravotní ústav. První varování ▪ Zpočátku dívka omezuje příjem některých potravin (sladkosti, smažená jídla, slazené nápoje…),
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Mentální anorexie.
Autoagresivita Suicidální chování a jednání Sebepoškozování Poruchy příjmu potravy Suicidalita, Sebepoškozování, Anorexie, Mentální anorexie, Mentální.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Podpora pohybové aktivity, podpora cyklistiky & veřejné zdraví Bike konference, Brno, 5. října 2012.
Rizikového chování v dospívání
Poruchy příjmu potravy
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
NEINFEKČNÍ NEMOCI VYSOKÝ KREVNÍ TLAK.
Modeling versus Miss World
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Poruchy výživy. Pavel Šuranský.
Poruchy příjmu potravy
Poruchy příjmu potravy
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
VY_32_INOVACE_ _Rozvoj klíčových kompetencí ve výchově ke zdraví v ročníku. Poruchy příjmu potravy Autorem materiálu a všech jeho částí,
Název: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Nutriční poradenství.
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Martin Gregora.  Podvýživa je stav nerovnováhy mezi potřebami organismu a skutečným příjmem, který vzniká v důsledku nedostatku živin důležitých pro.
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
Střední škola KNIH, o.p.s. Brno Bzenecká 23, Brno Maturitní práce 2013/2014 Vytvořil: Simona Bartíková Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Rizikové chování1 Prevence rizikového chování dětí a mládeže Mgr. Jana Smíšková školní metodička prevence výchovná poradkyně ZŠ T. G. Masaryka.
Prevence sociálně patologických jevů. Prevence  Prevence (z lat. praevenire, předcházet) znamená soustavu opatření, která mají předcházet společensky.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_31 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluPoruchy příjmu potravy – mentální.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
P ORUCHY PŘÍJMU POTRAVY ANOREXIE, BULIMIE, Z ÁCHVATOVITÉ PŘEJÍDÁNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám.
Číslo v digitálním archivu školy VY_52_INOVACE_VZ_27 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluVysoký krevní tlak Anotace V prezentaci.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Mentální Bulímie. Je porucha charakterizovaná zejména opakujícími se záchvaty přejídání spojenými s přehnanou kontrolou tělesné hmotnosti.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_ANOREXIE A BULIMIE.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychologie v obezitologii
Základní škola T. G. Masaryka Blatná, okr. Strakonice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
„Zdravý životní styl + obezita“
Rodičovství biologické a pěstounské
Autoagresivita Suicidální chování a jednání Sebepoškozování Poruchy příjmu potravy Suicidalita, Sebepoškozování, Anorexie, Mentální anorexie, Mentální.
Transkript prezentace:

Poruchy příjmu potravy PhDr.Krch František Ph.D. Rizikové chování ve školním prostředí – metodická doporučení k primární prevenci

Poruchy příjmu potravy - vymezení Mentální anorexie a bulimie představují ve svých projevech mezní polohy jídelního chování od život ohrožujícího omezování příjmu potravy až po přejídání spojené se snahou kompenzovat energetický příjem. Pro obě poruchy je příznačný nadměrný strach z tloušťky, nespokojenost s tělem a nadměrná snaha o dosažení štíhlosti a její udržení Mentální anorexie je porucha charakterizovaná zejména úmyslným snižováním tělesné hmotnosti. Základním kritériem anorexie je nízká tělesná hmotnost. Mentální bulimie je porucha charakterizovaná zejména opakujícími se záchvaty přejídání, spojenými s přehnanou kontrolou tělesné hmotnosti.

PPP patří mezi nejčastější a nejzávažnější problémy dospívajících dívek a mladých žen Kolem 6% děvčat vykazuje koncem puberty některé anorektické příznaky Výskyt anorexie je uváděn 0,3-0,8% rizikové populace (životní prevalence u žen až 4%) Výskyt bulimie 1,5 – 4,5% rizikové populace Závažné důsledky pro zdraví (souvisí především s váhovým úbytkem a nedostatečnou výživou, zvracením nebo nadužívání projímadel), psychický vývoj, kvalitu života, sociální, pracovní a rodinný život

Primární prevence směřuje k potlačení vlivu faktorů, které jsou rizikové z hlediska vzniku a rozvoje poruchy. Isabell Caro, + 28 let

Úskalí primární prevence ppp Nejasné vymezení poruchy (jejíž základní příznaky přináší uspokojení), která je velmi diferencovaná a vyvíjí se; PPP se týkají velmi široké a různorodé rizikové skupiny; Řada mýtů a dezinformací spojených nejenom s PPP, ale i s výživou, životním stylem a s řešením problémů Omezené možnosti intervence.

Nejasné vymezení poruchy – pověry a dezinformace spojené s PPP Co je ústředním problémem PPP? Nespokojenost s tělem, narušené „tělesné schéma“, dietní tendence, nízké sebevědomí, neschopnost vyjadřovat svoje emoce, narušené vztahy v rodině, přejídání, problémy v rodině….; Co je příčina, co je důsledek? Složitá komorbidita. Nejasná běžná i ideální norma (výživa, zdravá výživa, pohyb, životní styl….).

Charakter problému (svádí k jednostranným a dramatickým závěrům)

Nemocní trpící mentální anorexií nebo bulimií představují velmi rozsáhlou, vnitřně diferencovanou skupinu nemocných Odlišná osobní historieOdlišná osobní historie Odlišný sociální a rodinný kontextOdlišný sociální a rodinný kontext Odlišná osobní očekávání a motivy k léčběOdlišná osobní očekávání a motivy k léčbě Různý stupeň rozvoje problémuRůzný stupeň rozvoje problému Odlišná komorbiditaOdlišná komorbidita

Možnosti intervence Příliš striktní, příčinné hranice pro intervenciPříliš striktní, příčinné hranice pro intervenci Příliš široké, „nezávazné“ hranice pro intervenci – snadno lze potvrdit určitou hypotézuPříliš široké, „nezávazné“ hranice pro intervenci – snadno lze potvrdit určitou hypotézu „Multifaktoriální koncept může být některými autory interpretován tak, že pokud je všechno důležité, není nic z toho skutečně důležité“ (Garfinkel, Dorian 1997)

Kontext - cíle a cesta Už ve starším školním věku velká část děvčat pokládá některá dietní omezení za samozřejmá a neví jak by měl vypadat přiměřený jídelní režim bez dietních omezení a strachu z tloušťky.Už ve starším školním věku velká část děvčat pokládá některá dietní omezení za samozřejmá a neví jak by měl vypadat přiměřený jídelní režim bez dietních omezení a strachu z tloušťky. Zdravá nebo racionální výživa jsou často zaměňovány za určitou formu redukční diety.Zdravá nebo racionální výživa jsou často zaměňovány za určitou formu redukční diety. Nadměrný a jednostranně zatěžující pohyb bývá zaměňován za zdravý pohyb a přiměřené „vybití“Nadměrný a jednostranně zatěžující pohyb bývá zaměňován za zdravý pohyb a přiměřené „vybití“ Většina děvčat neví jaká je jejich přiměřená tělesná hmotnost, jen obtížně se smiřují s tím, že tělesná hmotnost vzrůstá v závislosti na věku a tělesné výšce.Většina děvčat neví jaká je jejich přiměřená tělesná hmotnost, jen obtížně se smiřují s tím, že tělesná hmotnost vzrůstá v závislosti na věku a tělesné výšce. Většina dietujících si neuvědomuje důsledky diety a zvracení. Vztah příjem-výdej energie berou doslovně.Většina dietujících si neuvědomuje důsledky diety a zvracení. Vztah příjem-výdej energie berou doslovně. + Některé typické charakteristiky dospívání a současného životního stylu+ Některé typické charakteristiky dospívání a současného životního stylu

Problematický příjem intervence ze strany nemocného i rodiny – je třeba respektovat logiku problému: Ambivalenci nemocnéhoAmbivalenci nemocného –Základní příznaky mu přináší určité uspokojení –Problém akceptuje a řeší zpravidla pod tlakem, vyhýbá se nepříjemným krokům („změna bolí“) –Výběrově vnímá problém –Adaptuje se na problém Specifika rizikové populace, problematický efekt varování;Specifika rizikové populace, problematický efekt varování; Nepodceňovat „zisky“ spojených s PPP;Nepodceňovat „zisky“ spojených s PPP; Nepodceňovat vliv skupiny vrstevníků;Nepodceňovat vliv skupiny vrstevníků;

Rizikové faktory - rodina Specifické - nevhodné jídelní a stravovací zvyklosti v rodině, diety, obezita v rodině, PPP v rodině, některé sporty; Obecné - nedostatek rodič. kontroly, duševní poruchy, alkohol v rodině, přílišné zaměření na sebekontrolu a výkon (nebo naopak absence sebekontroly), přílišný důraz na vzhled. Rodiče jako vzor řešení problémů, extrémy (podpora dítěte, koncept života, život. cílů…).

Rizikové faktory - komunita Prezentování nevhodných módních vzorů, diet, jednostranných řešení, nekritické zdůrazňování hédonistických hodnot (užít si“) na jedné straně a sebekontroly na druhé, extrémní postoje - znalost problematiky (nemluví se x příliš se mluví o PPP, obezita jako stigma x problémy s pojené s obezitou se přehlíží, „zdravý život“….).

Vrstevníci Užívání diet, nevhodné stravovací a pohybové zvyklosti, skandalizace nadváhy, šikana kvůli nadváze a vzhledu, virtuální x reálný svět, přehnané – extrémní postoje (sebekontrola, péče o zdraví..)

Osobnost Otázka životních hranic, přiměřenosti v postojích a reakcích, „nálepkování“ (nebezpečí generalizace postojů na jiné oblasti života a reakce) Úzkostnost, pedanterie, sebekontrola u MA Impulzivita, nezdrženlivost, nezodpovědnost u bulimie

Typ preventivního působení Na obecné rovině: výchova k přiměřenosti a umírněnosti v postojích, důraz na nebezpečí jednostranných nebo extrémních postojů ve výživě, životním stylu, výkonu, ve sportu. Dobrá školní jídelna, naopak omezení automatů na sladkosti, slazené nápoje ve školách … (prevence obezity). Specificky: nebezpečí a neúčinnost redukčních diet, obecné informace o PPP (zejména pro rodiče)

Možnosti a limity pedagoga Učitel není terapeut, zprostředkuje ale dítěti a rodině zpětnou vazbu o některých jídelních zvyklostech dítěte, může pomoci předcházet šikaně pro fyzický vzhled a výkon (zejména učitelé tělocviku), zprostředkovat kontakt s psychologem nebo lékařem. Opatrně se pouštět do oblasti „zdravé výživy“ a redukce hmotnosti (doporučení mohou být jednostranně, přehnaně interpretována).

Doporučené postupy Vhodná je včasná intervence u rizikových jedinců (rychle zhubnul, zvrací s jakoukoli argumentací….), interaktivní programy, rozvoj všeobecných aktivit, zájmů. U běžné populace spíše se zaměřit na předcházení nevhodných redukčních diet a prostředků na zhubnutí (důraz ne na nebezpečnost, ale na neúčinnost. Předcházet šikaně pro vzhled, oblečení, tělesný výkon, to, co jí nebo pije. Rozšířit nabídku vhodných, konkrétních materiálů (svépomocné příručky jak zvládat anorexii, bulimii) pro nemocné a jejich rodin. příslušníky.

Nevhodné postupy Neúčinná je mechanická prezentace informací o PPP a o protagonistech světa dospívajících, kteří trpí PPP (jen vede k nápodobě). Důležité je nezdůrazňovat některé informace, které by mohly vzbudit zájem o amfetaminy, prostředky na hubnutí, kouření… jen pro jejich vliv na redukci těl. hmotnosti. Nezdůrazňovat otázku vůle ani některé argumenty typu co se líbí, co je není zdravé….

Kontakty Jednotka specializované péče pro PPP PK VFN (Ke Karlovu 11, Praha 2, ) - Každou 3. středu v měsíci ve 14,30 Klub pro rodiče a blízké osoby (i učitelé, spolužáci) pacientů s PPP Dětská psychiatrická klinika (V úvalu 84/1, Praha 5, tel: ) Anabell – občanské sdružení ( Krizové centrum RIAPS (Chelčického 39, Praha 3, ) Linky důvěry Síť organizace STOB (redukce nadváhy – programy pro rodiny) Fórum zdravé výživy : zdravé výživywww.fzv.cz

Děkuji za pozornost