CHROMOPHYTA. Obecná charakteristika Pigmenty: Chlorofyl a, c :  - karoten : fukoxantin Zásobní látky: chrysolaminaran : laminaran : olej !!! NIKDY ŠKROB.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chaluhy, čili hnědé řasy
Advertisements

Nové pojmy gameta pohlavní buňka (samčí n. samičí)
Heterokontní řasy a ruduchy (oddělení Heterokontophyta, Rhodophyta)
CVIČENÍ 04 CHROMISTA - Heterokontophyta
Heterokontní (oddělení Heterokontophyta), skrytěnky (Cryptophyta), obrněnky (Dinophyta), krásnoočka (Euglenophyta)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MECHOROSTY.  nejstarší suchozemské vyšší rostliny (dochované do současnosti)  nemají pravá vodivá ani podpůrná pletiva  rostou ve skupinách a trsech.
Bakterie. Jsou jednobuněčné organismy Stavba buňky bakterií – nakresli a popiš str. 30.
CHROMISTA. říše: Chromista různorodá skupina (+změny skladby) organismy jednobuněčné i mnohobuněčné organismy s různými způsoby výživy: fotoautotrofní.
C H L O R O P H Y T A. Obecná charakteristika Pigmenty: Chlorofyl a, b :  - karoten : lutein Zásobní látky: škrob : olej, volutin (polyfosfáty) Pyrenoid.
Řasy zařazení do systému organismů celková charakteristika ekologie.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Řasy - systém.
Anotace Výukový program pro žáky 8. ročníku na 2. stupni ZŠ. Téma:Vylučovací soustava – ledviny. Možnost využití: interaktivní tabule.
Chromista. Říše: Chromista ● Různorodá skupina, zahrnuje bičíkovce, jednobuněčné i mnohobuněčné organismy. ● Rozmanitý způsob výživy – saprofyti, paraziti,
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Ploštěnci – Plathelminthes 1
SYSTÉM ROSTLIN Rostliny podle složitosti a stupně vývoje dělíme na nižší a vyšší. Tělo nižších rostlin je většinou jednobuněčné, ale může být i vícebuněčné.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Řasy Jsou starobylé nižší rostliny Žijí ve vodě, ve vlhku
Stavba buňky.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Mechorosty Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základním systémem ostnokožců.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakulta, Ústav botaniky a zoologie Chromista - Heterokontophyta Phaeophyceae  Plantae - Glaucophyta, Rhodophyta.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Rhodophyta.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Chytridie, hmyzomorky, zygomycéty Systém podle učebnice pro gymnázia
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
HYDROBOTANIKA Prezentace sinic, řas a makrofyt
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
HYDROBOTANIKA Prezentace sinic, řas a makrofyt
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Houby – fungi 3 Houby vřeckovýtrusné.
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
HYDROBOTANIKA Prezentace sinic, řas a makrofyt
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
VY_32_INOVACE_03_Lišejníky
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
ŘASY 13. března 2013 VY_52_INOVACE_210116
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
KOŘEN FUNKCE - roste jako první ze semene - upevňuje rostlinu v půdě
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Prvoci – jednobuněční živočichové
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Mikroskopické riasy (Algae).
Kožní soustava.
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Lišejníky - podvojné organizmy
Usazené horniny = sedimenty
Výukový materiál ZŠ Kovářov
Rozsivky Třída Bacillariophyceae
Cvičení Charophyta, Charophyceae – parožnatky
Sacharidy kolem nás Martin Diviš.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
MNOHOBUNĚČNÉ ORGANIZMY Řasy, houby, lišejníky.
LIŠEJNÍKY tundra.
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

CHROMOPHYTA

Obecná charakteristika Pigmenty: Chlorofyl a, c :  - karoten : fukoxantin Zásobní látky: chrysolaminaran : laminaran : olej !!! NIKDY ŠKROB !!! Autotrofie i heterotrofie (při nedostatku C, N, vitamínů B 1 a B 12 )

Obecná charakteristika Bičíky - pokus jsou, pak většinou 2 a vždy alespoň 1 z nich je vlášenitý Dictyozóm - tvorba slizu, schránek, šupin

SYSTÉM HNĚDÝCH ŘAS Ze 7 tříd jsou nejdůležitější 4: §CHRYSOPHYCEAE §CHRYSOPHYCEAE (zlativky) §BACILLARIOPHYCEAE §BACILLARIOPHYCEAE (rozsivky) §PHAEOPHYCEAE §PHAEOPHYCEAE (chaluhy) §XANTHOPHYCEAE §XANTHOPHYCEAE (různobrvky)

Chrysophyceae §stélka 1-mnohobuněčná §zás. látka - chrysolaminaran §někdy produkce šupin z SiO 2 nebo schránek (LORIKA) §mixotrofní řasy §rozmnožování - IZOGAMIE §nepřízeň podmínek - CYSTY §ekologie: jarní fytoplankton ve sladkých vodách i mořích §bioindikátory čistoty vody

Chrysophyceae - systém Řád: Ochromonadales Ochromonas - discobolocysty; rašelinné tůně Synura - kolonie bičíkovců, křemité šupiny Dinobryon - celulózní lorika, rybníky

Bacillariophyceae §kokální stélka §jádro - 2n §barviva:diatoxantin, diadinoxantin §zás. látka - chrysolamiaran, olej §schránka z Sio 2 FRUSTULA : 2 misky (epi- a hypovalva) a mezi nimi pásek (pleura) - možnost růstu §tvar schránky - příslušnost k řádu raphe §pohyb díky raphe (20  m/s)

Bacillariophyceae - frustula §EPIVALVA §PLEURA §HYPOVALVA §RAPHE - štěrbinové a kanálkové (pouze ř. Pennales) §řád: CENTRALES - více než 2 roviny souměrnosti §řád: PENNALES - nejvýše 2 roviny souměrnosti §PERIFYTON - nárůst rozsivek §DIATOMIT - křemelina

EKOLOGIE §Sladkovodní i mořské - porůstají dno, kameny nebo vodní rostliny (perifyton) §tvoří 1/4 veškeré produkované biomasy rostlin ( v mořích až 3/4) §největší rozvoj - jaro, podzim §stenotermní organismy §bioindikátory §vazba na dostatek SiO 2

Dělení rozsivek Nepohlavně - běžné; každá dceřiná buňka si ponechá 1 misku schránky - ta je budoucí epivalvou. Hypovalvu si následně dotvoří. Pohlavně - jednou za několik let, nutné pro zvětšení velikosti schránky CENTRALES - OOGAMIE PENNALES - ISOGAMIE, ANISOGAMIE

Význam rozsivek §VODÁRENSTVÍ - bioindikátory § mapování mořských proudů § rozsivková analýza hornin § technický olej (lisováním schránek) § těžba křemeliny (filtrační, brusný materiál) Původ a fylogeneze Druhohory (z křídy - cca 600 mil. let) slepá vývojová větev

H y d r o s e r a

A s t e r i o n e l l a G y r o s i g m a

P h a e o p h y c e a e

Charakteristika chaluh § mořské řasy (několik cm až m) § stélka pletivná (stichoblastem) nebo heterotrichální (nematoblastem) § pigmenty: violaxantin, zeaxantin § zásobní látka: laminaran, manitol § produkce slizu (fukoidin)

Rozmnožování gametofytusporofytu  střídání gametofytu a sporofytu § tvorba pohyblivých samčích androgamet se 2 bičíky a nepohyblivých samičích pohlavních buněk § zygota ihned klíčí ve sporofyt feromonů § účast feromonů na pohl. rozmnožování (LAMOXIREN, FUKOSERATEN)

Využití chaluh -Zdravotnictví – protirakovinné podpůrné protředky -Potravinářství (I,P) – Laminaria – KOMBU -palivo, hnojivo, krmivo pro dobytek -výroba sody a potaše, izolace jódu -soli alginátových kys. -soli alginátových kys. – stabilizátory potravin, redukční dieta, podpora vinného kvašení, impregnace lan, zvýšení barvitelnosti textilií

SYSTÉM chaluh 1. Řád: ECTOCARPALES heterotrichální stélka gametofyt a sporofyt samostatné rostliny (na pohled identické) rozšíření hlavně v chladných mořích r. Ectocarpus 2. Řád: LAMINARIALES pletivná stélka gametofyt – mikroskopické vlákno sporofyt – několik m až desítek m feromon : LAMOXIREN r. Laminaria, Macrocystis, Nereocystis 3. Řád: FUCALES pletivná stélka – diferenciace pletiv gametofyt jako samostatná rostlina neexistuje KONCEPTACULA – dutiny ve stélce s pohl. orgány feromon: FUKOSERATEN r. Fucus, Sargassum, Ascophyllum

Ectocarpus

L a m i n a r i a N e r e o c y s t i s

F u c u s s e r r a t u sF u c u s s e r r a t u s F u c u s s e r r a t u s S a r g a s s u m S a r g a s s u m A s c o p h y l l u m

Xanthophyceae § stélka sifonální, monádoidní, kokální § pigmenty: chlorofyl a, c; heteroxantin, diadinoxantin, vaucheriaxantin § chybí fukoxantin ! § zásobní látka : olej § nepohlavní rozmnožování: (zoospory) § pohl. rozmn.: OOGAMIE (Vaucheria) § bičíky – stavba (různě dlouhé)

Ekologie sladkovodní, mořské i půdní řasy i symbionti Systém různobrvek Rhizochloridales 1 ř. Rhizochloridales – žijí symbioticky v buňkách rašeliníků (MYXOCHLORIS) Heterotrichales 2 ř. Heterotrichales – na ponořených rostlinách ve vodě (TRIBONEMA) Botrydiales 3 ř. Botrydiales – dna vypuštěných rybníků, břehy (VAUCHERIA) V a u ch e r i a s e s s i l i s

Fylogeneze hnědých řas všechny skupiny asi stejný evoluční původ centrum vzniku : v blízkosti tř. Chrysophyceae