Sídla Nerovnoměrné rozmístění obyvatelstva na Zemi Faktory rozmístění obyvatelstva: – Vzdálenost od mořského pobřeží (1/2 lidstva žije do 200 km od pobřeží)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sídla.
Advertisements

Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Sídla Mgr. Jana Nováková. osídlení a jeho vývoj kolonizace = je proces, který má za následek vytvoření nového trvalého společenství na novém území a případně.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Asie – Obyvatelstvo Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
O BYVATELSTVO SVĚTA - ROZMÍSTĚNÍ Autor: Hana Brýdlová.
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI. Na Zemi žije 7 mld. lidíobrovský globální problém Nárůst je příliš rychlý a nerovnoměrný POHYB OBYVATELSTVA A)pohyb přirozený.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Libor Hrbek Název : VY_32_INOVACE_8A03Z6-8_Rusko - lidé a hospodářství.
Pronájem nebo prodej objektu bývalé základní školy č.p Kamenný vrch v Chomutově.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada: Dnešní svět Ověření ve výuce: Třída: 9.C.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena BRAZÍLIE A ARGENTINA Vodopády Iguazu na hranici Brazílie a Argentiny.
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV Autor: Mgr. Pavla Zrzavecká Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_ZEMĚPIS Téma: Země jižního cípu Ročník: 7.
Poušť Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_08_07_Ekosystémy Vzdělávací oblast:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_63_20 Název materiáluVýchodní.
MÍSTO, KDE ŽIJI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
KANADA 1. VYHLEDEJ V ATLASE, SE KTERÝMI STÁTY KANADA SOUSEDÍ : KANADA USA.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_03_03B_USA Téma: Zeměpis Ameriky a Asie.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Afrika – Přírodní krajiny Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
VY_32_INOVACE_Fi_III_01 Název Lidé na Zemi Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
ANOTACE Materiál je určen k získání informací o tom, kde a jak žijí lidé na Zemi. V úvodní výkladové části se žáci seznámí s rozložením obyvatelstva na.
Státy Jižní Asie. DDÚ  Nedaleko od sebe se nachází 10 nejvyšších hor světa.  Vypiš názvy pohoří, v nichž se nejvyšší hory nachází.  A též názvy hor.
Austrálie. Historie: 1606 – objevena Holanďany (Portugalci asi dříve) konec 18.st. – počátek britské kolonizace – trestanecké kolonie 19.st. – „zlatá.
Grónsko –země věčného ledu
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ČÍNA.
Základní škola, Hradec Králové
Fotosyntéza je váš kamarád
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZEMĚPIS 8.ROČNÍK Sídla VY_32_INOVACE_ Název školy
Sídla.
Savci biomů světa 8. ročník.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Venkovské osídlení AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_22_ZEMĚPIS
ZEMĚPIS - SVĚT Severní Amerika
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola, Hradec Králové
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
GENTRIFIKACE … je revitalizace degradovaných obytných čtvrtí v městských centrech způsobená příchodem ekonomicky silnějších obyvatel.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Přírodní krajiny - test
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Název školy: Základní škola T. G
USA – MNOHONÁRODNOSTNÍ STÁT
CESTOVNÍ RUCH JAKO SYSTÉM
Základní škola, Hradec Králové
IRSKO.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
JIŽNÍ ASIE Indický subkontinent.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Francie.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_28_ZEMĚPIS
Severní Amerika – Kanada 1
Střední Amerika Jelínek, Svoboda.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_12_Z5 7. KANADA ZŠ a MŠ HEJNICE 2011.
Počet a jeho vývoj – skladba obyvatelstva
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
SEVERNÍ AFRIKA Rastislav Švec.
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný
Původní obyvatelé byli Indiáni, tvořili velké říše Aztékové, Mayové,
Pohyb a rozmístění obyvatelstva na Zemi
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Transkript prezentace:

Sídla Nerovnoměrné rozmístění obyvatelstva na Zemi Faktory rozmístění obyvatelstva: – Vzdálenost od mořského pobřeží (1/2 lidstva žije do 200 km od pobřeží) – Nadmořská výška (více než ½ lidstva žije do 200 m.n.m.) – Podnebí (většina obyvatel žije v mírném a teplém podnebném pásu) – Úrodné půdy – Zdroje nerostných surovin (předpoklad pro hospodářský rozvoj)

Území s nepříznivými podmínkami Nízká hustota zalidnění Oblasti s nevhodným podnebím (příliš vysoká či nízká teplota, srážky či vlhkost) Hustě zalesněná území (tajga, tropické deštné pralesy) Neúrodné oblasti (pouště, polární pustiny)

Zaostalé a přelidněné země Nedostatek základních sociálních služeb, hygienických potřeb či pitné vody (na obrázku slum v La Paz – Bolívie)

Město a venkov Sídla - podle velikosti a počtu obyvatel venkovská městská (v ČR nad 3000 obyvatel) Funkce sídla: obytná, pracovní, služby, administrativně-správní, vzdělávací, kulturní, rekreační,…

Venkov x město Výhody x nevýhody Funkce Propojení infrastrukturou

Vývoj města Urbanizace - příliv obyvatelstva do měst – Od vzniku průmyslové revoluce (18. století) – Dnes typické zejména pro rozvojové země

Urbanizace ve světě

Zlín v roce 1915 – před 100 lety

Zlín - dnes

Suburbanizace Stěhování na okraj města – vznik tzv. satelitních sídlišť (zejména okolí velkých měst)

Reurbanizace Znovuobnovení obytné funkce centra města – Byty, odpočinkové zóny, obchodní centra

Aglomerace Seskupení sídel s jedním nebo více centry (jádry) propojené intenzivní dopravní infrastrukturou (Praha, Ostrava, Zlín)

10 největších aglomerací světa 1. Tokyo – J s Yokohamou, Kawasakim, Kawagu-chim, Saitamou 2. Soul – KOR s Bucheonem, Goyangem, Inchonem, Seongnamem a Suweonem 3. Ciudad de Mexico – MEX s Nezahualcóyotlem, Ecatepecem, Naucalpanem 4. New York – USA s Newarkem, Jersey City, Elisabethem a Patersonem 5. Mumbai – IND s Bhiwandimem, Kalyanem, Thanem, Ulhasnagarem 6. Dillí – IND s Faridabadem a Ghaziabadem 7. São Paulo – BR s Guarulhosem 8. Los Angeles – USA s Riversidem, Torrancem, Santa Monicou, Anaheimem aj. 9. Shanghai – CHN Ósaka – J s Kóbem, Sakaií, Amagasaki až Kyotem

Konurbace Souměstí – seskupení dvou měst blízko sebe (Zlín – Otrokovice, Liberec – Jablonec, Porúří)

Územní plán Plán koordinace rozvoje obce Rozdělení na: – plocha bydlení, – občanská vybavenost, – průmyslová zóna, – veřejná zeleň, – komunikace, – vodní plochy, – zemědělská výroba Prochází schvalovacím procesem

Kontrasty mezi městy Vyspělé země (developed countries) – obyvatelé pracují ve službách a informačních technologiích – města obklopena satelity Rozvojové země (developing countries) – bohatá centra a chudé okraje – chudinské čtvrtě = slumy

Největší slumy na světě – největší Neza-Chalco-Itza v Mexico city (4 mil. obyvatel)

Opakování - které části města jsou na obrázku?

Vyber správnou odpověď 1.Vysoký přirozený přírůstek je: a)V Asii a Austrálii b)v Evropě a Severní Americe c)V Asii, Africe a Latinské Americe 2. Emigrace je: a)Přistěhování do země b)Vystěhování do země c)Přistěhování i vystěhování 3. Status uprchlíka dostávají: a)Všichni imigranti b)Lidé, kteří emigrovali z ekonomických důvodů c)Lidé, kteří utíkají před válkou a diskriminací 4. Mnohobožství je podstatou: a)Hinduismus b)Islámu c)křesťanství