VY_32_INOVACE_05-46 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Šíření tepla prouděním Jméno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tepelná výměna prouděním
Advertisements

Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Změny teploty těles tepelnou výměnou
Tepelné záření (Učebnice strana 68 – 69)
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Tepelná výměna prouděním
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPlyny TémaVlastnosti.
Šíření tepla prouděním a zářením
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Teplo Ing. Radek Pavela.
Teplo.
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Vnitřní energie II. část
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
Šíření tepla Pavlína Králová, Jana Neuhauserová, Vladislav Orna, Jan Láska, Zdeněk Vrňák.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Šíření tepla TEPLO Q.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhTěleso a látka.
Prezentace tepla Skupina A.
Šíření tepla prouděním a zářením
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
DiFy - P , Fyzika jako vyučovací předmět RVP a ŠVP Časová dotace pro fyziku na ZŠ Význam fyziky pro všeobecné vzdělání.
Na této prezentaci spolupracovali:
Šíření tepla Dominik Pech Olina Křivánková Sabina Mrázková
Závislost hustoty kapaliny na teplotě Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
VY_32_INOVACE_05-51 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Hospodaření s teplem Jméno.
VY_32_INOVACE_05-45 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Šíření tepla vedením Jméno.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_06 Název materiáluPřenos vnitřní.
Šíření tepla prouděním Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
VY_32_INOVACE_05-43 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Teplo Jméno autora:Jaroslava Vondráčková.
? Kde se šíří teplo zářením? Kde se využívá tepelného záření ? Vysvětlíš princip termosky ?
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.7.Vl.16_Světelné_jevy.
VY_32_INOVACE_05-47 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Skupenství látek - tání a tuhnutí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Tepelná výměna prouděním TÉMATICKÝ CELEK:
Šíření tepla zářením VY_32_INOVACE_25_Šíření tepla zářením
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Tepelná výměna prouděním
ŠÍŘENÍ SVĚTLA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_08_32.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Termika VY_32_INOVACE_05-42 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Vytápění Teplo.
PROUDĚNÍ TEPLA. PROUDĚNÍ TEPLA ? Umíš odpovědět Kde se šíří teplo prouděním? Kde se využívá proudění tepla? Dovedeš vysvětlit princip ledničky?
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Teplo VY_32_INOVACE_19_Teplo Autor: Pavlína Čermáková
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Závislost hustoty kapaliny na teplotě
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_05-46 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Šíření tepla prouděním Jméno autora:Jaroslava Vondráčková Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace): Vysvětluje na konkrétních případech rozdíl mezi prouděním a zářením tepla

Šíření tepla prouděním Už víme, že voda (kapaliny) a vzduch (plyny) vedou teplo špatně. Jak se tedy dostane teplo do celého objemu vody, ze kterého si chci uvařit čaj? Jak to, že se od radiátorů ústředního topení ohřeje vzduch v celé místnosti? Proč strejda, rogalista, mluví o senzačním vzdušném proudu?

Nápověda Uděláme pokusy: Umíš vysvětlit rozdíl výsledku obou pokusů?

Připomenutí informací z nižších ročníků Tělesa při zahřívání zvětšují svůj objem. Zvětší-li svůj objem, zmenší se hustota látky, ze které je vyrobeno. Část objemu tělesa, jehož hustota se zmenšila, ve zbývajícím objemu s původní hustotou, začne stoupat vzhůru. Proudí. Jak tedy vysvětlíme, že voda v první zkumavce zůstala u dna delší dobu studená? Jak vysvětlíme, že se v druhé zkumavce ohřála v celém objemu?

A jak je to ve vzduchu? Podobně jako ve vodě. Proto se například topná tělesa v obytných místnostech umisťují nízko nad podlahou, pod okny, nebo přímo do podlahy. Vzduch, který se v okolí topných těles ohřeje, se rozpíná a jeho hustota klesá. Začne proto stoupat vzhůru. Další vrstva, která se dostane na jeho místo, je chladnější. Po jejím ohřátí se celý děj opakuje.

Budeme si pamatovat Prouděním se přenáší teplo pouze v tekutinách, tedy v kapalinách a plynech. Při samovolném proudění teplá látka stoupá nahoru, studená klesá dolů. Někdy kapaliny a plyny poháníme čerpadlem.

Hledáme odpovědi Proč ptáci s velkými křídly, např. čápi, se mohou udržet v určité výšce nad povrchem Země, aniž by mávali křídly? Je ve vakuu možná tepelná výměna vedením nebo prouděním? Chcete ochladit hrnec horkého mléka. Co se stane, když ho postavíte na led? Jak byste ho ochladili co nejrychleji? Proč jsou výhodnější k vytápění radiátory ústředního topení než kamna? (Uvědom si a zdůvodni rozdíl jejich umístění v místnosti.)

Víte že, ….? Teplotní rozdíly na různých místech zemského povrchu jsou příčinou rozdílného tlaku vzduchu. Důsledkem těchto rozdílů je proudění vzduchu – vítr. Prouděním se také dostává na povrch hvězd teplo z jaderných reakcí, které probíhají v nitrech hvězd. Známý Golfský proud otepluje podnebí přímořských oblastí Evropy. Naopak studené proudy z polárních oblastí s sebou přinášejí i velké ledové kry, které ohrožují námořní dopravu. Voda bude samovolně proudit, když ji zahříváme zdola nebo když ji chladíme shora. Co se děje s kapalinou, když jí mícháme? Proč?

Šíření tepla zářením Tělesa a látky všech skupenství vydávají záření, které má původ ve změně energie jejich atomů a molekul. Jestliže teplota tělesa nedosahuje 500 °C, není toto záření vidět. Označujeme ho jako tepelné záření. Zářením se teplo šíří průhlednými látkami a vakuem. S rostoucí teplotou tělesa se však záření postupně stává pro lidské oko viditelným. Mění se také jeho barva – od červené (odpovídá teplotě kolem 600 °C) přes oranžovou, žlutou až po bílou (teplota několik tisíc stupňů).

Druhy záření Na povrch Země dopadá trojí druh záření – ultrafialové záření (hnědnutí pokožky, možnost rakoviny kůže). Atmosféra většinu tohoto záření zadrží. Infračervené záření – ohřívá místo, kam dopadá. Vnímáme ho pokožkou. Toto záření vyzařují i všechna ostatní tělesa. Čím je jejich teplota vyšší, tím víc tepelného záření vydávají. Infračervené záření je kolem nás stále, i ve tmě. Viditelné světlo, které jsme zkoumali v 7. ročníku. Vydávají ho žhavá tělesa.

Umíme odpovědět? Důležitá informace na začátek: Proč cítíme, že ze studeného tělesa „čiší chlad“? Proč se tmavá tělesa na slunci zahřejí víc než světlá? Proč je v noci chladněji, když je jasno? Je nám v létě méně horko ve světlých, nebo tmavých šatech? Proč mají auta rozvážející potraviny – cisterny s mlékem, chladící vozy apod. stříbřitou nebo bílou barvu? Stěny tělesa, která mají povrch černý a drsný, pohlcují daleko více tepelného záření než bílé a lesklé plochy.

Použitá literatura RAUNER, Karel – hlavní autor. Fyzika 8 – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Nakladatelství Fraus, ISBN MACHÁČEK, Martin. Fyzika 8 pro základní školy a víceletá gymnázia. Dotisk 2. vydání. Praha: Prometheus, ISBN Použité obrázky: [online]. c2011 [cit ].