ZDROJE ELEKTRICKÉHO NAPĚTÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ELEKTRÁRNY Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Advertisements

M AGNETICKÉ POLE ELEKTRICKÉHO PROUDU Ing. Jan Havel.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zapojení a činnosti ledky, schematická značka ledky a obrázky.
V ÝŠKA TÓNU, REZONANCE Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Z DROJ A ŠÍŘENÍ ZVUKU Ing. Jan Havel Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_16.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_06_32_ELEKTRICKÉ SPOTŘEBIČE.
Generátor střídavého proudu. K primárním zdrojům elektrické energie řadíme uhlí, ropu, zemní plyn, vodu v přehradách a také jaderné palivo. Přeměna energie.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
VY_52_INOVACE_05_03_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
T EPELNÁ VÝMĚNA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
TRANSFORMÁTOR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_32.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Z MĚNY SKUPENSTVÍ Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
H YDROSTATIKA Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
MECHANICKÁ PRÁCE A MECHANICKÁ ENERGIE Mgr. Kamil Kučera.
S TRUKTURA LÁTKY Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis principu elektromotoru, princip činnosti elektromotoru s komutátorem,
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Senzory pro EZS. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
zapojování kondenzátorů
Deformace tělesa Mgr. Kamil Kučera.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Elektrické stroje – transformátory Ing. Milan Krasl, Ph.D.
Elektrický proud Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Elektrické stroje točivé
Základní pojmy z optiky
Termika – Fotovoltaika
Číselné množiny - přehled
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Galvanický článek 12. října 2013 VY_32_INOVACE_130302
Elektrické měřící přístroje
Elektrické měřící přístroje
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Vznik střídavého proudu
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Elektromotor a jeho využití
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
38.1 elektromagnetická indukce
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_19.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektrický proud
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_15.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
AZ kvíz - opakování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_03_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ELEKTRICKÝ PROUD.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_13 Střídavé.
Interaktivní elektrický obvod
Transkript prezentace:

ZDROJE ELEKTRICKÉHO NAPĚTÍ Mgr. Kamil Kučera

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. ANOTACE 1.Kód EVM: K_INOVACE_1.FY.38 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.28/ Vytvořeno: červen Ročník: 3. ročník – čtyřleté gymnázium, 7. ročník – osmileté gymnázium (RVP-G), 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhVznik elektrického proudu Materiál slouží jako přehled zdrojů elektrického napětí. Materiál se podrobně věnuje základním zdrojům elektrického napětí, jejich výhodám a nevýhodám a využití v praxi. Na konci přehledu jsou možnosti zapojení zdrojů elektrického napětí. Učivo je ověřeno závěrečným testem. Materiál se využije v průběhu hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Zdroje elektrického napětí zdroj elektrického napětí -zařízení pracující na různých fyzikálních principech, které v elektrickém obvodu udržuje rozdíl potenciálů (elektrické napětí) a podmiňuje vznik elektrického proudu - zdroj elektrické energie - dělení:  zdroje stejnosměrného napětí  zdroje střídavého napětí vnitřní odpor zdroje R i - veličina charakterizující zdroj napětí z hlediska jeho vlivu na procházející proud (změna napětí zdroje podle velikosti odebíraného proudu) měkký zdroj (velký vnitřní odpor) – suchý článek tvrdý zdroj (malý vnitřní odpor) – olověný akumulátor [1][1]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Elektromotorické napětí elektromotorické napětí zdroje U e -určeno podílem práce W Z neelektrických sil při přenosu nosičů náboje uvnitř zdroje a celkového přeneseného náboje Q svorkové napětí U -napětí na svorkách zdroje, ze kterého je odebírán proud I (zatížený zdroj) účinnost elektrického zdroje η Z - poměr práce W v elektrickém obvodu připojeném k el. zdroji a práce W Z neelektrostatických sil zdroje

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Druhy zdrojů elektrického napětí chemické (galvanické) články fotočlánky (fotoelektrické články) termočlánky (termoelektrické články) mechanické články fyziologické zdroje (elektroplaxy rejnoka, paúhoře)

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Chemické (galvanické) články přeměňují chemickou energii na elektrickou elektromotorické napětí na galvanickém článku vzniká z rozdílu potenciálů na elektrodách, které jsou důsledkem chemických reakcí mezi elektrodami a elektrolytem dělení:  primární články - nedobíjitelné - zinkouhlíková baterie, alkalický článek  sekundární články - dobíjitelné – akumulátor V: snadná přenosnost, malé rozměry, relativně nízká hmotnost, uložení elektrické energie N: nízké elektromotorické napětí, nízký výkon a krátká životnost využití: v přenosných elektrických spotřebičích (baterky, hodinky, mobilní telefony, notebooky, fotoaparáty, kamery), elektromobily, akumulátory v automobilech [3][3] [4][4] [2][2]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Fotočlánky (fotovoltaické články) přeměňují světlo na elektrickou energii využívají fotoelektrického jevufotoelektrického jevu výkon článku závisí na intenzitě osvětlení a úhlu dopadajícího světla V: levně získaná energie N: nestálost slunečního svitu, malá účinnost využití: kosmonautika, zdroj elektrické energie pro ropné plošiny, koncová světla železničních vagónů, retranslační stanice v telekomunikacích, pobřežní majáky, kalkulačky, jachty, karavany, odlehlé horské chaty [5][5][6][6] [7][7]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Fotoelektrický jev jev, kdy jsou z látky uvolňovány elektrony při pohlcení elektromagnetického záření poprvé popsal tento jev v roce 1887 německý fyzik Heinrich Hertz a až pomocí kvantové teorie princip vysvětlil německý fyzik Albert Einstein (NC 1921) rozlišujeme vnější a vnitřní fotoelektrický jev [8][8] [9][9]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Termočlánky (termoelektrické články) přeměňují tepelnou energii na elektrickou energii využívají termoelektrického je vu termoelektrického je vu skládá se ze dvou různých kovů zapojených do série V: dlouhodobá spolehlivost N: malý výkon, malá účinnost využití: u kosmických sond k vnějším planetám (součástí radioizotopového termoelektrického generátoru), teplotní čidla [10] [11]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Termoelektrický jev elektrický jev podmíněný tepelným jevem nebo naopak (Seebeckův a Peltierův jev) termočlánek využívá Seebeckův jev (objevený 1821 německým fyzikem Thomasem Seebeckem) - vznik termoelektromotorického napětí mezi konci dvou různých vodičů, které mají různou teplotu velikost tohoto napětí závisí na použitých kovech a rozdílu teplot mezi konci vodičů [12] [13]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Mechanické články přeměňují mechanickou energii na elektrickou nejčastěji točivé stroje, které využívají točivého magnetického pole a cívek, ve kterých se indukuje elektrické napětí tvořeny statorem a rotorem druhy: střídavý proud  alternátor - vytvářejí střídavý proud – takto získáváme většinu elektrické energie (případné usměrnění pomocí usměrňovače) stejnosměrný proud  dynamo – vytváří stejnosměrný proud (usměrnění pomocí komutátoru) [14] [15]

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Zapojování zdrojů napětí sériové zapojení zdrojů vodivé spojení pólů s opačnou polaritou zvýšení celkového elektromotorického napětí zvětšení celkového vnitřního odporu např. plochá baterie, 9 V baterie, olověný akumulátor paralelní zapojení zdrojů vodivé spojení pólů se stejnou polaritou zvyšuje se celkový elektrický výkon zdroje nezvyšuje se celkové elektromotorické napětí nutné: stejná velikost elektromotorických napětí jednotlivých zdrojů využití v rozvětvených el. obvodech, aby dodávaný proud měl dostatečnou velikost

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Trocha opakování 1.Vysvětlete, co je to zdroj elektrického napětí. 2.Porovnejte termoelektrické a fotoelektrické články. 3.Vysvětlete rozdíl mezi svorkovým a elektromotorickým napětím zdroje. 4.Porovnejte chemické a mechanické články. 5.Vysvětlete, co charakterizuje vnitřní odpor zdroje. 6.Uveďte příklady využití akumulátorů v praxi.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Zdroje a použitá literatura [1 ] PETRUS. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [2] BRIANIAC. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [3] FINKE, Marco. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [4] TAKET. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [5] BROŽ, Martin. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [6] CJP24. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [7] NASA. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [8] HÜNNIGER, Dirk. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [9] WOLFMANKURD. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [10] MOVGP0. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [11] MYSELF. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [12] NEZNÁMÝ. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [13] OMEGATRON. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [14] EGMASON. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [15] KRONENBERGER, Arthur. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SVOBODA, Emanuel a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: SPN, 1990, ISBN schémata zapojení zdrojů napětí byla vyrobena ve freewarovém programu Curcuit Diagram 2.0