Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice
Využití alternativních zdrojů financování v dopravních podnicích MHD v ČR Ing. Miloslav Kulich, předseda SDP ČR
Dopravní podniky v MHD: sdruženy v SDP ČR – 19 operátorů v největších městech ČR přepravují 95 % cestujících v MHD kompletní drážní doprava v MHD (tramvaje a trolejbusy)
Mimo to zbývajících 5 %: cca 65 dalších provozovatelů soukromé a malé komunální firmy většinou provozují souběžně příměstskou dopravu v posledních letech nástup mezinárodních operátorů, zejména VEOLIA
Alternativní zdroje financování MHD: národní „Program podpory obnovy vozidel MHD a veřejné linkové dopravy“ SROP – ukončen 2006 ROP – pro období
Program podpory obnovy vozidel MHD: trvá od roku 1994 v tříletých cyklech do výše 30 % pořizovací ceny vozidla nízkopodlažní nebo se zabudovaným zařízením pro přístup osob se sníženou pohyblivostí – do výše 50 % původně zvýhodnění elektrické trakce poslední 3 roky zvýhodnění plynových autobusů, ale ne elektrické trakce
Období 2005 – 2007 : výše dotace 436,6 mil. Kč pod dotací zakoupeno 157 vozidel MHD celkem zakoupeno 482 vozidel, tzn. dotováno pouze 32,5 % zakoupených vozidel
Návrh státní podpory pro rok 2008 Podpora obnovy vozidel regionální a městské hromadné dopravy ………340 mil Kč Podpora obnovy vozidel veřejné autobusové dopravy ……………… mil Kč Podpora obnovy železniční kolejových vozidel ………………………….….395 mil Kč Nutná notifikace
Využití zdrojů ze SROP Projekty na obnovu vozového parku Projekty na informační a odbavovací systémy Projekty předložila řada podniků a měst (např. Opava, Pardubice, Olomouc, Zlín, Liberec). Projekty byly schváleny a realizovány. Pardubice - žadatel DP nízkopodlažní Tr ……. 75% odbavovací systém …. 75%
Olomouc - žadatel město tramvaje ………….. 70% informační a preferenční systém ………….. 70% (pronájem) Zlín – žadatel dopravní společnost společně s městem Zlín a Otrokovice trolejbusy…………70%
Kritéria a rizika Každý projekt musí obsahovat hodnotící kritéria, např. Zvýšení přepravených osob Nová pracovní místa Nové kapacity
Nejčastější rizika Schopnost vyhodnotit a naplnit kritéria Schopnost profinancovat celý projekt ze svých zdrojů (dotace do 6 měsíců) Velká administrativa (odčerpává vlastní kapacity, vhodnější poradenská firma) Majetek přísluší žadateli
Období 2007 (fakticky 2008) OP Doprava – 5,77 mld. EU z toho vyčleněno do ROP na drážní vozidla (železniční, tramvaje, trolejbusy) – 245 mil. EU požadavek MD ČR: rozdělení 80 % železniční vozidla, 20 % MHD požadavek regionů: 51 % železniční vozidla, 49 % MHD národní program podpory předložen k notifikaci EK pouze pro autobusy, drážní vozidla MHD pouze z ROP
Připravenost DP k investicím: 245 mil EU = mil. Kč z toho 49 % = mil. Kč. DP se chystají v období 2008 – 2013 nakoupit s pomocí prostředků z ROP tramvaje a trolejbusy za cca mil. Kč při předpokládané míře dotačního krytí 50 % je mil. Kč pouze 72 % požadavku v případě „vítězství“ názoru MD ČR (80:20) bude pokryto pouze 30 % požadavku
Konec prezentace Ing. Miloslav Kulich předseda SDP ČR