SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou
2 SUMP - Plán udržitelné městské mobility Plán udržitelné městské mobility Strategický nástroj pro plánování udržitelné mobility v městských oblastech Mobilita osob a firem ve městech a jejich okolí Cíl: zlepšit kvalitu života snížit objemy IAD snížit dopady z dopravy na životní prostředí vyšší efektivitou všech cest, úsporami a pomocí dop. systému založeného na podpoře udržitelnějších druhů dopravy: veřejné dopravy, pěší a cyklistické dopravy, čistých vozidel a alternativních energií Metodika pro přípravu plánů udržitelné mobility měst České republiky obecný návod jak SUMP sestavit zpracovalo CDV (výstup projektu aplikovaného výzkumu TAČR) reflektuje doporučení: EK dle evropské metodiky tvorby SUMP metodiky Jaspers pro kohezní státy
3 ÚZEMNÍ VYMEZENÍ SUMP Jak stanovit hranice řešeného území: řešit skutečné spádové oblasti (širší než hranice města), mobilita jde i za hranice města (suburbanizace) neomazovat se jen na správní hranice samosprávy, ale širší okolí (zahrnuje mnohdy další obce, velká roztříštěnost) spolupráce krajů s obcemi - kraj by měl zastupovat okolní obce zohlednit skutečné dopravní vztahy v území využít výstupy z krajských strategických dopravních dokumentů (plány dopravní obslužnosti) pro těsná souměstí propojená jedním systémem MHD je vhodné zpracovat jeden společný SUMP (Liberec-Jablonec n/N, Zlín-Otrokovice, Most-Litvínov)
Zainteresované strany a jejich zapojení Ovlivňují městskou mobilitu (organizace, spolky, sdružení, zájmové skupiny, veřejnost) jejich zapojení je základem plánování SUMP kvalita zapojení zainteresovaných skupin ve v různých městech liší (důležité pochopení významu SUMPu a jejich přínosu) 4
SUMF Přechodný dokument dočasně nahrazující SUMP Plán dopravní obslužnosti na 3-5 let včetně vize pro rozvoj (podklad pro OPD a IROP) Po roce 2017 nezbytné pro čerpání z OPD a IROP pro města nad 50tis. obyvatel – požadováno EK SUMF primárně zaměřen na systém veřejné dopravy Požadavky na SUMF primárně založeny na stávajících dokumentech a podkladech od dopravních podniků, dopravců a koordinátorů IDS, které budou více rozpracovány Financování vlastní zdroje SUMP SUMP doporučujeme pro města nad 40 tis. obyvatel Řeší veškerou mobilitu Povinnost zpracovávat SUMP není stanovena, je to doporučený nástroj pro rozvoj udržitelné mobility Evropská komise - zřejmě bude vyžadovat SUMP pro využívání evropských fondů pro období 2021 –
Děkuji za pozornost Ministerstvo dopravy