Přehled tramvajového trhu Pohled na minulost, současnost i výhled do budoucnosti Přehled tramvajového trhu1
2 České Budějovice max. 4,7 km 1000 mm Jablonec nad Nisou max. 33,1 km 1000 mm Jihlava max. 2,3 km1000 mm Mariánské Lázně max. 2,3 km 1000 mm Opava max. 8,8 km1000 mm Teplice max. 17,8 km1000 mm Těšín max. 2,2 km 1000 mm Ústí nad Labem max. 48,1 km 1000 mm Pohled zpátky na období ústupu od tramvajových systémů Zaniklé tramvajové provozy na území dnešní České republiky
Přehled tramvajového trhu3 Brooklyn, Queens 2140 Boston 1435 Chicago 3740 Cleveland 1515 Los Angeles 1227 Montreal 1071 Pittsburgh 1369 St. Louis 1507 Toronto 987 New Orleans 487 Celkem cca ks ks tzv. Interurbans Pohled zpátky na období ústupu od tramvajových systémů Vozové parky tramvají v severní Americe v roce 1930
Přehled tramvajového trhu4 Vozové parky tramvají v severní Americe v roce 1930 Začátek zvratu V letech 1908 – 1927 bylo vyrobeno 15 milionů osobních aut (OA) dostupných pro obyčejné lidi Ford T stojí na konci tohoto období 250 USD S auty je spojena výroba autobusů (AB) V roce 1936 je v USA 28 mil OA, 124 tis AB a 1022 TB V roce 1952 už zůstalo jen několik linek v 7 městech Začátek zvratu V letech 1908 – 1927 bylo vyrobeno 15 milionů osobních aut (OA) dostupných pro obyčejné lidi Ford T stojí na konci tohoto období 250 USD S auty je spojena výroba autobusů (AB) V roce 1936 je v USA 28 mil OA, 124 tis AB a 1022 TB V roce 1952 už zůstalo jen několik linek v 7 městech Pohled zpátky na období ústupu od tramvajových systémů
Přehled tramvajového trhu5 Počátky nízkopodlažních tramvají 1984 Düwag - Ženeva 1987 Tramway Francais Standard 2 - Grenoble 1990 BSAG/Kiepe - Brémy 1990 Düwag /AEG - Kassel Všeobecný vývoj od roku 1989
Přehled tramvajového trhu6 Situace v západním světě Všeobecný vývoj od roku 1989 Počátky nízkopodlažních tramvají Do roku 1989 bylo zadáno do výroby 236 ks nízkopodlažních tramvají Od roku 1989 bylo za 25 let zadáno do výroby 8200 ks nízkopodlažních tramvají K tomu lze připočíst ještě 1400 ks nízkopodlažních tramvají ve východních zemích EU Z toho vychází roční produkce pře 380 ks
1985 nový systém v Nantes, 1992 střední NP články Francie – 3 dosavadní systémy + 25 nových systémů do roku 2016 Španělsko – 10 nových systémů Itálie – 6 nových systémů Velká Británie – 4 nové systémy Další systémy – Řecko, Turecko, Alžírsko, Maroko, Izrael, Irán, Dubaj, Katar, Brazílie, Čína USA – od roku 1978 několik tzv. Circulator 1985 nový systém v Nantes, 1992 střední NP články Francie – 3 dosavadní systémy + 25 nových systémů do roku 2016 Španělsko – 10 nových systémů Itálie – 6 nových systémů Velká Británie – 4 nové systémy Další systémy – Řecko, Turecko, Alžírsko, Maroko, Izrael, Irán, Dubaj, Katar, Brazílie, Čína USA – od roku 1978 několik tzv. Circulator Přehled tramvajového trhu7 Nové systémy, rozvoj dosavadních od roku 1985
Rok 1989 Lídři trhu -Düwag, ČKD Tatra Další výrobci – LHB,SGP, VeVey, Valmet Současnost Původní lídři od roku 2000 neexistují Noví lídři trhu - Bombardier a Alstom Další výrobci – Stadler, Siemens, CAF, Vossloh, AnsaldoBreda, Škoda, Pesa Rok 1989 Lídři trhu -Düwag, ČKD Tatra Další výrobci – LHB,SGP, VeVey, Valmet Současnost Původní lídři od roku 2000 neexistují Noví lídři trhu - Bombardier a Alstom Další výrobci – Stadler, Siemens, CAF, Vossloh, AnsaldoBreda, Škoda, Pesa Přehled tramvajového trhu8 Vývoj průmyslu - Evropa
Čína – Joint venture Bombardier + Sifang Locomotive 10 let technologie Flexity 2 AnsaldoBreda + CNR Dalian 10 let technologie Sirio Škoda + Qingdao Sifang 10 let technologie 15T Čína – Joint venture Bombardier + Sifang Locomotive 10 let technologie Flexity 2 AnsaldoBreda + CNR Dalian 10 let technologie Sirio Škoda + Qingdao Sifang 10 let technologie 15T Přehled tramvajového trhu9 Vývoj průmyslu – Čína
Přehled tramvajového trhu 10 Co lze při hodnocení 25 let konstatovat
Nové normy na nárazovou ochranu, požární odolnost a další ovlivňují výrazně konstrukci Nové normy a požadavky na klimatizaci vedou ke zvýšení váhy vozidla Složité schvalovací a homologační procesy První NPT jsou již dnes 25 let staré. S napětím lze očekávat vývoj skutečné životnosti a korozní odolnosti Pokud se Čína stane tramvajovou zemí, lze očekávat její významnou roli v oboru. Jaká role potom zbyde pro systémové výrobce v Evropě ? Nové normy na nárazovou ochranu, požární odolnost a další ovlivňují výrazně konstrukci Nové normy a požadavky na klimatizaci vedou ke zvýšení váhy vozidla Složité schvalovací a homologační procesy První NPT jsou již dnes 25 let staré. S napětím lze očekávat vývoj skutečné životnosti a korozní odolnosti Pokud se Čína stane tramvajovou zemí, lze očekávat její významnou roli v oboru. Jaká role potom zbyde pro systémové výrobce v Evropě ? Přehled tramvajového trhu11 Co lze při hodnocení 25 let konstatovat
V období od 11/2012 do 11/2013 bylo v západním světě u západních výrobců objednáno 352 nízkopodlažních tramvají Přehled tramvajového trhu12 Vývoj trhu Tramvaje : Počet 100 % nízkopodl. 70% nízkopodl. Alstom126 - Bombardier CAF Stadler Vossloh22 - Celkem Lídrem je Alstom následován Bombardierem a CAF
Přehled tramvajového trhu13 Vývoj trhu Produkce, import a export NPT ve východních zemích EU - Polsko
Přehled tramvajového trhu14 Vývoj trhu Produkce, import a export NPT ve východních zemích EU - Česko 1
Přehled tramvajového trhu15 Vývoj trhu Produkce, import a export NPT ve východních zemích EU - Česko 2
Přehled tramvajového trhu16 Chorvatsko Končar/TZV GredejlZagreb140Crotram TW2200 (5M) Končar/TZV GredejlZagreb2Crotram TW2300 (3M) nově spolupráce s firmou NEWAG Rumunsko Astra VagoaneArad2GT6M Astra VagoaneBukurešť1GT6M Rámcová smlouva na 150 ks Vývoj trhu Produkce, import a export NPT ve východních zemích EU - Chorvatsko, Rumunsko
Přehled tramvajového trhu17 Systémtypzakázkaopce délka x šířka v m cena ks v mil. EUR cena na EUR/m2 poznámka Basel BLTTango1945 x 2,34, FreiburgUrbos x2,32, Mnichov T1Avenio836,5 x2,33, AvignonCitadis Comp.2424 x 2,41, obousmě DallasBrookvile2220,3 x 2,443, BratislavaŠkoda 29T15 32,5 x 2,482, BratislavaŠkoda 30T15 32,5 x 2,492, obousmě KonyaŠkoda 28T6032 x 2,651, obousmě Sao PauloTramlink V42243,7 x 2,654, SydneyUrbos ,2 x 2,652, obousmě WaterlooFreedom1430,8 x 2,654, CincinnatiUrbos ,4 x 2,654, Vývoj trhu Zveřejněné ceny objednaných vozidel v období 11/2012 – 11/2013 V cenách se těžko hledá logika – ovlivnění servisem – drahé Circulator
Přehled tramvajového trhu18 Vývoj trhu Kam povede cesta ? Konec renesance tramvají v Evropě – očekávané projekty Města Amiens a Caen (Francie) chystají společné zavedení tramvaje Luxembourg (Lucembursko) obdrží 356 mil EUR na 7,2 km dlouhou linku mezi nádražím a Kirchbergem – start provozu 2017 Lausanne (Švýcarsko) má záměr otevřít novou východo – západní trať Utrecht (Holandsko) připravuje tendr na vozidla pro linku Uithof (7,8 km) Brusel plánuje do roku 2020 postavit tři nové linky o celkové délce 60 km V USA bezpochyby dojde k růstu měst s provozem „Circulators“ s extrémně drahým provozem pro malý počet cestujících. Plánují to dokonce i města v insolvenci jako je Detroit Expanzi lze očekávat v Turecku, Alžírsku, v Iránu (?) a v Číně. Lze předpokládat přijetí omezujících zákonů pro import – styl Buy America Act
Děkuji za pozornost Prezentace zpracována s použitím podkladů firmy Pragoimex a článku Dr. Ing. Hondiuse v časopise Stadtverkehr 1-2/2014 Ing. Rudolf John Senior manager Pragoimex a.s. Pod náspem 795/12 Praha 9 Přehled tramvajového trhu19