Česká kultura a politika na přelomu 19. a 20. století Školství Literatura Průmysl Architektura Malířství Hudba Politika Sochařství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Česká kultura a politika na přelomu 19. a 20. století
Advertisements

Česká kultura.
VY_12_INOVACE_Rů_II_12 PRAHA Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
UMĚLECKÝ ŽIVOT V ČESKÝCH ZEMÍCH VE DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ.
* Dějepis – Kultura v dějinách * Šablona: III/2 * Pořadové číslo: 1.20 * Autor: Mgr. Soňa Blažková * Škola: ZŠ Choltice * Klíčová slova: generace národního.
Jan Neruda "Časy zaživa pohřbených" Jaké č asy to budou? Co myslíte, že se d ě lo?
 Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/  Název výukového materiálu: Národní divadlo.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11- 09_Národní divadlo TÉMA: Národní divadlo ČÍSLO PROJEKTU: CZ.
Romantismus v Čechách a v Rusku VYTVOŘIL PETR MELICHAR.
Bedřich Smetana 19.století – ROMANTIZMUS Český národní skladatel.
PRAHA. Praha je hlavní město České republiky. 14 největší město v EU. Leží na severu od středu Čech na řece Vltavě. Rozkládá se na 496km 2, a má
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_13_Česká.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Šablona III/2 ČESKÁ OPERA Mgr.Jablečníková – ZŠ Horní Slavkov VY_32_INOVACE_88_Česká opera.
17. listopadu 1939 Mezinárodní den studenstva. 17. listopadu 1939 Mezinárodní den studenstva Připomínka událostí z 28. října – 17. listopadu 1939: 28.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_12_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_18 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Hudební kultura v Čechách v době romantismu (Bedřich Smetana) -žáci.
  Vznik univerzit v Evropě, Karlova univerzita  Zakladatel?   4 fakulty  V čele univerzity? V čele fakulty?  Bratrská výchova  Ideál.
S TOLETÍ PÁRY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s průmyslovým a kulturním rozvojem českých zemí. Učebnice:
Název školyZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_22_Přelom 19. a 20. století v české hudbě TémaHudba na přelomu 19.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Leon Hahn NÁZEV:VY_32_INOVACE_12:Hudební výchova 9.ročník TÉMA: 20. století ve vážné.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Název učiva: BEDŘICH SMETANA
Národní divadlo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
ALOIS JIRÁSEK - spisovatel *1851 v Hronově (₸1930 v Praze)
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Obecní dům David Kotek.
Kultura středověku.
VY_32_Inovace_4.2.6 Naše vlast Člověk a jeho svět 3. ročník
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Člověk a jeho svět Vlastivěda
AUTOR: Lenka Šilhánková
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: Základní škola Netvořice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Ekonomika
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_41_Člověk a kultura
Hudba a slovo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_18_HUDBA A SLOVO Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ČESKO - SEVEROZÁPAD AUTOR: Mgr. Aleš Skála
NOVÉ MĚSTO (PRAHA) základy položil Karel IV. v roce 1348, město
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
České drama Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník: 7.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Právní dějiny na území Slovenska Ladislav Vojáček
Revoluce ve Francii
Naše vlast Anotace: Materiál je určen k výuce věd ve 3. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se státními symboly ČR, s polohou ČR v rámci Evropy a s našimi nejbližšími.
České národní obrození
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
TÉMA: RUCHOVCI – SVATOPLUK ČECH AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Symfonická báseň od Bedřicha Smetany
HABSBURSKÁ MONARCHIE DO ROKU 1848
České a československé právní dějiny Ladislav Vojáček
Renesance.
Reformy Marie Terezie.
Antonín Švehla * †
Transkript prezentace:

Česká kultura a politika na přelomu 19. a 20. století Školství Literatura Průmysl Architektura Malířství Hudba Politika Sochařství

Školství České země 97 % gramotnost – jedna z nejvyspělejších oblastí Evropy Velkorysá školská reforma 1867 – hustá síť základních škol Vedle klasických gymnázií (latina, řečtina…) vznikají reálná gymnázia s důrazem na matematiku, přírodní vědy, moderní jazyky Pražská univerzita rozdělena 1882 na část českou a německou – celé studium bylo možné absolvovat v češtině

Literatura Básníci – J.Neruda, Sv. Čech, J.V.Sládek,J.Zeyer, J. Vrchlický Historický román (realismus v české literatuře) Z.Winter, A. Jirásek Ruchovci (národní směr) Lumírovci (kosmopolitní směr) Manifest České moderny – básníci J.S.Machar, O.Březina,A.Sova, lit.kritik F.X.Šalda. Vystupují proti neupřímnosti, falši, utlačování a jejich ideál je svoboda pro umělce i občana

Jubilejní výstava 1891 Zorganizovali čeští podnikatelé v čele se stavitelem Nekvasilem a vynálezcem Křižíkem Představeny mimořádné úspěchy českého průmyslu a české vzdělanosti

Stavitelství a architektura Originální styl české novorenesance – vhodný pro majestátní budovy Josef Hlávka – Dvorní opera ve Vídni Josef Zítek – Národní divadlo Josef Schulz – dostavba Národního divadla, Národní muzeum

Sochařství Národ potřebuje sebevědomí a reprezentaci – zřizování nových pomníků Josef Václav Myslbek – socha sv. Václava Ladislav Šaloun – pomník M. J. Husa na Staroměstském náměstí

Divadlo otevření Národního divadla Opery B. Smetany Dramaturgové: Ladislav Stroupežnický, Jaroslav Kvapil Herci: Karel Želenský, Eduard Vojan

Malířství Výzdoby budov – např. Národní divadlo – Mikoláš Aleš, František Ženíšek Krajinářství – Julius Mařák, Antonín Chitussi, Antonín Slavíček Malíř historických námětů – Václav Brožík Secesní plakátová grafika – Alfons Mucha Kubismus – Emil Filla

Hudba Bedřich Smetana – Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta, Dalibor, Libuše, cyklus symfonických básní Má vlast Antonín Dvořák – Rusalka, Jakobín, Čert a Káča Leoš Janáček – Její pastorkyňa, Káťa Kabanová, Liška Bystrouška Světová pěvkyně – Ema Destinová

Politické strany na přelomu 19. a 20. století Diferenciace českého politického života Českoslovanská sociálně demokratická strana dělnická Agrární strana Strana křesťansko sociální Strana národně sociální

Českoslovanská sociálně demokratická strana dělnická Vznik 1878 – hostinec U Kaštanu (Praha Břevnov) Reprezentuje zejména dělnictvo Požadavky – všeobecné hlasovací právo, ochrana dělnictva – snížení pracovní doby, sociální zákonodárství apod. Představitelé: Victor Adler, Josef Boleslav Pecka, Bohumír Šmeral

Agrární strana Vznik 1903 Reprezentuje český venkov, zejména sedláky Hlavní představitel: Antonín Švehla

Strana křesťansko sociální Vznik roku 1894 Vyznává křesťanské ideály zvláště v sociální oblasti Činnost především na Moravě Hlavní představitel Msg. Jan Šrámek

Strana národně sociální Vznik 1898 Vlastenecká orientace (spojení socialistického a národního programu) Hlavní představitel Václav Klofáč