Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Nedbal Petr Název: VY_32_INOVACE_14A_20_DĚJINY KULTURY – Umění 20. století Téma: 14A_VV9.roč. Datum ověření: VM ověřen dne v 9.A Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: DUM je určen pro podporu učitelského výkladu, který vychází z učebnice pro dějepis: VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 6 - pravěk a starověk. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 2006, ISBN Napomáhá vyučujícímu ve vizualizaci výkladu, který se tak stává zajímavější a pro žáka poutavější a tudíž i zapamatovatelnější. DUM si klade za největší cíl naučit žáky rozdíly mezi hlavními a nejdůležitějšími slohy a styly, umět je poznat, poznat hlavní znaky a identifikovat v praxi. K presentaci je přidáno krátké video, které pohyblivým způsobem přibližuje žákům detaily děl. Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost
DĚJINY UMĚNÍ 20. STOLETÍ Hlavní směry malby
Secesní malba Gustav Klimt - Polibek
Danae
Portrét Adély Bloch-Bauerové
Alfons Mucha Slovanská epopej -dvacet obrazů -částečně v Praze, Moravském Krumlově -obrovská plátna
velikost
plakáty
Malba kubismu Pablo Picasso Slečny z Avignonu 1907
Guernica1937
Marcel DuchampAkt sestupující ze schodů Fontána
Piet Mondrian Kompozice se žlutou, modrou a červenou Kompozice č. 2
Surrealismus Salvador Dalí Persistence paměti
Rozpad persistence paměti
Umění proti válce – Josef Čapek Žena z cyklu Oheň
Josef Čapek - kubismus Video výstava čapek 3:34výstava čapek 3:34
Opakování: Jaké jsou hlavní znaky secesní malby? Znáš některé malíře secese? V čem se Ti jejich díla líbí? Jak by si popsal hlavní znaky kubismu? Jak poznáš kubistický obraz mezi jinými? Znáš nějakého kubistického malíře? Jaký obraz se Ti u tohoto malíře vybaví? Jak se jmenuje slavný surealistický malíř? Jmenuj alespoň jednoho českého malíře kubismu? Znáš z minulosti toto jméno? Při jaké souvislosti?
Použité zdroje a citace: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MÍČA, Radek. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: mucha-do-toho-kde-bude-epopej-nema-co-mluvit-p12-/vytvarne-umeni.aspx?c=A100614_194747_vytvarneum_jaz AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: t07573http:// t07573 AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: composition-with-yellow-blue-and-red-t00648http:// composition-with-yellow-blue-and-red-t00648 AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: composition-b-noii-with-red-t07560http:// composition-b-noii-with-red-t07560 AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: persistence-of-memory-1931http:// persistence-of-memory-1931 AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: disintegration-of-the-persistence-of-memoryhttp:// disintegration-of-the-persistence-of-memory AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: soukromi-mistrovskeho-dila/?nzv=Salvador+Dal%ED%3A+Kristus+sv.+Jana+z+K%F8%ED%9Eehttp:// soukromi-mistrovskeho-dila/?nzv=Salvador+Dal%ED%3A+Kristus+sv.+Jana+z+K%F8%ED%9Ee AUTOR NEUVEDEN. dali.uffs.net [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: se-v-londyne-prodal-za-necelych-osm-milionu-korunhttp:// se-v-londyne-prodal-za-necelych-osm-milionu-korun Použitá videa: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Použití zdroje: VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 6 - pravěk a starověk. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 2006, ISBN PROKOP, Vladimír. Kapitoly z dějin výtvarného umění: pro výuku dějin umění na středních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 1997, 67 s MRÁZ, Bohumír a Marie ČERNÁ. Dějiny výtvarné kultury. 2., upr. vyd., V Idea Servis 1. vyd. Praha: Idea Servis, , 4 sv. (183, 209, 219 s.). ISBN Citace: viz výše Anotace: DUM je určen pro podporu učitelského výkladu, který vychází z učebnice pro dějepis: VÁLKOVÁ, Veronika. Dějepis 6 - pravěk a starověk. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 2006, ISBN Napomáhá vyučujícímu ve vizualizaci výkladu, který se tak stává zajímavější a pro žáka poutavější a tudíž i zapamatovatelnější. DUM si klade za největší cíl naučit žáky rozdíly mezi hlavními a nejdůležitějšími slohy a styly, umět je poznat, poznat hlavní znaky a identifikovat v praxi. K presentaci je přidáno krátké video, které pohyblivým způsobem přibližuje žákům detaily děl a staveb. Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost