Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ AutorMgr. Pavla Ondrušková ČísloVY_52_INOVACE_35_PŘÍRODOPIS NázevMlži (třída měkkýšů) PředmětPřírodopis Ročník/y/ ročník Anotace Tento výukový materiál navazuje na prezentaci „Měkkýši“. Podrobněji rozebírá mlže. Na příkladu škeble rybničné popisuje stavbu těla, vnitřní orgány a způsob jejich rozmnožování. Seznamuje žáky se zástupci sladkovodních a mořských mlžů. Slouží jako opora při výkladu, může být použito i k samostudiu. Druh učebního materiálu Prezentace Datum vytvoření Datum ověření
bezobratlí živočichové mořští a sladkovodní měkkýši s redukovanou hlavou a dvoudílnou schránkou většinou odděleného pohlaví s nepřímým vývojem vyskytují se od kambria po současnost je známo asi druhů lastura mořští(např.: ústřice, srdcovky, slávky) sladkovodní(např.: škeble, perlorodky)
největší druh měkkýše v ČR obývá klidné bahnité vody, větší rybníky, tůně, slepá či pomalu tekoucí říční ramena a velké bažiny má dvě lastury tvořené z chitinu, vápence a perleťoviny, z nichž vysunuje svalnatou nohu, s jejíž pomocí se pohybuje a zarývá do bahnitého dna dýchá žábrami je odděleného pohlaví z oplozených vajíček se líhnou larvy (určitou dobu žijí jako vnější paraziti na žábrách nebo kůži ryb) potravu získává filtrováním vody živí se planktonem je indikátorem čistoty vody
pevný vaz, umožňující rozevření/semknutí lastur dvě lastury svalnatá noha soustředné vrstevnice vytvořené během růstu škeble
pružný vaz lastura svaly svěrače lastur svalový svěrač svalnatá noha ústní otvor žaludek slinivkojaterní žláza střevo srdce vyvrhovací otvor nervová soustava vstupní otvor do plášťové dutiny žábry plášť rozmnožovací soustava
dorůstá velikosti asi 9 cm lastury jsou silné, protáhle vejčité, zapadají do sebe soustavou zubů a lišt dříve se lastury používaly k rozmíchávání barev malířů patří k ohroženým druhům vnitřní strana lastur velevrub malířský zbarvení lastury je žlutohnědé až nazelenalé, tělo je krémově bílé
dosahuje velikosti 8 – 12 cm žije jen v čistých vodách vyskytuje se vzácně v potocích a říčkách na Šumavě nebo Českomoravské vrchovině je chráněna zákonem dostane-li se mezi plášť a lasturu cizí tělísko (zrnko písku apod.) obalí ho někdy perlorodka perletí perla Přírodní perly jsou velmi žádané.
perlotvorka mořská dorůstá až do 30 cm život začíná jako samec za 2-3 roky se změní na samici vyhledávaná pro svou schopnost vytvářet perly (ojediněle i černé) Některé druhy jsou jedlé a odedávna se chovají uměle u středomořských a severoamerických břehů. Některé druhy ústřic mohou tvořit perly. ústřice jedlá
srdcovka jedlá vyskytuje se na mělčinách, žije pár centimetrů pod povrchem v bahnitých nebo písčitých dnech slávka jedlá žije v mírných i polárních vodách po celém světě v příbřežních oblastech na skalách a dalších pevných podkladech kyjovka šupinatá délka lastury až 90 cm, vězí v písčitém dně klidných zátok Středozemního moře
dorůstá velikosti až 1,2 metru, váhy až 200 kilogramů a dožívá se více než sta let žádní dva jedinci zévy obrovské nejsou stejně zbarveni zéva obrovská Patří k nejohroženějším druhům mlžů.
ČERNÍK, Vladimír, Vítězslav BIČÍK a Zdeněk MARTINEC. Přírodopis pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1., přeprac. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, c1999. ISBN Wikipedie: Otevřená encyklopedie: Mlži [online]. c2013 [citováno ]. Dostupný z WWW: HAECKEL, Ernst. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: OFFERMANS, Ron. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TOLKIEHN, G.-U.. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. ALTRI - ACQUARI DOLCI [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TOLKIEHN, G.-U.. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TRNKA, Filip. Natura Bohemica [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MAŇAS, Michal. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BERGLUND, Joel. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MRKIMM. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MEIJER, Tom. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HOANGGIAPEARL. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DR. MEADOWS, Dwayne. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DESCOUENS, Didier. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TER POORTEN, Jan Johan. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
MYRABELLA. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MONNIAUX, David. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KURE-KURECI. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BENJAMIN, Féron. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TELNES, Kare. Common Cockle [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SMITH, I.f.. The Conchological Society of Great Britain and Ireland [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DARKONE, Kare. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. ferrebeekeeper [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HOBGOOD, Nick. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HEILMAN, MD, James. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: JANDERK. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NHOBGOOD. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NHOBGOOD. Wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a Vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.