Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotacePrincip.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotacePrincip.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceDruhy.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada42 Anotace.
VY_32_inovace_01_infpojmynet1_01 Vypracovala: Mgr. Lucie Bernátová Datum: leden 2013 Předmět:Informační technologie Ročník:7. ročník Škola - adresa:Základní.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceSeznámení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceNormalizované.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 39 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada37 AnotaceMůstkové.
POS 40 – 83. Základy datové komunikace - MULTIPLEX Kmitočtovým dělením (FDMA) – Přidělení kmitočtu jednotlivým uživatelům = šířka pásma se rozdělí na.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 38 Anotace.
I DENTIFIKACE NA INTERNETU Mgr. Marie Kardová Leden 2014.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceDrážkový.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceZakreslování.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 27 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada31 AnotaceZpůsoby.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada43 AnotaceKomunikace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 38 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr. Petra Šandová Název: VY_32_INOVACE_5B_INF3_16_ Téma: pro 4.,5.ročník ZŠ, vytvořeno:
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_14_Internet1 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE ČÍSLO.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 21 AnotaceDruhy,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceJedno.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada05 AnotaceAbeceda.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jiří Kolář NÁZEV:VY_32_INOVACE_08B_15_Sítě_internet2 TEMA:HARDWARE A SOFTWARE.
INTERNET. Internet je celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí, ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny protokolů TCP/IP.
Topologie lokálních sítí
Mechanické vlastnosti technických materiálů
Základy automatického řízení 1
AUTOR: Mgr. Marcel Bednařík NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_INF_12
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Elektrické stroje točivé
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Okna VY_32_INOVACE_45_906 Projekt.
Síťové Protokoly.
Internet.
Zesilovače VY_32_INOVACE_36_723
Současná architektura
Komunikační model TCP/IP
INTERNET Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Účetnictví – význam informací
Programování a simulace CNC strojů I.
Prvky v síti Střední škola hotelová a služeb Kroměříž Název školy
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Chemické vlastnosti technických materiálů
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
Náležitosti výkresu VY_32_INOVACE_26_516
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Inf Princip fungování elektronické pošty
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Filozofické disciplíny
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Regulátory integrační
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Informatika Počítačové sítě.
Pavel Dvořák Gymnázium Velké Meziříčí Počítačové sítě – služba WWW
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Windows – práce s okny VY_32_INOVACE_32_641
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Směry v poválečné architektuře
Informatika Počítačové sítě.
Transkript prezentace:

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 33 AnotacePrincip a dělení sítí, jejich podstata, vlastnosti a použití Klíčová slovaPočítačové sítě, internet, TCP/IP, html, http, www, web, server, uzel PředmětInformační a komunikační technologie Autor, spoluautorIng. Jiří Soukup JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace, výklad, samostudium, autotest Potřebné pomůckyPC, dataprojektor, interaktivní tabule, PC učebna, Webová aplikace Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace, vyhledávání informací, autoevaluační test Stupeň a typ vzděláváníStřední škola, učiliště Cílová skupina1. ročník, žáci 15 – 16 let, obor E, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami Speciální vzdělávací potřebyano ZdrojeVlastní zdroje a seznam - viz poslední strana Internet 2 - jak funguje 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_33_671

Internet 2 - jak funguje Co je internet? Za prapůvodce počítačových sítí můžeme považovat už např. telegrafní a dálnopisné sítě budované již v devatenáctém století. (princip sítě = propojení více přístrojů a přenos dat na dálku) Následovala doba lokálních sítí se složitým převodem dat pro síť jinou. Současné počítačové sítě jsou tvořeny souborem standardů (Ethernet, Fast Ethernet, atd.) a protokolů (TCP/IP, IPX, atd.) zajišťujících jednoznačnou vzájemnou výměnu dat mezi počítači a ostatním zařízením v síti. (podstata je v zajištění jednoznačně platných pravidel, jazyku, technologií, apod.) Zamyšlení: Co je myšleno pojmem síť v běžném lidském životě – asociace. Např. zloděj uvízl v síti, síťový model, silniční síť, atd., je zde podoba s počítačovou?

Internet 2 - jak funguje Co je internet? Po technické stránce vznikl ArpaNet jako rovnocenná síť připojených počítačů - stanic (uzlů, později serverů), tedy distribuovaně propojené počítače v jediné síti. Takových menších sítí postupně vznikalo více, a logicky vznikala potřeba, jak data z jedné sítě použít i jinde, tedy zajistit vzájemný přenos dat. To musel zajistit nějaký aktivní prvek, který data jedné sítě upravil do pravidel komunikace sítě druhé a předal je. Zamyšlení: opět porovnej s lidským životem. Potřebujeme překládat do jiných jazyků a řídit se jinde na světě jinými pravidly? Co znamená „fenomén Internetu“?

Internet 2 - jak funguje Co je internet? Postupně se nové a sítě „nabalovaly“ na sebe, a tak logicky docházelo k různým potížím. Jak k technickým, tak programovým kolizím, nehledě na technologickou složitost a finanční náročnost. A protože Arpanet přinesl v té době nejnovější jednotná pravidla rovnocenné komunikace (protože poprvé není centrální řídící prvek), bylo logické navázat a pospojovat celosvětovou síť se stejnými pravidly (technologie, přenos dat, synchronizace sítě (aby nedošlo k zahlcení), apod. (viz obrázek na dalším snímku) Proto - InterNet = celosvětová síť ze sítí (zjednodušeně „síť sítí“). A tato skutečnost také znamenala, že původní vlastník první sítě tohoto typu (Arpa) nemohl již vše řídit a spravovat, jádro sítě zaniklo a bylo nahrazeno novým způsobem správy a „řízení“ sítí = ICT mezinárodní dle DOHODY!? Poznámka: pravidla = „protokol“ Zamyšlení: Pokuste se vybavit a diskutovat s dalšími žáky či kamarády, jak by jste řešili sami připojení více počítačů – na co všechno je třeba brát zřetel?

Internet 2 - jak funguje Co je internet – graficky: Princip: Postupné „nabalování“ lokálních a metropolitních sítí do větších sítí, až do celosvětové sítě, dnes: Internet. Diskuze na téma: vysvětlování nových pojmů a co jdou synonyma.

Internet 2 - jak funguje Komu patří internet? Internet je soustavou vzájemně propojených počítačových sítí (např. IBM Global network, EUNET-u, CESNET, SANET, …) Své vlastníky mají pouze tyto „podsítě“. Internet jako celek žádného vlastníka nemá zakládá se na vzájemné dohodě mezi vlastníky jednotlivých podsítí Protože různé internetové subjekty (společnosti) prosazují své zájmy, bývá nalezení vzájemné dohody často složité a obtížné. (nacházení shody = slovo: „konsensus“) Z těchto důvodů vznikly koordinační společnosti, pro řízení technické části internetu a definování standardů (normy), organizace: IETF (Internet Engineering Task Force) a W3C (WWW Consorcium). Zamyšlení: proč se musí „svět“ domlouvat na používání a vývoji Internetu?

Internet 2 - jak funguje Způsob jednotného a spolehlivého přenosu informací: V kombinované, vysoce složité síti je spolehlivý přenos dat poměrně náročná záležitost. Pokud je informace přenášena vcelku a jednou cestou, dochází z důvodu konfliktů na síti k chybám, či ztrátám. Proto vznikla a ověřila se přenosová technologie na základě „rozsekané“ informace na tzv. „Pakety“, které cestují k cíli právě volnými různými cestami a podle jednotných pravidel. Jakmile dorazí na místo určení, zase se složí do jednoho celku. Přenosové technologie se označují jako „rodina protokolů TCP/IP“. a starají se o - přenos dat (TCP) - způsob identifikace zdrojů a cílů (IP) - charakter služeb a jejich přesné funkce - a tak podobně Vysvětlení: protokoly TCP/IP, FTP, POP …

Internet 2 - jak funguje Komunikační protokoly TCP/IP – pravidla spojení: ➢ IP (Internet Protocol) - navrhován jako základna pro další protokoly, pouze zaručuje, že se pokusí odeslat paket na místo určení, pakety se mohou po cestě ztratit a pořadí odeslání nemusí být totožné jako pořadí doručení ➢ TCP (Transmission Control Protocol) - garantuje doručení paketů a že pakety dojdou v takovém pořadí v jakém byly odeslány, před každou výměnou dat mezi dvěma uzly musí být nejprve navázáno spojení, a po skončení přenosu musí být toto spojení zrušeno Vysvětlení: protokoly TCP/IP, FTP, POP … Aplikační protokoly TCP/IP – pravidla pro i-aplikace: ➢ HTTP (HyperText Transfer Protocol), HTTPS - protokol pro komunikaci mezi WWW servery a jejich klienty (browsery) ➢ SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) - poštovní protokol, předpokládá trvalou dostupnost příjemce i odesilatele ➢ POP3 (Post Office Protocol) - jednoduché a rychlé stahování pošty ze vzdáleného úložiště na počítač ➢ IMAP (Internet Message Access Protocol) - složitější a novější než POP3, nabízí mnohem větší komfort pro práci se zprávami, práce přímo na serveru ➢ FTP (File Transfer Protocol) - protokol pro přenos souborů mezi počítači

Internet 2 - jak funguje Způsob jednotného a spolehlivého přenosu informací: TCP/IP předpokládá že „svět“ (Internet) je: – tvořen soustavou dílčích sítí – IP sítě – dílčí sítě jsou vzájemně propojeny pomocí směrovačů - IP Routers – toto propojení může být libovolné může být stylem "každý s každým", nebo "do řetězce" apod. možné je i redundantní (nadbytečné)propojení IP síť IP Router Diskuze: proč se Internetu říká „síť sítí“?

Internet 2 - jak funguje Způsob jednotného a spolehlivého přenosu informací: Protokoly TCP/IP – jednoznačné přiřazení posílaných dat k danému příjemci. IP adresa = číselná adresa cíle (viz kapitola IP adresa a DNS) Internet Přiblížit význam IP adres a souvislost s „podadresami“.

Internet 2 - jak funguje Způsob jednotného a spolehlivého přenosu informací: Po celém světě jsou takto rozmístěny servery (uzly), na nichž jsou uloženy informace. Tyto uzly jsou propojeny mezi sebou (kabelem, tel. linkou, optickým kabelem, satelitem ap.). Pro orientaci a komunikaci má každý server připojený do internetu svou jednoznačnou adresu – IP adresu např Číselná adresa je pro běžné uživatele nepraktická, proto je zaveden doménový (textový) způsob zápisu adres. např. Zkratka protokolu (Hyper Text Transfer Protokol) World Wide Web (typ sítě) doména II. řádu (vlastník uzlu) Doména I. řádu (stát, zaměření) Vysvětlit úlohu veřejné IP adresy, lokální apod.

Internet 2 - jak funguje Funkce DNS (Domain Name System): Uživatel hledá doménu – např. portál Seznam = seznam.cz uživatel DNS server server proxy, web Postup převodu domén na IP pomocí DNS: 1.uživatel pomocí Browseru zadá textovou adresu (domény) 2.poskytovatel přepošle žádost do DNS, který vrátí IP adresu 3.odeslaná IP adresa se spojí se serverem Firmy a vrátí se požadovaná web stránka Soustředit se na pochopení významu DNS!

Internet 2 - jak funguje Institucionární princip práce na Internetu: Princip zapojení „firemní“ sítě do „podsítí“ a služeb pro: elektronickou poštu – Mail přenos souborů – FTP webové služby - DNS Umístění a význam rozdílných serverů.

Internet 2 - jak funguje Autotest – otázky a úkoly: 1.Jak vnikl Internet? Napiš. 2.Jak je Internet technicky zapojen, poskládán, tvořen? 3.Co znamená ve spojení s Internetem slovo „protokol“? 4.Co označuje zkratka DNS a k čemu se tato služba využívá? 5.Kdo je majitel, komu patří následující adresa na Internetu? Adresa: Napište odpovědi písemně nebo elektronicky a odevzdejte učiteli.

Internet 2 - jak funguje Gratulujeme, Gratuluji srdečně za úspěšné absolvování další části výukového materiálu o počítačových sítích, přeji hodně elánu do dalšího dílu. Zamysli se na téma bezpečného používání „otevřených“ veřejných sítí.

16 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Vlastní zdroje a vytvořené materiály Webové zdroje a obrázky: emotikony a kliparty sady MS-Office, dostupné také na