Zdravotnický asistent: ANO - NE Porada hlavních sester Praha 25.11.2008 Mgr. Zdeňka Mikšová, Ph.D., R.S. vedoucí pracovní skupiny pro vzdělávání ČAS ředitelka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Advertisements

Zkušenosti s implementací zdravotnických asistentů v provozu
Způsobilost k výkonu povolání
Politika zaměstnanosti v Pardubickém kraji
„Malá novela“ zákona č. 95/2004 Sb
„Malá novela“ zákona č. 96/2004 Sb
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Darja Hrabánková Navrátilová
Mgr. Hana Drábková 27. května 2010
Aleš Koranda člen KZ ZZS ČR
Role a kompetence sestry
Přiznávání odborné způsobilosti k výkonu povolání adiktologa
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Financování celoživotního vzdělávání zdravotnických pracovníků
Vzdělávání nutričních odborníků
DOMÁCÍ ZDRAVOTNÍ PÉČE.
Česká asociace adiktologů
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
Vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků ve FN Ostrava
Zákonné podmínky pro výkon povolání nelékařů
* Pracovními činnostmi jsou - komplexní ošetřovatelská péče o nemocného, příjem nemocných do ordinace nebo do nemocničního ošetření, získávání informací.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Celoživotní vzdělávání zdravotníků ve Zlíně
Pracovní setkání Vzdělávání zdravotnických pracovníků prostřednictvím finančních prostředků z ESF.
Novinky ve specializačním vzdělávání
Aktuální situace v oblasti DV Procesy uznávání a rekvalifikace
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Historie zdravotnického školství po 2.světové válce
● Kulatý stůl ke vzdělávání nelékařských zdravotnických povolání Střední a vyšší odborné vzdělávání nelékařských povolání MZ ČR 8. prosince 2014.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Vzdělávání ve zdravotnictví: migrace nelékařských zdravotnických pracovníků Mgr. Jana Mikulková ředitelka NCO NZO V Brně.
Individuální projekty MZ Globální granty Porada hlavních sester ČR Lékařský dům.
Zpráva ze setkání hlavních sester států EU Lucembursko, Mgr. Veronika Di Cara.
Vzdělávání zdravotníků. Transformace specializačního vzdělávání – 2 fáze  Fáze – změna zákonů (lékaři a nelékaři) – realizováno v roce 2008  Fáze.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
Další vzdělávání v sociálních službách Potřeba nebo netřeba?
Vzdělávání sester Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK Mgr. Pavla Kordulová.
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
PaedDr. Věra Kolmerová vedoucí oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání MŠMT konference projektu UNIV 3 Nesuchyně, Aktuální situace.
Porada hlavních sester Mgr. Vendula Pírková Odbor vědy a vzdělávání
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Stabilizace sektoru vyššího odborného vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a dalšího vzdělávání.
Česká sestra Bc. Tomáš Válek, DiS. Profesní a odborová unie zdravotnických pracovníků, z.s.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Seminář „Jak dál v přípravě zákona pro nelékařská zdravotnická povolání“ Výstupy z pracovní skupiny pro nelékařská zdravotnická povolání – směřování, cíl.
Co potřebujeme v praxi? Martina Šochmanová Praha,
Odborná způsobilost pečující osoby v dětské skupině
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Mezinárodní den sester květen 2009
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Zákon č. 96/2004 Sb. změny po X. novelizace v podobě
PORADA MANAGEMENTU NELÉKAŘSKÝCH ZDRAVOTNICKÝCH POVOLÁNÍ (Porada hlavních sester) MZ ČR Praha.
Fakulta zdravotnických studií
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
Bc. Magdalena Zábranská
Tisková konference
Studijní program Ošetřovatelství
Setkání kariérových poradců
STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ MB
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
PaedDr. Alena Gajdůšková místopředsedkyně Výboru pro sociální politiku Výbor pro zdravotnictví Petiční výbor POSLANECKÁ SNĚMOVNA PARLAMENTU ČESKÉ REPUBLIKY.
Transkript prezentace:

Zdravotnický asistent: ANO - NE Porada hlavních sester Praha Mgr. Zdeňka Mikšová, Ph.D., R.S. vedoucí pracovní skupiny pro vzdělávání ČAS ředitelka SZŠ a VOŠZ Emanuela Pöttiga OLOMOUC

Tisková zpráva ČAS Analýza současného stavu Rozbor příčin Návrhy řešení

Zdravotnický asistent Absolvent – středního vzdělání s maturitou, – akreditovaného kvalifikačního kurzu, – oborů: zdravotnický záchranář, porodní asistentka Zahájení studia na SŠ:Září 2004 První absolventi SŠ:Červen 2008 Analýza současného stavu

Zdravotnický asistent Poskytuje ošetřovatelskou péči pod odborným dohledem VS nebo PA, Ve spolupráci s lékařem se podílí na preventivní, léčebné, rehabilitační, neodkladné, diagnostické a dispenzární péči. § 29, odst. 3 zákona č. 96/2004 Analýza současného stavu

Zdravotnický asistent Člen ošetřovatelského týmu s kompetencemi pro výkon ošetřovatelských činností za jejichž provedení je odpovědný. Analýza současného stavu

Zdravotnický asistent Sleduje FF * Pečuje o vyprazdňování (provádí cévkování ženy) * Provádí komplexní hygienickou péči * Provádí prevenci proleženin * Rozděluje stravu, krmí pacienty * Zajišťuje aplikaci tepla a chladu * Provádí rehabilitační ošetřování * Provádí nácvik sebeobsluhy s cílem zvyšování soběstačnosti pacienta * Podává léčivé přípravky s výjimkou aplikace i.v. a i.m. inj. nov. a dětí do 3 let * Odebírá biologický materiál * Zavádí a udržuje kyslíkovou terapii * Podílí se na ošetření akutní a chronické rány * Připravuje pacienty k dg. a th. výkonům * Podílí se na činnostech spojených s přijetím, přemisťováním, propuštěním a úmrtím pacientů (péče o mrtvé tělo) Analýza současného stavu

Všeobecná sestra - Zdravotnický asistent *Sleduje a orientačně hodnotí FF * Pečuje o vyprazdňování, provádí katetrizaci močového měchýře Provádí komplexní hygienickou péči * Provádí prevenci proleženin, hodnotí a ošetřuje poruchy celistvosti kůže Rozděluje stravu, krmí pacienty Zajišťuje aplikaci tepla a chladu * Provádí rehabilitační ošetřování * Provádí nácvik sebeobsluhy * Podává léčivé přípravky s výjimkou aplikace i.v. a i.m. inj. nov. a dětí do 3 let * Odebírá biologický materiál, orientačně hodnotí výsledky * Zavádí a udržuje kyslíkovou terapii * Podílí se na, provádí ošetření akutní a chronické rány * Připravuje pacienty k dg. a th. výkonů * Podílí se na činnostech spojených s přijetím, přemisťováním, propuštěním a úmrtím pacientů Analýza současného stavu

Všeobecná sestra Vyhodnocuje potřeby a úroveň soběstačnosti Provádí odsávání sekretů z HCD Provádí metody basální stimulace Edukuje pacienty Hodnotí sociální situaci pacienta Pečuje o močové katétry, provádí výplach močového měchýře Provádí výměnu a ošetření tracheostomické kanyly Zavádí nasogastrické sondy, aplikuje výživu sondou nebo stomiemi Provádí výplach žaludku u pacientů při vědomí Pod odborným dohledem MUDr. aplikuje nitrožilně krevní deriváty, spolupracuje při zahájení aplikace transfúzních přípravků, ošetřuje pacienta v průběhu aplikace a ukončuje ji Analýza současného stavu

Zdravotnický asistent „…..pod odborným dohledem….“ „..vykonávání činností, ke kterým je ZA způsobilý nebo ke kterým způsobilost získává při dosažitelnosti rady a pomoci zdravotnického pracovníka způsobilého k výkonu činností bez odborného dohledu.“ (§ 4, odst.4 zákona č. 96/04 ) (přítomnost kvalifikované sestry na oddělení nebo dosažitelnost pomoci po telefonu) Analýza současného stavu

Zdravotnický asistent - pozitiva Platný člen zdravotnického týmu Obsah vzdělávání odpovídá kompetencím Orientace na výkony (kompetence), omezeno rozhodování a péče o psychosociální oblast – odpovídající název pracovní funkce „asistent“ Finanční ohodnocení ve vztahu k odpovědnosti za vlastní rozhodnutí (menší než všeobecná sestra) Analýza současného stavu

Zdravotnický asistent - negativa Absolventi nenastupují do praxe 4000 absolventů : 200 nastoupilo do praxe Analýza současného stavu

Má zdravotnická praxe zájem o ZA? Znají odpovědní zdravotničtí pracovníci kompetence ZA? Je ve zdravotnických zařízeních realizována péče podle kompetencí? Angažují se zdravotnické instituce v náboru nových pracovníků – ZA? Rozbor příčin ANO i NE

Zdravotnický asistent X praxe 1. Společenské faktory Expanze terciárního vzdělávání (VŠ, VOŠ) Demografický pokles 2. Specifické faktory Negativní image profese Nezájem praxe Rozbor příčin

Trendy doby „Výrazně se omezí podíl absolventů maturitního i nematuritního vzdělávání vstupujících na pracovní trh. Absolventi odcházejí do terciárního vzdělávání, kde setrvají několik dalších let.Tento vývoj v příštích letech ještě posílí.“(Koucký, 2007) Kritický nedostatek pracovní síly s tradiční kvalifikací získanou na SŠ Rozbor příčin

Trendy doby – prodlužování délky vzdělávání Rozbor příčin

Trendy doby – prodlužování délky vzdělávání Rozbor příčin

Trendy doby – prodlužování délky vzdělávání Zájem o studium na VŠ u žáků SZŠ (3.roč., 2008) – 99 % má zájem o studium na VŠ – 85 % je již pevně rozhodnuto – 1 % nechce dále studovat Rozbor příčin

Trendy doby – prodlužování délky vzdělávání Rozbor příčin

Demografický pokles Rozbor příčin

Demografický pokles Rozbor příčin

Expanze terciárního vzdělávání Ve zdravotnických oborech umocněno: – změnami kvalifikační přípravy na výkon zdravotnických nelékařských povolání – přechodem oborů na VŠ, VOŠ – požadavky směrnic EU (VS, PA, RA, FYZ, ERG, ZL, ZT,NT atd.) – VS – 12 let studia (VS, DVS, Bc., Mgr.)! Rozbor příčin

Specifické faktory– negativní image profese ZA ZA – devalvace: „lepší oška“, „něco jako ošetřovatelka“ Pracovníci zdravotnického školství Zdravotničtí pracovníci Finanční ohodnocení neodpovídá fyzické a duševní náročnosti práce ZA Rozbor příčin

Specifické faktory– nezájem praxe Neznalost kompetencí ZA - chybí pracovní náplně Neochota realizovat poskytování péče podle kompetencí (20 – 25 % kvalifikovaných sester, 80 – 75 % ostatní členové ošetřovatelského týmu) Nulová angažovanost zaměstnavatelů – zdravotnických institucí (zaměstnavatelé nespolupracují se vzdělávacími institucemi, čekají, že jim pracovní síly zajistí vzdělávací systém) Rozbor příčin

Prostor pro řešení (Koucký 2007) Změna pojetí a obsahu středního vzdělávání (stírání rozdílu mezi všeobecným a odborným vzděláním, lycea) Prostupnost a návaznost postsekundárním a terciárním vzděláváním (zvyšování kvalifikace a rekvalifikace terciárním vzděláváním při zaměstnání, uznání předchozího vzdělání a praxe) Propojení se základním vzděláváním (výchova vztahu ke vzdělání, profesní motivace) Větší angažovanost zaměstnavatelů (změnit očekávání zaměstnavatelů, zaměstnavatelé cílenou motivací získávají absolventy, spolupráce se vzdělávacími institucemi, financování odborné přípravy) Návrhy řešení

Pracovní perspektiva ZA Prostupnost a návaznost postsekundárního a terciárního vzdělávání – rozvoj jiných než prezenčních forem vzdělávání (ZA, VS) – uznání předchozího vzdělání a praxe Větší angažovanost zaměstnavatelů – zdravotnické praxe – nábor pracovníků - stipendia, finanční ohodnocení Úprava legislativy – „pod dohledem“ přeformulovat ve směru individuální odpovědnosti každého pracovníka za standardní provedení výkonu Rozvoj systému poskytování péče podle kompetencí Zlepšit finanční ohodnocení zdravotníků – nelékařů – sazebník výkonů nelékařů Návrhy řešení

Migrace zdravotníků – způsob zajištění lidských zdrojů ve zdravotnictví (ZN 47, ) Politika lidských zdrojů orientovaná na příliv zdravotníků ze zahraničí nepřináší dlouhodobě uspokojivé výsledky OESD doporučuje. - Zachování stávajících kapacit zdravotnického vzdělávání – Zlepšení a organizace řízení práce ve zdravotnictví – Vytváření nástrojů pro omezení odchodu zdravotníků z oboru – Rozvoj dovedností zdravotníků – zvyšování kvalifikace sester – Zvýšení produktivity práce v rámci sektoru

Kontakt: Mgr. Zdeňka Mikšová, Ph.D. SZŠ a VOŠZ E.P. Pöttingova 2 OLOMOUC

Děkuji za pozornost