 Konec 13. století – Evropa→ ohromný hospodářský rozvoj – města - 1. zámořské plavby ( O 1 jaký byl jejich důvod?) → rozvoj přírodních věd: astronomie,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

Renesance.
R ENESANCE SE VYZNAČUJE ZESVĚTŠENÍM ( OPROTI GOTICE, KDY VEŠKERÉ UMĚNÍ BYLO PODŘÍZENO CÍRKVI ), ČLOVĚK SE SVOU INDIVIDUALITOU, ROZUMEM, POZNÁVÁNÍM SVĚTA,
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Česká kultura v 16. století renesance
RENESANCE A HUMANISMUS
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
RENESANCE A HUMANISMUS
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
21 Renesance Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Ve znamení gotického slohu
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Kultura na počátku novověku
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance a humanismus
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Renesance Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
RENESANCE - pokračování
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Literatura období humanismu a renesance
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
Renesance a humanismus
RENESANCE A HUMANISMUS
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Renesance Dějepis 7.ročník.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Italská renesance a humanismus
Humanismus a renesance.  Konec 13. století – Evropa→ ohromný hospodářský rozvoj – města - 1. zámořské plavby ( O 1 jaký byl jejich důvod?) → rozvoj přírodních.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_14
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

 Konec 13. století – Evropa→ ohromný hospodářský rozvoj – města - 1. zámořské plavby ( O 1 jaký byl jejich důvod?) → rozvoj přírodních věd: astronomie, geografie. Nové poznání + společenský i ekonomický vzestup šlechty a měšťanstva→ změna vztahu k církvi a církev.učení ( O2 jaká teorie církve byla nejvíce kritizována?)  snaha církve o likvidaci odkazu antické kultury – ne zcela úspěšná→odkaz přežívá v tvorbě umělců – jih Itálie + jihozáp.Francie ( O3 proč v této oblasti?) →zde – postupný vznik humanismu + nových uměleckých tendencí  HUMANISMUS – humanus-[lat.] – lidský; společen. vědecké a literár. hnutí zaměřené na člověka a jeho pozemský život. Předpoklady nového myšlení a umělecké tvorby

 Předpoklad: důkladné studium antické kultury, rozvoj lidského poznání → ad fontes humanistický světový názor – neomezen urč. histor.obdobím!  Na základech humanistického myšlení- rozvoj renesance- kulturně historická epocha (od konce 13. stol, plný rozvoj: stol.) →re nascio = znovuobnovení, znovuzrození]- obnovení estetických ideálů antiky→ rozkvět umění, filosofie, vědeckého poznání Znaky: - světonázorová a umělecká různorodost -nápodoba antického umění - příklon k přírodě a smyslovému prožitku - člověk – plnohodnotná, všestranně se rozvíjející bytost→individualismus - svoboda myšlení a tvorby bez ohledu na náboženství

Rozšíření renesančního umění  od konce 13.stol. – Itálie – podpora – šlechtické mecenášské rody: Medici (Cosimo di Medici, Lorenzo I.), Francesco Sfortza (Neapol), rod Visconti (Miláno), papežové Martin V., Mikuláš V. aj. ( O4 odkud pochází pojem –mecenáš-? )  Francie a Španělsko→ 15. stol.  Anglie → od ½ 16. stol.  n ěmecké země, česká oblast a Skandinávie- pouhá nápodoba renesančního umění Ideálem- všestranně rozvinutá osobnost, univerzální umělec a vědec

Renesanční architektura  do šíře rozložené prostory, provzdušnění, jednoduchost a elegance  horizontální patra, sloupy, klenba, štíty, kupole, římsy, zdobnost- sgrafita (geometrická i figurální), fresky  vyváženost vodorovných a svislých linií  vzorem Vitruvius ( O5 v jaké souvislosti jste toto jméno slyšeli?)- návrhy ideálního města, městské paláce s arkádovým vzorem. Paláce, zámky, vily, měšťanské domy, církevní stavby  Osobnosti: Fillippo Bruneleschi, Donato Bramante, Raffael Santi, Palladio Andrea, Batista Alberti, Michelangelo Buonarotti

Renesanční architektura č.1 Dóm ve Florencii – Bruneleschiho kopule

č.2 – sgrafitová výzdoba

č.3 - Arkáda ve dvoře Melantrichova renesančního domu zbořeného v roce 1893

Renesanční malířství  sbíhavá perspektiva  důraz na kompozici obrazu a barevnost  nově technika- olejomalba (dřevo, plátno)  zájem o detailně přesné zobrazení lidského těla  freska ve výzdobě církevních staveb i světských obydlí  dílny významných malířů Osobnosti: Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarroti, Sandro Boticelli, Rafael Santi, Giorgione, Tizian, Tintoretto, Paolo Veronese, Giuseppe Arcimboldo, van Eyck, Pieter Brueghel, El Greco, Albrecht Dürer

č.4 Michelangelo- Sixtinská kaple

č.5 Raffaelo Santi-Sixtinská madonač.6 Leonardo da Vinci: Dáma s hranostajem

č.7 Giotto- Oplakávání Krista

č.8 Sandro Botticelli: Zrození Venuše

Renesanční sochařství  typické: jezdecké pomníky, portréty, biblické výjevy, volné sochy, busty významných osobností, monumentální náhrobní památky  dramatičnost zobrazených scén - zobrazení emocí v obličeji, gesty či volně zřasenou draperií  drobná plastika – např. medaile Osobnosti: Michelangelo Buonarroti, Benvenuto Cellini, Donatello, Andrea del Verrocchio

č. 9 Michelangelo Socha Mojžíšeč.10 Donatello- Sv. Jiří

č.11 – Michelangelo David

Renesanční hudba  důraz kladen na harmonii, polyfonie ( O6 –zkuste objasnit význam výrazu)  od r změna v zápisu not Osobnosti:Orlando di Lasso, Palestrina, Guillaume Dufay Renesanční literatura  ústup duchovní tématiky, více otázky lidské existence a lidský život v jeho šíři. Vedle latiny → rychlé šíření literatury v národních jazycích  žánry: přetrvává legenda, obrana, traktát; velká obliba- kronika, román, povídka, milostná lyrika, epos, óda, dopis- list, drama: tragédie i komedie; nově: cestopis, životopis, pedagogické spisy

 výrazný rozvoj- vynález knihtisku- masové rozšíření v letech 1447/1448- Johann Gutenberg  inkunabule – tisky do r č. 12 – Tisk v 16. století

Odpovědi na zadané otázky: O1 – nedostatek zboží (koření, kovy) po skončení křížových výprav- zpřetrhány kontakty s Východem O2 - teorie o tvaru Země, život pozemský – strádání, akseze- má být přípravou na život posmrtný O3 - Itálie, jihozápad Francie- zde bývala moc římské říše největší, oblast Itálie-základ celé římské říše O4 – Gaius Cilnius Maecenas (70př.Kr. – 8př.Kr.), důvěrník a rádce Gaia Octavia-císaře Augusta, ochránce a podporovatel nové generace tzv. Augustovských básníků. O5- Vitruvius –architekt Říše římské– základní pojednání o stavitelství 06- vícehlas

Slovníček pojmů ad fontes – k pramenům arkády – řady oblouků (i vícepatrových), často obíhají dvůr či nádvoří busta- sochařské ztvárnění hrudníku, ramen a hlavy, obvykle umístěné na podstavci drapérie –nápodoba látky, textilie- malířství, sochařství freska - nástěnná malba do čerstvé vlhké omítky mecenáš – podporovatel umělců, tvorby, členové bohatých, zpravidla vládnoucích rodů plastika-plastické výtvarné dílo, na stěnách budov→reliéf sgrafito - obraz je škrábán do svrchní omítky, aby vynikla spodní a tmavší vrstva

polyfonie- skladebná technika, skladba vytvářena 2,3,4 i více samostatných hlasů. Žádný z nich přitom není vedoucí, žádný doprovázející. Vitruvius- římský architekt, inženýr a technik z 1. stol.před Kristem

Prameny: BLÁHOVÁ, Renata. Literatura pro 1. ročník středních škol. Didaktis. ISBN Obrázky: obr.č.1:Florencie.Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Florence italy duomo.jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí public domain obr.č.2: VENAN.Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Renaissance house.jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí public domainhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Renaissance_house.jpg obr.č.3: ECKERT, Jindřich. Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Eckert10. jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí public domain

obr.č.4: BUONARROTI, Michelangelo. Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: God2-Sistine Chapel.png. Dostupné z WWW: >. Dostupný pod licencí public domain obr.č.5: SANTI, Raffaelo. Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Raffael6.jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí public domain obr.č.6: VINCI, Leonardo. Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Lady with an Ermine.jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí public domain obr.č.7: GIOTTO,Bondone di. Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Giotto_-_Scrovegni_-_-36-_-- Lamentation_(The_Mourning_of_Christ).jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí public domain _Lamentation_(The_Mourning_of_Christ).jpg

obr.č.8: BOTTICELLI, Sandro.Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Sandro Botticelli 046. jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí public domain obr.č.9: MAYRING, Ulrich. Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Michelangelo Mose jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported CommonsUveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported obr.č.10: DONATELLO. Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: St George Donatello Orsanmichele n1. jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí public domain obr.č.11: GAYA, David. Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Michelangelos David.jpg. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported CommonsUveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Unported

obr.č.12: AMMAN,Jost. Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Buchdrucker png. Dostupné z WWW:. Dostupný pod licencí public domain

VY_32_INOVACE_1_1_1 Mgr. Irena Klementová Téma sady: Humanismus a renesance Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Průřezové téma: Osobnostní a estetická výchova. Tematický okruh:Zrod humanistického světového názoru a renesančního umění. Anotace: Jedná se o prezentaci sloužící k výkladu nového učiva a zároveň k aktivizaci žáků. Materiál ozřejmuje základní pojmy a vede žáky k uvědomění si podmíněnosti rozvoje renesančního umění s hospodářským, společenských a kulturním rozvojem společnosti. Hlavním zdrojem informací je učebnice: BLÁHOVÁ RENATA. Literatura pro 1. ročník středních škol. Brno: Didaktis, ISBN

Autorka:Irena Klementová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Humanismus a renesance Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák si uvědomí předpoklady pro zrod nového světového názoru, tyto předpoklady dokáže uvést, současně objasní odraz tohoto myšlenkového názoru v nástupu nové kulturně historické epochy. Uvede příklady předpokladů, základní proměnu lidského myšlení ve vztahu k člověku a společnosti. Dokáže prezentovat výrazné osobnosti renesančního umění světového. Speciální vzděl. potřeby: žádné Klíčová slova: rozvoj výroby, zámořské plavby, nové představy o světě a jeho uspořádání, ad fontes, změna postavení církve, renesanční umění a renesance jako epocha, jednotlivé znaky renesančního umění, knihtisk Druh učebního materiálu:aktivizace žáka

Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které je možné využít formou frontálního opakování (připomenutí) známého učiva nebo jako podnět pro jeho ověřování. Mezipředmětové vztahy- zejména dějepis. Prezentace může sloužit jako východisko k samostatné práci žáků- prezentaci věnované konkrétním osobnostem světového renesančního umění.