ČESKÁ KULTURA NA POČÁTKU NOVOVĚKU. 15. stol. – pozdní (vladislavská) gotika 16. stol. – v Čechách se začíná rozvíjet renesance (české země bylo dlouho.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Renesanční umění v Čechách
Advertisements

Název školy: Autor: Název: Téma: Číslo projektu:
Renesance.
Všeználek vypravuje o císaři Rudolfu II.
Jak se Habsburskové dostali na český trůn?
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Český humanismus a renezance
Císař Rudolf II. Habsburský
Česká kultura v 16. století renesance
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
Nástup Habsburků v Čechách 7. ročník.
Kulturní dějiny, ročník Mgr. Ondřej Kunc
Gotická kultura.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
HUMANISMUS V ČECHÁCH 7. ročník.
Renesance a humanismus v českém království
Český Krumlov PAMÁTKY UNESCO v ČR neporušena další výstavbou
ČESKÉ DĚDICTVÍ UNESCO Jan Janeček.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceCísař Rudolf II. – Praha centrum Evropy Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje.
Jak se Habsburskové dostali na český trůn?
Vyber co sem nepatří katolíci luteráni kalvinisté
RENESANCE A HUMANISMUS
Kultura na počátku novověku
Renesance a humanismus
Česká renesance Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
RENESANCE V ČECHÁCH U nás tento sloh nebyl nadlouho, pouze v 16.st za vlády Ferdinanda Habsburského, který povolal na přestavbu Pražského hradu italské.
HABSBURKOVÉ Po roce 1526.
České země v době předbělohorské
RENESANCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
Olomouc.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: M. Motlová: PRAHA známá i neznámá, Euromedia Group k. s., E. Obůrková: Výlety s dětmi v Praze.
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
VY_32_INOVACE_465_PRVNÍ_HABSBURKOVÉ_NA_ČESKÉM_TRŮNĚ
PAMÁTKY UNESCO Martin VRZALA.
Renesance a humanismus v Čechách
RENESANCE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
FILIP I. SLIČNÝ Španělský král KAREL V. Španělský král FERDINAND I. Český král „Říše, nad kterou slunce nezapadá“ Maxmilian II. RUDOLF II. Český král.
Počátek vlády Habsburků
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_17.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Habsburkové 2 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. Rudolf II.  byl císařem  vnuk Ferdinanda I. Habsburského  velmi vzdělaný  celý život podporoval vědu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Kvíz raný novověk Číslo vzdělávacího materiálu: ICT1-18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola praktická a mateřská škola Toužim, příspěvková organizace AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_13_RUDOLF II. TEMA:
 Základní informace  Z historie města  Navštěvovaná místa  Zdroje.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_06 TÉMA: VYNÁLEZY.
„Příběh významné pražské klášterní knihovny“.  svazků (?) rukopisy prvotisky (152) staré tisky (8 000)  Specifika: rozsáhlá kolekce astronomické.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Andrea Kolářová Název : VY_32_INOVACE_8C_06_Praha Téma: Vlastivěda.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
HLAVNÍ MĚSTO PRAHA Mgr. Michal Oblouk.
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Literatura období humanismu a renesance
Vzdělanost Pozdní gotika
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Středověk – Jagellonci
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Renesance a humanismus
Židovské město v Praze.
RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
RENESANCE 15. a 16. století. RENESANCE 15. a 16. století.
Transkript prezentace:

ČESKÁ KULTURA NA POČÁTKU NOVOVĚKU

15. stol. – pozdní (vladislavská) gotika 16. stol. – v Čechách se začíná rozvíjet renesance (české země bylo dlouho v kulturní a politické izolaci v důsledku husitské revoluce). Renesance končí nástupem baroka v době pobělohorské.

ARCHITEKTURA Praha se stala významným kulturním centrem Evropy – začala přestavba Pražského hradu Obr. 1. Rajská zahrada Obr. 2.

Součástí Královské zahrady byl i letohrádek královny Anny zvaný Belveder. Obr. 3. Obr. 4.

Životní úroveň šlechty se zvyšovala a ta se začala z nepohodlných hradů stěhovat do zámků. Bohatí ve městech si nechávali stavět šlechtické paláce. Obr. 5. Zámek Litomyšl Obr. 6. Zámek Český Krumlov

Obr. 7. Zámek Třeboň

Obr. 8. Zámek Pardubice

Obr. 8. Zámek Nelahozeves

Obr. 10. Schwarzenberský palác

Obr. 11. Obr. 12. Letohrádek Hvězda

Obr. 13. Renesanční náměstí Telč

MALÍŘSTVÍ Na dvoře Rudolfa II. vznikla velká sbírka soch a obrazů. Přicházeli tam umělci z Itálie, Německa, Holandska. Většinu sbírky ukořistili v průběhu třicetileté války Švédové. Obr. 14. Portrét Rudolfa II. složený z Ovoce (Giuseppe Arcimboldo)

Codex gigas = Ďáblova bible Obr. 15.

Ďáblova bible byla součástí sbírek Rudolfa II. Vznikla ve 13. století v jednom z českých klášterů. Je to jediná bible na světě, v níž je vyobrazen ďábel. Z Čech ji odvezli Švédové. Obr. 16. Představení Ďáblovy bible na radnici v Jihlavě

HUMANISTICKÁ LITERATURA V tomto období dochází k velkému rozvoji obecné vzdělanosti, což bylo dáno hladně rozšířením tištěných knih. Knihám, které byly vydány před r říkáme prvotisky. V r byla vytištěna první kniha u nás – v Plzni. Psalo se hlavně latinsky. Literatuře se věnovala převážně šlechta.

Tiskařská (vydavatelská) činnost: Významní čeští vydavatelé: Jíří Melantrich Daniel Adam z Veleslavína Obr. 16. Tisk z r. 1547

JEDNOTA BRATRSKÁ Významná byla činnost humanistů z Jednoty bratrské, kteří se věnovali českému jazyku a písním. Mezi nejvýznamnější patřili Jan Blahoslav (Gramatika česká, překlad Nového zákona do čj) a Václav Hájek z Libočan (Kronika česká). Obr. 18. Jan BlahoslavObr. 19. Václav Hájek z Libočan

KRONIKA ČESKÁ Autorem je V. H. z Libočan. Psal ji 6 let. Není příliš spolehlivá, ale její čtení je poutavé. Začíná příchodem Čechů (Slovanů) do Čech a končí r (nástup Habsburků). Obr. 20. Kronika česká – titulní list

BIBLE KRALICKÁ Vrchol literární činnosti Jednoty bratrské (Jan Blahoslav). Jde o 6 dílný překlad Bible do čj. Stala se vzorem českého spisovného jazyka. Název získala podle místa vydání. Obr. 21. Bible kralická

ŽIDOVSKÁ KULTURA Vysoká úroveň. V Praze se rozvinulo hospodářsky silné židovské ghetto. Největší vzdělanec – rabbi Jehuda Low ben Becalel (rabbi Low) – podle pověsti tvůrce golema. Obr. 22. Rabbi Low tvoří golema Obr. 23. Náhrobní Kámen rabbi Lowa Na starém židovském Hrbitově.

ROZVOJ VĚD Rozvoj především přírodních věd. Tadeáš Hájek z Hájku – jako první Čech se přihlásil k heliocentrickému názoru Koperníka. Tycho de Brahe, Johannes Kepler – hvězdáři, kteří působili na dvoře Rudolfa II. Jan Jesenius – osobní lékař Rudolfa II., provedl v Čechách první veřejnou pitvu.

Obr. 24. Tycho de BraheObr. 25. Johannes KeplerObr. 26. Jan Jesenius

Obr. 27. První veřejná pitva

ROZVOJ VZDĚLANOSTI Zvyšování životní úrovně šlechty vedlo k rozvoji její vzdělanosti. Obyvatelstvo na venkově zůstává nevzdělané. Chlapci z urozených rodin cestují za vzděláním po Evropě. Vysokou úroveň měly školy založené jezuity. Nejvýznamnější byla kolej u sv. Klimenta (Klementinum).

Klementinum Obr. 27. Klementinum Obr. 28. Klementinum knihovna Obr. 29. Klementinum studovna

Zdroje: Obr. 1., 2: Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr. 9 Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr Obr

Zdroje: Obr Obr Obr Obr Obr. 26., 27 Obr Obr Obr Vykoupil, Libor. Antonín,Robert. Fejfušová, Marie. Dějepis, Středověk a počátky novověku.1. vydání. Verea: Nová škola, s. r. o. 2010,