Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky T.2.2. Kontorlní a signální soustava T.2.2. Kontorlní a signální soustava Obor:Autoelektrikář Ročník:3. Vypracoval:Tomáš Dolina Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Brzdová světla osobní vozidla, jejichž konstrukční rychlost je vyšší než 6km/h musí být vybavena dvěma brzdovými světly červené barvy od roku 1998 musí být všechna vozidla vybavena střední homologovanou svítilnou brzdového světla Směrová světla musí svítit přerušovaným světlem oranžové barvy frekvence směrových světel musí být 90 +/- 30 kmitů za minutu Zvuková výstražná zařízení motorová vozidla musí obsahovat alespoň jedno zařízení pro hlasitou zvukovou výstrahu Signalizační zařízení – předpisy
Brzdová světla Mechanický spínač při pohybu brzdového pedálu je přes pružinu ovládán pohyblivý kontakt, který se spojuje s pevným kontaktem Tlakový spínač může být ovládaný kapalinou nebo stlačeným vzduchem
Směrová světla Přerušovače bimetalové Přerušovače elektronické Přerušovače s ohřívaným drátem
Varovná světla musí být možné kdykoliv je zapnout a činnost musí být signalizována kontrolkou červené barvy funkci je možné provést dvěma způsoby: 1. připojením zvláštního přerušovače pro varovné světla 2. jedna strana směrovek se připojí přes přerušovač a druhá se spojí přes pomocné relé ovládané tímto přerušovačem dneska je přerušovač většinou zabudován ve spínači varovných světel
Houkačky - patří k povinné výbavě vozidla a jejich používání je vymezeno ve vyhlášce rozdělujeme je na: pneumatické – využívá se vzduch z kompresoru, případně podtlak v sacím potrubí elektromagnetické – nejrozšířenější
Zpátečková (couvací) světla pro jejich spínání se používá mechanický spínač umístěný v převodovce nebo u řadící páky (polohy zpátečky) spíná se plus po zapnutí zapalování (15)
Kontrolní soustava nejjednodušší systém je kontrola pomocí kontrolních světel na přístrojové desce pro kontrolu mazání se používá tlakový spínač, který spíná kontrolku na kostru kontrolka dobíjení je napojena k alternátoru na svorku D+ a 15 důležité jsou kontrolky od brzdové soustavy, kde hlavně patří kontrolka hladiny brzdové kapaliny v případě rozsvícení jakékoliv červené kontrolky na přístrojové desce je třeba zastavit a zkontrolovat skutečnou příčinu rozsvícení kontrolky
Střední průmyslová škola Uherský Brod,