GYMNASTIKA I. Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní umělecká škola V. Petrželky, Edisonova 90, Ostrava – Hrabůvka
Advertisements

NIPOS TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA z pohledu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu 1) výzkum 2) vzdělávání 3) příklady.
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Nabídka pro partnery. Nabídka pro partnery Co jsou světové gymnaestrády Světové gymnaestrády pořádá Mezinárodní gymnastická federace (FIG) jedenkrát.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Taktická příprava Michal Lehnert.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Evropské správní právo
Prezentace pro ESPG Daniela Černá
Zdravá škola.
Tanec Pohybová činnost (akt) vyjadřující prostřednictvím pohybů a gest bezprostřední, subjektivní pocity tanečníka v rámci určité myšlenky (stylizace,
 Nepopíratelný je pozitivní vliv pohybové činnosti na zdraví člověka. Ne každému však vyhovuje prestižní forma závodění. Existuje bezpočet pohybových.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Psychologie ve sportu Úvod Mgr. Veronika Kavková
Vznik tělovýchovné jednoty SOKOL
Osnova přednášky: 1.Charakteristika tréninkové jednotky (TJ), typy TJ. 2.Struktura TJ – úvodní, hlavní a závěrečná část. Obsah a význam jednotlivých částí.
Kondiční příprava a plánování ve volejbale
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Úvod do estetiky estetika.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
ročník.
Psychologie pro sportovní praxi
Reforma školství v ČR.
ARTETERAPIE.
Tělesná výchova patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví (stejně jako Výchova ke zdraví) učivo je členěno do samostatných a na sebe navazujících etap.
Rytmická gymnastika Mgr. Petra Čaplová, PhD.. Všeobecné dělení gymnastiky: Gymnastické druhy – základní gymnastika, rytmická gymnastika a aerobik Gymnastické.
GYMNASTIKA. CO TO JE GYMNASTIKA ? Gymnastika je soubor tělesných cvičení, jehož cílem je všestranný rozvoj lidského těla a udržení zdatnosti a celkově.
GYMNASTIKA I. Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Gymnastika I. – Country tance Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Gymnastika I. Univerzita Karlova Praha Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Gymnastika doc. PaedDr. Jan Štumbauer, CSc. Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii, reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
kurzy tenisu pro děti z mateřských a základních škol
Organizační formy práce v tělesné výchově
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Organizační formy ve školní TV vyučovací jednotka
ESTETICKÁ SKUPINOVÁ GYMNASTIKA
Akrobatická příprava Akrobatickou přípravu dělíme na: Zpevňovací
Reforma školství v ČR.
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s Číslo projektu: CZ. 1
Pohybové schopnosti a dovednosti
ročník.
Vnímání, pozornost, soustředěnost, paměť
3. Vznik a vývoj pedagogiky sportu
Děti a sport Jazyk a řeč.
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
4.ROČNÍK PŘEDMĚTY, KTERÉ SE VYUČUJÍ VE 4.ROČNÍKU, JSOU ROZDÍLNÉ OD 1. – 3. ROČNÍKU JEJICH NÁZVY JSOU – ČESKÝ JAZYK MATEMATIKA VÝPOČETNÍ TECH-
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA Michal Lehnert.
Človíček a jeho tělo zdraví.
Transkript prezentace:

GYMNASTIKA I. Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.

Tématický plán 3. a 4. lekce Všeobecná gymnastika Hudebně pohybová výchova Manipulační dovednosti

Všeobecná gymnastika (VG) Organizační forma gymnastických aktivit využívající systém gymnastiky k naplnění cílů, které jsou směřovány do oblasti sportu pro všechny (včetně školní tělesné výchovy) Znakem je vědomé vedení pohybu v prostoru a získávání specifických gymnastických dovedností Nabízí pohybové programy od základní pohybové průpravy až k formám, které umožňují pohybovou seberealizaci

VG (GG – „gymnastique générale„) Cvičení jsou převážně realizována v kolektivu, ve skupinách dle věku, zájmu, úrovně výkonnosti Pohyb je spojován s hudbou, která vytváří atmosféru, pomáhá pohyb řídit a organizovat, motivuje k estetickému prožívání, podporuje účinek cvičení

Prezentace VG Přehlídky a soutěže pohybových skladeb Tělovýchovná vystoupení Festivaly a sportovně kulturní programy

Světové gymnaestrády (cesty gymnastiky) Největší událostí VG Formou pohybových skladeb jsou představovány národní pojetí a směry vývoje všeobecné gymnastiky I. Gymnaestráda 1953 – Rotterdam XII. Gymnaestráda Lisabon

Schéma VG

Zdroje a východiska Historické systémy - M. Tyrš, K. Hanušová, A. Očenášek a K. Pospíšil, J. Wála, L. Serbus, B. Kos, Z. Wálová a další systémy vzniklé v zahraničí Základní gymnastika zdravotně orientované programy výkonově orientované programy profesně orientované programy Rytmická gymnastika Sportovní odvětví

Obsah programu Pohybové školení Základní hudebně pohybová příprava Soubory všestranně rozvíjejících a kondičních cvičení Zvyšování počtu dovedností, zvyšování výkonnosti Specializace Prezentace výsledků Gymnastika

Základní hudebně pohybová příprava Počítací doba Metrum Takt Tempo Dynamika Rytmus Hudební forma

Gymnastická cvičení s náčiním Typizované x netypizované Správné zvládnutí poloh a pohybů Rozvíjení manipulačních dovedností Ovládnutí vlastní techniky cvičení s náčiním Koordinační cvičení Obohacení zajímavosti programu Účelové zvýšení účinku provedení cviků s náčiním

Manipulace s náčiním Citlivost v ovládání pohybu paží v ramenním kloubu, v lokti, v zápěstí a prstech Nároky na vnímání těla a předmětu v prostoru, na zrakovou orientaci s odhadem vzdálenosti, na míru ovládnutí pevného a volného úchopu

Základní postup při nácviku prvků s náčiním Vysvětlení držení náčiní Pevné držení s pohyby po přímkách, křivkách a obloucích Předávání náčiní na různých místech v prostoru Vyhazování a chytání různými způsoby Další prvky jako vyvažování, odrážení, kutálení, přehazování, kopání Specifická cvičení pro jednotlivé druhy náčiní Cvičení s náčiním ve dvojici, ve skupině

Švihadlo (bez držátek) Vedené pohyby (komíhání, osmy) Kroužení Přeskoky (konce švihadla rozdělené) Přeskoky složeného švihadla Vyhazování a chytání Cvičení se složeným švihadlem (v držení obouruč)

Malé míčky (tenisáky) Předávání Převalování Vedení a vyvažování (balancování) Vtáčení a vytáčení Odrážení Nadhazování a chytání Kutálení Cvičení ve dvojicích

Systém rytmické gymnastiky Konec 19. a začátek 20. století se vyznačoval rozvojem mnoha gymnastických a tanečních systémů založených na základě spojení hudební a pohybové výchovy Zdrojem podnětů evropská tělesná kultura systém Sokolské rytmiky

Osobnosti rytmické gymnastiky Francois Delsarte Genevieve Stebbinsová Hedwiga Kallmayerová Isadora Duncanová Emile Jaqua Dalcroze Rudolf Laban Rudolf Bode Bess Mensendiecková Hinrich a Santa Medau

… Systematické uspořádání obsahu Prezentace výchovného působení na veřejnosti Základy pro vlastní tvorbu a teorii tvorby v oblasti gymnastiky a tance i pro tvorbu choreografie v tanečním umění

Francois Delsarte Profesor zpěvu a pohybové výrazové výchovy Zakladatel “estetické gymnastiky“, která spojuje zdravotní význam pohybu s jeho krásou Formuloval zákony vědy o výrazu V pohybu se odráží duševní stav a city, pohyb je jejich vyjádřením Usiloval o harmonický rozvoj těla, ducha i duše

Genevieve Stebbinsová Delsartova žákyně, založila školu pro oduševnělou gymnastiku Uvědomělé ovládání těla, které je i základní podmínkou výchovného působení při nácviku techniky cvičení pohybového obsahu skladby

Hedwiga Kallmayerová Propracovala soustavu harmonické umělecké gymnastiky Stanovila tři zákony: Zákon harmonického držení těla Zákon protipohybu Zákon postupu

Isadora Duncanová Pohyb nepovažovala za samoúčelný, ale za vyjádření určitého vnitřního pocitu V hudební předloze sledovala linii melodie, “horizontální” princip hudebního nazírání, rytmus byl pro ni “uspořádání pohybu” Z hudebních podnětů docházela pohybovou improvizací k vytváření nových hodnot, k tanečnímu projevu

Emile Jaqua Dalcroze Zakladatel tělocvičné rytmiky Největší význam v oblasti hudebně pohybové výchovy a pro pochopení vztahů spojení hudby s pohybem Upravovat a zdokonalovat pohyby znamená rozvíjet rytmický smysl Zdokonalovat sílu a ohebnost svalů, upravujeme-li při tom časové poměry, znamená rozvíjet rytmický smysl hudební a cit pro hudební symetrii Zdokonalovat sílu a ohebnost svalů, upravujeme-li při tom prostorové poměry, znamená rozvíjet plastický smysl pro rytmus

Rudolf von Laban Taneční pedagog a choreograf, vyzvedl pojetí tance jako samostatného jevištního umění vytvořil projekt tělesné výchovy tanečníka založeného na dominantní roli pohybu Zkoumal souvislost pohybu s jeho výrazem, realizaci pohybu v prostoru pomocí plastického výcviku Prokázal, že skupina může podpořit výraz a současně umožňuje výraz více lidem

Rudolf Bode Správně prováděný pohyb umožňující nejpřirozenější střídání napětí a uvolnění svalstva Zavedl gymnastická cvičení vedoucí k uvědomování si vlastního osobitého výrazu Chtěl probudit v člověku sílu výrazu, zeslabenou vlivem zmechanizovaného způsobu života a podpořit radost z pohybu

Bess Mensendiecková Lékařka, zakladatelka zdravotní gymnastiky Uplatňovala jako prvořadé zdravotní hledisko Za podmínku krásy považovala přirozenost a zdravé, harmonicky rozvinuté tělo

Hinrich a Santa Medau Tvůrci systému gymnastiky zaměřeného na rozvoj a správnou funkci orgánů Úkoly, které kladli na pohybový program Rozvoj organismu Pohybový výcvik Kultivace pohybu Pohybový výkon

Sokolská rytmika Cíl - zdraví, síla, krása ducha i těla Augustin Očenášek a Karel Pospíšil (hudební skladatel) - Základy rytmického tělocviku sokolského (1928) „Cílem výchovy je rozvinout všechny specifické vlastnosti muže i ženy se zřením k daným úkolům. Shledáváme proto potřebným, aby výchova, především tělesná, hochů a dívek byla různá. Jedním z projevů této potřeby dát i jinou výchovu hochům a jinou dívkám je nový směr tělovýchovný, tělocvik rytmický”