1.1.1.1. MARKETING A MANAGEMENT CESTOVNÍHO RUCHU část 3 RNDr. Aleš Krejčí, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cestovní ruch Luhačovické Zálesí
Advertisements

Zelené stezky Greenways
Setkání informačních center Zlínského kraje Kroměříž
_ Czech Convention Bureau Kongresový turismus.
 1990 – Demetrios Lambrou  Každoroční rozšiřování nabídky destinací  Více nových i stálých klientů  Silnější katalogy.
Jan Chroust Pavel Sleza
Jak podnikat v cestovním ruchu ?
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
30. červen, 2006 Role Agentury pro regionální rozvoj v marketingu Moravskoslezského kraje Marek Prorok, PR a marketing, ARR.
Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu Oddělení cestovního ruchu
Podpora nevládních a neziskových organizací v oblasti cestovního ruchu
Prioritní osa 2 Rozvoj cestovního ruchu výstavba, technické zhodnocení turistické infrastruktury (např.: kongresových či lázeňských center, sportovně rekreačních.
Nakladatelství CzechTourism Organizace cestovního ruchu v ČR Plánované aktivity 2012 Fórum cestovního ruchu listopadu 2011 Pardubice.
Destinační management TO Jeseníky-východ
Obnova a využití klášterních komplexů Plasy a Kladruby
Prezentace turistické oblasti
Územní a hmotné podmínky rozvoje cestovního ruchu ČR - DSO Tato distanční studijní opora vznikla v roce 2005 z velké většiny jako praktický dílčí výstup.
ÚSPĚŠNÉ PROJEKTY realizované v Grantovém schématu Podpora místní infrastruktury pro cestovní ruch v Moravskoslezském kraji vedené ve Společném regionálním.
POZNÁMKA: Pokud chcete změnit obrázek na tomto snímku, vyberte obrázek a odstraňte ho. Potom klikněte na ikonu Obrázek v zástupném textu a vložte vlastní.
Centrum pro regionální rozvoj České republiky
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
CESTOVNÍ RUCH 2. Přednáška Vymezení, základní pojmy a podmínky CR
 POTENCIÁLNÍ ROZVOJOVÉ MOŽNOSTI VYSOČINY Pobytová turistika v ekologicky nezatížené přírodě Městská kulturně-poznávací turistika.
Smlouva o spolupráci mezi regiony Vysočina a Champagne-Ardenne Podpis Témata spolupráce: –cestovní ruch, rozvoj venkova a měst, –hospodářský.
Ondřej Beran, 8.J. ?  Geografie cestovního ruchu je věda hraniční a syntetická  Intenzita cestovního ruchu roste  Rekreační oblasti – významná střediska.
Národní síť Místních akčních skupin České republiky, o.s. Litoměřice Ing. Jiří Krist.
CESTOVNÍ RUCH Předpoklady cestovního ruchu Rozmístění cestovního ruchu
Regionální konference v MSK
Marketingová Strategie Strategie.
Luhačovské Zálesí, o.p.s. Prezentace společnosti.
Akční plán 2012 marketingové strategie rozvoje CR turistické oblasti Ostravsko VIZE: Zkvalitnění a rozšíření nabídky cestovního ruchu TO Ostravsko CÍLE:
Destinační management TO Těšínské Slezsko
Hradec Králové ISSS 2006 Webové prostředí pro prezentaci programů a projektů spolufinancovaných EU se zaměřením na cestovní ruch RNDr. Blanka Fischerová.
MARKETING A MANAGEMENT CESTOVNÍHO RUCHU část 4 RNDr. Aleš Krejčí, CSc.
Jana Kočová Jana Vítková.  Přilákání turistů do města  Karta zlevní pobyt turistům  Rozšíří možnosti pobytu  Zvedne návštěvnost památek.
Projekty destinačního managementu v Moravskoslezském kraji - od turistické oblasti po region Ing. Richard Žabka, Agentura pro regionální rozvoj, a.s. 1.
Liberec 2014 Mgr. Jan Charousek. Cestování a poznávání vzdálenějšího okolí doprovázelo i vývoj starověkých civilizací. Mnohé písemné doklady o cestování.
Projekt Destinační management MSK - možnosti spolupráce.
ÚSPĚŠNÉ PROJEKTY realizované v Grantovém schématu Podpora místní infrastruktury pro cestovní ruch v Moravskoslezském kraji vedené ve Společném regionálním.
NOVÁ TVÁŘ ÚSTECKÉHO KRAJE TISKOVÁ KONFERENCE Krajský úřad Ústeckého kraje.
Regionální značení v České republice Tomáš Kažmierski Asociace regionálních značek, o.s.
HIT sezony Významný počin v cestovním ruchu Vyhlášení výsledků Vyhlašuje Centrála cestovního ruchu Východní Moravy, záštita generálního ředitele Czechtourism.
Sdružení Český ráj Destinační management v TR Český ráj.
Spolupráce moravských krajů v oblasti cestovního ruchu Holešov 2011
Destinační management TO Poodří - Moravské Kravařsko Konference Kunín 9. června
Fórum podnikatelů cestovního ruchu Liberec – Krkonoše – svazek měst a obcí Josef Nosek – manažer, regionální rozvoj.
Projekt 2 -Studie vybrané destinace v cestovním ruchu se zaměřením na sportovní aktivity 1)Rozdělení studentů do dvou až tříčlenných týmů 2)Výběr destinace.
Setkání informačních center Zlínského kraje Valašské Klobouky
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Package, Programming.
Vzdělávací seminář Asociace turistických informačních center ČR 22. září 2011, Poděbrady.
Greenway Jizera Seminář Greenway Jizera Mladá Boleslav,
On-line marketing a jeho možnosti Co uvidíte?  Význam on-line marketingu  Celkový pohled na internet  Sociální sítě  Vychytávky na internetu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
XI. TURISTICKÉ FÓRUM POLABÍ 22. dubna 2011, Poděbrady.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV. Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
ŽIVÝ KRAJ – DESTINAČNÍ AGENTURA PRO KARLOVARSKÝ KRAJ, Z.S.
turistická oblast v srdci Čech
RSK, KÚ Ústeckého kraje.
Kalkulace ceny zájezdu
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Trasování a sestavení programu zájezdu
Kategorizace organizací destinačního managementu
- CESKY SEVER FLE Chřibská 2017.
Organizačně-právní podmínky fungování ekonomiky cestovního ruchu v Polsku Dr. Piotr Gryszel, Ph.D.
Základní pojmy v cestovním ruchu, podnikání v cestovním ruchu, činnosti a povinnosti cestovní kanceláře.
OBSAH PŘEDMĚTU SYSTÉM A TRH TURIZMU DRUHY A FORMY TURIZMU
CENTRUM NA PODPORU INTEGRACE CIZINCŮ
Transkript prezentace:

MARKETING A MANAGEMENT CESTOVNÍHO RUCHU část 3 RNDr. Aleš Krejčí, CSc.

2.2. DESTINACE A JEJÍ TURISTICKÝ POTENCIÁL Turistická destinace je území, cíl cesty: město, region, stát, subkontinent. Turistický potenciál destinace je soubor všech faktorů, které mohou vyvolat návštěvnost destinace. Destinace se stává produktem, pokud tyto faktory někdo identifikuje, pojmenuje a nabídne na trhu. Pro úspěšný positioning destinace je nutná její diferenciace od ostatních (konkurujících) destinací.

3.3. FAKTORY TURISTICKÉHO POTENCIÁLU I. 1. Lokalizační faktory Rozhodují o funkčním využití konkrétní oblasti cestovním ruchem: přírodní faktory (klima, hydrologické poměry, morfologie terénu, geologie, flóra, fauna) národní parky, rezervace, možnosti outdooru a lázeňské péče společenské (kulturní) faktory: - trvalé (hrady, zámky, divadla, muzea, zábavní parky, nákupní pasáže) - jednorázové (koncerty, sportovní akce, festivaly)

4.4. FAKTORY TURISTICKÉHO POTENCIÁLU II. 3. Realizační faktory (infrastruktura, služby) Mají dominantní postavení pro konečnou fázi uskutečňování cestovního ruchu a ekonomického profitu z něho. Umožňují danou oblast dosáhnout dopravními prostředky a tak využít ubytovacích a stravovacích zařízení regionu. 2. Selektivní (stimulační) faktory Skupina faktorů stimulující vznik a rozvoj cestovního ruchu v destinaci. objektivní tj. ekonomické a marketingové faktory (např. úroveň řízení destinace, spolupráce subjektů, marketingová komunikace destinace, koupěschopnost hostů, bezpečnost destinace)  subjektivní tj. psychologické faktory související se spotřebitelským chováním (např. módnost destinace, vliv reklamy a propagace, vlastní nebo sdílené zážitky)

5.5. DESTINAČNÍ MANAGEMENT Destination Management Company, DMC (nově: organizace cestovního ruchu)  detailní inventarizace turistického potenciálu dané destinace  vytvoření marketingové strategie rozvoje CR v destinaci  stimulování a koordinace spolupráce poskytovatelů služeb CR a institucí veřejné správy vč. PPP projektů  vytváření produktů CR (destinace jako „kolektivní výrobce“)  jednotná prezentace produktů cílovým skupinám zákazníků (logo, vizuál publikací a webu, reklama, veletrhy) Destinační management = marketingové řízení cestovního ruchu v destinaci.

6.6. NÁRODNÍ TOURISTBOARDY Národní organizace CR (NTO) = destinační management států. Různé formy řízení a financování: - ministerstvo CR - rozpočtová organizace - příspěvková organizace - sdružení členských organizací Marketingová komunikace NTO marketingové kampaně (reklama, PR) informační popř. prodejní webové portály ediční činnost veletržní aktivity podpora prodeje cestovních kanceláří, hotelů, subjektů MICE b2b (workshopy, fam tripy) media relations (press tripy, tiskové informace)

7.7. CZECHTOURISM I. Česká centrála cestovního ruchu - CzechTourism Příspěvková organizace Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Zřízena 1993 k propagaci ČR jako atraktivní destinace na zahraničním a od 2003 i na domácím trhu. Zabývá se též analýzami, výzkumy a trendy. Web pro B2B: czechtourism.cz pro incomingczechtourism.com pro DCRkudyznudy.cz výzkumyvyzkumy.czechtourism.cz Loga:původní nové (od 2012)

8.8. CZECHTOURISM II. DCR - mediální kampaně „Dovolená v Česku - to letí!“ „Česko – země příběhů“ - portál - jednotné značení turistických informačních center - projekt Czech Specials - festival Karlovarský týden - vlastní expozice na tuzemských veletrzích CR INCOMING - formování image ČR jako turistické destinace (marketingové kampaně) - organizace expozic cestovního ruchu na zahraničních veletrzích CR - přímá zahraniční zastoupení (workshopy, roadshow) - ediční činnost - webové prezentace - Enjoy Czech Rep., fam & press tripy - mezinárodní spolupráce (V4, EDEN) - Czech Convention Bureau (MICE)

9.9. TURISTICKÉ REGIONY A OBLASTI ČR Turistický region je územní celek, jehož nabídka svým množstvím, kvalitou, rozmanitostí a atraktivitou vyvolává návštěvnost. Potenciál regionu vytváří vhodné předpoklady pro konkurenceschopnou nabídku produktů CR v DCR a incomingu. Je základní jednotkou národní propagace a marketingu CR i sběru statistických informací o CR. Mohou se členit na turistické oblasti.

10. DESTINAČNÍ MANAGEMENT V REGIONECH ČR I. Právní forma: - příspěvková organizace zřizovaná krajem - obecně prospěšná společnost - zájmové sdružení právnických osob Destinační společnost Východní Čechy Jihočeská centrála cestovního ruchu Sdružení Český ráj Vysočina Tourism Centrála cestovního ruchu Jižní Morava Centrála cestovního ruchu Východní Moravy

11. DESTINAČNÍ MANAGEMENT V REGIONECH ČR II. DALŠÍ FORMY DMC V REGIONECH A OBLASTECH ČR - místní akční skupina (MAS) - regionální rozvojová agentura (RRA) - svazek (sdružení) obcí - mikroregion Region malého geografického měřítka. V praxi se zpravidla jedná o účelové mikroregiony, sdružení obcí. V ČR jsou často vytvářeny za účelem získání společné podpory pro čerpání prostředků ze státních fondů a z fondů EU. - zapsaný spolek (dříve občanské sdružení) Např.Posázaví Zlatý pruh Polabí Destinační společnost Orlické hory a Podorlicko Region Slovácko - sdružení pro rozvoj cestovního ruchu

12. NÁVŠTĚVNOST TURISTICKÝCH CÍLŮ V ČR TOP 11 v roce 2014 a ostatní v 2013 název objektu(v tisících návšt.)kraj 1Pražský hrad1 799Praha 2Zoologická zahrada Praha1 382Praha 3AquaPalace Praha 845Praha 4Dolní oblast Vítkovic, Landek Park 809Moravskoslezský 5Staroměstská radnice 740Praha 6Pivovary Prazdroj, Gambrinus, Piv. muzeum 600Plzeňský 7Zoologická zahrada Zlín (Lešná) 585Zlínský 8Židovské muzeum v Praze 580Praha 9Petřínská rozhledna 557Praha 10Zoologická zahrada Ostrava 540Moravskoslezský 11Zoologická zahrada Dvůr Králové 464Královéhradecký 12Národní galerie v Praze 435Praha 13Zoologická zahrada Plzeň 423Plzeňský 14Centrum Babylon Liberec 399Liberecký 15Zoologická zahrada Olomouc 366Olomoucký 16Zoologická zahrada Liberec 363Liberecký 17Zámek a arboretum Průhonice 340Středočeský 18Státní zámek Lednice 328Jihomoravský 19Státní hrad a zámek Český Krumlov 322Jihočeský 20Svět miniatur, Sklep strašidel a Slezskoostravský hrad, Ostrava 316Moravskoslezský

13. NÁVŠTĚVNOST PAMÁTEK VE SPRÁVĚ NPÚ TOP 10 nejnavštěvovanějších památek ve správě Národního památkového ústavu * památka UNESCO Objekt Lednice * Český Krumlov * Hluboká n. Vltavou Karlštejn Konopiště Kroměříž * Sychrov Křivoklát Bouzov Trosky

14. EUROREGIONY Na území ČR dnes existuje 13 euroregionů, jejich česká část pokrývá více než polovinu území ČR. Přispěla k tomu mj. skutečnost, že jako příjemce finanční pomoci z fondů EU figuruje s výjimkou Prahy a StČ kraje celé území ČR. Pojem euroregion, evropský region, označuje regionální formy spolupráce, zpravidla přes hranice evropských zemí. Euroregiony začaly v oblasti hospodářské spolupráce, dnes ale mají také za cíl sbližovat země Evropy ve společenském a kulturním životě. Elbe-Labe Erzgebirge-Krušnohoří Egrensis (Chebsko) Bayerischer Wald-Šumava-Mühlviertel Silva Nortica (jižní Čechy) Weinviertel-Pomoraví-Záhorie Bílé Karpaty Beskydy Těšínské Slezsko Silesia (Opavsko) Praděd Glacensis (SV Čechy) Nisa (Liberecko)

15. MANAGEMENT FIREM V CESTOVNÍM RUCHU Cestovní kancelář Hotel majitel ↓ výkonný ředitel ↓ manažer obchodu & marketingu manažer hotelového provozu manažer restauračního provozu manažer recepce … ↓ zaměstnanci provozů Další činnosti (často outsourcing): dopravci (transfery hostů) úklid a praní prádla provoz bazénu & wellness DTP studio, webmaster majitel ↓ výkonný ředitel ↓ produktový manažer manažer obchodu manažer marketingu manažer sítě poboček … ↓ pultoví prodejci Další činnosti (většinou outsourcing): dopravci a ubytovatelé průvodci, delegáti účetní

16. ORGANIZOVANÝ CESTOVNÍ RUCH PRODUCENTI (velkoobchodníci - wholesellers, dodavatelé - suppliers) cestovní kanceláře (tour operators) hotely restaurace, cateringové společnosti dopravci (carriers) PCO (Professional Congress Organizers) DMC (Destination Management Company) organizátoři veletrhů a eventů PRODEJCI (na základě provize) cestovní agentury (travel agencies) cestovní kanceláře Zákon 159/1999 Sb. o pojištění CK proti úpadku - zájezdy mohou pořádat a prodávat jen pojištěné CK s koncesí Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Počet CK je nyní 1018 (2014).

17. CESTOVNÍ KANCELÁŘ Hlavní činnosti: - vytváření itinerářů zájezdů (tras, harmonogramů a programů) - rezervace služeb u subdodavatelů - nabídka produktů pomocí katalogu (tištěného nebo on-line) - podepisování provizních smluv s cestovními agenturami - marketingová komunikace směrem k cílovým skupinám - přijímání objednávek, vyhotovování cestovních smluv s klienty - zprostředkování zálohových plateb (od klientů, subdodavatelům) - sestavování rooming listů (seznamů ubytovaných) pro hotely - vystavování voucherů (blanketových úvěrových listů) na služby - koordinace průvodců a delegátů - organizování zájezdů na objednávku skupin (forfait) - poskytování služeb individuálům i skupinám „na klíč“ (tailor-made) - zajišťování cestovního pojištění, víz aj. služeb pro zákazníky

18. ZÁJEZDY Zájezd (journey, trip) je balíček (package) alespoň dvou služeb cestovního ruchu podle zákona. Zájezdem není (výklad MMR ČR): - využití gastronomických nebo sportovních služeb hotelu, pokud jsou nabízeny a prodávány společně s ubytováním všem hostům (v rámci ceny za ubytování) - ubytování spojené s transferem klienta z nádraží nebo letiště - fakultativní výlety, pronájmy konferenčních prostor, služby wellness apod., pokud nejsou součástí předem sestaveného balíčku (zákazník je dokupuje během cesty resp. pobytu) - léčebný pobyt ve státním nebo nestátním lázeňském zařízení

19. LETEČTÍ DOPRAVCI I. Letecké aliance - vyšší počet spojů a letadel - lepší pokrytí trhů a destinací (systém hub-and-spoke) - spolupráce členů na vytěžování konkrétních spojů (code-share) a letištních slotů v destinacích - odbavování spojů aliančních partnerů na domovských letištích - společný věrnostní program, společné využití letištních salonků - společné marketingové kampaně na třetích trzích Sky Team 15 členů. ČSA, Air France/KLM, Delta, AeroMexico, China Southern, Korean Air, Kenya Airways atd. Star Alliance 27 členů. Lufthansa, Continental, Thai, United, Turkish Airlines aj.

20. LETEČTÍ DOPRAVCI II. Nízkonákladoví dopravci (low cost carriers)  poskytují cestujícímu „jádrovou službu“ a za ostatní se již připlácí  moderní letecký park snižuje spotřebu paliva a náklady na údržbu  žádné budovy, žádné kamenné kanceláře a prodejny, domovská letiště mimo hlavní huby Ceny letenek se odvíjejí zejména od obsazenosti míst v letadle nebo od promo nabídky. Jednodušší odbavení (např. letenka není vázána ke konkrétnímu sedadlu) umožňuje rychlejší obrátkovost letadel na letištích. Dominantním prodejním kanálem je internet. Elektronické letenky. Nevýhody letové řády se mohou měnit podle obsazenosti letadla nemívají mezikontinentální spoje nečekají na navazující lety nízký výběr destinací, letiště vzdálená od aglomerací žádné věrnostní bonusy žádné ubytování při zmeškání návazného spoje