Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0811 Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_17 Název materiáluŠlechtitelství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Ústav experimentální botaniky Akademie věd ČR, v. v. i. Setkání ředitelů fakultních škol PřF UP Mgr. Jan Bartoš, Ph.D.
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
GenetickymodifikovanéorganizmyGenetickymodifikovanéorganizmy KVÍZ.
geneticky modifikované rostliny
Základy genetiky.
Genetika populací, rodokmen
Zavíječ kukuřičný v roce Zavíječ kukuřičný v roce 2002.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
VÝBĚR - z populace rostlin se vyberou ty rostliny, které mají nějakou zajímavou vlastnost. Umělým výběrem tak člověk vybral např. z planých druhů travin.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
ONEMOCNĚNÍ Z HLEDISKA GENETIKY
Člověk a rostlina – genetické manipulace Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Šlechtitelství.
Aplikace průtokové cytometrie ve šlechtění rostlin
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Ochrana rostlinného a živočišného genofondu
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Ekologie malých populací Jakub Těšitel. Malé populace # stochastická (náhodně podmíněná) dynamika # velké odchylky od Hardy-Weinbergovské rovnováhy #
ROSTLINNÉ ORGÁNY 1.VEGETATIVNÍ KO Ř EN STONEK LIST 2.GENERATIVNÍ KV Ě T SEMENO PLOD PRÝT VY_32_INOVACE_Bi1r0115 Mgr. Jan Marek.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
INTEGROVANÝ VĚDNÍ ZÁKLAD 2 ŽIVOT - OBECNÉ VLASTNOSTI (III.) (ROZMNOŽOVÁNÍ základy genetiky) Ing. Helena Jedličková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvorba hybridních odrůd II Typy hybridů, tvorba Sc, Tc a Dc hybridů, hybridní šlechtění řepky, cukrovky, zelenin.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_11 Název materiáluHistorie.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_16 Název materiáluPlemenitba.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
Metody tvorby genetické variability Hybridizace, mutageneze, polyploidie, haploidie, somaklonální variabilita, transgenoze,
Genetika populací Doc. Ing. Karel Mach, Csc.. Genetika populací Populace = každá větší skupina organismů (rostlin, zvířat,…) stejného původu (rozšířená.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_16 Název materiáluKroužkovci.
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_18 Název materiáluSpektrum.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
Selekční postupy ve šlechtění rostlin I. Selekce = výběr Charles Darwin ( ) Darwinova evoluční teorie počítá s výběrem a rozmnožováním lépe.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_23_12 Název materiáluProtozoa.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Selekční systémy II – šlechtění samosprašných rostlin
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Tvorba genetické variability mutagenezí
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Rozmnožování buněk - meióza
6. cvičení Selekce.
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
Název prezentace (DUMu):
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Geneticky modifikované organizmy
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_17 Název materiáluŠlechtitelství rostlin AutorJana Lagnerová Tematická oblastBiologie 1 Tematický okruhGenetika Ročník4 Datum tvorbyříjen 2012 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

VYUŽITÍ GENETIKY V PRAXI a)v klasické plemenitbě živočichů b)v klasickém šlechtitelství rostlin c)ve šlechtění mikroorganismů d)v genovém inženýrství 11

ŠLECHTITELSTVÍ ROSTLIN Cíle šlechtitelské práce : zvýšení kvality produktů — obsahu lepku a proteinů v obilovinách — škrobu v bramborách — sacharózy v řepě — glukózy a fruktózy v ovoci,.... zvýšení výnosu plodiny z obdělávané půdy — zvětšení požadované části rostliny — zvýšení počtu semen v obilce — zkrácení vegetační doby

ŠLECHTITELSTVÍ ROSTLIN Cíle šlechtitelské práce : zvýšení či vytvoření odolnosti — proti chorobám — škůdcům — mrazu, chladu — herbicidům — k vypadávání semen,... zlepšení vlastností pro pěstování a sklizeň — současné dozrávání plodin na poli — snížení poléhavosti, …  vždy musí jí o úpravu DĚDIČNOU !!!!, tzn. jde o zásah do GENOTYPU 22

ŠLECHTITELSTVÍ ROSTLIN Metody šlechtitelské práce : Běžně využívanými metodickými přístupy ve šlechtění jsou 1. selekce 2. hybridizace (křížení) 3. vyvolání mutace 4. manipulace s počtem chromozomů K netradičním přístupům patří kultivace buněk a orgánů rostlin ve sterilních podmínkách transgenoze

ŠLECHTITELSTVÍ ROSTLIN 1. selekce = výběr vhodných jedinců (z hlediska lidských zájmů) výběr pozitivní - výběr těch jedinců, kteří nejlépe odpovídají záměrům šlechtitele negativní - odstranění jedinců z populace, kteří nemají požadovanou vlastnost výběr přímý - kritériem je sledovaný znak (počet obilek v klasu,...) nepřímý - kritériem je znak, který ovlivňuje sledovaný znak (délka internodií obilovin ovlivňuje poléhavost - ta je sledovaným znakem)

ŠLECHTITELSTVÍ ROSTLIN 2. hybridizace = křížení vnitro- i mezidruhové (petržel a celer  pastiňák) jílek a kostřava  Festulolium probíhá v genetických školkách, kde jsou a) původní divoké druhy b) mutanti c) vyšlechtěné odrůdy - u nich probíhá tzv. udržovací šlechtění

ŠLECHTITELSTVÍ ROSTLIN 3. mutageneze zemědělsky výhodné alely jsou získány indukovanými mutacemi ionizujícím zářením chemickými mutageny nevýhoda : zmutované alely jsou většinou recesivní  proto je nutno vypěstovat recesivní čistou linii  teprve pak se projeví ve fenotypu

ŠLECHTITELSTVÍ ROSTLIN 4. genomové manipulace a) polyploidizace - u většiny (ne u všech !!!) rostlinných druhů jsou buňky větší  i celé rostliny jsou větší  vyšší výnosy př. : divoce rostoucí pšenice Triticium monococcum má v somatické buňce 14 chromozómů ve starověkém Egyptě vyšlechtili Triticium spelta má v somatické buňce 28 chromozómů a větší zrna než Triticium monococcum dnes pěstovaná pšenice Triticium vulgare má v somatické buňce 42 chromozómů

ŠLECHTITELSTVÍ ROSTLIN 4. genomové manipulace příklady dalších polyploidních rostlin Jetel luční (Trifolium pratense) = jetel červený tetraploidní (až o 40% vyšší výnosy než diploidní) vinná réva meloun (lubenice),... 44 Triticium vulgare 33 55

ŠLECHTITELSTVÍ ROSTLIN 4. genomové manipulace b) haploidizace - nezralá pylová zrna se pěstují mimo prašník (in vitro) - z každého vypěstují haploidní embryo (bez oplození) - následně celou haploidní rostlinu s květy a gametami po následné diploidizaci jsou získané linie homozygotní ve VŠECH !!! genech takto šlechtěna např. řepka olejka 66

ŠLECHTITELSTVÍ ROSTLIN 5. heteroze = jev, kdy hybridi (heterozygoti) jsou větší a silnější než rodiče čistých linií (homozygoti) objevena empiricky dnes využívána při šlechtění kukuřice rajčat některých dalších druhů zeleniny,... zajímavost: u cukrovky vykazují heterózní efekt hybridi získaní křížením diploidů s tetraploidy!!!

Použité zdroje: Hančou, H. & Vlková, M. Biologie I. v kostce, dotisk 2. vydání. Havlíčkův Brod: Fragment, s. ISBN Jelínek, J. & Zicháček, V. Biologie pro gymnázia, 7. rozšířené vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s. ISBN Sokolovskaja, B. Ch, Pikálek Petr. Genetika v příkladech, 3. doplněné vydání. Praha: SPN, – Šmarda, Jan. Genetika pro gymnázia, 1. vydání. Praha: Fortuna, s. ISBN Nečásek, Jan. Genetika, 1. vydání. Český Těšín: Scientia, s. r. o., s. ISBN

Použité obrázky: [1] MORAVEC, Tomáš. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na [2] POLLINATOR. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na ng=cs [3] ENDERSEN, Dag Terje Filip. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na _L.%29_at_Alnarp_1.jpg?uselang=cs [4] DARKONE. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na ense.jpg/205px-Rotklee_Trifolium_pratense.jpg?uselang=cs

Použité obrázky: [5] DRAGONFLYIR. Wikimedia Commons [online] [cit ]. Dostupný na iran.JPG/180px-Abhar-iran.JPG?uselang=cs [6] sv:user:Jochr. Wikimedia Commons [online]. May [cit ]. Dostupný na lang=cs