Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_2_2_Čeština – národní jazyk Šablona číslo: XVII Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 2 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: kvinta Anotace: výklad a procvičení třídění slov české slovní zásoby Klíčová slova:
SLOVNÍ ZÁSOBA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.1.
Slohové rozvrstvení slovní zásoby PaedDr. Hana Vítová
NÁRODNÍ JAZYK jazyk, který používají příslušníci jednoho národa
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_12_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Dělení slovní zásoby Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Studijní obor: Sociální činnost
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Druhy států Občanská výchova.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Národnosti Jazyky.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
III/2 9.C III Český jazyk a literatura Jazyky v Evropě – germánské, románské, slovanské IX. ročník Mgr. Miluše Malechová Obecné výklady.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Útvary národního jazyka
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
VY_32_INOVACE_05_08 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_08 Zpracovala:Mgr.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Vývojové tendence češtiny v současnosti Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
REALIZACE PRÁV PŘÍSLUŠNÍKŮ NÁRODNOSTNÍCH MENŠIN
SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
Obecné výklady o českém jazyce
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
STÁTY A JEJICH VLAJKY II.. ? ? ALBÁNIE Oficiální název: Albánská republika Hlavní město: Tirana Měna: Albánský lek Obyvatelstvo: 3,6 miliónu.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.1.9 slovní zásoba Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Marcela Holíková Anotace: Sada materiálů slouží k úvodu učiva o Evropě a EU. ZEMĚPIS - EU.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Útvary.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Národní jazyk a jeho útvary
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
VY_12_INOVACE_Rů_I_05 Slovní zásoba a její obohacování – úvod
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rozvrstvení národního jazyka
Jazykověda a její disciplíny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Úvaha II Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2013
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE
Obecné poučení o jazyce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ROZVRSTVENÍ SLOVNÍ ZÁSOBY
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Poloha České republiky
slovní zásoba VŠECHNA SLOVA DANÉHO JAZYKA , NEUSTÁLE SE VYVÍJÍ.
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických.
Transkript prezentace:

Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_2_2_Čeština – národní jazyk Šablona číslo: XVII Sada číslo: 2 Pořadové číslo DUM: 2 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová

ČEŠTINA – NÁRODNÍ JAZYK

JAZYK /* Když je hodnota proměnné i rovna jedna, provede se vypsání textu. */ if (i==1) printf("\nHodnota promenne 'i' je jedna."); jazyk obecný ledovcový jazyk cizí jazyk Programovací jazyk hadilka – hadí jazyk Jelení jazyk celolistý

ČESKÝ JAZYK  jeden z vyspělých evropských jazyků (stará tradice, bohatá literární kultura);  národní jazyk - reprezentuje národ Čechů na území Čech, Moravy a části Slezska, ale i v zahraničí; zahrnuje všechny regionální, sociální a funkční podoby jazyka, které slouží příslušníkům národa ke komunikaci;  mateřský jazyk pro necelých 10 miliónů Čechů žijících v České republice (Češi v zahraničí - USA, Kanada, Rakousko, Německo, Slovensko, Austrálie, Švýcarsko, Chorvatsko);  státní jazyk – úřední jazyk v České republice.

NÁRODNOSTI V ČSR Obyvatelstvo podle národnosti k Národnost Abs. % z celk. česká ,42 bulharská ,04 moravská ,72 rumunská ,01 slezská ,11 řecká ,03 slovenská ,89 vietnamská ,17 polská ,51 albánská 690 0,01 německá ,38 chorvatská ,02 romská ,11 srbská ,02 maďarská ,14 jiná ,26 ukrajinská ,22 dvojí národnost celkem ,13 ruská ,12 nezjištěno ,69 rusínská ,01 obyvatelstvo úhrnem ,00 ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD

NÁRODNÍ JAZYK – JEHO ÚTVARY (VARIETY) Bakule ? boule nasísat ? nahlížet klendra ? zima šlajsna ? propust húra ? půda zora ? básn. – ranní červánky hadr ? hardisk vrkoč ? cop odvětit škařupa ? škraloup taky lidé anžto? protože

ROZDĚLTE UVEDENÁ SLOVA DO DVOU SKUPIN. JAKÉ KRITÉRIUM JSTE POUŽILI?  Mluvit  Žvanit  Povědět  Pravit  Kecat  Klábosit  Říkat  Tlachat  Blábolit  Hovořit  Plkat  Sdělit NÁRODNÍ JAZYK SPISOVNÝNESPISOVNÝ

SPISOVNÝ JAZYK  Dívka – neutrální  Holka – hovorové  Kůň – neutrální  Kobyla – samice koně, expr. kůň vůbec  Oř - poněk. zast. bás. kůň  Komoň - zast. bás. Kůň  pampeliška, smetanka lékařská  Kabátec, zlatka, palcát  Internet, ekopotraviny, babybox JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY SPISOVNÉ ČEŠTINY PROSTŘEDKY STYLOVĚ NEUTRÁLNÍ PROSTŘEDKY HOVOROVÉ PROSTŘEDKY ODBORNÉ (ODBORNÉ TERMÍNY) PROSTŘEDKY ODBORNÉ (ODBORNÉ TERMÍNY) PROSTŘEDKY KNIŽNÍ PROSTŘEDKY ZASTARALÉ – ARCHAISMY, HISTORISMY PROSTŘEDKY NOVÉ - NEOLOGISMY

SPISOVNÝ JAZYK  nejdůležitější útvar českého jazyka → nejvyšší prestiž, vyšší prestiž na Moravě než v Čechách;  oficiální komunikace, školy, úřady, masmédia (především tištěná), odborná a vědecká literatura;  systém jazykových prostředků celonárodně užívaných především - v psané formě - ve veřejných a oficiálních mluvených projevech;

 funkce integrační (scelující) a národně reprezentativní (reprezentuje národ, jeho hmotnou i duchovní kulturu)  je kodifikován (má předepsanou podobu) ve slovnících a učebnicích;  není homogenní – je bohatě stylově, funkčně i regionálně rozvrstvený

HOVOROVÁ ČEŠTINA  v běžném osobním styku, mluvená podoba spisovné češtiny (toleruje ojedinělé projevy nespisovnosti);  v lexikografické praxi označení „hovorový“ = spisovný, ale vhodný zejména pro mluvenou komunikaci;  pronikání nespisovných prvků, především z obecné češtiny i ze slangu;

PROSTŘEDKY HOVOROVÉ ČEŠTINY Uplatňují se:  v hláskové podobě: polívka, teda, líp, taky;  ve slovotvorbě (rozšířeným postupem - univerbizace): Zlíňák, tramvajenka, záchranka;  v tvarech slov: nesem, skenuju/skenujou, lidi, bysme;  ve slovní zásobě: štrúdl, moc (hodně), kapánek, dneska;  ve frazeologii: to je strašně krásné, pyramidální, husté;  ve skladbě: film, co jsem viděl, tzv. kontaktní slova a obraty: hele, viď, že jo?, poslyš.

NAHRAĎTE SLOVA NEVHODNĚ ZVOLENÁ V DANÉ KOMUNIKAČNÍ SITUACI: Dobrý paní ředitelko, moc se omlouvám, že ruším. Víte, já mám na Vás prosbu. Byl jsem o pololetkách marod a moje rodičovstvo vykoumalo, že prodloužená zdravotní víkendovka by mi píchla, tak bych prosil o nějaké to volno. Jste super. Strašně moc děkuju. Nashle.

NEUTRÁLNÍ JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY BEZPŘÍZNAKOVÉ JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY S PŘÍZNAKEM  Otec  Dítě  Hudba  Kamarád  Společník  Tatínek, taťka, fotr  Děcko, harant  Muzika  Kamoš  parťák

EXPPRESIVA Expresiva:  používají se v projevech citově příznakových: bourák, frčet, papat, maminečka, zlobidlo, tlusťoch, pitomec, ňouma, žvanit, žrádlo;  při posuzování vhodnosti expresivního slova nehraje roli jazyková norma, ale norma komunikační (patřičnost v dané komunikaci).

 Nahraďte slova neutrální expresivními:  Uveďte neutrální protějšky: Dívat se: čučet, čumět, čubrnět, vejrat, zírat, civět Hlupák: hňup, ňouma, nekňuba, tupec, pitomec, budižkničemu, omezenec, ťulpas, blbec, ignorant chrapoun: nadutý, hrubý člověk necuda: nemravný člověk hajdalák: nepořádný, nedbalý člověk nicka bezvýznamný člověk kakabus nevrlý člověk

ARCHAISMY, HISTORISMY Archaismy:  slova zastaralá, dnes nahrazená jinými: např. - cirka (asi), silozpyt (fyzika), přiharcovati (přijet na koni),  včetně mluvnických archaismů - řku (řeknu) Historismy:  slova zaniklá se zaniklou skutečností: např. halapartna, tolar, kolomazník, žebračenka, ungelt (celnice).

NEOLOGISMY  Slova nová nebo jako nová dosud vnímaná: posilovna, fitko, tunelovat, zohlednit, zviditelnit, odklonit (finance), rogalo

ROZLIŠTE SLOVA NEUTRÁLNÍ, HOVOROVÁ, EXPRESIVNÍ, ARCHAISMY, HISTORISMY, NEOLOGISMY  Mášenka, dukát, průšvih, autoklíče, purkmistr, starosta, vozataj, okorat, panelák, přefrčet, truhlice, lunochod, prašan, praporec, tunelovat, kýžený, fajnovka, onuce  a) neutrální:  starosta, okorat, onuce  b) hovorová:  prašan, panelák, fajnovka  c) expresivní:  Mášenka, průšvih, přefrčet  d) archaismy:  truhlice, praporec, kýžený  e) historismy:  dukát, purkmistr, vozataj  f) neologismy:  autoklíče, lunochod, tunelovat

OBJASNĚTE FRAZEOLOGICKÁ SPOJENÍ:  Mít jazyk na vestě Být udýchán, unaven po námaze  Svrbí ho jazyk Má chuť něco říci  Mít jazyk (ostrý) jako břitva Být výřečný nebo hubatý  Mít jedovatý jazyk Být uštěpačný, pomlouvačný  Mluví, co mu slina na jazyk přinese Říká, co ho napadne

SHRNUTÍ  Národní jazyk je

ZDROJE:    GRYGERKOVÁ, Marcela. SPISOVNÝ JAZYK A JAZYKOVÁ KULTURA [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce Aktualizované vydání Praha: Fragment, 2009, ISBN  Karlík P., Nekula M., Pleskalová J. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2002, ISBN X.  HAUSER, Přemysl: Nauka o slovní zásobě. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, n.p., s.  MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2006, ISBN  KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 1. ročník gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a.s., 2003, ISBN

OBRÁZKY:  PANG, Jeffrey FROM BERKELEY, CA, USA,. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  HILLEWAERT, Hans. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  LEGLER, B.. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Ophioglossumpusillum.jpg Ophioglossumpusillum.jpg  ROSSER1954. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Spiers_harts_tongue_fern.JPG Spiers_harts_tongue_fern.JPG  NEUVEDEN. Národnostní složení obyvatelstva [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  RADEGAST. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  PAJAST. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Czech_dialects.PNG Czech_dialects.PNG

OBRÁZKY:  GAO, Jialiang. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ov_Czech_Rep.jpg ov_Czech_Rep.jpg  