Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Vrcholní a pozdní scholastika 11.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tomáš, jeden ze Dvanácti, zvaný Blíženec, nebyl s nimi, když Ježíš přišel. Ostatní učedníci mu říkali: "Viděli jsme Pána! " On jim však odpověděl: "Dokud.
Advertisements

K novověké filosofii 16.–17. století
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Ježíš – jméno, nad každé jméno!
5.2 Zjevení interpretační moment Fundamentální teologie,
Empedoklés a Anaxagoras
Filosofie a kultura Aristoteles.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_28-07 Antická filosofie ŘECKÝ ATOMISMUS.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_103 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Miluše Hnátová PředmětDějepis.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Až na samý časový okraj vzniku vesmíru nahlédla americká sonda WMAP. Podle jejího měření se vesmír rozepnul do obrovských rozměrů v triliontině sekundy.
7. Má přirozený zákon společensko-politické důsledky? Novověk představuje zlom v přirozenoprávní nauce Východiska: Voluntarismus pozdního středověku Novověká.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_OSVZ_ZSVa Anotace: Seznámit žáky se středověkým filozofickým.
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
DOBRO –ZLO. DOBRO Bůh sám je dobro. Dobro neexistuje mimo Boha.
Jirka Pospíšil, KC Vyškov, Boží představy o Tvém životě Jirka Pospíšil, KC Vyškov,
Filosofie úvod do problému....
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Svět není, děje se. Bytí (ve smyslu předmětného, věcného bytí, nikoli bytí např. pojmů a dalších ideálních entit) ve filosofii je něco podobného jako.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Vilém Occam Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
VZTAH VÍRY A ROZUMU VE STŘEDOVĚKÉ FILOZOFII Dušková, Hessler, Marešová, Dlouhá, Hučíková – V8A
Filosofie Filosofie nehledá pravdu ani o světě samém, ani o člověku;
Středověká filozofie - scholastika
Filosofie křesťanského středověku
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Spirituální teologie 8. ODMÍTANÁ HOSTINA. Úvod Ústředním tématem Bible je milost, jinak většinu textů nepochopíme Prvním biblickým obrazem této skutečnosti.
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Pythagoras př. n. l.
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Raná scholastika 10.
Platón & „objektivní idealismus“
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Sofisté, Sókratés & spol.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Ježíš.
SCHOLASTIKA II. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
K novověké filosofii 16.–17. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_324.FIL.34 G. W. F. Hegel.
Elejská škola.
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Novoplatonismus.
Ve škole liturgie Pavel Ambros, ak. rok 2018–2019,
Základní filozofické otázky
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Vrcholní a pozdní scholastika 11

Albert Veliký (1193 nebo 1207 – 1280) - nejvýznamnější německý představitel vrcholné scholastiky; - učitel církve, patron vědců a studentů přírodních věd; - pro svoji všestrannost nazýván „doktor universalis“; - jeho souborné dílo → 21 sv. (zejména komentáře Aristotela a Bible); - počátek experimentálních metod ve vědeckém poznávání.

Tomáš Akvinský (1225–1274) - italský dominikánský teolog a filosof, zvaný „doctor angelicus“; - jeden z 36 „otců církve“; - r prohlášen za svatého. Hlavní dílo: Suma teologická; Suma proti pohanům; O jsoucnu a bytnosti → rozlišení mezi esencí (bytností) a existencí (jsoucnem)!

Esence a existence - esence (essentia, „bytnost“, druhové určení) – je popsána definicí věci, není identická s existencí (pozice umírněného realismu); - Bůh → esence = existence (Bůh je tím, který jest!); - esence stvořených věcí neimplikuje jejich existenci (mohou být i nebýt → opět ti jednorožci!); - Bůh svět stále tvoří, působí tak, že k esenci se pojí i existence (stvořeného), existence je společná všemu, co existuje (kameni, člověku i Bohu); - skutečnost má hierarchickou podobu.

Pokus o syntézu víry a rozumu 5 odkazů (cest) k Boží existenci: 1) z pohybu (změny) lze usuzovat, že musí existovat prvotní impuls; 2) vše má svou příčinu, musí však existovat prvotní příčina; 3) věci existují nebo neexistují; to, že existují, způsobuje nějaká nutnost; 4) skutečnost je rozdělena dle stupňů dokonalosti, musí však existovat nejvyšší stupeň dokonalosti; 5) v uspořádání věcí je smysl, stejně jako ve směřování věcí, musí však existovat něco, co dané věci řídí.

Člověk a duše - vliv Aristotela → duše je formujícím principem těla; - lidská duše je netělesná (na látce nezávislá), nezničitelná a nesmrtelná; - má tři „mohutnosti“: vegetativní, smyslovou a rozumovou (s tím souvisí i 4 tradiční morální ctnosti + 3 ctnosti křesťanské: víra, láska a naděje); - intelekt je nad vůlí, vůle je však svobodná! - správné poznání → shoda obrazu v mysli se skutečností.

Problém transsubstanciace… aneb kolik Ježíšova těla je v chlebu a kolik krve ve víně? Tři přístupy: 1.) konsubstanciace - podstata chleba a vína zůstává zachována spolu s podstatou Kristova těla a krve; 2.) anihilace – podstata chleba a vína zaniká a je nahrazena podstatou Kristova těla a krve; 3.) konverze – podstata chleba a vína je proměněna v podstatu Kristova těla a krve (!).

Pro kterou možnost se rozhodl Tomáš?

- po „přepodstatnění“ (po pronesení slov, která řekl Ježíš při poslední večeři nad chlebem a vínem) přestanou chléb a víno existovat → promění se v tělo a krev Krista; - dochází tím k naprosté proměně podstaty chleba a vína v podstatu Kristova těla a krve, případky (vlastnosti) chleba a vína zůstanou zachovány (našim smyslům se jeví jako chléb a víno); - Kristovo tělo a krev je přítomno, ale z toho neplyne, že jsou umístěny (fyzicky) ve svátosti.

Roger Bacon (1214–1294) - anglický filosofem a vědec (zvaný „doctor mirabilis“); - zastánce nominalismu; - kritika Alberta V. i Tomáše. A.; - vyzdvihuje význam praktické zkušenosti a experimentu proti logické dedukci (a „argumentací“ církevními autoritami); - matematika je základem všech věd! Dílo: Opus maius (Větší dílo), Opus minus (Menší dílo), Opus tertium (Třetí dílo).

Čaroděj nebo vizionář? „Bude možné stavět obrovské lodi, které budou schopné plout bez veslařů… a také vozy, které budou schopny pohybu bez koňského potahu… a stroje k létání s jediným člověkem u řízení… a nástroje, ne příliš veliké, schopné zdvihnout a sundat jakkoli velkou zátěž… a dokonce i mechanismy schopné překonávat moře a řeky v nejhlubších hlubinách.“ (O obdivuhodné moci umění a přírody)

Jan Duns Scotus (asi 1265–1308) - skotský františkánský mnich, teolog a filosof, zvaný „doctor marianus“ (kvůli obhajobě neposkvrněného početí Marie) a „doctor subtilis“ (spatra a břitce vyvrátil 200 důvodů, jež dominikáni postavili proti učení o neposkvrněném početí). - kritizuje averroisty i Aristotela → k poznání světa není třeba zvláštního Božího osvícení.

- vůle není podřízena rozumu, ale rozum vůli! - jenom vůle je svobodná a aktivní; - proč se stal Bůh člověkem? → protože chtěl (ale mohl se klidně stát i kamenem!) - poznání je podmíněno smyslovou zkušeností, záměrem (intencí) poznávajícího, ale také principy logiky (rozlišuje mezi intenzí a extenzí pojmu!). - první významný obhájce o neposkvrněném početí (sám však o něm netvrdil víc, než že je pravděpodobné!).

Vilém Ockham (asi 1287–1349) - anglický františkánský teolog, významný logik, nominalistický filosof a politický myslitel zvaný „doctor invincibilis“ (neporazitelný); - žák Dunse Scota; - Boha nelze poznat rozumem, ale jenom zjevením → oddělení rozumu od víry (filosofie od teologie) a odmítnutí racionálních důkazů Boží existence. Dogmata jsou protirozumová.

- Bůh je absolutně svobodný, i cizoložství a krádež může proměnit v ctnost, může potrestat člověka, který nehřešil a hříšníka může odměnit! - skutečné jsou jenom individua, univerzálie jsou jen umělé výtvory rozumu, znamení (signa), vyjadřována slovy (nomina); - univerzálie neexistují ani „ante res“ – jinak by nebylo možné udržet dogma o stvoření z ničeho! - neexistují žádné „relace“ (samostatně), nýbrž jen věci k sobě vztažené → vztah je pouze v našich hlavách!

Occamova břitva… aneb Jak oholit ptákovinu! - připisuje se mu tzv. princip úspornosti (vysvětlení) → Ockamova břitva: „Entity se nemají zmnožovat více, než je nutné.“ „Nemá se postulovat množství (příčin), není-li to nezbytné.“ (Duns Scotus) Tedy: Pokud pro nějaký jev existuje vícero vysvětlení, je lépe upřednostňovat to nejméně komplikované.

Mistr Eckhart (1260–1327) a západní mystika - německý teolog, filosof a dominikán; Dílo: Komentář k Sentencím (Petra Lombardského), Opus tripartitum, Naučení. - cílem života je sjednocení s Bohem (ne skrze rozumové poznání, ale kontemplací)! - mystická zkušenost → možnost ontologické jednoty s Bohem! - „návrat k počátku“→ před Adama i před stvoření!

- „Bůh“ (Gott) – stvořitel vs. „božství“ (Gottheit) → Gottheit je Grund, počátek a základ Boha: „Bůh a božství jsou navzájem tak odlišné jako nebe a země. (…) Bůh koná, božství nekoná, nemá co by konalo. (…) Bůh a božství se liší činností a nečinností.“ - vyhrocuje pozici negativní teologie: „Bůh je beze jména, neboť nikdo o něm nemůže nic říct ani pochopit. (…) Jestliže tedy říkám, že Bůh je dobrý, není to pravda; já jsem dobrý, ale Bůh není dobrý (…) Jestliže říkám, že Bůh je moudrý, není to pravda; jsem moudřejší než on. Jestliže dále říkám: Bůh je jsoucí, není to pravda; je bytí nad bytím a nadbytostná negace.“

- sjednocení s Bohem → jako kapka vody v oceánu; - mystická cesta: 1.) oproštění od světa, 2.) oproštění od sebe sama. - člověk je předurčen, aby byl v Bohu (ne aby žil na světě); - skutečný člověk (tj. duše) je věčný → ke spáse dochází, až se člověk vymaní z času (čas i „časné věci“, vášně, ba i sama „chuť času“ je překážkou); - teze o zrození Krista v duši věřícího → (pozor, hereze!)