Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.2387 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Organogenní usazené horniny
Advertisements

Opakování učiva o nerostech II. část
Základní škola Rosice, okres Chrudim
PŘÍRODOPIS - 9. ročník UHLIČITANY
UHLIČITANY.
Nerosty Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.07
CZ.1.07/1.1.10/
SOLI VE STAVEBNICTVÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marek Odstrčil. Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Kovy alkalických zemin
Sírany a fosforečnany.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
UHLIČITANY Ec.
Dělení hornin Podle vzniku.
UHLIČITANY SÍRANY FOSFOREČNANY
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
nejdůležitější minerály
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov.
Uhličitany Autor: Mgr. Marian Solčanský Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , říjen.
Přeměněné horniny.
Systematická mineralogie Uhličitany
Mineralogický systém Uhličitany
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Př_131_Mineralogie_Uhličitany Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
Významné soli kyslíkatých kyselin
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Př_135_Mineralogie_Využití nerostů Autor: Mgr. Drahomíra Kalandrová
4.B Vodnaté oxidy; 5.Uhličitany Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Využití solí Chemie 9. třída.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
5)Uhličitany, 6)dusičnany, 7)sírany, 8)fosforečnany
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
5)Uhličitany, 6)dusičnany, 7)sírany, 8)fosforečnany
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
VY_32_INOVACE_P9-003 MINERALOGIE 3 – HALOGENIDY A UHLIČITANY
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
5. Uhličitany.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
UHLIČITANY / po výkladu si zapiš údaje do sešitu/
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Mineralogický systém Uhličitany
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Mineralogický systém V. Uhličitany a dusičnany
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Třídění podle chemického složení
UHLIČITANY, SÍRANY.
Petrologie 2 Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona:III/2Sada:VY_32_INOVACE_846 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:9.A Počet žáků celkem:23Z toho dívek:15

Uhličitany Předmět:Přírodopis Ročník:devátý Klíčová slova: Uhličitany, kalcit, aragonit, siderit, malachit, azurit, magnezit, otolit, šperky. Anotace: Seznámení se základními zástupci uhličitanů, s jejich vlastnostmi a jakým způsobem je využíváme. Jméno autora (vč. titulu):Dr. Jiří Klein

Uhličitany soli kyseliny uhličité nekovový vzhled jsou poměrně lehké mají většinou světlou barvu snadno se rozkládají zředěnými kyselinami vylučují se z chladných i horkých roztoků UHLIČITANY KALCIT ARAGONIT SIDERIT DOLOMIT MAGNEZIT MALACHIT AZURIT

Uhličitany Kalcit – CaCO 3 nejrozšířenější nerost v zemské kůře tvarově i barevně rozmanitý vzniká – z magmatu – z roztoků – činností organismů je dokonale štěpný má charakteristický dvojlom je snadno rozpustný ve zředěných kyselinách Obr.1 je důležitým horninotvorným nerostem je součástí – usazených vápenců – přeměněných vápenců – vápenců organického původu

Uhličitany Manganokalcit Obr.2 Manganokalcit - s příměsí manganu Plumbokalcit – s příměsí olova Stronciokalcit s příměsí stroncia Islandský vápenec - chemicky čistý kalcits dvojlomem světla Dvojlom u islandského vápence Obr.3 ODRŮDY KALCITU MANGANOKALCIT ISLANDSKÝ VÁPENEC PLUMBOKALCIT STRONCIOKALCIT

Uhličitany Kalcit Využití k výrobě páleného vápna k výrobě cementu jako stavební a dekorační kamen v průmyslu – chemickém, potravinářském, keramickém... v zemědělství při odsiřování plynů v elektrárnách Obr.4 Dvojče kalcitu Otolity jsou to krystalky uhličitanu ve statickém orgánu ve vnitřním uchu

Uhličitany Aragonit – CaCO 3 bílý,modravý,žlutobílý tvrdost 3,5 – 4 nemá praktický význam používá se jako ozdobný kámen krápníky v jeskyních – Hranice – Zbrašovské aragonitové jeskyně, Dobšiná Obr.5 Aragonitová jeskyně Obr.6 Slon z aragonitu Obr.7

Uhličitany Siderit –ocelek-FeCO 3 světle hnědý dobrá štěpnost železná ruda výjimečně jako drahý kámen po vybroušení výskyt - Příbram, Dobšiná Obr.8 Obr.9 Řez sideritem

Uhličitany Dolomit – CaMg(CO 3 ) 2 podobný kalcitu se zředěnou HCl reaguje až po zahřátí tvoří horninu dolomit Dolomity, Velká Fatra využití - k výrobě ohnivzdorných materiálů,speciálních cementů, jako hnojivo, broušené jako drahokamy Obr.9 Dolomity – Itálie Obr.10

Uhličitany Magnezit – MgCO 3 využívá se jako zdroj hořčíku u rostlin jako žáruvzdorný materiál – odolný teplotám do 1 800°C výskyt – Mohelno, Norsko, ostrov Euboia, rusko, USA... Obr.11 Obr.12

Uhličitany Azurit zásaditý uhličitan mědi používá se jako šperkový kámen nebo méně významná ruda mědi práškový jako barvivo Obr.13 Obr.14

Uhličitany Malachit měděná ruda nevýznamná od starověku jako šperk a k dekorativním účelům drcený v malířství a jako líčidlo Obr.15 Obr.16

Uhličitany Kontrolní otázky. 40b 1)Jaké mají vlastnosti uhličitany? 5b 2)Vyjmenuj zástupce uhličitanů. 7b 3)Jak vzniká kalcit? 3b 4)Kalcit je součástí jakých vápenců? 3b 5)Jaké znáš odrůdy kalcitu? 4b 6)Co jsou to otolity? 4b 7)Jaké znáš aragonitové jeskyně? 2b 8)Který uhličitan se využívá jako železná ruda? 2b 9)Které uhličitany se používají jako žáruvzdorný materiál? 2b 10)Které uhličitany se používají jako drahokamy nebo ozdobné kameny? 5b 11)Vyjmenuj 3 způsoby využití kalcitu. 3b

Uhličitany Odpovědi na kontrolní otázky. 1)Nekovový vzhled, jsou lehké, světlá barva, rozkládají se kyselinami,vylučují se z roztoků. 2)Kalcit, dolomit,aragonit, siderit, malachit, azurit, magnezit. 3)Z magmatu, roztoků, činností organismů. 4)Usazených, přeměněných a organického původu. 5)Manganokalcit, plumbokalcit, stronciokalcit, islandský vápenec. 6)Krystalky uhličitanu ve statickém orgánu ve vnitřním uchu. 7)Hranice – Zbrašovská aragonitová jeskyně, Dobšinské jeskyně 8)Siderit – ocelek. 9)Dolomit, magnezit. 10)Malachit, azurit, aragonit, siderit, dolomit. 11)Výroba páleného vápna a cementu, stavební kámen ( k odsiřování, v zemědělství, průmyslu).

Uhličitany Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků se základními zástupci uhličitanů, s jejich vlastnostmi a jakým způsobem je využíváme. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.

Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ].

Zdroje a citace Obr. 1: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 2: Dostupný z WWW: [ ]. Manganocalcite.jpg Manganocalcite.jpg Obr. 3: Dostupný z WWW: [ ]. Obr. 4: Dostupný z WWW: [ ]. _Egremont%2C_England.jpg/120px-Calcit_Zwilling_-_Egremont%2C_England.jpg _Egremont%2C_England.jpg/120px-Calcit_Zwilling_-_Egremont%2C_England.jpg Obr. 5: Dostupný z WWW: [ ]. onit_1.jpg/248px-Aragonit_1.jpg onit_1.jpg/248px-Aragonit_1.jpg Obr. 6: Dostupný z WWW: [ ]. wXBNleNPGjVB1Yhes5mVTwEPiHs4Kj5e1HR2Cs1vJhttp://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQLIwSbJF- wXBNleNPGjVB1Yhes5mVTwEPiHs4Kj5e1HR2Cs1vJ Obr. 7: Dostupný z WWW: [ ]. 8WFla5KcBFgY4KA 8WFla5KcBFgY4KA Obr. 8: Dostupný z WWW: [ ]. SideriteBresil2.jpg SideriteBresil2.jpg Obr. 9: Dostupný z WWW: [ ]. Dolomit_Rumunia.jpg Dolomit_Rumunia.jpg

Zdroje a citace Obr. 10: Dostupný z WWW: [ ]. CYVD3iBYB7rVA CYVD3iBYB7rVA Obr. 11: Dostupný z WWW: [ ]. _SXMk_v271m1XrrwD85Ji2SE5fKZCuwx1PxB- _SXMk_v271m1XrrwD85Ji2SE5fKZCuwx1PxB- Obr. 12: Dostupný z WWW: [ ]. oVo8HNMvKL3nAMyXA3mTUWxiiJxrd0w oVo8HNMvKL3nAMyXA3mTUWxiiJxrd0w Obr. 13: Dostupný z WWW: [ ]. Azurite_from_China.jpg Azurite_from_China.jpg Obr. 14: Dostupný z WWW: [ ]. 7izTozi30mK 7izTozi30mK Obr. 15: Dostupný z WWW: [ ]. vrVOJ2FUufJ vrVOJ2FUufJ Obr. 16: Dostupný z WWW: [ ]. CM4uevl3y2ufnimhsi6gf86GgVmp_rlbIp8kz CM4uevl3y2ufnimhsi6gf86GgVmp_rlbIp8kz