STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Městský vodovod VY_32_INOVACE_16_306 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada16 AnotaceSeznámení s vodovodní sítí Klíčová slovaVodovod, vodovodní síť, gravitační uspořádání, oblastní síť, vodojem PředmětInstalace vody a kanalizace Autor, spoluautorLudvík Hrtánek JazykČeština Druh učebního materiáluVýklad pomocí prezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityDoplňování myšlenkové mapy Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. – 3. ročník, žáci 15 – 18 let Speciální vzdělávací potřeby ne ZdrojeSeznam viz poslední strana
Městský vodovod Vodovodní síť STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
Vodovod zařízení pro potrubní nebo podobnou dopravu vody Vodovodní síť zajišťuje dodávku upravené vody pro velký počet obyvatel patří k nim dálková a místní vedení, která jsou vedena ve veřejných prostorách, a to tak, aby bylo možné snadno provádět opravy, nejčastěji souběžně s komunikacemi soukromé vodovodní rozvody zajišťují rozvod vody z veřejné sítě uvnitř objektu nebo dopravu vody z neveřejného zdroje, například z vlastní studny STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
Vodovod zařízení pro potrubní nebo podobnou dopravu vody Vodovodní síť zajišťuje dodávku upravené vody pro velký počet obyvatel patří k nim dálková a místní vedení, která jsou vedena ve veřejných prostorách, a to tak, aby bylo možné snadno provádět opravy, nejčastěji souběžně s komunikacemi soukromé vodovodní rozvody zajišťují rozvod vody z veřejné sítě uvnitř objektu nebo dopravu vody z neveřejného zdroje, například z vlastní studny STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
Rozdělení 1)Podle území, které zásobují vodou 2)Podle výškového uspořádání 3)Podle plošného uspořádání vodovodní sítě 1) Podle území, které zásobují vodou a) Samostatný vodovod - není zapojen do sítě, zásobuje jeden nebo několik objektů z místního zdroje) b) Místní síť - zásobuje jednu obec nebo město c) Skupinová síť - zásobuje několik měst či obcí d) Oblastní síť - zásobuje velké množství spotřebišť STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
2) Podle výškového uspořádání a) Gravitační -k dopravě vody není třeba energie na provoz čerpadel -výškový rozdíl mezi spotřebitelem a vodojemem musí být takový, aby u nejvýše položených výtoků byl k dispozici tlak alespoň 250 kPa b) Výtlačné -nejčastěji používaný typ vodovodu, jelikož vodní zdroj je často ve stejné výšce jako spotřebiště -přetlak je v tomto případě vytvořen pomocí čerpadel jež vodu tlačí ze zdroje do vodojemů STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
3) Podle plošného uspořádání vodovodní sítě a) Větvená síť -z vodojemu vede hlavní větev vodovodního řadu, ze které vedou odbočky ke koncovým spotřebitelům -výhodou jsou malé náklady na výstavbu, nevýhodou je, že v případě poruchy hlavního řadu není voda dodávána velkému počtu obyvatel b) Okruhová síť -vodovodní řady jsou do okruhu zapojeny tak, aby bylo možné všechny části rozvodu zásobovat ze dvou stran -to je výhodné při poruchách, ale výhodou je také stálá cirkulace vody a vyrovnanější tlakové poměry v síti c) Kombinovaná síť STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
a)dřevo (používaly se vrtané kmeny např. dubu) b)litina c)azbestocement - nepoužívá se na pitnou vodu kvůli zdravotně závadnému azbestu d)měď e)olovo f)ocel - podléhá korozi g)plasty - PVC, lineární a rozvětvený polyethylen (lPE, rPE) h)sklolaminát uvnitř trubek se v závislosti na použitém materiálu a na obsahu minerálů rozpuštěných ve vodě více či méně usazuje vodní kámen STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Materiály vodovodního potrubí
a) Čerpací stanice -slouží k vytvoření potřebného přetlaku ve vodovodní síti b) Armaturní šachty -zřizují se z důvodu přístupu k uzávěrům, odvzdušňovacím a redukčním ventilům nebo vodoměrům -dno šachty má mít odvodnění, aby při poruše nedošlo k zaplavení šachty c) Přechod přes řeku -buď vzdušný přechod, kdy je potrubí připevněno na mostní konstrukci, nebo jako průchod pode dnem koryta -potrubí musí být uloženo do hloubky minimálně 80 cm -na obou březích musí být vybudovány armaturní šachty d) Vodojemy - slouží k akumulaci vody STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Objekty na vodovodní síti
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
Otázky k opakování 1. Co je to vodovod? 2. Podle čeho můžeme rozdělit vodovodní síť? 3. K čemu slouží vodojem? 4. Co je to okruhová síť? 5. Z čeho může být vyrobeno vodovodní potrubí? STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje
Zdroje STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje