EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE. Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Advertisements

Chemické reakce Mgr. Helena Roubalová
Organogenní usazené horniny
Topení biomasou Vypracoval: Pavel Bárta
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
22.1 Vím, co jsou sloučeniny uhlíku.
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Teplo a chemické reakce
CHEMICKÁ ROVNICE A CHEMICKÁ REAKCE
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
ZdrojProblémy související s užitímVýhody Uhlípřeprava; nehody při těžbě; zábor půdy a její ničení; při spalování vznik SO 2 a CO 2 ; únik popílku s obsahem.
VY_32_INOVACE_1CH.9.10 Autor: Mgr. Petra Skalická Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Chemie, 9. třída ZŠ Únor 2012 Základní škola Kutná Hora,
Průmyslové plyny.
CHEMIE 8. ROČNÍK Zdroje uhlovodíků. Zemní plyn. Uhlí.
Zdroje uhlovodíků Ropa
ZDROJE ENERGIE Chemie 9. ročník
Uhlí Výroba paliv a energie.
UHLÍ.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
VLIV PRŮMYSLU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Chemický děj a jeho zápis
Zástupci oxidů RZ
Hydráty methanu příslib nebo hrozba?. Hydráty methanu 1. Úvod 2. Vlastnosti 3. Výskyt a původ 4. Energetické využití methanu 5. Skleníkový efekt a hydráty.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
Paliva Bašus,Buchtová,Plívová,Steiner 9.B. 1) Jaké vlastnosti musí mít látka, která je palivem? Musí hořet. Náklady na její výrobu musí být co nejnižší.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
TRANSPORT POLLUTANTŮ V ENVIRONMENTU. Obr.1A1 Obsah CO2 v zemské atmosféře v závislosti na letopočtu.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_21_3_PALIVA Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE / ENERGIE.
CHEMIE 8., 9. ročník ZŠ BENEŠOV, JIRÁSKOVA 888 Významné nekovy, polokovy Mgr. Jitka Říhová.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Jak lidé využívají přírodu TEMA: Přírodní složky.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o uzemním plynu, jeho těžbě, dopravě.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vytápění Paliva.
TEPLO A PALIVA. TEPLO A PALIVA TEPLO – typy chemických reakcí endotermická reakce = reakce, při které se teplo spotřebovává např. rozklad CaCO3.
Energetické suroviny - palivo
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Zásady.
Uhlí.
VY_32_INOVACE_04_32_ENERGETICKÉ SUROVINY (PALIVA)
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Výpočty z chemických rovnic
VY_32_INOVACE_C9-003 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Rozdělení chemických dějů
Významné oxidy Oxid uhličitý CO2 nedýchatelný bezbarvý plyn
Transkript prezentace:

EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE

Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává nebo uvolňuje (dodává).

Exotermické reakce uvolňuje jsou to reakce, při kterých se teplo uvolňuje Př. Hoření, dýchání, hašení vápna, ředění kyseliny sírové, …

Endotermické reakce dodává, spotřebovává jsou to reakce, při kterých se teplo dodává, spotřebovává Př. Fotosyntéza, výroba páleného vápna, výroba surového železa, …

PALIVA Píšou na novou stránku

Paliva jsou to látky, jejichž hoření se vzdušným kyslíkem je nejběžnějším zdrojem tepla musí splňovat především: - náklady na těžbu nebo výrobu musí být co nejmenší - jejich spalování musí být v praxi snadno uskutečnitelné

Rozdělení paliv: a) podle původu - přírodní (hnědé uhlí, zemní plyn, dřevo,...) - vyrobená (propan-butan, koks, … b) podle období vzniku - pravěká- fosilní (ropa, uhlí, zemní plyn, …) - současná (dřevo, …)

PLYNNÁ PALIVA jsou nejvýhodnější, protože: -nezanechávají pevný odpad -méně poškozují životní prostředí -dobře se zapalují -plynule hoří -snadno se přepravují (plynovody) Př. zemní plyn, vodík, svítiplyn, LPG (propan-butan)

specifická skupina paliv jsou pohonné hmoty k palivům jsou zařazovány i výbušniny zvláštní kategorii paliva tvoří jaderné palivo, které energii neuvolňuje chemicky Pokud je známé základní složení paliva, jeho dolní výhřevnost je možné určit pomocí Mendělejevova vztahu: H u = 33,913.m C + 102,995.m H - 10,885.(m O - m S ) - 2,51m H2O H u - dolní výhřevnost (kJ.kg −1 ) m C - hmotnostní podíl uhlíku v palivu (%) m H - hmotnostní podíl vodíku v palivu (%) m O - hmotnostní podíl kyslíku v palivu (%) m S - hmotnostní podíl síry v palivu (%) m H2O - hmotnostní podíl vody v palivu (%)

ZDROJE ENERGIE Na novou stránku

Neobnovitelné energetické zdroje ZdrojProblémy související s užitímVýhody Uhlípřeprava; nehody při těžbě; zábor půdy a její ničení; při spalování vznik SO 2 a CO 2 ; únik popílku s obsahem jedovatých látek, ukládání popílku značné zásoby; nenáročné skladování; možnost přímého využití Ropapřeprava a skladování spojené s rizikem úniku a poškození ŽP; nebezpečí vzniku požáru; při hoření vznik SO 2 a CO 2 dostupný zdroj; možnost přímého využití

Možno opsat z učebnice na str. 30 a 31: ZdrojProblémy související s užitímVýhody Zemní plyn nebezpečí požáru; havárie plynovodů; ; při spalování vznik některých jedovatých plynů např. SO 2 nejčistší dostupný energetický zdroj; přímé využití Jaderná energie práce s radioaktivním materiálem; ukládání radioaktivních materiálů a odpadů; riziko nehod s vlivem na obyvatelstvo a ŽP A1_energetika za normálního provozu velice čistý zdroj

Obnovitelné energetické zdroje ZdrojProblémy související s užitímVýhody Vodní tokyprotržení hráze přehrady; narušení biologické rovnováhy v krajině nevznikají škodliviny Sluneční zářenívysoké pořizovací náklady kolektorů; ohřev na malou teplotu nevznikají škodliviny Rostlinné, živočišné produkty využití půdy pro jiné než zemědělské účely Dhody Dhody nevznikají škodliviny Geotermálníohřev na malou teplotunevznikají škodl.

Řeší do cvičného sešitu (pokud to stihnou nebo otravují): 1. Kolik gramů páleného vápna (oxidu vápenatého) vznikne rozložením 500 g uhličitanu vápenatého? CaCO 3 → CaO + CO 2 2. Kolik g hydroxidu sodného jsme užili při neutralizaci, jestliže vzniklo 150 g síranu sodného?