Chování kupujících
Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost nákupního chování účinně využívat. Především musí vědět, pro koho budou výrobky či služby určeny a kdo bude rozhodovat o jejich nákupu. Členění kupujících: - individuální kupující - domácnost - organizace
Individuální kupující rozhoduje o nákupu sám snaží se uspokojit svou individuální potřebu
Domácnost Z hlediska nákupního chování lze v domácnostech zjistit značné rozdíly v nákupním chování, tyto rozdíly jsou způsobené: Z hlediska nákupního chování lze v domácnostech zjistit značné rozdíly v nákupním chování, tyto rozdíly jsou způsobené: počtem osob v domácnosti finančními příjmy domácnosti věkovou strukturou osob v domácnosti strukturou osob v domácnosti.
Základní tipy domácností Svobodní : do 30 let věku - drahé oblečení - technické novinky - technické novinky - sportovní a kulturní vyžití - sportovní a kulturní vyžití starší 30 let - auta, nemovitosti, nábytek - značkové oblečení - značkové oblečení Ovlivnitelnost reklamou - internet, odborné časopisy
Rodiny Bezdětné novomanželé - vybavení domácnosti - oblečení - oblečení - sport, kultura - sport, kultura rodiny středního věku - kvalitní zboží a služby - kvalitní zboží a služby - zahraniční zájezdy - zahraniční zájezdy Ovlivnitelnost reklamou - internet, odborné časopisy - musí být zaměřena na oba partnery
Rodiny s malými dětmi Rodiny s malými dětmi zboží určené pro děti předměty dlouhodobé spotřeby nákup výhodnějších rodinných balení využívají půjčky a úvěry reklama by měla být zaměřena především na ženy - televize, internet, časopisy
Rodiny s dětmi závislými na rodičích Rodiny s dětmi závislými na rodičích modernizace domácnosti spotřebiče, auto, nábytek zahraniční dovolená rozhodování o nákupech je ovlivněno všemi členy je ovlivněno všemi členy domácnosti domácnosti Ovlivnitelnost reklamou - internet, televize - přímý marketing - přímý marketing
Domácnosti složené ze starších osob kvalitní potraviny lékařská péče, léky dárky Ovlivnitelnost reklamou je malá, reklamní Kampaň by se měla zaměřit na sdělení, že si mohou dopřát to, co dříve nemohli
Typy nákupního chování automatické chování - vyskytuje se, když kupující nakupuje určité zboží pravidelně za nízkou cenu za nízkou cenu - v rozhodování se uplatňují především osobní zkušenosti - v rozhodování se uplatňují především osobní zkušenosti řešení omezeného problému - vyskytuje se, když je zákazník poměrně dost seznámen se sortimentem, ale k rozhodnutí potřebuje doplňující informace sortimentem, ale k rozhodnutí potřebuje doplňující informace např. informace z obalu, letáku, od prodavače a pod. např. informace z obalu, letáku, od prodavače a pod. řešení extenzivního problému - vyskytuje se u neznámých druhů výrobku, u drahých výrobků,… - zákazník potřebuje čas na důkladné hledání informací, alternativ a rozhodnutí o nákupu alternativ a rozhodnutí o nákupu
Organizace Nákupní chování organizace je odlišné od chování individuálních zákazníků i domácností. Je to dáno tím, že na procesu koupě se podílí více osob z nichž každá osoba je zpravidla na jiné úrovni řízení. Rozhodnutí o nákupu trvá mnohem déle než u domácnosti. Nákladnější nákup je zahrnut v plánu na budoucí rok a zahrnut do rozpočtu. Nákup provádějí specializovaní pracovníci, kteří by měli znát přesné požadavky společnosti a podle nich přizpůsobit požadavky na nakupované zboží.
Vlivy působící na chování organizace Vnější: vývoj ekonomiky společenská a kulturní situace situace na trhu (konkurence) politické a legislativní prostředí Vnitřní: organizace uvnitř podniku počet lidí podílejících se na procesu rozhodování efektivnost komunikace uvnitř společnosti.
Zdroje: Zdroje: eshop.bobr.cz shop.tricko-tricka.com odessa.blog.cz notebook.cz foto.aerobic.cz g-elektro.cz Jaroslav Světlík, Marketing - cesta k trhu