O myších a lidech John Steinbeck. JOHN STEINBECK r.1902 – 1968 americký spisovatel kalifornského zemědělského venkova otec pocházel z Německa a matka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Advertisements

 židovský původ  dva bratři zemřeli v dětství, tři sestry zemřely v koncentračním táboře  narodil se na Starém Městě v Praze  se svým otcem nevycházel.
Identifikátor materiálu: EU –
USA.  mluvčí americké „zlaté mládeže“  generace „jazzového věku“  v USA stoupá životní úroveň, lidé se stěhují do měst, jsou bohatší Povídky jazzového.
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
Rozbor uměleckého textu
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Realistický román.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
JOHN STEINBECK Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Joseph Heller Narození 1. květen 1923 Úmrtí 12. prosinec 1999 NárodnostAmeričan.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou V. Holana…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Kritický realismus v literatuře
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Romantismus.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
ŽIVOT PO ČTYŘICÍTCE A DÁL … VĚTŠINA LIDÍ OBYČEJNĚ VŮBEC NEVÍ, CO S TÍM, KDYŽ JE JIM PŘES 40 A NAJEDNOU MAJÍ NEČEKANOU SVOBODU A VŠE STÁLE FUNGUJE AMERICKÉ.
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
Identifikátor materiálu: EU –
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Klíčová otázka č. 5 Jakou roli by měli hrát různí aktéři (zejm. veřejná správa na všech úrovních, poskytovatelé služeb, volení představitelé, sdělovací.
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.14 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici povídek a románů, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Ladislav Fuks životopis, romány,
Čtenářský deník.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Název J. D. Salinger: Kdo chytá v žitě Předmět, ročník
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Jiří Orten Život, dílo, citáty. Jiří Orten Život, dílo, citáty.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
George Gordon Byron Marcela Jurková.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
Johann Wolfgang Goethe Utrpení mladého Werthera.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Anton Pavlovič Čechov Višňový sad David Smolík SEXTA 2008/2009.
KOMU ZVONÍ HRANA Ernest Hemingway. 21. července 1899 – 2.července 1961 americký spisovatel, žurnalista, esejista představitel ztracené generace vyrůstal.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
James Joyce Odysseus. James Joyce ( )  prozaik, básník, učitel  narozen v Dublinu  studoval univerzitu v Dublinu  1902 odjel do Paříže  většinu.
John Steinbeck Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_12_Literatura 19. století Kritický realismus
ROMANTISMUS.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Karel Hynek Mácha Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Franz Kafka Zdeňka Faltusová Septima 2009/2010
Gustav Flaubert Paní Bovaryová.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Albert Camus Název : VY_32_inovace_13 Český jazyk a literatura –
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Americká próza mezi válkami
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
Transkript prezentace:

O myších a lidech John Steinbeck

JOHN STEINBECK r.1902 – 1968 americký spisovatel kalifornského zemědělského venkova otec pocházel z Německa a matka z irské rodiny rodina->finanční problémy -> přivydělával si na rančích a pracoval v cukrovaru – univerzita ve Standfordu ->nedokončené ->pokus uchytit se jako novinář a spisovatel v New Yorku -> jeho práce nebyly ani uveřejněny -> nechal žurnalistiky -> živí se všelijak např. jako zedník, dělník v továrně na konzervy a námořník na parníku -> odchází na venkov – profesionální spisovatel; zkušenosti z toho období využil ve svých sociálně kritických románech

… zajímal se také o biologii – >v dílech: vykresleno přírodní pozadí, vztah lidí k rostlinstvu, kameni, hlíně a vodě ve svých prózách zachycoval hlavně osudy a pocity chudáků, společenských vyděděnců a zemědělských dělníků hrdinové - obyčejní lidé, zemědělci, primitivové díla - zasazena do období krize, se svými hrdiny soucítí -> odsuzuje surovost, násilí, zištnost a vykořisťování chudých -> popisy bídy (nehledá řešení) r Pulitzerova cena za román Hrozny hněvu r Nobelova cena za literaturu

Povídky Nebeské pastviny Údolí bez konce Romány Neznámému bohu Pláň Tortilla Bitva Hrozny hněvu Měsíc zapadá Na plechárně Na východ od ráje Svrhněte bomby Novela O myších a lidech

Kniha Of Mice and Men přeložil Vladimír Vendyš verze epická i dramatická realistická sociální novela ->líčí baladický příběh novela: rozsahem střední prozaický žánr;odbočky a popisné pasáže jsou omezeny na minimum, jeden poutavý příběh s překvapujícím závěrem děj se odehrává na americkém venkově ve 3O.letech 20.st. zfilmováno

Hlavní postavy: George (Jíří) – hodný, obětavý, stará se o Lennieho, i když ho občas štve, udělal by pro něj cokoli Lennie (Lenda) – silný hromotluk s dětskými ideály, chudák, moc rozumu nepobral, poslouchá George a všechno mu věří, rád hladí hebké věci, ale neuvědomuje si svoji sílu Vedlejší postavy : Curlye Curleyho žena Slim Candy Crooks Whit, Charleson

Děj George a Lennie si vysní krásnou budoucnost-> hospodářství, které bude jenom jejich a Lennie se bude starat o králíky-> musí si vydělat peníze-> přichází pracovat na ranč na ranči je všichni přijímají dobře až na Curleyho Candy jim dá své našetřené peníze, aby mohl mít s nimi malé hospodářství Lennie má za úkol moc nemluvit a vyhýbat se konfliktům -> dostává štěně Lennie se dostává do konfliktu s Curlyem ->Lennie se musí bránit a Curlyemu rozrtí ruku po ranči se prochází Curlyeho žena, která se snaží navázat rozhovory (“vztahy“) s dělníky jeden večer se vydají všichni do města, v baráku zůstane Candy a Lennie -> Lennie navštěvuje Crookse -> Crooks je překvapený, protože u něj v pokoji ještě nikdo nebyl a to jen proto, že je “černej“ -> povídají si, přidá se k nim i Candy všechno probíhá dobře, Lennie pracuje nejméně za dva a na ranči jsou s ním spokojeni, ale jednoho dne jde Lennie do stáje a při hlazení zabije své štěně, neví co má dělat, má strach -->najednou se ve staji objevuje Curleyho žena a povídá mu o svém životě a jak se mohla mít krásně -> Lennie začne hladit její hebké vlasy ->zlomí jí vaz-> Lennie utíká pryč ze statku -> chlapi s puškama se ho vydají hledat -> George ho najde jako první -> sám ho zastřelí

Znaky směru v knize Realismus (kritický) zobrazování skutečnosti pravdivé vykreslení situace (poměrů) na americkém venkov ->kritika vykreslení (popis) bídy, každodenní dřiny, prázdnoty, opuštěnosti smrt z milosti X sny (ideály) vysněná utopie bezzemků – vlastní střecha nad hlavou tato utopie se na konci příběhu rozplyne

Jazyk jednoduchý, srozumitelný nespisovný až vulgární jednoduché věty krátké popisy spousty dialogů přímé řeči vložené krátké příběhy, vtipy příběh je bez autorova mluvčího, ale trochu ho supluje černošský čeledín Crooks postavy – charakterizovány zběžně až na Crookse

Struktura celkem 6 kapitol, které nejsou pojmenovány kapitoly na sebe navazují -> chronologický děj 2 dějová pásma 1. sociální téma 2.Curleyho žena -> smrt ilustrace Antonína Pelce doslov Vladimír Vendyš

Hlavní myšlenka autor chtěl poukázat na: vandrování z ranče na ranč,přes den dřina, žádný stálý domov, bída, prázdnota, opuštěnost, bezvýhlednost ---> zlí samotáři hodnota přátelství zobrazení problémů amerického Jihu člověk a příroda -> boj člověka o život kritika- hospodářská krize, touha po majetku rasismus

Zdroje:Citace: cs.wikipedia.org/wiki/John_Steinbeck Mgr.POLÁŠKOVÁ, Taťána. Mgr. MILOTOVÁ, Dagmar. Mgr. DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura – přehled středoškolského učiva: edice maturita. Dotisk 2. vydání Třebíč: Petra Valanová, Cyrila Boudy 514/3, s. ISBN X