K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MAPA – Zmenšený obraz povrchu Země
Advertisements

Geometrická podstata map
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
Mapa.
Kartografie.
KARTOGRAFIE = nauka o mapách Mapa - zmenšený, zjednodušený
Povrch Země jako důsledek přírodních činitelů
Mapa – obraz Země Mapa = zmenšený obraz planety Země.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Výškové stupně rostlinstva
Vrstevnice čára spojující místa se stejnou nadmořskou výškou
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
MAPA A JEJÍ OBSAH.
Kartografie a topografie
Aplikace GIS 2 Tematické vizualizace - základy. Tematická vizualizace Zobrazíme geografické objekty, jevy tak, aby vynikla vlastnost, kterou chceme zkoumat.
Prezentace na téma - Obsah map
MAPA A JEJÍ OBSAH Co je to mapa? Proti skutečnosti vypadá mapa jak?
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se způsobem zaznamenávání nadmořské.
MAPY.
Kartografie Název školy
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
MAPY (uč.14-15).
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě
Výškopis, polohopis, popis VY_32_INOVACE_16 Sada 4
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
Povrch české republiky
M AKROREGIONY SVĚTA – JÁDRA A PERIFERIE Autor: Hana Brýdlová.
Kartografie – tematické mapy, kartografické vyjadřovací metody
1. S TÉLKY ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
L ITOSFÉRA – VNĚJŠÍ PROCESY Autor: Hana Brýdlová.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV:VY_32_INOVACE_02A_02_TVORBA MAPY TEMA:Přírodní obraz Země.
V YVŘELÉ HORNINY - MAGMATICKÉ Mgr. Michal Střeštík.
K ARTOGRAFIE – MĚŘÍTKO MAPY Autor: Hana Brýdlová.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV:VY_32_INOVACE_02A_03_OBSAH MAPY TEMA:Přírodní obraz Země.
M ETAMORFÓZY LISTU Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
H YDROSFÉRA – POHYBY MOŘSKÉ VODY Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Venclová Monika Název: VY_32_INOVACE_4B_15_Měřítko mapy Téma: 4B_VL4.roč.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o kartografii Autor: Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: získá nové informace a základním.
T VORBA KARTOGRAMU Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
J IŽNÍ E VROPA - OBLAST S TŘEDOMOŘÍ Autor: Hana Brýdlová.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_II.VL2 Vytvořeno:
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY I. Autor: Hana Brýdlová.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_Z6-002 Předmět ZEMĚPIS 6.ROČNÍK.
P RÁCE S MAPOU VELKÉHO MĚŘÍTKA Autor: Hana Brýdlová.
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY II. Autor: Hana Brýdlová.
PROJEKT KYSELÝ DÉŠŤ Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
METAMORFÓZY KOŘENE Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
* Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov * Autor : Mgr. Irena Nešněrová * Datum : září 2012 * Název :VY_52_INOVACE_5.2.4.
Výškopis ● Vrstevnice -Vrstevnice je čára o stejné nadmořské výšce zobrazená na mapě. – Interval i = M / 5000 – Hlavní, vedlejší.
P(r)opletené kruhy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Mapy a plány mapy čtení mapy měřítko mapy vysvětlivky mapy plány.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Hostěradice, okres Znojmo, příspěvková organizace Název: Povrch ČR Číslo: EU DUM 6_07 ICT Vytvořila: Mgr. Pavlína Kociánová Projekt:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Mapa buzola
Mapa – obraz Země Mapa = zmenšený obraz planety Země.
Šablona VY_52_INOVACE_Z
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_07_Mapy
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
6. a MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě Existují mapy celého světa světadílů států menších území.
Opakování - mapy Vyber z uvedených slov 3 a vytvoř z nich definici
GEOGRAFICKÁ KARTOGRAFIE A TOPOGRAFIE
Transkript prezentace:

K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová

Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblastZnázornění Země na mapách Název vzdělávacího materiáluKartografie – obsah map Druh učebního materiálu EVM - prezentace Anotace Výuková prezentace, seznámení s tématem, závěrečné opakování Klíčová slova polohopis, výškopis, vrstevnice, hloubnice, legenda Ročník prima Typická věková skupina 11 – 12 let Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorHana Brýdlová ZhotovenoÚnor 2014 Celková velikostVelikost souboru kB

Mapa Mapa je: zkreslený zjednodušený zmenšený obraz zemského povrchu nebo jiných vesmírných těles

Obsah map Prvky tvořící obsah mapy lze členit na: 1.Fyzickogeografické prvky (přírodní) 2.Socioekonomické prvky (co vytvořil člověk) 3.Matematické prvky 4.Doplňkové prvky Uveď příklady jednotlivých prvků v mapě

Fyzickogeografická mapa ČR Které přírodní prvky jsou znázorněny na mapě?

Fyzickogeografické prvky  reliéf (výškopis, kóty, atd.)  vegetace (a její typy)  půdy  podložní horniny  další přírodní složky krajinné sféry  vodstvo (oceány, moře, řeky, jezera, umělé vodní plochy, atd.)

Polohopis  znázorňuje vzájemnou polohu objektů na zemském povrchu. Jeho hlavními složkami jsou pobřežní čáry, vodstvo, vegetační porosty, sídla, dopravní linie, hranice aj.  vyjádřen pomocí značek (legenda)

Legenda – turistické značky

Výškopis  znázorňuje nadmořskou výšku - reliéf  je znázorněn pomocí vrstevnic, výškových bodů (kót) a barevnými vrstvami.  vrstevnice spojují místa o stejné nadmořské výšce, hloubnice místa o stejné hloubce  barvy vyjadřují výškovou členitost krajiny na obecně zeměpisných mapách.  nížiny - odstíny zelené barvy,  vodní plochy - odstíny modré barvy  pahorkatiny, vrchoviny a hornatiny - barvy žluté a hnědé.

Terén a odpovídající vrstevnice různá označení pro kótu

Vrstevnicová mapa okolí Svitav Dostupné: _ _6&l=16

Výškopis znázorněný barvou Dostupné z:

Spojte čísla se správnými písmeny 1. Hloubnice 2. Kóta 3. Vrstevnice A.čáry spojující místa o stejné nadmořské výšce B. čáry spojující místa o stejné hloubce C. výšková značka s údajem o nadmořské výšce

Spojte čísla se správnými písmeny 1. Hloubnice 2. Kóta 3. Vrstevnice A.čáry spojující místa o stejné nadmořské výšce B. čáry spojující místa o stejné hloubce C. výšková značka s údajem o nadmořské výšce

Socioekonomické prvky  komunikace (pozemní, námořní, letecké, atd.)  socioekonomické jevy a objekty (průmyslové, zemědělské, správní, atd.)  hranice  jiné lidské výtvory Příklad socioekonomických prvků na mapě ČR

Matematické prvky  měřítko mapy  souřadnicové sítě  rám mapy  uspořádání mapy

Doplňkové prvky  popis, název  legenda a vysvětlivky  tiráž – kdo a kdy mapu vydal

Dělení map podle obsahu 1.topografické – nadmořská výška je znázorněna vrstevnicemi (zelená barva – les) 2.všeobecně zeměpisné - velké oblasti, nadmořská výška je znázorněna barvou 3.tematické – znázorňují přednostně jedno téma, např. teploty, půdy, hustotu zalidnění

Úkoly s atlasem:  Vyhledejte ve vysvětlivkách (str. 7) značku pro: činnou sopku bažiny město s více než 5 miliony obyvatel vysychající jezero hlavní město  Vyhledané značky překreslete do sešitu

Závěrečné opakování 1.Jaké prvky najdeme na mapě? 2.Co je to výškopis? 3.Jak je znázorněn výškopis na topografické mapě? 4.Jak na turistické? 5.Které prvky v mapě patří k matematickým? 6.Co nesmí na žádné mapě chybět? 7.K čemu slouží tématické mapy? Uveď příklad:

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.FFRREEAAKK. Czechy Kraje.png [online] [cit ]. Dostupné z: Mapa [online] [cit ]. Dostupné z: 3.Větrná mapa [online] [cit ]. Dostupné z: ustavu/oddeleni-meteorologie/projekty-egp/vetrna-energie/vetrna-mapa.html 4.PAVEL SEEMANN, Tomáš Janata. Měřítko [online] [cit ]. Dostupné z: 5.PAVEL ŠVEC. Cvičení z předmětu základy geografie [online] [cit ]. Dostupné z: 6.ROMARY. Courbe niveau.svg [online] [cit ]. Dostupné z: Orientace v terénu s buzolou [online] [cit ]. Dostupné z: Topografická vycházka 9.ročníku [online] [cit ]. Dostupné z: Ukázky prací uživatelů ESRI [online] [cit ]. Dostupné z: ČR - obecně zeměpisná mapa 140 x 100 cm [online] [cit ]. Dostupné z: 11.Hustota obyvatelstva [online] [cit ]. Dostupné z: Dnešní svět. Praha: Terra-klub,o.p.s., 2014, 2013/2014, č. 3. ISSN