19.3.2015 Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Zbyněk Sperat, CDV, v.v.i.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KOMISE RADY HMP PRO CYKLISTICKOU DOPRAVU 35. jednání Rady HMP dne Koncepce rozvoje cyklistické dopravy a rekreační.
Advertisements

Pěší doprava v územním plánu Prahy – očekávání a naděje Michaela Valentová Ústav pro ekopolitiku, o.p.s., Praha 2, Kateřinská 26
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
CYKLISTICKÁ INFRASTRUKTURA Jaroslav Martinek Central MeetBike.
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
MOBILITA V AKTUALIZACI STRATEGICKÉHO PLÁNU Marek Zděradička
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
KONCEPT ROZVOJE CYKLISTIKY VE VELKOMĚTECH Ing. Luděk Sosna, Ph. D., ředitel odboru strategie, MD ČR.
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
Doprava a územní plánování
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Evropské fondy pro regionální rozvoj (EFRR) Zkušenosti z praxe a projekty ve městě Hengelo Mr. Harry Vranken.
Zlín cyklistický Josef Novák, člen Rady města Zlína
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY – Inovace v plánování
Dopravní a liniové stavby
Integrované plány rozvoje města Ústí nad Labem Ing. Zdeněk Výborný MEPCO, s.r.o. Mezinárodní poradenské centrum obcí Thákurova Praha.
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Praha cyklistická nebo ne? 2012 Vratislav F ILLER Auto*Mat Praha
KONFERENCE „MÍRA REGULACE V ÚZEMNÍCH PLÁNECH VE STŘEDOEVROPSKÉM PROSTORU“ ČESKÝ TĚŠÍN 8. A ING. ARCH. PETR GAJDUŠEK.
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Cíle územního plánování „vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
Projekt Zdravé město a místní Agenda 21 Ing. Soňa Krátká
Přístupnost IDS pro OOSPO
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
SUMP - Plány udržitelné městské mobility Ministerstvo dopravy , Žďár nad Sázavou.
Bezpečné cesty do školy optikou jejich uživatelů MĚSTO V POHYBU: UDRŽITELNÁ MOBILITA A NOVÉ TRENDY V ŠETRNÉ DOPRAVĚ Radek Patrný , Magistrát.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
1 Projekt Brno-Zdravé město. 2 Cíl zlepšení zdraví a kvality života obyvatel podpora udržitelného rozvoje Projekt Zdravé město Zásady mezioborová spolupráce.
VLIV DOPRAVNÍHO CHOVÁNÍ OBYVATEL NA KVALITU ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ Lenka ZAJÍČKOVÁ, Jaroslav BURIAN, Vít VOŽENÍLEK GIS v plánování.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
Regionální stálá konference pro území Jihomoravského kraje Pracovní skupina pro dopravní infrastrukturu Brno,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Jakým úhlem pohledu se díváš na tento obrázek? Seminář – Bike sharing, Brno, Ing. Jaroslav Martinek.
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Veřejná doprava pro všechny Město Beroun. Poloha města Beroun.
Návrh koridorů cyklistické dopravy na území ITI Olomoucké aglomerace
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Firemní plány udržitelné mobility
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Plán udržitelné městské mobility Olomouce z pohledu zpracovatele
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Název akce, místo, datum.
Autor: Bc. Martin Dědič Vedoucí: doc. Ing. Jaroslav Žák, CSc.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Konference City Changers
Akční plán zlepšování kvality ovzduší 2017
Plán udržitelné městské mobility Ústí nad Labem
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Návrh opatření pro zlepšení dopravy v krnap
Transkript prezentace:

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Zbyněk Sperat, CDV, v.v.i. Městské dopravní plánování

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Obsah Pojmenování problému Dopravní politika měst ČR SUMP – Plán udržitelné městské mobility Příklad z Freiburgu

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Výsledky komunálních voleb 2014 v Praze v v v

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Pojmenování problému Zdroj: Brněnský deník, , web České televize,

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Pojmenování problému Zdroj: Cesty dětí do školwww.mmhk.cz Cesty dětí do škol, 2003 – 2013, Hradec Králové

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Vývoj dopravně plánovacích přístupů v ČR historické sektorové plánování neudržitelnými dopravními generely, prognózování nárůstu dopravy koeficienty Zdroj: ŘSD ČR na základě výsledků celostátního sčítání dopravy v r. 2005

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Vývoj dopravně plánovacích přístupů v ČR ÚP a jeho vytváření podmínek pro dopravu (příklad HK) „Rostoucí intenzity silničního provozu, vyčerpaná kapacita stávající sítě silnic a místních komunikací, stávající dopravní závady a navržená koncepce rozvoje města vyžadují odpovídající rozvoj komunikačního systému města.“ „Potřeba parkovacích a odstavných ploch narůstá úměrně se zvyšujícím se počtem automobilů (stupněm motorizace/automobilizace) a častějším pravidelným využíváním IAD.“ Zdroj:

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Dopravní politika měst ČR - co ukázaly EU projekty v našich městech? QUEST první kontakt vybraných měst s dopravní udržitelností prvek anonymního sebehodnocení, otevřené diskuze, grafy Zdroj: project.eu/files/upload/files/Hradec%20Kralove%20QUEST%20REPORT%20&%20AP.pdf

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Dopravní politika měst ČR - co ukázaly EU projekty v našich městech? Je si město vědomo problémů s dopravou? Má město vizi? Je promítána do strategických materiálů i konkrétních dopravních projektů? Jak správně komunikovat s veřejností? Jak získat podporu pro dopravní záměry města?

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Vývoj dopravně plánovacích přístupů v ČR Souhrn: Pasívní přístup Ignorování principů dopravní indukce Izolované plánování Chybí monitorování dopadů Nedostatečné zapojování stakeholderů Nedostatečné využívání principů Managementu mobility (řízení poptávky po dopravě) Zdroj: ntToderian/status/

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Vývoj dopravně plánovacích přístupů v ČR Zdroj: Rupprecht Consult

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Vývoj dopravně plánovacích přístupů v ČR Zdroj: Ahrens 2013

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Plán udržitelné městské mobility Sustainable Urban Mobility Plan - SUMP Jednoduchá definice: „plánování pro lidi“ (vize 20 let: jak bude naše město vypadat? – bude bezpečné pro dospělé i pro děti, s dostatkem místa a zeleně pro odpočinek, jízdu na kole apod., s čistým ovzduším…)

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Plán udržitelné městské mobility SUMP pracuje s následujícími otázkami: Čeho chceme docílit? (vize) Jaký je nejlepší způsob jejich dosažení? Co máme k dispozici? Je nutná nová infrastruktura? Jaké know-how potřebujeme? Koho zapojíme? (veřejnost, odborníci) Jak změříme dopad? (indikátory)

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady SUMP ve strategických dokumentech ČR a v legislativě legislativní otazníky nad SUMP legislativní zařazení SUMP dnes (Územní studie?) SUMP povinnost? strategie MD (budoucí legislativní pozice SUMP) vztah a hierarchie vůči ÚP Zákon č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu (Stavební zákon) § 18 Cíle územního plánování: „Územní plánování zajišťuje předpoklady pro udržitelný rozvoj území„ ?

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Freiburg 220,000 obyvatel, 155 km2 Město se propaguje jako zelené město nejen v dopravě, ale i energetice, odpadovém hosp. územní politice. Získalo mnoho environmentálních ocenění

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Vývoj Obnova města po válce v původním formátu Rozšíření ulic akorát tak, aby mohla být vložena tramvajová trať první integrovaný plán s prvky dopravního managementu

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Dopravní plán Zlepšení mobility za současného snížení dopravy a zkvalitnění životního prostředí Aktualizace každých 10 let Smyslem je předcházení vzniku dopravy a prioritizace cyklo + pěší + MHD

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Doprava - principy Předejití vzniku dopravy – město krátkých cest, úloha ÚP Kompaktní město se silným centrem, kde jsou všechny cíle v docházkové vzdálenosti 1973 – přeměna centra na pěší zónu

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Veřejná doprava 30 km tram, 168 km bus, návaznost na regionální železnici 70% obyvatel žije do 500 m od zastávky tram 7,5 min interval tram ve špičce důraz na levnou MHD – dnes 47€/měsíc

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Veřejná doprava RegioCard umožňuje libovolné cestování v regionu (2,900 km tratí, 17 různých dopravců), o víkendu pro 2 osoby První rok po představení nárůst počtu cest VD v regionu o 26,000, poklesl počet cest autem o 29,000 Každá vstupenka na koncert, sport. akci, veletrh nebo konferenci obsahuje jízdenku na VD

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Cyklistická doprava 400km cyklistických cest, vč. zklidněných zón, stezek, pruhů apod.) 9,000 park míst na kola, vč. bike and ride Cyklomapy zdarma a poskytování souvisících informací

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Výsledky

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Podpůrné aktivity Dopravní zklidňování – většina obslužných komunikací v režimu 30km/h V některých ulicích nesmí jet vozidla rychleji než je rychlost chůze (ulice pro děti) Management parkování Vyžadovaná čekací doba na přechodech pro chodce je max. 30 s

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Management parkování Parkovací domy na hranici bytných čtvrtí a hlavních stanicích VD čtvrť Vauban – život bez aut 5,000 obyv. parkování pouze mimo obytné bloky 18,000 € za park. místo 250 vozidel na 1000 obyv. (celý Freiburg 423, Německo 500)

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Car sharing 140 vozidel Registrovaní členové obdrží roční kupon na MHD zdarma a 50% slevu na cestování vlakem v rámci celého Německa

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Dopravní plán 2020 Vydaný 2008 Zvážení mnoha scénářů a nákladů na jejich realizaci Výstup: – 4 opatření pro pěší – 13 pro cyklo – 12 pro MHD – 7 pro regionální HD – 19 pro motorová vozidla Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Souvisící plány a koncepty Územní plán Závazek k omezení rozmělňování města – O 30 hektarů méně ploch určených k zástavbě, než předchozí plán Koncept otevřených prostor Koncept městského klimatu Zapojování veřejnosti Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Souhrn Život bez aut je ve Freiburgu celkem snadný díky mnoha alternativám nárůst cest autem o 1,3%, zatímco došlo k celkovému nárůstu všech cest o 30% Od VD – nárůst o 53%, počet cest na kole nárůst o 96% Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady

Exkurze Tvorba generelu udržitelné dopravy, Ústí nad LabemZbyněk Sperat, CDV Městské dopravní plánování - příklady Děkuji za pozornost! Ing. Zbyněk Sperat, Ph.D. CDV, v.v.i.