MARKETING Základy marketingu
Marketing Mercurius Mercator Market Der Markt
Definice marketingu dle Americké marketingové společnosti, 1985 “Marketing je procesem plánování a naplňování koncepce, oceňování, propagace a distribuce myšlenek, výrobků a služeb, který směřuje k uskutečnění vzájemné výměny, uspokojující potřeby jedinců.”
Produkt Správným skupinám zákazníků V pravý čas Na správném místě Za odpovídající ceny S přiměřenou propagací Lépe než konkurence
Product (produkt) hmotný nehmotný služba událost zkušenost zážitek místo myšlenka kampaň instituce činnost osoba demarketing
Place (distribuce) místo čas
Price (cena) Omezující vnější faktory ekonomické činitele právní činitele společenské činitele
Promotion (propagace) Public relations - publicita, sponzoring, vztahy s veřejností Reklama Přímé akce na podporu služeb, podpora prodeje (sales promotion) Direct marketing, přímý prodej
Další “P” public relations progress people perfection psychology participation partnership punctuality potential possibilities packaging
4P4 (a více) C Product People Consumer (spotřebitel) Customer (zákazník) Place (místo a čas)Convenience (pohodlí) Place (místo)Channels (distribuce) Price (cena)Cost (náklady) Promotion (propagace) Communication (komunikace) Competition (konkurence) Cooperation (spolupráce) Collaborators Company Skills Context
Historie marketingu 18. – 19. stol.: První formy marketingové komunikace tisk plakáty inzeráty 20: stol.: Hromadné sdělovací prostředky Ve 20. letech 20. stol., po 1. světové válce rádio biograf po 2. světové válce televize 21. stol. – návrat ke kořenům, přiblížení se zákazníkovi, uspokojování individuálních potřeb osobní komunikace (ne z očí do očí) internet
Vývoj marketingu ´60 kreativita ´70 strategické plánování ´80 kvalita ´90 zákaznicky orientovaný marketing 21. st. informační společnost - IMC (Integrated marketing communication) Holistická koncepce
Koncepce Výrobní koncepce – dostatek zboží Výrobková koncepce - kvalita Prodejní koncepce – intenzívní propagace Marketingová koncepce Holistická koncepce
Marketing založený na vztazích Integrovaný marketing 4P Interní marketing Sociální zodpovědnost
Základní koncepce marketingu a její vazby Potřeby, přání, poptávka Produkty Hodnota, náklady, uspokojení Směna, transakce, transfer Vztahy a sítě Trhy Prodejci, zákazníci, konkurence
Cíl marketingu Potřeby Přání Poptávka
Potřeby Přání Poptávka Deklarovaná Reálná Nevyřčená Potěšení Utajená
Standardy racionality Standard racionality momentálního cíle Standard racionality zájmu o sebe sama
Produkty Výrobky Služby Myšlenky
Soubor volby produktu Hodnota Náklady Uspokojení
Směna a transakce Strany Hodnota Komunikace Dodání Svoboda Jednání Pareto optimální Podmínky Doba Místo Právní systém Vymahatelnost Transfer
Vztahy a sítě Vztahový marketing Příčinně vztahový marketing Reciproční marketing
Trhy Prodejci a kupující Zboží, služby, peníze Komunikace, informace Vládní trhy Výrobci, domácnosti VF, spotřební předměty
Trh Národohospodářský vývoj země – makroekonomické ukazatele nejsilnější jednosměrný vnější faktor Vnější faktory působící jednosměrně na instituci, mají především regulační funkci Kulturní instituce Charitativní organizace Mikroprostředí, vnitřní faktory Vnější faktory působící vzájemně, ovlivňují instituci a instituce ovlivňuje je Státní politika (vláda) Legislativa (parlament a moc soudní) Regionální politika Demografický vývoj FIRMA Cíle Plánování, využití marketingových nástrojů Rozhodování Organizování Motivace Personální řízení Organizační kultura Etika Hodnotový systém jedince Vzdělanost Životní styl Globalizace Etika Ekologie atd. TRH zajišťuje kontakt mezi institucí a vnějším prostředím, existují silné obousměrné vazby NABÍDKA KONKURENCE POPTÁVKA
Stavy poptávky Negativní poptávka Nulová poptávka Latentní poptávka Klesající poptávka Nepravidelná poptávka Rostoucí poptávka Plná poptávka Nadměrná poptávka Škodlivá poptávka
Udržení a uspokojení zákazníků Získat nové zákazníky Udržet si stávající zákazníky Reference spokojených a nespokojených Stížnosti a jejich vyřízení
Interní marketing a firemní kultura Symboly Hrdinové Rituály Hodnoty
Zákaznická spokojenost Překážky Organizovaný odpor Pomalé učení Teorie nicnedělání Teorie satisfakce Teorie aspirace Rychlé zapomínání
Společenská marketingová koncepce Úkoly firmy: Vychází z potřeb cílových trhů Určuje přání a zájmy cílových trhů Poskytuje uspokojení účinněji, efektivněji než konkurence Způsobem, který zachovává nebo zvyšuje blahobyt Spotřebitele a společnosti
Spotřebitelská přidaná hodnota Zisk zákazníka Celková spotřebitelská hodnota Celková spotřebitelská cena
Celková spotřebitelská hodnota Hodnota produktu Hodnota služeb Hodnota personálu Hodnota image
Celková spotřebitelská cena Peněžní cena Cena času Cena energie Cena psychiky
Vytváření zákazníků Peter Drucker Očekávaná hodnota, Skutečná hodnota, vnímaná výkonnost TCS total customer satisfaction Sledování a vyhodnocování zákaznické spokojenosti
Nástroje sledování a vyhodnocování zákaznické spokojenosti Pozorování Kniha přání a stížností Anketa a formuláře Krabice Telefon Web Mystery shopping
Hodnotový řetězec Michael Porter Primární činnosti Podpůrné činnosti
Analýzy přitahování a udržování zákazníků Podíl odpadlých zákazníků Počítání nákladů ztracených zákazníků Celoživotní hodnota zákazníků Náklady na získání zákazníků
Proces rozvoje zákazníků Zákazníci Předpokládaní Potenciální Diskvalifikovaní Poprvé nakupující Opětovní Klienti Partneři Neaktivní Bývalí
Úrovně marketingu Zisk Počet zákazníků VysokýPrůměrnýMalý HodněZodpovědnýReaktivníZákladní PrůměrněPreventivníZodpovědnýReaktivní MáloPartnerskýPreventivníZodpovědný
Přidávání užitků Přidávání finančních užitků Četnostní marketingové programy; FMP frequency marketing programs Klubové členství, zákaznické karty Přidávání společenských užitků Přidávání strukturálních vazeb
Zákaznická rentabilita Pravidlo 80:20 Vysoce rentabilní vs. ztrátový Zákazník; produkt
Komplexní řízení jakosti TQM total quality management Shoda jakosti Provedení jakosti Jakost – vnímána a oceněna zákazníkem Cílové trhy
Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na Odkaz: MAR_1 Nebo www zaměstnanců © Radka Johnová, 2014