K AROLINSKÁ A O TONSKÁ RENESANCE Jan Strnad. P ROGRAM PREZENTACE Charakteristika předrománského umění Karolinská renesance Osoba Karla Velikého Charakteristické.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Advertisements

Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Románský sloh Štěpán Vališ,Ondra Turek 2010.
Románské umění 11. – 13. století.
Románské umění.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Románská kultura 10. – 12. století
Základní škola Bohutín, okres Příbram
Románská kultura.
III/2 XV A
Kultura raného středověku
ROMÁNSKÉ umění.
Kultura francké říše Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Franská říše Úvodní tématický okruh do středověkých evropských dějin.
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
Středověká kultura Románský sloh
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
11 Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_04_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Románská kultura ve světě
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Gotická kultura.
Charakteristika umělecké památky
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Gotická kultura.
Románský sloh Jde o kulturu raně křesťanské civilizace od 11. do 13. století. Navazovala na kulturu římskou + germánské či slovanské prvky. Jediným nositelem.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Registrační číslo projektu:
Středověká kultura Románský sloh
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_584_Románský sloh AUTOR: Mgr. Michaela Vašíčková ROČNÍK, DATUM:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
kultura století název odvozen od slova romanus = římský
Vzdělanost a umění raného středověku
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Počátky Svaté říše římské
Dějiny KULTURY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Románský sloh.
Dějepis Románský sloh.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.2 Franská říše za vlády Karla Velikého Název sady: Raný.
Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_5_Řecké antické umění Téma: Dějiny výtvarného umění Číslo projektu:
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Simona Rendeková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01_ČESKÉ DĚJINY_ROMÁNSKÝ SLOH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Románský sloh Petr Procházka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gotika Bolfíková Nikola.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
Digitální učební materiál
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ARCHITEKTURA = STAVBY Celek
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Románská architektura v Čechách
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_16_DĚJEPIS
"první významný stát ve středověku"
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Význam křesťanství ve středověku
Čas: 11. – 13. století (místní- zeměpisné rozdíly)
Transkript prezentace:

K AROLINSKÁ A O TONSKÁ RENESANCE Jan Strnad

P ROGRAM PREZENTACE Charakteristika předrománského umění Karolinská renesance Osoba Karla Velikého Charakteristické prvky Karolinské renesance Architektura Malířství Sochařství a práce s kovem Otonská renesance Osoba Oty I. Velikého Charakteristické prvky Otonské renesance Architektura Malířství Sochařství a práce s kovem

P ŘEDROMÁNSKÉ UMĚNÍ Syntéza antické a křesťanské tradice s kulturou barbarů 5. – 10. století Vývojové úseky Umění křesťanské antiky Umění raného středověku Umění byzantské Nevzniká vyhraněná slohová jednota Vztahuje se k době existence Franské říše

P ŘEDROMÁNSKÉ UMĚNÍ – ZÁKLADNÍ PRVKY Architektura – velká hmotnost (baziliky) Výtvarné umění- křesťanské x pohanské motivy Reliéfy a řezbářství Iluminace Zlatnictví a řezba do slonoviny

K AREL V ELIKÝ (C HARLEMAGNE ) *742 - †814 Král Franské říše (císař Římské říše) Expanze Franského státu (stává se Evropskou mocností) Po jeho smrti postupný rozpad na Z a V říši (843) Reformy Státní správy Sjednocení jazyka (vznik Karolínské Miniskuly) Rozvoj církevní vzdělanosti

K AROLINSKÁ RENESANCE Proč renesance? Ve státní správě návaznost na Konstantina Obroda kultury Nové interpretace antických vzorů Centrum Cáchy (dvorská škola) Vznik Karolinského umění- cca

A RCHITEKTURA Římská antika- Karolinská- Románská Hlavní znaky: Kámen (případně cihla) Těžká klenba (valená, křížová) Kamenné zdivo Silné pilíře a sloupy (patka, dřík, hlavice) Malá okna (případně rozety) Typické stavby Centrální kostel (1 loď, čtvercový či kruhový půdorys) Podélný kostel ( více lodí, křížový půdorys, apsidy)- baziliky Císařské falce (Cáchy)

K ŘÍŽOVÁ KLENBA

V ALENÁ KLENBA

K OSTEL SV. PANNY M ARIE V C ÁCHÁCH

K APLE V C ÁCHÁCH

I NTERIÉR V C ÁCHÁCH

P ŮDORYS KOSTELU V C ÁCHÁCH

O PATSTVÍ V L ORSCHU

D ETAIL SLOUPU V L ORSCHU

B AZILIKA SV. M ICHALA VE F ULDĚ

E INHARDOVA BAZILIKA

M APA S LOKALIZACÍ KOSTELŮ

M ALBA Iluminace- nejvíce dochovaných památek Dochované v náboženských rukopisech Kněží (písařské školy) Malba neměla ustálený styl Cáchy- významné centrum (písařská škola), skupina kolem abatyše Ady Význam Tourské školy – bible Karla Holého

M ALBA - CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY Zdobnost Strnulost Schematičnost Pevná lineární kresba Objektem se stává lidská figura

G ODESCALKŮV EVANGELIÁŘ - DVORNÍ ŠKOLA C ÁCHY

E VANGELIÁŘ A UREUSE Z L ORSCHU Slonovinová vazba

E VANGELIÁŘ ABATYŠE A DY

B IBLE K ARLA H OLÉHO (T OURSKÁ ŠKOLA )

M OZAIKA V G REMINI D ES -P RÉS

S OCHAŘSTVÍ A VÝROBA Z KOVU Sochařství ve službách architektury Bronzová soška Karla velikého

O TA I. V ELIKÝ *912- †973 Východofranský král 962 korunovace na císaře K roku jeho korunovace se datuje vznik Svaté říše římské

O TONSKÁ RENESANCE Od poloviny 10. století do cca 1030 Přímo předchází románské epoše (slohu v architektuře) Po rozdělení Franské říše postupný vznik samostatného francouzského a německého umění Posun kulturní renesance směrem na východ a na sever Návaznost na karolinskou renesanci (více byzantského vlivu) Umění= dvory panovníka

A RCHITEKTURA Zachování baziliky Snaha o formulaci zákonů pro jednotný styl Rytmické dělení prostoru Částečné odhmotnění (arkády) Westwerk

W ESTWERK

K OSTEL S V. M ICHALA V H ILDESHEIMU (B ERNWARD )

P OUŽITÍ KOVU - H ILDESHEIM ( BERNWARD ) Reliéfy s motivy Starého a Nového zákona

B ERNWARDŮV SLOUP (H ILDESHEIM )

K OSTEL S V. G ERTRUDY V N IVELLES

M APA S LOKALIZACÍ KOSTELŮ

M ALBA Stále stěžejní iluminace (na zakázku panovníků, biskupů) Anonymní autoři Středisko malířství- ostrov Reichenau Eternach, Kolín nad Rýnem, Řezno Specializace na iluminaci evangeliářů a liturgických knih

E VANGELIÁŘ O TY III.

P ERIKOPA J INDŘICHA II.

K ODEX AUREA Z E TERNACHU

K ODEX AUREA - P ŘEDNÍ DESKA VAZBY

N ÁSTĚNNÁ M ALBA - KOSTEL S V. J IŘÍ V O BERZELLU (R EICHENAU )

N ÁSTĚNNÁ MALBA V KATEDRÁLE V E SSENU

V ÝROBA Z KOVU Dekorační prvky v kostelech Kříže Relikviáře Oltáře Desky vazeb rukopisů Zlato, bronz a drahé kameny

L OTHAIRŮV KŘÍŽ

O TTŮV A M ATYLDIN KŘÍŽ Z E SSENU

Z LATÁ M ADONNA Z E SSENU

S OCHAŘSTVÍ - G ERŮV KŘÍŽ

Z DROJE Carolingian Art. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. Praha : IDEA Servis, s. ISBN Kapitola Oblast románsko-germánská, s. 48–50. (česky) DEBICKY, Jacek, a kol Dějiny umění. Praha : Argo, s. ISBN Kapitola Románské umění, s. 66–81. (česky) GREGAROVÁ, Magda, Svatava NAVRÁTILOVÁ a Marcela GÖTTLICHOVÁ. Studijní opory II: texty pro studující v kombinované formě : bakalářský studijní program : studijní program: Mediální a komunikační studia. Vyd. 1. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2005, 188 s. ISBN HAAS, Felix. Vývoj architektury a umění ve středověku. Brno:Vysoké učení technické, /59 Ottonian Art. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: