 20.léta 16. století- 70. léta 16. století – humanistické myšlenky rozšířeny- průnik do obecného společenského podvědomí→ období ZOBECNĚNÉHO HUMANISMU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nástup Habsburků na český trůn
Advertisements

HABSBURKOVÉ NA ČESKÉM TRŮNĚ
ČESKÁ RENESANČNÍ LITERATURA
PETR BEZRUČ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
KAREL IV. a jeho doba Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Český humanismus a renezance
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Česká kultura v 16. století renesance
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Anotace Žák se seznámí s obsahem Bible …. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Pojmenuje význam bible. Je schopen správně přiřadit významné.
RENESANCE A HUMANISMUS
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_11_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
České země za třicetileté války
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.18 Anotace: Prezentace se zaměřuje na středověkou českou literatury a dobu husitskou. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní.
František Ladislav Čelakovský
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceCísař Rudolf II. – Praha centrum Evropy Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje.
Ve znamení gotického slohu
VY_32_INOVACE_22_17 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Doba Rudolfa II. Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí se.
Jan Neruda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Jules Verne Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
České země v době předbělohorské
Česká renesanční a humanistická literatura
Identifikátor materiálu: EU –
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Přínos české kultury 1. část.
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceSv. Anežka, Přemysl Otakar II. a Václav II. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně.
Josef Kajetán Tyl Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ ČESKÉ ZEMĚ V DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ II. Autor: Mgr. Marek Kryška Datum: Cílový.
Karel Havlíček Borovský
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Literatura doby pobělohorské Mgr. Ludmila Růžičková.
FRANTIŠEK GELLNER Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Humanismus z latinského humanus = lidský různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo.
Karel Jaromír Erben Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Renesance a humanismus v Čechách
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
VIKTOR DYK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
FILIP I. SLIČNÝ Španělský král KAREL V. Španělský král FERDINAND I. Český král „Říše, nad kterou slunce nezapadá“ Maxmilian II. RUDOLF II. Český král.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_17.
ČESKÁ KULTURA NA POČÁTKU NOVOVĚKU. 15. stol. – pozdní (vladislavská) gotika 16. stol. – v Čechách se začíná rozvíjet renesance (české země bylo dlouho.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické službyČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Soukromá střední.
VY_32_INOVACE_1_ 1_1.  ojedinělé humanistické projevy – již za vlády Karla IV. x nemají charakter programu  humanistické myšlenky v literární tvorbě.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV: VY_12_INOVACE_22_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_KOSMOVA KRONIKA ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.11_lidska_prava _II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Novověk – nástup Habsburků na český trůn
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ČÍNSKÁ FILOSOFIE I Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_09
Sada 3 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Český stát v habsburské monarchii – Nástup Habsburků na český trůn
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Renesance a humanismus
RENESANCE A HUMANISMUS V ČECHÁCH
Transkript prezentace:

 20.léta 16. století- 70. léta 16. století – humanistické myšlenky rozšířeny- průnik do obecného společenského podvědomí→ období ZOBECNĚNÉHO HUMANISMU →O1 kdy se česká společnost začala setkávat s myšlenkami humanismu ve větší míře?  výrazný podíl na rozšíření humanismu: vzdělanci z řad české šlechty a Jednoty bratrské →O 2 kdy a kde Jednota bratrská vznikla? Kdo byl jejím nejvýznamnějším představitelem?  charakteristika společenské situace- kultura ovlivněna politickou změnou – nástup Habsburků na český trůn – Ferdinand I.( )→typickým znakem habsburské vlády: úsilí o posílení moci katolické církve→v Čechách povolena pouze 1 tiskárna, sílí rekatolizační tlak→těžištěm kulturního dění- MORAVA.  v literatuře existence obou proudů- latinský i český proud:v české tvorbě převaha naukové literatury a duchovní tvorba Renesanční a humanistická literatura v Čechách -2. období

1547 – po 1. stavovském povstání- zesílené represí ze strany Habsburků Největší význam v této době- činnost Jednoty bratrské obr.č.1 – Domek Na sboru- údajně 1. sídlo českých bratří – obec Kunvald obr.č.2- socha Jana Blahoslava v Přerově

Jan Blahoslav ( ) obr.č.3 - Jan Blahoslav  od r biskup Jednoty bratrské,  mnohostranné zájmy→ filologie, hudba, řečnictví, historie. Dílo: Musika – 3 díly, podpora církev. zpěvu Šamotulský kancionál – úprava duchov.písní i vlastní tvorba, výrazný vliv na poezii Filipika proti misomusům- obhajoba vzdělání překlad Nového zákona –součást Bible kralické → tisk 1579 – 1594 v Ivančicích na Moravě Gramatika česká – důraz na vytříbené vyjadřování Vady kazatelů –poznatky praktické rétoriky, doplněk Gramatiky české; řada spisů obhajujících Jednotu bratrskou a její činnost,

Spisy odborné: Spis o zraku,O původu Jednoty a řádu v ní aj. -úsilí o uspořádání Bratrského archivu, 15 knih Dějin Jednoty bratrské obr.č.4- Bible kralická-titulní list Bratrský pravopis -podle listů vydávaných Jednotou bratrskou.Jde o pravopis diakritický s některými spřežkami. Tečka nad měkkými souhláskami→změna v háček (č,ď,ň,ť,ř,ž).Písmeno „š“ jen na konci slova- uprostřed slov spřežka ʃʃ. Délka samohlásek- „í“-zápis –ij-, později –j-. Hláska –j- →zápis –g-, pro hlásku –g- →grafémem ǧ (slovo její- geg).Po hláskách: c-,z- →vždy – y-: cyzý. Interpunkce podle paiz ve výslovnosti, diftongizace ý→ej. V tvarosloví dovršeno rozlišení životných a neživot. Jmen rodu mužského.

latinská tvorba- rozvoj básnické tvorby Významní autoři Jan Dubravius ( Jan Skála z Doubravky, ) Výrazná osobnost latinského humanismu: historik, spisovatel, olomoucký biskup Dílo: 6 knih o rybníkářství Rada zvířat – básnic.skladba-alegorie obraz humanisticky smýšlejícího panovníka, vychází z středověké skladby O3 – kdo byl autorem zmiňované předlohy? obr.č.5 – Jan Dubravius

Mikuláš Konáč z Hodiškova ( ) - soudní písař a úředník v Praze -překladatel prací antických autorů -majitel tiskárny- vydává překlady českých humanistů (→Chvála bláznovství) -adaptace Bidpajových bajek: Pravidlo lidského života Jan Češka (†1551) -pro syny Viléma z Pernštejna→didaktický spis: Řeči a naučení hlubokých mudrcuov- výběr z antických autorů od 30 let 16. století – velký rozvoj dějepisectví Dějiny líčeny ze dvou základních pozic: a) kališnické stanovisko-Martin Kuthen ze Šprinsberka (†1564)- dílo: Kronika o založení země české b) katolicky orientovaným autorem- Václav Hájek z Libočan (†1553)- dílo: Kronika česká; od příchodu praotce Čecha (v r. 644) do r.1526, výrazná oslava české šlechty a katolické církve, řada faktických nepřesností, velká oblíbenost

obr.č.6 – Václav Hájek z Libočan Václav Hájek -*Libočany u Žatce, kněz –farář, kazatel- sv. Tomáš na Malé Straně. Časté spory se šlechtou- zastánce chudých. Kronika podrobena cenzuře, přesto velký ohlas. Podrobný popis požáru na Pražského hradu -1541, překlad tzv. Zlaté Bible (Antonia de Rampegolis) ziskává privilegium na hledání pokladů ! Působí též ve Staré Boleslavi- děkan kapituly O4 objasni pojem kapitula do ústraní- dominikánský klášter

obr. č.7- titulní strana Kroniky české Kronika líčí události od r. 644 do r (nástup Habsburků) -každá událost opatřena konkrétním datem!- vlastní Hájkova iniciativa -živý jazyk, poutavý styl x značná nepřesnost -ve své době vysoce ceněna -tvrdá kritikav době národního obrození- Gelasius Dobner

Rozvoj naukové tvorby: Oldřich Prefát z Vlkanova ( ), matematik, astronom, autor oblíbeného cestopisu Cesta z Prahy do Benátek a odtud po moři až do Palestiny Georgius Agricola ( ) obr.č.8 – Georgius Agricola  Sasko, studia filozofie, teologie a medicíny  lékař a lékárník v Jáchymově  stěžej.dílo-12 knih o hornictví-popisy těžby, zpracování rud, ražby aj.→ dalších 200 let nejužívanější příručka obr.č.9 – Jáchymov-renesanční budovy

Tadeáš Hájek z Hájku ( ) –astronom, matematik, osobní lékař Maxmiliána II. a císaře Rudolfa II., překlad herbáře  Tadeáš Hájek z Hájku přednášel medicínu a astronomii ve Vídni, od 60 let ve službách císaře- osobní lékař, Rudolf II.→řídí císařovu alchymistickou dílnu  Vlastní činnost:spis O kometách, způsob, jak určit polohu hvězd stanovením přesné doby jejich průchodu poledníkem.  astronomické a lékařské spisy  z jeho iniciativy- pozván do Čech Tycho de Brahe obr.č.10 – Tadeáš Hájek z Hájku

obr.č.11- titulní strana Herbáře obr.č.12-vyobrazení rostliny O5 – určete z obrázku datum vydání

Další osobnosti: Václav Beneš Optát (†1559), Petr Gzel ((†1564), Václav Philomates (†1550?)→ Dílo zabývající se stavem českého jazyka- Gramatika česká v dvojí stránce→snaha p zjednodušení pravopisu. Dílo tvořeno 2 oddíly: a) Ortographia, b) Etymologia. (O6- vysvětli oba pojmy) Václav Beneš Optát z Telče→překlad Nového zákona – užití lidového současného jazyka Práce reagující na potrestání 1. stavovského odboje: Matouš Collin – Pražským měšťanům propadlým trestu, člen básnic.seskupení kolem Jana Hodějovského z Hodějova

Jan Černý –lékař, českobratrský kněz- řada odborných knih -Kniha lékařská,, Kniha lékařská, kteráž slove herbář aneb zelinář osobní lékař Viléma z Pernštejna

Slovníček pojmů: Cestopis –prozaický literární žánr na pomezí literatury dokumentární a umělecké Elegie – žalozpěv, skladba charakteristická zádumčivých, pochmurným rázem Etymologie – nauka o vývoji a původu slov Filipika- polemický, útočný projev Filologie- nauka, která studuje daný jazyk spolu s literaturou v něm psanou a s kulturním a historickým kontextem Jednota bratrská –protestantská církev, vznik 1457, trojí ideál víry, lásky a naděje, ohromný rozvoj 16.století, po r zakázána Kancionál- soubor duchovních písní určený pro bohoslužbu či soukromou modlitbu Obrana- spis obhajující konkrétní ideu, osobnost atp. Manýrismus – v literatuře přechodová fáze mezi vrcholnou renesancí a barokem Óda –oslavná lyrická báseň Rekatolizace -násilné či nenásilné znovuobracení nekatolíků na římskokatolic.víru. V českých zemích probíhala od bitvy na Bílé hoře (1618) Rétorika- nauka pojednávající o verbálním projevu

Odpovědi na otázky: 1.Více se humanistické myšlenky začaly šířit od 70. let 15.století vlivem německé reformace, v době Jiřího z Poděbrad 2.Vznik – na panství Jiřího z Poděbrad, nekatolická církev vycházející z učení Petra Chelčického, výraznou osobností- Jan Blahoslav 3.Autorem středověké skladby – Smil Flaška z Pardubic 4.Sbor kanovníků, tj. společenství kněží konkrétní církve, kteří mohou konat slavnostní bohoslužby v katedrálním kostele 5.Herbář byl vydán roku Ortografie- disciplína jazykovědná zabývající se pravopisem, etymologie- zkoumá vývoj a původ slov

Prameny: HORÁKOVÁ, Michaela. Literatura I.: Výklad.Interpretace.Literární teorie Praha: Scientia, ISBN Obrázky: obr.č.1: Commons.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Domek_ Na _sboru. jpg. Dostupné z WWW: Dostupný pod licencí Creative Commons obr.č.2: PILSKA, Maritn.. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor:Blahoslav Bílek 1923.jpg.Dostupné z WWW: Dostupný pod licencí public domain obr.č.3: Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor:Jan Blahoslav.jpg.Dostupné z WWW: Dostupný pod licencí public domain

obr.č.4: Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor:Kralice.jpg.Dostupné z WWW: Dostupný pod licencí public domain obr.č.5:PAPROCKÝ.Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor: Jan Doubravka).gif.Dostupné z WWW: : < Dostupný pod licencí public domain obr.č.6: SOKOLJAN. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor:Hajek.Kronyka.jpg.Dostupné z WWW: Dostupný pod licencí public domain obr.č.7: Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor:GeorgAgricola.jpg. Dostupné z WWW: Dostupný pod licencí public domain

obr.č.8: Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor:GeorgAgricola.jpg. Dostupné z WWW: Dostupný pod licencí public domain obr.č.9: KONÍČEK, Ondřej. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor:Jáchymov-radnice-muzeum.jpg. Dostupné z WWW: Dostupný pod licencí Creative Commons obr.č.10: BALZER, Johann.. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor:THajek.jpg. Dostupné z WWW: Dostupný pod licencí public domain obr.č.11: MELANTRICH, Jiří. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor:Melantrich03b. jpg. Dostupné z WWW: Dostupný pod licencí public domain

obr.č.12: MELANTRICH, Jiří. Wikipedia.org.[online] [cit ]. Soubor:Melantrich0.jpg. Dostupné z WWW: Dostupný pod licencí public domain

VY_32_INOVACE_17_1_1 Mgr. Irena Klementová Téma sady: Humanismus a renesance Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a literatura Průřezové téma: Osobnostní a sociální výchova Tematický okruh: Renesanční a humanistická literatura v Čechách 2.období Anotace: Jedná se o prezentaci sloužící k výkladu nového učiva a zároveň k aktivizaci žáků. Materiál ozřejmuje základní pojmy a vede žáky k uvědomění si podmíněnosti rozvoje renesančního umění v českých a moravských zemích s hospodářským, společenských a kulturním rozvojem společnosti. Hlavním zdrojem informací je učebnice: HORÁKOVÁ, Michaela. Literatura I.: Výklad. Interpretace. Literární teorie Praha: Scientia, ISBN

Autorka:Irena Klementová Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Renesanční a humanistická literatura v Čechách 2. období Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák si uvědomí předpoklady pro šíření humanismu v českém a moravském prostředí v období tzv. zobecněné fáze- ve 20.letech 16. století- 70. letech 16. století. Chápe nutnost existence dvojího proudu (latinského a českého) humanisticky zaměřené literatury jako důsledku stávajícího vývoje společnosti. Vnímá nástup reformace a její šíření do českých zemí jako důležitý předpoklad rozvoje vzdělanosti a zájmu o národní kulturu. Uvědomuje si spjatost humanistických názorů se sílícím postavením českého měšťanstva a šlechty, které podporují rozvoj vzdělanosti s ohledem na jejich hospodářské a politické zájmy. Chápe význam Jednoty bratrské a jejích představitelů a členů na rozvoj vzdělanosti. Dovede uvést příklady rozšíření nového humanistického myšlení do české vědy, kultury i životní stylu obyvatelstva. Speciální vzděl. potřeby: žádné Klíčová slova: cestopisná literatura, latinský a český proud literatury, etymologie, geografie, ortografie,, obrana, filipika, spisy naukové a duchovní, kancionál, Jednota bratrská, Ivančice, Kralice, filologie, rétorika

Druh učebního materiálu:aktivizace žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které je možné využít formou frontálního opakování (připomenutí) známého učiva nebo jako podnět pro jeho ověřování. Vložením další stránky lze vytvořit prostor na doplnění zápisu, případně správné odpovědi na otázku. Prezentaci lze též využít jako podnět pro individuální práci žáků (prezentace), která prohloubí znalosti této problematiky.