SYSTÉM OCHRANY ÚZEMNÍ CELISTVOSTI STÁTU Zabezpečení obrany a Armáda ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná část rozpočtového práva III
Advertisements

Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
10 let v NATO/20 let transformace ozbrojených sil ČR.
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Finanční řízení podniku
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Veřejná správa – úvod.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. dubna 2013.
Praha, 24. července 2007 Ministerstvo obrany České republiky TISKOVÁ KONFERENCE Zkvalitnění péče o válečné veterány.
Soustava veřejných rozpočtů II.
NAUKA O PODNIKU I.
Rozpočty územních samosprávných celků
Vládní neziskové organizace
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Formování státní politiky bydlení EKBY- 6. přednáška 5. dubna 2005.
Státní správa.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Rozpočtový proces státního rozpočtu
1 Vyhodnocení splnění hlavních úkolů Armádou České republiky v roce 2007 Generální štáb Armády České republiky.
Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro –státní rozpočet republiky, –státní závěrečný účet republiky, –státní pokladnu České republiky,
OSTATNÍ STÁTNÍ ORGANIZACE. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1176 Ročník:1. Vzdělávací obor:Ekonomika podniku Tematický okruh:Právní formy podnikání.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Materiální základ produkce veřejných statků
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Ekonomika veřejného sektoru
Vzdělání z hlediska teorie statků
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Úvod k účetnictví ÚSC.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Finanční trh. Banka. Bankovní systém.. TRHY ZBOŽÍ A SLUŽEB PRODUKČNÍ JEDNOTKY (PODNIKY) DOMÁCNOSTI TRHY VÝROBNÍCH FAKTORŮ výrobní faktory tok výdajů za.
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
NO – související pojmy Legislativa: Občanský zákoník (40/1964 Sb.) Fyzická osoba (§ 7-16 O.z.) – znaky: Způsobilost k právům a povinnostem Způsobilost.
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Obecná část rozpočtového práva III 21. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Obecná část rozpočtového práva II
Soustava veřejných rozpočtů
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
Poskytovatel Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Schválení programu 2. května 2016 Předmět podpory Projekt, který může mít charakter mezinárodní.
Příjmy a výdaje SR.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Armáda, bezpečnost, nová role zbrojního průmyslu
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Alois Rašín první ministr financí ČSR ( )
Hospodářská politika státu
Organizace a řízení logistiky
Veřejné Finance.
Teorie fiskálního federalismu
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ekonomické aspekty veřejné správy
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Obecná část rozpočtového práva III
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část rozpočtového práva III
Příprava občanů k obraně státu …
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

SYSTÉM OCHRANY ÚZEMNÍ CELISTVOSTI STÁTU Zabezpečení obrany a Armáda ČR

Zabezpečení Obrany a Armáda ČR n Úvod n Základní pojmy –Odvětví obrany –Ozbrojené síly n Obrana a teorie potřeb n Obrana a teorie statků n Základní modely zabezpečení obrany n Formy financování obrany n Finanční zabezpečení, rozpočtování a hospodaření v resortu Ministerstva obrany ČR n Demokratická kontrola a řízení Armády ČR n Závěr

Motto: Jacobsonův zákon: Čím méně určitá organizace produkuje, tím častěji se reorganizuje

Obrana a její zajištění z pohledu VE

Odvětví obrany v ČR Kapitola SR 301Kapitola SR 307 Kancelář prezidenta republikyMinisterstvo obrany České republiky Pramen: Pernica, B. Profesionalizace ozbrojených sil. s. 19

Odvětví obrany v ČR Definice „Odvětvi obrany je tvořeno množinou institucí veřejného sektoru, různých právních forem a různého hospodářského statusu, která zabezpečuji fungování funkce vnější bezpečnosti státu zajišťované vojenským způsobem, a to buď přímo v podobě statni správy či výkonem vojenských činnosti, nebo nepřímo jako podporu teto činnosti. Odvětvi obrany je takto tvořeno jádrem představovaným ozbrojenými silami a ministerstvem obrany, zajišťujícím statni spravu na useku obrany a ve prospěch obrany a ostatnimi institucemi, podporujícími svou činnosti plněni úkolů ozbrojených sil a ministerstva, ktere jim vyplyvaji ze zakona.“ Pramen: Pernica, B. Profesionalizace ozbrojených sil. s. 20

Ozbrojené síly Definice „Ozbrojené sily se skládají ze všech organizovaných vojenských (organizačních) jednotek a personalu, ktere jsou pod velenim osob odpovědnych za jednání svých podřízených. Ozbrojené sily jsou vytvářeny a organizovány v souladu s potřebami narodni bezpečnosti a požadavky obrany, mohou být vytvářeny a doplňovány na principu dobrovolnosti nebo občanské povinnosti, avšak nemohou byt cvičeny odlišně pro použiti v mezinárodních a nemezinárodních konfliktech.“ Pramen: Pernica, B. Profesionalizace ozbrojených sil. s. 20

Ozbrojené síly v ČR Definice „Ozbrojené sily České republiky jsou vytvářeny za účelem účasti na zajištěni bezpečnosti České republiky a mohou spolupracovat s ozbrojenými silami jiných států, pokud se jedna o plněni závazků České republiky. Mohou také působit v zahraničí, jde-li o nevojenské operace. Hlavním úkolem ozbrojených sil je příprava k obraně České republiky. Ozbrojené sily jsou tvořeny armádou, Hradní stráží a Vojenskou kanceláři prezidenta republiky.“ Pramen: zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky ve zněni pozdějších předpisů a zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky ve zněni pozdějších předpisů.

Obrana a teorie potřeb Finální Výrobní Potřeby Společenské Individuální Ekonomická základna obrany (Obranný průmysl) Obrana (AČR)

Vztah Armády a Společnosti n Vnitropolitická rovina n Mezinárodně politická rovina Faktory ovlivňující vztah společnosti a armády n historické n sociální n ekonomické n politické n právní Obrana a teorie potřeb

Případová studie

Obrana a teorie potřeb Případová studie

Obrana a teorie statků Hledisko Kriteriální otázka Odpověď (realita) Souvislosti Institucionální Jak je poskytována? Kterou institucí? Netržně (resort obrany) Selhání trhu Ekonomické Jak je statek spotřebováván? VeřejnostíČistě veřejný statek Dostupnost užitku Komu je dostupný? Všem (Celé veřejnosti) Čistý veřejný statek Preference Sděluji adekvátně jeho osobní potřebu? NesdělenaČerní pasažéři Nabídky Jak je rozhodováno o jeho produkci? Politickým hlasováním Veřejná volba (lobbismus) Formy financování Jak je financován? Ze státního rozpočtu Omezenost zdrojů Nároky na zdroje Charakteristické rysy obrany

Obrana a teorie statků Charakteristické rysy obrany

Obrana a teorie statků

Základní modely zabezpečení obrany Modely obrany Miliční systémStálá armáda profesionální armáda poloprofesionální armáda

Milice n méně účinné n zachován civilní charakter Stálá armáda n vycvičenější n akceschopnější n větší profesionalita Základní modely zabezpečení obrany

Alokace zdrojů společnosti pro účely zabezpečení obrany Pramen: Pernica, B. Profesionalizace ozbrojených sil. s. 28

Formy financování obrany Řádné rozpočtové financování Fondové financování Mimo rozpočtové zdroje Starší zdroje financování Mimořádné rozpočtové financování daně kontribucevojenské daně úvěry dluhopisy konfiskace majetku válečná kořist emise peněz

Finanční  zvýšení daní,  redukce jiných vládních výdajů,  vládní půjčky od obyvatelstva,  tvorba peněz. Nefinanční  zvýšená produkce,  redukovaná osobní spotřeba,  redukované investice v nových formách kapitálu,  spotřebovávání existujícího kapitálu. Zdroje financování obrany

 Hlavní zdroj financování  veřejné finance (daně) - státní rozpočet  půjčky (státní obligace) - výjimečně.  Hlavní parametry  programově orientované rozpočtování od poloviny 90. let  cca do roku 2005 – 2007 doznívání systému PPR  v současnosti přechod k cílově orientovanému rozpočtování Finanční zabezpečení, rozpočtování a hospodaření v resortu Ministerstva obrany ČR

 Rozpočet Ministerstva obrany ČR vychází z platné legislativní základny, je sestavován dle následujících kategorií:  druhové členění  druhové členění příjmů a výdajů,  odvětvové třídění  odvětvové třídění (dle platné rozpočtové skladby), při respektování cílově orientovaného rozpočtování,  věcné  věcné (činnostní) členění (výdaje jsou rozpočtovány a sledovány podle cílů a ve struktuře realizovaných aktivit a stanovených výdajů). Finanční zabezpečení, rozpočtování a hospodaření v resortu Ministerstva obrany ČR

Druhové členění – příjmy a výdaje Finanční zabezpečení, rozpočtování a hospodaření v resortu Ministerstva obrany ČR

Druhové členění – struktura běžných výdajů Finanční zabezpečení, rozpočtování a hospodaření v resortu Ministerstva obrany ČR

Věcné členění – cílově orientovaná struktura Finanční zabezpečení, rozpočtování a hospodaření v resortu Ministerstva obrany ČR

Programové financování Finanční zabezpečení, rozpočtování a hospodaření v resortu Ministerstva obrany ČR Mezi priority patří tyto programy:  zvyšování schopností vzdušných sil II,  rozvoj pozemních sil,  pořízení lehkých obrněných vozidel,  zvyšování schopností vojáka 21. století,  přezbrojení Armády České republiky obrněnými transportéry,  pořízení a zabezpečení provozu nadzvukových letadel,  výstavba a rekonstrukce nemovité infrastruktury MO.

Programové financování – návrh 2010 Finanční zabezpečení, rozpočtování a hospodaření v resortu Ministerstva obrany ČR

Výdaje podle činností a aktivit – návrh 2010 Finanční zabezpečení, rozpočtování a hospodaření v resortu Ministerstva obrany ČR

Ekonomický rámec resortu Ministerstva obrany ČR Finanční zabezpečení, rozpočtování a hospodaření v resortu Ministerstva obrany ČR

Financování a rozpočtování v resortu Ministerstva obrany ČR Finanční zabezpečení, rozpočtování a hospodaření v resortu Ministerstva obrany ČR Regionální FO Sekce ekonomická

Vývoj výdajů kapitoly MO ČR

Zdroj:

Vývoj výdajů kapitoly MO ČR Zdroj:

Vývoj výdajů kapitoly MO ČR

Přehled rozpočtu kapitoly 307 MO ČR

Systém Hospodaření Armády ČR Disponentský systém Teritoriální systém

Systém Hospodaření Armády ČR Disponentský systém n neomezený přístup k finančním prostředkům n nástrojem regulace je zde limit účelu výdaje oznámený podřízenému prvku n princip omezování rozhodování limitem účelových výdajů s pozdější kontrolou účelnosti Kompetence n tvůrce rozpočtu n mzdová, majetková a všeobecná účtárna n hospodaření s peněžní hotovostí n správce pohledávek

Systém Hospodaření Armády ČR Teritoriální systém n NS ztrácí přímý přístup k rozpočtovým prostředkům n permanentní finanční revize výdajů jednotlivých nákladových středisek n vznik VFÚ následně RFO a RFOd Kompetence n příprava vstupních dokladů pro mzdovou, majetkovou a všeobecnou účtárnu n hospodaření s pokladní hotovostí n tvorba rozpočtu

Regionální finanční odbory HFÚ (hlavní finanční úřad) byl znovu zřízen k

Demokratická kontrola a řízení Armády ČR Odborná kontrola n parlament n vláda n nejvyšší kontrolní úřad Laická kontrola n veřejnost n novináři n akademická obec n nevládní neziskové organizace n civilní pracovníci MO n vojáci základní služby n vojáci z povolání

Obrana - shrnutí |KritériumOzbrojené síly (Armáda ČR) Typ statkuČistě veřejný Netržní Typ uspokojovaných potřebFinální, společenské Prostorový aspekt poskytování statku Nadnárodní Národní Financování a rozpočtováníStátní rozpočet Ekonomický systémSPPR, Cílově orientované rozpočtování Systém řízeníMO – Generální štáb (GŠ) Veřejná kontrolaLaická (omezenější) Odborná

Literatura n Rektořík J. a kol. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. Ekopress. Praha: n Olejníček, A., Holcner, V. a kol. Základy ekonomiky obrany státu. Brno: Univerzita obrany, s. ISBN n Stránky Ministerstva obrany ČR – n