VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Advertisements

Vytvořila: Kristýna Kořínková
Česká poezie ve 2. pol. 19. st.. Politická situace 1848 – porážka revoluce  ekonomický růst  Český národní i kulturní život byl v polovině 50 let 19.
Česká poezie 2.poloviny 19.století
Divadlo konce 19.století.
Jméno autora: Popis použití: Datum (období) vytvoření: červen 2011 Ročník: Vzdělávací oblast nebo okruh : Mgr. Ludvík Uhrovič 8. Člověk a společnost, Dějepis.
Výlet do české literatury
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
ALOIS MRŠTÍK VILÉM MRŠTÍK Autorem materiálu a všech jeho částí,není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_483_Život a dílo Aloise Jiráska AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
České národní obrození
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Osobnosti národního obrození
VY_32_INOVACE_ČJ.8.10 – Božena Němcová,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Karel Hynek Mácha Anna Coufalová C2B.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici pohádek, jejich hlavní znaky a dělení. Žáci se seznámí s nejznámějšími autory.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český kritický realismus a naturalismus
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Český jazyk a literatura
Božena Němcová Babička Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Alois Jirásek byl český prozaik, dramatik a politik, autor řady historických románů a představitel realismu.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Český jazyk – Karel Václav Rais – 8. ročník
Spisovatelé dětské literatury
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Vítězslav Hálek Jakub Arbes Karolína Světlá 8. ročník.
Lumírovci 8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ZŠ Brno, Řehořova 3 Autoři české a světové literatury Český jazyk 9.ročník III
Božena Němcová. O Vídeň – Praha O Dcera panského kočího Jana Pankla a služky Terezie Novotné. O Měla velmi silný vztah k babičce.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí probrané látky Ročník / obor studia:2.
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
REALISMUS polovina 19. století. Základní anotace  Dějepis - Kultura v dějinách  Šablona: III/2  Pořadové číslo: 1.13  Autor: Mgr. Soňa Blažková 
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
Česká literatura 70. a 80. let 19. století
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
VY_32_INOVACE_19_Literatura 19. století
VY_32_INOVACE_05_Literatura 19. století Romantismus
Jan Neruda 8. ročník.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_12 Název Ladislav Stroupežnický, bratři Mrštíkové.
Josef Václav Sládek ( ) Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Božena Němcová.
Opakování z literatury 8. r. 3. část
LITERÁRNÍ KVÍZY 1 VY_32_INOVACE_A01
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Česká literatura 80. a 90. let 19. století
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Opakování z literatury 8. r.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Blíže se seznámí s hudebním skladatelem Antonínem Dvořákem.
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Ruchovci a lumírovci.
Májovci.
Dualismus.
Základní škola a Mateřská škola,Šumná,okres Znojmo, OP VK Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a.
Literatura na přelomu století
VY_32_INOVACE_18_Literatura 19. století
PŘÍRUČKA ČESKÝCH BÁSNÍKŮ, SPISOVATELŮ A HERCŮ
Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Kritický realismus - úvod
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod

Datum vytvoření projektu březen 2012 Ročník8. Popis prezentaceV první části prezentace se žáci seznámí s kulturní a politickou situací v 2. polovině 19. století. Druhá část je věnována osobnostem daného období. Na závěr žáci zodpoví otázky a vypracují zápis do sešitu.

Česká literatura v 2. polovině 19. století

50. léta 19. století: společenská a politická situace v zemi: Ministr vnitra Alexandr Bach potlačil všechny výsledky revolučního roku Návrat k absolutismu těžce doléhá na kulturní a veřejný život v Čechách. Nastává útlum ve společnosti a v kultuře.

50. léta století: společenská a politická situace v zemi: Ministr vnitra potlačil všechny výsledky revolučního roku Návrat k těžce doléhá na kulturní a veřejný život v Čechách. Nastává útlum ve společnosti a v. 19. Alexandr Bach absolutismu kultuře

Vývoj české literatury se opožďuje. Stále ještě se projevuje vliv pobělohorské doby (doby „temna“ pro naši kulturu) Naše literatura se nemůže srovnávat s vyspělými cizími literaturami.

Vývoj české literatury se. Stále ještě se projevuje vliv doby (doby „temna“ pro naši kulturu) Naše literatura se nemůže srovnávat s vyspělými cizími. opožďuje pobělohorské literaturami

Neruda toto období označuje jako „čas zaživa pohřbených“. Umělci a spisovatelé hledají cesty pro zvýšení úrovně české literatury.

Neruda toto období označuje jako „ “. Umělci a spisovatelé hledají cesty pro zvýšení úrovně. čas zaživa pohřbených české literatury

Vzniká málo česky psané literatury. Vycházejí pouze díla: R Kytice od K. J. Erbena R Babička od B. Němcové

Vzniká málo psané literatury. Vycházejí pouze díla: R od K. J. Erbena R od B. Němcové česky Kytice Babička

Umírají známé osobnosti: – 1852 – F.L.Čelakovský J. K. Tyl K.H.Borovský 1856

60. léta: Na literárním životě se podílejí májovci - skupina autorů, kteří vidí svůj vzor v Karlu Hynku Máchovi. Chtějí jako on být moderní a neuzavírat se před světem. Jan NerudaVítězslav Hálek Karolína Světlá

60. léta: Na literárním životě se podílejí - skupina autorů, kteří vidí svůj vzor v. Chtějí jako on být moderní a neuzavírat se před světem. májovc i K.H. Máchovi J.NerudaV. HálekK. Světlá

Do literatury vstupují: Přiklánějí se k domácím tradicím, navazují na ně a rozvíjejí je. Chtějí naopak využívat podněty z cizích literatur, neuzavírat se před světem. Navazují na Májovce 70. léta: RuchovciLumírovci Sv. Čech J.V.Sládek E. Krásnohorská J. Vrchlický J. Zeyer

80. léta: Nastupuje generace mladých autorů. Stoupenci kritického realismu Ztvárňují témata: Z venkovského života Z historie Ze současného města Kritický realismus se uplatňuje v próze i dramatu

80. léta: Nastupuje generace mladých autorů. Stoupenci Ztvárňují témata: Kritický realismus se uplatňuje v próze i dramatu kritického realismu z historie z venkovského života ze současného města

Představitelé kritického realismu u nás: Ladislav Stroupežnický dílo: Naši furianti Vilém a Alois Mrštíkové drama: Maryša román: Rok na vsi K. V. Rais romány: Zapadlí vlastenci Západ Alois Jirásek Zikmund Winter román: Mistr Kampánus

Představitelé kritického realismu u nás: Ladislav Stroupežnický dílo: Vilém a Alois Mrštíkové drama: román: K. V. Rais romány: Alois Jirásek Zikmund Winter román: Naši furiantiMaryša Rok na vsi Zapadlí vlastenci Západ Mistr Kampánus

Hádej, kdo jsem!

Narodil jsem se na Malé Straně, kde jsem prožil celý svůj život. Hodně jsem cestoval. Své první lásce jsem věnoval některé své básně. Měl jsem problémy s alkoholem. Jan Neruda

Narodil jsem se v Hronově. Ve svých knihách jsem se zabýval hlavně historickou tématikou. Popsal jsem pověsti od nejstarších dob (Praotec Čech) v knize s názvem … Alois Jirásek

Ve svých básních jsem popisoval hlavně těžký úděl indiánů. Tři sbírky jsem věnoval také dětem. Zvony a zvonky Zlatý máj Skřivánčí písně Jsem představitelem ruchovců. Josef Václav Sládek

Vlastním jménem se jmenuji Bohumil Frída. Jsem představitelem lumírovců. Můj pseudonym vznikl podle názvu jedné říčky, vymyslel ho můj přítel. Napsal jsem básnické sbírky Poutí k Eldorádu, Okna v bouři. Jaroslav Vrchlický

Jsem představitelem kritického realismu v české literatuře v druhé polovině 19. století. Napsal jsem romány: Zapadlí vlastenci Západ Karel Václav Rais

Mám bratra Aloise. Spolu jsme napsali drama: Maryša román: Rok na vsi Oba jsme představiteli kritického realismu v české literatuře. Vilém Mrštík

Jaká byla politická situace v 50. letech 19. století? Která významná česká díla byla v 50. letech vydána? Jaké úrovně dosahovala česká literatura? Byla srovnatelná se světovou? Kdo byli májovci a co bylo jejich cílem? Jmenuj některé představitele májovců. Která skupina umělců navazuje na domácí tradice a rozvíjí je? Znáš některé představitele kritického realismu u nás? Kdo byli lumírovci? Jaké byly jejich představy o dalším vývoji české literatury? Jmenuj představitele lumírovců!

cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Julius_Zeyer_Vilimek.jpg cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Julius_Zeyer_Vilimek.jpg _-_Eliška_Krásnohorská.jpg _-_Eliška_Krásnohorská.jpg