M AKROREGIONY SVĚTA V ÝCHODNÍ A SIE - Č ÍNA Autor: Hana Brýdlová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Advertisements

VY_32_INOVACE_20 Jižní Amerika - Karibské, Andské, Laplatské státy
VY_32_INOVACE_ 10 Asie - Jihozápadní Asie
Obyvatelstvo a sídlo.
OBYVATELSTVO A SÍDLA.
Jižní Asie Se rozkládá na poloostrově Přední Indie a v přilehlých regionech a ostrůvkách v Indickém oc. Tvoří ji Indická tabule, která se připojila v III.horách.
Východní Evropa – Ukrajina
Stupeň rozvoje států světa
ČÍNA – ŘÍŠE STŘEDU rozloha Číny je asi 9,5 mil. km² (4.největší stát)
OBYVATELSTVO ASIE.
ASIJŠTÍ TYGŘI. Tyto státy se nacházejí v monzunové oblasti. Mají dobrou polohu na pobřeží Tichého oceánu. V posledních letech se velice rychle zlepšilo.
Autor: Mgr. Jana Pavlůsková
VY_52_INOVACE_03/2/15_ZEMĚPIS
Jižní Asie Anotace Prezentace zpracovává informace o regionu Jižní Asie i jednotlivých státech této oblasti. Obsahuje mapy, fotografie a křížovku. Autor.
VIETNAM Originální název: Cong Hoa Xa Hoi Chu Nghia Viet Nam
Autor: Mgr. Věra Sklenářová
Společenské a hospodářské prostředí
VY_32_INOVACE_12 Asie - Jižní Asie
EVROPA Martin VRZALA.
Základní škola Bohutín, okres Příbram, Bohutín 37,
Východní Asie Autor: Mgr. Marian Solčanský
Východní Asie Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková.
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
ASIE - Tibet. ASIE - Tibet OBSAH Mapa Základní informace Sídla Náboženství Vlna sebeupalování Zajímavosti.
Mimoevropské regiony – Východní Asie – Čína 1 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Čína
Předmět: Zeměpis cestovního ruchu Ročník: 1.
Made in China Lubomír Bureš
Čína Jan Dušek.
VY_32_INOVACE_13 Asie - Jižní Asie - pracovní list
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
Obyvatelstvo a sídla.
JIŽNÍ ASIE Indický subkontinent.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Východní Asie – Čína, Mongolsko a KLDR
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Život obyvatel Asie v různých nadmořských výškách Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-4 Šablona:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Indie Tadž Mahál hinduismus.
K ARTOGRAFIE – OBSAH MAP Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Čína Gobi Peking.
M AKROREGIONY SVĚTA – JÁDRA A PERIFERIE Autor: Hana Brýdlová.
L ITOSFÉRA – VNĚJŠÍ PROCESY Autor: Hana Brýdlová.
K ARTOGRAFIE – MĚŘÍTKO MAPY Autor: Hana Brýdlová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Asie- Východní Asie Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název: VY_32_INOVACE_13_03B_Japonsko Téma: Zeměpis Ameriky a.
Klepněte pro vložení textu ASIE. Eurasie Jedna velká pevnina = Eurasie Proč se dělí na Evropu a Asii? Hranice mezi Evropou a Asií: Ural – Kaspické moře.
T VORBA KARTOGRAMU Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská.
J IŽNÍ E VROPA - OBLAST S TŘEDOMOŘÍ Autor: Hana Brýdlová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_63_18 Název materiáluVýchodní.
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/ VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_9.ročník 14_Východní Asie Autor: Mgr. Jana Štruncová Anotace: Prezentace.
NÁZEV ŠKOLY: AUTOR: NÁZEV: VY_32_INOVACE_12 TEMA: ČÍSLO PROJEKTU: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace Alena Carbolová Světadíly Východní Asie Poloha,
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY I. Autor: Hana Brýdlová.
A FRIKA – PŘÍRODNÍ PODMÍNKY II. Autor: Hana Brýdlová.
J IŽNÍ A FRIKA Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638,
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
Vzdělávací materiál: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
Soudobý svět Ekonomický pohled
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Č Í N A Asijské regiony VY_32_INOVACE_19_35
Nejlidnatější světadíl
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Zeměpis 7. ročník
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
ASIE – VÝCHODNÍ ASIE - ČÍNA
Počet obyvatel na Zemi, přirozená měna obyvatelstva
Transkript prezentace:

M AKROREGIONY SVĚTA V ÝCHODNÍ A SIE - Č ÍNA Autor: Hana Brýdlová

Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblast Makroregiony světa Název vzdělávacího materiálu Východní Asie - Čína Druh učebního materiálu EVM - prezentace Anotace Výuková prezentace, seznámení s tématem, závěrečné opakování Klíčová slova Východní Asie, Čína, administrativní členění, obyvatelstvo, hospodářství Ročník2. ročník, sexta Typická věková skupina16 – 17 let Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorHana Brýdlová Zhotovenoříjen, listopad 2014 Celková velikostVelikost souboru kB

Východní Asie Doplň názvy států Východní Asie 1Čína 2Mongolsko 3KLDR 4Jižní Korea 5Japonsko

Východní Asie Obyvatelstvo 2 2. Východní Asie patří mezi nejlidnatější oblasti na Zemi. 3. Ve východní části je hustota zalidnění vysoká (130 ob./km² ). 4. V západní části je hustota zalidnění vysoká (130 ob./km² ). 5. Nejrozšířenější jazyky jsou: čínština, japonština, korejština, mongolština. 6. V oblasti většina obyvatel vyznává islám a hinduismus. 7. Většina obyvatel východní Asie vyznává buddhismus a tradiční východní náb. 8. Většina obyvatel východní Asie je mongoloidní rasy. 9. Většina obyvatel východní Asie je europoidní rasy. Určete, která tvrzení jsou pravdivá.Využijte atlas. 1. Východní Asie patří mezi málo obydlené oblasti. 10. Velká města leží převážně u východního pobřeží, na ostrově Honšú a Korejském poloostrově.

ČÍNA

Základní informace  Rozloha: 9, 6 mil. km² (3. na světě)  Počet obyvatel: 1, 3 miliardy (1. na světě)  Hustota zalidnění: 135 obyv./ km²  Hlavní město: Peking  Státní zřízení: republika se systémem jedné politické strany - komunistické

Administrativní členění: 22 provincií 5 autonomních oblastí - převážně pustinné oblasti západě – např. Vnitřní Mongolsko, ujgurská AU Sin- ťiang, Tibet) 4 samosprávná města (Peking, Šanghaj, Tianjin) 2 zvláštní administrativní oblasti: Hongkong a Macao Jazyk: čínština

Přírodní podmínky 3 hlavní geografické oblasti 1) Pouště na SZ : pánve Tarimská a Ujgurská jsou vymezené pohořími Tˇan-šanu a Altaje i širokým pásmem podél jižních hranic Mongolska ( poušť Gob i). Tato oblast se vyznačuje extrémně kontinentálním podnebím, silnými mrazy v zimě a vysokými teplotami v létě a především naprostým nedostatkem srážek. 2) Tibetská náhorní plošina : která je nejvýše položená (4 500 – 5000 m.n.m.) a největší na světě. Je obklopena a prostoupena velehorskými pásmy Karakoram, Himaláje, Pamír aj. Panuje zde vysokohorské podnebí s velkými rozdíly denních a nočních teplot, srážky se vyskytují jen na jihovýchodě a jihu. Pramení zde řeky Mekong, Jang-c´-ťiang a Chuang-che 3) Východní monzunová Čína - hustě osídlené území, rozsáhlé nížiny se vyskytují jen na dolních tocích velkých řek – Velká čínská nížina. Na severu se rozprostírá rozsáhlé pohoří Chingan, ve střední Číně pak pohoří Čchin-ling, které je přirozenou klimatickou hranicí mezi teplým jihem a studeným severem. Období dešťů a sucha – monzuny.

Základní údaje z historie 5000 let relativně izolovaná, agrární společnost Vznik Číny – 1911 Po 2. světové válce – vítězství komunistů v občanské válce – problematické politické i ekonomické reformy Ekonomické reformy po smrti diktátora Maa Ce-tunga ( 70. léta 20. století) Bouřlivý hospodářský vývoj – „dílna světa“

Obyvatelstvo 1, 3 miliardy – nejlidnatější stát světa politika jednoho dítěte Asi 50 národnostních menšin, ale 94 % jsou Chanové – přistěhovalectví Číňanů do oblastí národnostních menšin (Tibet) Nejrozšířenější náboženství jsou buddhismus, taoismus a konfuciánství, většina obyvatel je oficiálně ateistická

Růst počtu obyvatel v Číně – roky

Tibeťané Tibeťané jsou domorodí obyvatelé Tibetu a přilehlých oblastí (z větší části Tibetské náhorní plošiny). Tibeťané žijí především v Tibetské autonomní oblasti Číny. (V období let 1913–1951 byl Tibet fakticky nezávislým státem, ale po vojenské invazi se stal součástí území Čínské lidové republiky. Povstání proti režimu v letech 1989, 2008 byly krvavě potlačeny. Významné postavení u Tibeťanů má náboženství - buddhismus.

Otázky – práce s grafem 1.Jak se jmenuje v demografii období, kdy prudce roste počet obyvatel? 2.Ve kterém desetiletí začala politika „jednoho dítěte“? 3.Co je to přirozený přírůstek? 4. Jaký byl v Číně v roce 2008 (poslední zakreslené období). Kolik lidí tedy přibylo, když víme, že počet obyvatel byl asi 1,3 mld? 5. Ve kterém roce Čína dosáhla hranice 1 miliardy?

Růst počtu obyvatel v letech ‰ mil.

Otázky – práce s grafem 1.Jak se jmenuje v demografii období, kdy prudce roste počet obyvatel? (demografická revoluce) 2.Ve kterém desetiletí začala politika „jednoho. dítěte“? (70 léta minulého století) 3. Co je to přirozený přírůstek? (rozdíl mezi narozenými a zemřelými) 4.Jaký byl v Číně v roce 2008 (poslední zakreslené období). Kolik lidí tedy přibylo, když víme, že počet obyvatel byl asi 1,3 mld? ( 5 ‰, 6,5 mil.) 5.Ve kterém roce Čína dosáhla hranice 1 miliardy? (1982)

Vývoj počtu obyvatel v Číně SčítáníPočet obyv.%± ,603,417— ,581, % 19821,008,175, % 19901,133,682, % 20001,265,830, % 20101,339,724,8525.8% Zdroj:Census of China Vypočítejte průměrný přírůstek obyvatelstva v jednotlivých obdobích: Př – 1964: 11 let, tj. 19,2 : 11 = 1,75 %

Rok 1953 Rok 1982

Hustota zalidnění

Zemědělství Většina obyvatel žije na venkově a jejich hlavní obživou je zemědělství. Hlavní pěstovanou plodinou je rýže. Čína je jejím největším světovým producentem. Po Indii je Čína druhým největším světovým producentem čaje (zhruba 1/3 světové produkce). Oblasti pěstování rýže

Průmysl Čína v posledních letech zaznamenává obrovský rozmach průmyslu. Je zde významný hutnický průmysl (vyrábí se zde nejvíce oceli na světě) a textilní průmysl (největší objemem textilních výrobků na světě). Největší průmyslová centra se nacházejí na nejvíce zalidněném východním pobřeží. Čínské výrobky jsou vyváženy do celého světa. Čína se postupně stává světovou hospodářskou velmocí.

Ve srovnání se zeměmi EU a s ČR je nezaměstnanost velmi nízká. Dlouhodobě se drží na úrovni roku Porovnejte údaje z grafu s tabulkou.

Na grafu je znázorněn růst HDP Číny v letech 1997 – 2007, v roce 2013 činil 9 %. Porovnejte s ČR a se zeměmi EU.

HDP a inflace HDP dosahuje 9200 miliard dolarů - za Spojenými státy nejvyšší HDP světa. V přepočtu na jednoho obyvatele už ale Čína tak silná není dolarů na hlavu, podle parity kupní síly je to (2011). HDP velmi rychle roste v rozmezí 6 a 14 procent už od roku To je světový unikát. Díky tomu se stala Čína světovou velmocí. Inflace ve výši 2 % zcela vybočuje ze zemí BRIC. Takto nízká inflace je pro ekonomiku to nejlepší, co může být. Obvykle je totiž vysoký růst HDP doprovázen velkým zvyšováním cen. (země BRIC - počáteční písmena zemí, které reprezentují tzv. nové, rychle se rozvíjející ekonomiky Zdroj:

Nezaměstnanost a růst mezd Nezaměstnanost je v této zemi netržní, pohybuje se okolo 4 procent. Důležitý je růst mezd. Nepředstavujme si už dnes Číňana, který pracuje v továrně za minimální mzdu. Platy posledních dvacet let rostou, což se projevuje i v kupní síle obyvatel. Průměrná mzda v zemi je dnes čínských jüanů ročně – v přepočtu zhruba Kč měsíčně. Čína patří mezi velmi málo zadlužené země, její dluh ve výši 22 procent je úctyhodný. Nezapomeňme také na to, že Čína je největším věřitelem USA. Vlastní více než čtvrtinu amerického dluhu.

Závěrečné opakování 1.Na které geografické oblasti můžeme rozdělit Čínu? 2.Jaké je státoprávní uspořádání Číny? 3.Je to federace? 4.Co víš o národních menšinách v Číně? 5.Co je to „politika jednoho dítěte“? 6.Proč jsou v Číně obrovské rozdíly v hustotě zalidnění? 7.Na co je zaměřeno čínské zemědělství? 8.Které výrobky především Číňané vyváží? 9.Proč se Čína nazývá „dílna světa“? 10.Uveď 3 faktory, které charakterizují nebývalý hospodářský rozvoj Číny:

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.ANDĚL, Jiří, Ivan BIČÍK a Tomáš HAVLÍČEK. Makroregiony světa: regionální geografie pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2010, 148 s. ISBN Čína [online] [cit ]. Dostupné z: 3.MYHEIMU. Population and Natural Increase Rate of PRC [online] [cit ]. Dostupné z: ate_of_PRC.jpg 4.Demographics of China [online] [cit ]. Dostupné z: MGR. JAN ZICHA. Východní Asie [online] [cit ]. Dostupné z: 6.PETR ČERMÁK. Z čeho bude vycházet rozvoj zemí BRIC [online] [cit ]. Dostupné z: bric 7. potencial