Sociálně ekonomické a politické změny ve společnosti, jejich odraz v řízení organizace Změny v organizaci jako důsledek politických, ekonomických a sociálních.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SYSTÉMY A SUBSYSTÉMY EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Advertisements

Sociální služby SOZ.
MARKETING A MANAGEMENT
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Péče a pracovní vztahy Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Operační program Rozvoj lidských zdrojů (OP RLZ).
Sociální mobilita Sociální mobilita je pohyb sociálních subjektů (jednotlivých osob) v sociálním prostoru tvořeném soustavou sociálních pozic. P. Sorokin.
Demografie je věda, která se zabývá:
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
Create think tank! Doc. PhDr. Jaroslav Mužík DrSc. 1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE Doc.PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.
Pracovní právo ES a změny v pracovně právních předpisech v ČR.
Ruská federace x WTO a OECD
Segmentace na trhu práce, dlouhodobá nezaměstnanost
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Stáří jako sociální událost
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Občanský a družstevní sektor. překrývání sociální ekonomiky státu s občanským sektorem /nejsou totožné/ České organizace občanského sektoru občanská sdružení.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
ÚVOD DO PRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
Sociální zabezpečení Sociální služby
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Nezaměstnanost. nezaměstnanost vzniká, pokud na trhu práce převyšuje nabídka zaměstnanců poptávku firem.
Czech Statistical Office Na padesátém 81, Praha, Český statistický úřad odd. regionálních analýz a informačních služeb Praha Jana Podhorská.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Mezinárodní seminář: Kvalifikovaná pracovní síla jako zdroj konkurenceschopnosti České republiky Vytvoření konkurenceschopného pracovního trhu.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 5. Sociální politika státu Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Sociální politika Definice Objekty sociální politiky Předmět sociální politiky Úrovně sociální politiky osobní rozsah věcný rozsah.
Financování sociálního zabezpečení Mgr. Oldřich Hájek.
Správa sociálního zabezpečení
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
7lOSnQ
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
1. GLOBALIZACE TRHU PRÁCE
Subjekty a objekty veřejných politik
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Veřejné Finance.
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Rozpočtová a fiskální politika
Úvod do problematiky sociální politiky
Demografie je věda, která se zabývá:
Rozpočtová a fiskální politika
Transkript prezentace:

Sociálně ekonomické a politické změny ve společnosti, jejich odraz v řízení organizace Změny v organizaci jako důsledek politických, ekonomických a sociálních změn

Koncem roku 1989 hluboké politické změny Do vedoucích funkcí nastupují noví lidé –malé zkušenosti, jazykové bariéry Minimální manažerské dovednosti a zkušenosti V tomto období dochází k celosvětové globalizaci: Výskyt a rozvoj nových průmyslových zemí – Korea, Tchajvan, Singapur

Dramatický přechod z plánovaných do tržních ekonomik v zemích bývalého východního bloku – střední Evropa, východní Evropa, Čína Objev nových mocenských bloků, mezinárodních organizací (obchodních, finančních), sjednocování se a unifikace západní a střední Evropy

Změny v organizacích Změny technologií – zejména informačních systémů, robotizace, využití počítačů ve výrobě Změny ve výrobě, inovační a technologické změny Změny v charakteru pracovních sil (nové požadavky na pracovní síly, na jejich znalosti a dovednosti)

Významné ekonomické procesy po roce 1989 Privatizace velkého kapitálu – přímé prodeje velkých společností strategického významu zahraničním nebo domácím kapitálovým seskupením Rostoucí význam bank, investičních společností a fondů i kapitálového trhu Malá privatizace a rozvoj soukromého sektoru Majetkové restituce, řada jednotlivců i institucí získávala rozsáhlý majetek i významné sociální pozice

Sociální změny a sociální struktura Vlivy ekonomické – sociální změny Rozvoj nových technologií Realizace inovací Překotný rozvoj vědy, některých odvětví (telekomunikace) Demografické procesy – jejich vliv na sociální změny – stárnutí obyvatelstva, malé přírůstky populace. Jiná situace v Číně, Indii, Africe.

Změny hodnotové orientace – změny v chování obyvatel, rozvoj kultury a postoje k novým společenským změnám (projekty, záměry) Rozšiřování kultury, idejí, hodnot mezi zeměmi, kontinenty- vliv masmédií Informační databáze - celosvětové propojení Mnohonárodní instituce Rozvoj cestování Studium v zahraničí Pracovní příležitosti v zahraničí

Nové sociální jevy Diferenciace obyvatel, vznik nových tříd Po období, ve kterém téměř zcela vymizeli soukromí živnostníci a řemeslníci – během krátké doby vzniká skupina zámožných podnikatelů a kapitály středního i většího rozsahu Sociální nerovnosti a ohrožení některých skupin obyvatelstva chudobou Sociální solidarita – otázka jakým způsobem přispívat na sociální solidaritu, pomoc pro udržení existenčního minima a lidské důstojnosti

Sociální struktura Podstatná stránka každého fungujícího sociálního systému Vyjadřuje vztahy mezi: 1. základními prvky sociálního systému, jimiž jsou sociální jednotky, tj. jednotliví lidí 2. subsystémy, tj. různými skupinami lidí, k nimiž společenské jednotky přináležejí, popř. Institucemi těmito skupinami vytvářenými 3. společností jako celku a institucemi, které společnost tak či onak reprezentují

Společenské skupiny vytvářejí skupiny lidí – např. rodina, pracovní skupina, sousedské společenství domácností, tj. skupiny vytvářející sociální mikrosystémy Sociální mezostrukturu tvoří skupiny na vyšších stupních agregace, jejichž příslušníci nemusejí nutně mezi sebou komunikovat, mají však společné znaky, z nichž vyplývají potřeby a zájmy, které prostřednictvím svých zástupců nebo jmenovaných vedoucích, popř. určitých institucí, realizují – např. obyvatelé obce, zaměstnanci určitého podniku, členové profesionální, asociace, určitého spolku. Sociální strukturu tvoří i další kategorie lidí spjaté společenskými charakteristikami – např. demografické kategorie lidí podle pohlaví a věku, různých národností, etnické skupiny a minority, lidé z venkova, měst, skupiny podle příjmů, lidí manuálně i nemanuálně pracující – tito lidé tvoří sociální makrostrukturu, tj. celospolečenskou úroveň sociální struktury.

Sociální mobilita jako předpoklad fungování sociálního systému Určitá míra sociální mobility nutná Generační obměna a sociální reprodukce společnosti. Mobilita horizontální, vertikální – vzestupná, sestupná Sociální vztahy – ustálené i variabilní interakce lidí. Lidé svou aktivitou zajišťují svým chováním fungování i změnu sociálních systémů. Napětí zdrojem změny Ustálené regulativy chování – působí na ně určité národní či státně uspořádané společnosti – instituce. Instituce – státní organizace a subsystémy, např. výkonná moc, vláda, soudnictví, zastupitelské a právní orgány sídel, podnikové managementy, politické strany, hromadné sdělovací prostředky, společenské asociace, dobrovolná sdružení, rodina, vzdělávací systém, podniky, města. Instituce zajišťují potřeby a zájmy společnosti, skupin a jednotlivců, vstupují aktivně do utváření, fungování i vývoje sociální struktury.

Vztahy mezi lidmi – interakce v různých druzích činnosti – uskutečňování základních životních procesů Vztahy při prostorovém soužití lidí – regionální nebo sídelní Ekonomické vztahy – zahrnují procesy výroby,směny, hospodaření, vztahy organizačně institucionální jsou reprezentovány politickými a právními vazbami Jevy sociálně –psychologické, hodnotové, morální a ideologické mají charakter duchovních vztahů

Vztahy mezi různými sociálními skupinami lze charakterizovat jejich orientací vzhledem k vertikální a horizontální dimenzi sociální diferenciace Vertikální sociální diferenciace vyjadřuje sociální hierarchii, tzn. pozici jednotlivce nebo skupiny ve společnosti nebo organizaci Vertikálně od sebe odlišné pozice jednotlivců se označují jako sociální statusy. Vznik sociálních nerovnosti mezi lidmi odlišných sociálních statusů Vznik sociální třídy – příznaky nerovnosti u stejných jedinců se spojí a ustálí Pohyby mezi vertikálně odlišnými kategoriemi nebo sociálními skupinami označujeme jako vertikální mobilitu

Významné charakteristiky vertikální sociální diferenciace Úroveň dosaženého vzdělání Zaměstnanecký status, tj. profesionální postavení Mocenské postavení Příjem Majetek Spotřební (životní úroveň) Životní styl

Sociální politika Investice do lidí Hlavní cíle sociální politiky: - přispívání ke zvýšení výkonnosti ekonomiky prostřednictvím kultivace a uplatnění schopností lidí - přispívá k humanizaci společnosti uspokojováním sociálních potřeb a vytvářením podmínek pro zabezpečení aktivního a důstojného života členům společnosti

Cíle sociální politiky Aktivní Ochranné složky Intenzita uplatňování jednotlivých složek sociální politiky závisí také na počtu a charakteristice občanů, adresátů sociální péče a souvisí to s: - věkovou strukturou obyvatel - s podílem dětí, starších občanů a zdravotně handicapovaných osob, žijících na hranici sociální potřebnosti

- s početností ročníků mládeže na jednotlivé typy škol - na zdravotním stavu obyvatel apod. Subjekty sociální politiky:.¨- státní orgány na celostátní úrovni, jejich odborné orgány, ministerstva a územní orgány sociálních věcí (např. Úřady práce) Zaměstnanecké, odborové a samosprávné orgány - zaměstnavatelské orgány (svazy zaměstnavatelů) - občanské aktivity (dobročinné organizace) Občané, rodiny

Oblasti sociální politiky 1. sociální a pracovně právní zákonodárství - pojištění samostatně výdělečně činných zaměstnanců - sociální aspekty, mzdové politiky - pracovní podmínky, BOZP, Zákoník práce - pracovní doba - ochrana pracovního trhu - kolektivní vyjednávání, řešení kolektivních sporů

2. politika zaměstnanosti Regulace nabídky -stimulace nižší nabídky práce žen, důchodců -služby zaměstnanosti, zprostředkování práce, informační služby -rekvalifikace a další vzdělávání -programy pro mladé -regulace trhu – dovoz, vývoz pracovních sil Regulace poptávky -podpora podnikání -vytváření efektivních pracovních míst -daňová a odvodová politika -zvyšování flexibility pracovních sil -podpora mobility a migrace

3. Politika v oblasti vzdělávání a zdraví -školská politika státu -přístup k vyššímu vzdělání, formy selekce přijímání na vyšší stupeň vzdělání -problémy učňovského školství -podpora studujících – stipendia, koleje, menzy -zdravotní politika -dostupná lékařská péče obyvatelstvu

4. rodinná a bytová politika -péče o mladé rodiny -populační aspekty mzdové, cenové,daňové a bytové politiky -specifické problémy zaměstnanosti žen -otázky financování dětských zařízení -péče o matku a dítě -příspěvky na bydlení - životní prostředí

Sociální ochrana některých skupin obyvatelstva Stanovení životního minima (mzda a důchod) Podpory v nezaměstnanosti, sociální podpory dlouhodobě nezaměstnaným Sociální ochrana potřebných občanů a rodin s dětmi Ochrana bydlení (ochrana nájemníků, sociálně slabých občanů) Státní podpora rodin s dětmi – rodičovský příspěvek Ochrana nemocných a zdravotně postižených – nemocenské zabezpečení Poskytování ústavní sociální péče starým a invalidním občanům – sociální a charitativní služby