O BYVATELSTVO SVĚTA - ROZMÍSTĚNÍ Autor: Hana Brýdlová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Fi_III_14 Název Státy světa podle původu a počtu obyvatel Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Asie – Obyvatelstvo Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Studená, okres Jindřichův Hradec Autor: Mgr. Libor Hrbek Název : VY_32_INOVACE_8A03Z6-8_Rusko - lidé a hospodářství.
Tvorba panorámat Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
S TÁTNÍ HRANICE Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638,
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Obyvatelstvo Asie Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-3 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Předmět: Zeměpis Autor: Petra Morchová Tento výukový.
Obyvatelstvo Evropy a Evropské jazyky Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
P LODY SUCHÉ Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
ANOTACE Materiál je určen k získání informací o tom, kde a jak žijí lidé na Zemi. V úvodní výkladové části se žáci seznámí s rozložením obyvatelstva na.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_09.
Znáš kraj, ve kterém žiješ? VY_32_Inovace_15KR-7
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12
Kód DUM : VY_32_INOVACE_ICT_I/1.18
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ZEMĚPIS 8.ROČNÍK Sídla VY_32_INOVACE_ Název školy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Hospodářské výpočty 5 – PROCENTOVÝ POČET 2
VY_32_INOVACE_Fi_I_16 Název Asie – přírodní podmínky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZEMĚPIS - SVĚT Severní Amerika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
WORD Číslování stránek
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název projektu: Moderní škola
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
VY_32_INOVACE_Z8-001 ZEMĚPIS 8.ROČNÍK OBYVATELSTVO SVĚTA Název školy
Název školy: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
IKT Českosaské Švýcarsko
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
VY_32_INOVACE_
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
Název projektu: Moderní škola
VLASTIVĚDA Místo, kde žijeme Světové strany
Zpracovala: Mgr. Jana Krejčová
Věcné učení Zdravá výživa, zdravé a nezdravé potraviny
WORD Tabulky - ohraničení
Západní Evropa VY_32_Inovace_03KR-7
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Severní Amerika – Kanada 1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Návykové látky Alkohol
Pohyb a rozmístění obyvatelstva na Zemi
Srovnání obyvatelstva států
Transkript prezentace:

O BYVATELSTVO SVĚTA - ROZMÍSTĚNÍ Autor: Hana Brýdlová

Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblast Společenské a hospodářské prostředí Název vzdělávacího materiálu Obyvatelstvo světa - rozmístění Druh učebního materiálu EVM - prezentace Anotace Výuková prezentace, seznámení s tématem, závěrečné opakování Klíčová slova hustota zalidnění, jádrová oblast Ročník kvarta Typická věková skupina 14 – 15let Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorHana Brýdlová Zhotoveno Celková velikostVelikost souboru s DUM 1,7 MB

Rozmístění obyvatelstva na Zemi Nerovnoměrnost Na severní polokouli žije 90 % veškerého obyvatelstva Polovina obyvatelstva žije do 200 m.n.m. a 200 km od pobřeží ovlivňováno přírodními podmínkami a dosaženým stupněm sociálně ekonomického vývoje

Přírodní faktory, které nejvíce ovlivňují rozmístění obyvatelstva: vzdálenost od mořského pobřeží nadmořská výška podnebné podmínky

V minulosti - kvalitní půdy a vhodné klimatické poměry. V období rozkvětu průmyslu byly nejvíce osídleny oblasti těžby a zpracování nerostných surovin. Ve 20. stol se stal hl. činitelem při rozmisťování obyvatelstva proces urbanizace (poměšťování obyvatelstva a krajiny) Socioekonomické faktory, které nejvíce ovlivňují rozmístění obyvatelstva:

Hustota zalidnění Důležitým ukazatelem rozmístění obyvatelstva je hustota zalidnění = poměr počtu obyvatel k rozloze obývaného území. S …… počet obyvatel P …… jednotka plochy (km2, ha…) Nejnižší: Mongolsko (1,5 ob. / km²), Austrálie (2,5 ob. / km²), Island (3 ob. / km²), Kanada (3 ob. / km²) Nejvyšší: městské státy, Bangladéš (1023 ob. / km²) Nizozemsko (393 ob. / km²)

Státy světa podle hustoty zalidnění

Samostatná práce Vypočítej průměrnou hustotu zalidnění na Zemi, když rozloha souše je 149 mil. km², počet obyvatel asi 7 miliard: Vypočítej průměrnou hustotu zalidnění v ČR, rozloha je km², počet obyvatel 10,5 milionu:

Jádrové oblasti Vysoký podíl obyvatel Klíčové hospodářské a sociální aktivity Nejvyšší životní úroveň obyvatel 3 globální jádrové oblasti: Boswash, Tokajdó, Londýn

Hlavní seskupení obyvatelstva 1. Země východní Asie – V a SV Čína, Japonsko- ostrov Honšú a Korejský poloostrov 2. Země jižní Asie – Indoganžská nížina, celá Indie a ostrov Jáva 3. Průmyslové oblasti Evropy – Benelux, Velká Británie (středoanglická oblast), Francie (Pařížská pánev a severní Francie ), Německo (oblast Porúří a Porýní), Horní Slezsko, Pádská nížina 4. Severovýchod USA a jihovýchod Kanady – oblast Velkých jezer

5. Jihozápad USA – stát Kalifornie – území mezi městy San Francisco a San Diego 6. JV pobřeží Brazílie a oblast La Platy – území na dolním toku řek Paraná a Uruguay 7. Dolního tok řeky Nil a nilská delta – největší seskupení obyvatelstva v Africe

Mapa hustoty zalidnění oblastí

Práce s atlasem: Podle mapy přiřaďte následující města k jednotlivým hustě zalidněným oblastem: Dortmund, Turín, Milán, Kolín nad Rýnem, Kalkata, Šanghaj, Ósaka, Jakarta, Dillí, Duisburg, Jokohama, Hongkong, Tokio, Peking OblastMěsta Porýní Pádská nížina Východní Čína Indoganžská nížina Japonsko Jv Asie - Jáva

Podle mapky určete státy označené čísly

Nízká hustota zalidnění Nepříznivé přírodní, klimatické podmínky 1. vysoké teploty 2. nízké teploty 3. vysoké srážky 4. nízké (žádné) srážky 5. vysoká nadmořská výška Ke každému příkladu uveď konkrétní oblast na Zemi.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.World population density map.PNG [online] [cit ]. Dostupné z: Where People Live on Planet Earth [online] [cit ]. Dostupné z: