Osm podob profesora Zdeňka Heluse Jiří Mareš Univerzita Karlova v Praze Lékařská fakulta v Hradci Králové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Účast ve volbách do Akademického senátu Univerzity Karlovy v Praze v letech Vypracoval: Mgr. Daniel Feranc, tajemník AS UK.
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
katedra pedagogiky PedF UK
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Rada VŠ - Komise pro přípravu učitelů řešení problematiky strukturovaného studia učitelství - šetření na vysokých školách.
Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
Účast ve volbách do Akademického senátu Univerzity Karlovy v Praze v letech Vypracoval: Mgr. Daniel Feranc, tajemník AS UK.
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
dotazníkové šetření na vysokých školách
OP3BK_PSPP Pedagogická psychologie
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Pedagogická diagnostika
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Pedagogická fakulta MU
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
ABSTRAKT příspěvku (sdělení) Název příspěvku: Psychologické charakteristiky učitelů ve vztahu k jejich profesi a hodnocení výkonu pedagogické práce Autor:
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Úvod do psychologie
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Centrum pro klinické doporučené postupy LF UP v Olomouci Radim Líčeník, Kateřina Ivanová Centrum.
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Postavení pedagogiky mezi vědami
Bílá kniha Národní program rozvoje vzdělávání v ČR.
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc. katedra pedagogiky tel učitelství odborného výcviku a praxe.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Řízení výchovných a vzdělávacích institucí PaedDr. J. Šťáva, CSc
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Přehled české pedagogiky. Autoři: Mgr. Eva Boráňová Předmět:Pedagogika Třída: 4.A Datum zařazení do výuky a zapsání do třídní knihy: Jazyk.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Reflexe aktivit a výsledků projektu Reflexe aktivit a výsledků projektu Evaluace a inovativní aplikace bakalářského studijního programu Učitelství pro.
9. Tvorba individuálního plánu
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
9. Tvorba individuálního plánu
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
STANOVISKO SKAV, o. s. K PROFESNÍMU STANDARDU KVALITY UČITELE
Pedagogika a psychologie
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
NÁZEV POSTERU Jméno a příjmení autora včetně titulů
Ukázka prezentace LF MU v jednotném vizuálním stylu MU
Transkript prezentace:

Osm podob profesora Zdeňka Heluse Jiří Mareš Univerzita Karlova v Praze Lékařská fakulta v Hradci Králové

1. Helus - šéf Oddělení pedagogické psychologie Oddělení pedagogické psychologie Pedagogického ústavu J. A. Komenského ČSAV – Praha Jako vedoucí byl: tolerantní, přátelský, předvídající, inspirující Jako vedoucí byl: tolerantní, přátelský, předvídající, inspirující neměl to jednoduché, neboť dělal vedoucího souboru neměl to jednoduché, neboť dělal vedoucího souboru mnoha individualit, solitérů Celý ústav byl zrušen rozhodnutím presidia ČSAV v r Celý ústav byl zrušen rozhodnutím presidia ČSAV v r

1. Helus - šéf Bláha, K.: 3. LF UK, Klinika psychiatrie a lékařské psychologie Bláha, K.: 3. LF UK, Klinika psychiatrie a lékařské psychologie Hnilica, K. Doc.: Pražská vysoká škola psychosociálních studií Hnilica, K. Doc.: Pražská vysoká škola psychosociálních studií Hnilicová, H.: 1. LF UK, Ústav veřejného zdravotnictví a medicínského práva Hnilicová, H.: 1. LF UK, Ústav veřejného zdravotnictví a medicínského práva Hrabal, Vl. ml. Prof.: Universität klinik Ulm, Psychosomatische Medizin und Psychotherapie Hrabal, Vl. ml. Prof.: Universität klinik Ulm, Psychosomatische Medizin und Psychotherapie Krykorková, H.: Filozofická fakulta UK, Katedra pedagogiky Krykorková, H.: Filozofická fakulta UK, Katedra pedagogiky Kulič, V. Prof. : Pedagogická fakulta UK Praha Kulič, V. Prof. : Pedagogická fakulta UK Praha Mareš, J. Prof. : Lékařská fakulta UK v HK, Ústav sociálního lékařství Mareš, J. Prof. : Lékařská fakulta UK v HK, Ústav sociálního lékařství Novák, Z.: PÚ JAK ČSAV Novák, Z.: PÚ JAK ČSAV Pavelková, I. Doc.: Pedagogická fakulta UK Praha Pavelková, I. Doc.: Pedagogická fakulta UK Praha Pstružinová, J.: VŠCHT Praha, Katedra učitelství a humanitních věd Pstružinová, J.: VŠCHT Praha, Katedra učitelství a humanitních věd

2. Helus – autor odborných publikací Linhart, J., Helus, Z., Zehner, K., Chlup. O. O pozorování a hodnocení žáků. Praha: SPN, 1962 Linhart, J., Helus, Z., Zehner, K., Chlup. O. O pozorování a hodnocení žáků. Praha: SPN, 1962 Helus, Z. Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha: SPN, 1973, Helus, Z. Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha: SPN, 1973, Helus, Z., Hrabal, Vl. ml., Kulič, V., Mareš, J. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN, Helus, Z., Hrabal, Vl. ml., Kulič, V., Mareš, J. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: SPN, Helus, Z., Kulič, V., Mareš, J. Základní teoretické a metodologické problémy pedagogické diagnostiky. Praha: Ústav školských informací, Helus, Z., Kulič, V., Mareš, J. Základní teoretické a metodologické problémy pedagogické diagnostiky. Praha: Ústav školských informací, Helus, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha: SPN, 1982 Helus, Z. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha: SPN, 1982

2. Helus – autor odborných publikací Helus, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Helus, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Helus, Z., Lukášová, H. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, Helus, Z., Lukášová, H. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: filozofická východiska a pedagogické souvislosti. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, Helus, Z., Bravená, N., Franclová, M. Perspektivy učitelství. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Helus, Z., Bravená, N., Franclová, M. Perspektivy učitelství. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012 Jedlička, R., Helus, Z. Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum, Jedlička, R., Helus, Z. Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum, 2014.

3. Helus - badatel a obránce dítěte obohatil naše uvažování o několik závažných kategorií: obohatil naše uvažování o několik závažných kategorií:  osobností se člověk jen nerodí, ale stává  dítě nelze zužovat na žáka, klíčové je ucelené, osobnostní pojetí dítěte  žák má potenciality, po nichž je třeba pátrat a rozvíjet je, aktualizovat v něm to dobré  důležité pro výchovu je pojetí žáka/dítěte dospělými

4. Helus – akademický funkcionář na Pedagogické fakultě UK působí od r na Pedagogické fakultě UK působí od r za prvního polistopadového děkana prof. Jiřího Kotáska ( ) byl proděkanem pro vědu a výzkum za prvního polistopadového děkana prof. Jiřího Kotáska ( ) byl proděkanem pro vědu a výzkum v letech zastával prof. Helus funkci děkana fakulty v letech zastával prof. Helus funkci děkana fakulty za děkana doc. Vašáka (2000 – 2003) nebyl členem vedení za děkana doc. Vašáka (2000 – 2003) nebyl členem vedení za děkana doc. Beneše (2004 – 2008) byl proděkanem pro vědu a výzkum za děkana doc. Beneše (2004 – 2008) byl proděkanem pro vědu a výzkum za děkanky prof. Wildové (2009 – dále) je proděkanem bez portfeje za děkanky prof. Wildové (2009 – dále) je proděkanem bez portfeje

5. Helus – reformátor školství Po listopadu 1989 podporovatel alternativních proudů ve vzdělávání, zejména waldorfského školství Po listopadu 1989 podporovatel alternativních proudů ve vzdělávání, zejména waldorfského školství Spoluautor reformy českého základního školství: Spoluautor reformy českého základního školství:  Helus, Z., Piťha, P. Návrh pojetí obecné školy. Praha: Portál, 1993  Helus, Z., Piťha, P. Návrh pojetí občanské školy. Praha: Portál, 1994  Piťha, P., Helus, Z. Vzdělávací program Občanská škola: pojetí občanské školy : učební osnovy občanské školy. Praha: Portál, 1996, 474 s.

6. Helus – obránce učitelské profese Neklesnout na úroveň naříkavého zobecňování (Helus, 2011) Neklesnout na úroveň naříkavého zobecňování (Helus, 2011) Profese učitelství žije v rozporné situaci: význam profese narůstá, Profese učitelství žije v rozporné situaci: význam profese narůstá, ale je zatlačována do pozice, kdy nemůže nárokům dostát: ale je zatlačována do pozice, kdy nemůže nárokům dostát:  přetížení a osamocenost  absence pomoci a sociální opory  nedostatečná péče o kompetence  zpochybňování nezbytnosti univerzitního vzdělávání  (dodávám: scholarizace celospolečenských problémů) Nová strategie přípravy na profesi: Nová strategie přípravy na profesi:  6 kompetenčních oblastí  posilování jejich vnímané vlatní zdatnosti a způsobilosti dosahovat vytčených cílů

7. Helus – popularizátor odborných poznatků ne každý badatel umí oslovit učitelskou veřejnost ne každý badatel umí oslovit učitelskou veřejnost ne každý badatel umí oslovit laickou veřejnost – rodiče, ale i žáky ne každý badatel umí oslovit laickou veřejnost – rodiče, ale i žáky vyložit strukturovaně a srozumitelně hlavní problémy i naznačit, jak by se daly řešit: vyložit strukturovaně a srozumitelně hlavní problémy i naznačit, jak by se daly řešit:  Helus, Z. Vyznat se v dětech. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984,  Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004,  Helus, Z. Psychologie pro střední školy. Praha: Fortuna, 1995, 1999, 2003, 2010, 2013  Helus, Z. Úvod do psychologie. Učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada, 2011.

8. Helus – umělec a literární publicista Odlišuje se od většiny autorů odborných publikací svou originální prací s českým jazykem: Odlišuje se od většiny autorů odborných publikací svou originální prací s českým jazykem: jeho slovník je rozsáhlejší, používá nepříliš běžné výrazy; neváhá zařadit i vzácně se vyskytující slova jeho slovník je rozsáhlejší, používá nepříliš běžné výrazy; neváhá zařadit i vzácně se vyskytující slova jeho stavba vět a celých souvětí prozrazuje velkou literární zkušenost až virtuozitu jeho stavba vět a celých souvětí prozrazuje velkou literární zkušenost až virtuozitu přitom nikdy nejde o samoúčelnost, o oslňování čtenáře přitom nikdy nejde o samoúčelnost, o oslňování čtenáře vybočením z prefabrikovaných slovních spojení nutí čtenář, aby zpozorněl, aby lépe vynikla prezentovaná myšlenka, autorovo poselství vybočením z prefabrikovaných slovních spojení nutí čtenář, aby zpozorněl, aby lépe vynikla prezentovaná myšlenka, autorovo poselství

8. Helus – umělec a literární publicista Básník - publikoval své verše v šedesátých letech v časopisech: Básník - publikoval své verše v šedesátých letech v časopisech:  Plamen ( )  Tvář ( , ),  Sešity pro mladou literaturu ( )  Orientace ( )  Arch (jaro-léto 1969) Literární publicista: Literární publicista:  Diskuse o funkci dětské literatury v utváření osobnosti (Zlatý máj, 1967)  Diskuse o smyslu tvorby: Co je poezie a jaká má být (Orientace, 1967)