Chování spotřebitele Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
ÚVOD DO MARKETINGU.
Tvorba cen v maloobchodě
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Cenová strategie Eduard Andráši.
4.Analýza trhu.
Základy marketingu šestá přednáška
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_196.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Marketingové prostředí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_12.
úvod pojetí a obsah marketingu
2.Marketingové prostředí
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
MARKETING.
doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Nákupní chování spotřebitele
VI. Chování spotřebitelů při nákupu Otázky: 1.Jak odhadnout pravděpodobné nákupy 2.Jak sociol.a psych. vlivy působí na chování domácností při nákupu 3.Proč.
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Preferenční kritéria při nákupu potravin Preferential factors affecting food purchases.
ANALÝZA TRHŮ A KUPNÍ CHOVÁNÍ ORGANIZACÍ
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Nákupní rozhodování.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
MARKETINGOVÝ MIX VE SLUŽBÁCH
Tržní prostředí.
8. Marketing.
Kupní chování a EU.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Chování spotřebitele Zákazníci, trhy, segmentace.
Chování spotřebitele Zákazníci, trhy, segmentace.
Ing. Jitka Nesnídalová, Ph.D. SVŠES, s.r.o. Praha
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Marketingové prostředí Úloha marketingu v podniku.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Základy marketingu šestá přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Model struktury strategického managementu
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Strategie.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Podklady pro zpracování semestrální práce
MARKETING Přednáška P
Vztahy se zákazníky.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
Segmentace trhu. Segmentace trhu Trh je tvořen velkým počtem zákazníků, kteří se liší svými potřebami, možnostmi…. Segmentace je rozdělení trhu na.
MARKETING 2.
Trhy kulturního dědictví a umění
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Chování spotřebitele Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace

Zákazníci - Návštěvníci Náhodní návštěvníci Občasní návštěvníci Pravidelní návštěvníci Turisté Místní návštěvníci

Zákazníci na trhu s uměním Sběratel Investor Dekorace Impulsivní nákup Dílo na zakázku

Vlivy působící na rozhodování zákazníků7 „O“ (7 otázek) 1.Kdo jsou zákazníci – Occupants 2.Co na trhu vyhledávají – Objects 3.Proč, za jakým účelem – Objectives 4.Kdo všechno se podílí na tomto procesu – Organizations 5.Jak probíhají transakce a operace na trhu – Operations 6.Kdy, při jaké příležitosti (stimuly) – Occasions 7.Kde je odbytiště, kde se nakupuje – Outlets

Faktory ovlivňující chování zákazníka Marketingové nástroje  Produkt  Cena  Distribuce (čas + místo)  Marketingová komunikace Ostatní podněty  Okolí zákazníka  Technologie  Politické faktory  Kulturní faktory  Makroprostředí

Analýza spotřebitele 1. Ostatní podněty - vnější 2. Marketingové nástroje 3. Spotřebitel 4. Rozhodovací proces 5. Kupní rozhodnutí 6. Kupní chování 7. Modifikace produktu 8. Nabídka

Faktory Kulturní Sociální Osobní Psychologické

Kulturní faktory Kultura Subkultura  Národnost  Náboženství  Rasa  Geograficky Společenské vrstvy  Nejvyšší  Horní  Vyšší střední  Střední (nižší střední)  Dělnická  Dolní  Nejnižší

Sociální faktory Referenční skupiny Členské skupiny  Primární členské skupiny Rodina  Sekundární členské skupiny Aspirační skupiny Nežádoucí skupiny Skupinový vliv Vůdce mínění

Rodina Faktor  Kulturní  Sociální  Osobní Primární referenční skupina Dominance  Muž  Žena  Bez dominance  Zprostředkovaná dominance dětí Kupní síla mladistvých

Další sociální faktory Role Statusy

Osobní faktory Povolání Osobnost a sebeuvědomění Ekonomické podmínky Věk a životní cyklus Životní styl  AIO  VALS

Osobní faktory Osobnost a sebeuvědomění Skutečné sebeuvědomění  Jaký jsem Ideální sebeuvědomění  Jaký bych chtěl být Skutečné sebeuvědomění v pojetí ostatních  Jak si myslím, že mě vidí ostatní Ideální sebeuvědomění v pojetí ostatních  Jak bych chtěl, aby mě viděli ostatní

Osobní faktory Ekonomické podmínky Milton Friedman –  hypotéza o permanentním důchodu Franco Modigliani  model životního cyklu Příjem Bohatství Daně Sociální zabezpečení Postoj ke spoření a dluhům Inflace

Osobní faktory Etapy životního cyklu Singles Život v páru Plné hnízdo  1. malé děti  2. školní děti  3. dospělé děti Prázdné hnízdo  1. pracují  2. v důchodu Osamělí  1. pracují  2. v důchodu Odlišnosti Třígenerační domácnost Starší orientovaní na potřeby vnoučat Samoživitel(ka) Celoživotní singles Bezdětné páry 4% menšina

Osobní faktory - Životní styl AIO Activities, Interests, Opinions VALS Values + Lifestyles vals/ustypes.shtml

VALS™ Segment Sizes 11.3%14.2%12.7% 16.5%11.5%11.8% 12.0% 10%

Životní styly Konzervativní = tradicionalisté = belonging Avantgardisté = dosahovatelé = achievers Např.  Oligarchové  Kozáci  Ruské duše  Chameleoni  Slepí chodci

Psychologické faktory Motivace  Maslow, Herzberg, Freud Vnímání  Selektivní pozornost Velikost Potřeby Očekávané stimuly  Selektivní zkreslení  Selektivní zapamatování Učení  Pohnutky a podněty  Zobecnění a rozlišování Mínění a postoje

Potřeby a motivace návštěvníků galerií a muzeí Estetický prožitek Potřeba kontinuity a sounáležitosti s minulostí Potřeba společenské sounáležitosti Potřeba poznávání Potřeba úcty a obdivu Potřeba odpočinku

Potřeby a motivace zákazníků na trhu s uměním Dekorační a estetický prožitek Potřeba prestiže a společenské sounáležitosti Diverzifikace portfolia Nostalgie - potřeba kontinuity a sounáležitosti s minulostí Potřeba úcty a obdivu

Kupní role Iniciátor Ovlivňovatel Rozhodovatel Kupující Uživatel

Assaelův model kupního chování zaujetí při výběru ► rozdíly mezi produkty ▼ vysokénízké velké, zákazník rozlišuje komplexní kupní chování chování hledající rozmanitost malé nebo je zákazník není s to rozlišit disonančně redukční chování stereotypní, zvykové chování

Modely rozhodování spotřebitele Extenzívní řešení problému  Velké množství informací  Neporovnatelné informace  Bez stanovených priorit Limitované řešení problému  Jsou kritéria pro hodnocení  Nejsou stanoveny preference Rutinní odezva  Zkušenosti z dřívějška  Volba dle zavedených kritérií  Doplňující informace k ověření správnosti rozhodnutí

Modely rozhodování spotřebitele Ekonomický pohled  Všechny informace  Zpracovat  Vyhodnotit  Využít Teorie racionálních rozhodnutí  Herbert Simon Kognitivní pohled  Aktivní vyhledání a vyhodnocení informací  Přiměřené množství  Schopnost zpracovat informace  Preference  Zaměření na cíl nezahlcení informacemi

Modely rozhodování spotřebitele Pasivní pohled  Objekt k manipulaci  Impulsivní  Iracionální  Nástroj marketérů Emocionální pohled  Pocity, emoce, nálada Sociologický přístup  Prostředí, normy, pravidla Psychologický behaviorální přístup  Stimuly, podněty, odezva

Modely rozhodování spotřebitele Marshallův model  Kupující – rozumný jedinec, max. U, min. C, P Veblenův model  Vliv skupiny  Identifikovat se s ní nebo uniknout Copelandův model – nákup:  Běžný  Promyšlený  Specializovaný Baudrillard-Beckerův model  Konzumací vytváříme určitá znamení

Zkoumání rozhodování zákazníka Introspektivní Retrospektivní Prospektivní Preskriptivní

Modifikace produktu Skutečná modifikace Psychologické modifikace  Psychologické přemístění (změna mínění o značce)  Konkurenční sesazení (změna mínění o konkurenčních značkách)  Modifikace přikládaného významu (změna významu užitných vlastností)  Zdůraznění opomíjených vlastností  Modifikace zákazníkova ideálního produktu (změna ideální představy spotřebitele)

Etapy kupního procesu Identifikace problému – vjem potřeby Sběr informací  Osobní zdroje  Zkušenostní zdroje  Veřejné zdroje  Komerční zdroje Hodnocení alternativ Rozhodnutí o koupi Chování po koupi

Hodnocení alternativ Kompenzační strategie  Model očekávané hodnoty (prostý, vážený)  Model ideálního produktu (prostý, vážený) Eliminační strategie  Konjunktivní model  Disjunktivní model  Lexikografický model

Kupní rozhodnutí Kupní záměr  Co? Značka, typ / Autor, dílo, období  Kde? Obchodník  Kolik? Množství  Kdy?  Jak? Způsob placení… Stanovisko ostatních Neočekávané situační faktory

Používání produktu Ponechá si ho  K původnímu účelu  K jinému účelu  Uloží Zbaví se ho dočasně  Půjčí  Pronajme Zbaví se ho trvale  Daruje  Vymění  Prodá  Vyhodí

Chování firemních zákazníků V art marketingu platí jen některé z obecných principů

Specifika profesionálních trhů Méně zákazníků Větší zákazníci (monopson) Znalost produktu, profesionální zákazníci, komplexní rozhodování Úzké dodavatelsko-odběratelské vztahy Geografická koncentrace vs. Rozptýlenost zákazníků Závislost poptávky (odvozená, nepružná, kolísavá poptávka) Přímé nákupy Reciprocita

Kupní situace Přímý opakovaný nákup Modifikovaný opakovaný nákup První nebo nový nákup  Podmínky (just-in-time)

Role na firemních trzích Iniciátoři Uživatelé Ovlivňovatelé Rozhodovatelé Schvalovatelé Nákupčí Strážci

Faktory ovlivňující kupní chování na firemních trzích (1) Prostředí  Úroveň poptávky  Ekonomická situace  Úrokové míry  Technologické změny  Politické vlivy  Legislativní vlivy  Konkurence  Sociální zodpovědnost Organizace  Cíle  Politika  Procesy  Organizační struktura  Systémy

Faktory ovlivňující kupní chování na firemních trzích (2) Interpersonální  Zájem  Autorita  Postavení  Sympatie  Přesvědčivost Individuální  Věk  Příjem  Vzdělání  Pracovní zařazení  Osobnost  Postoj k riziku  Kultura

Kupní proces Zjištění problému Údaje o potřebě Specifikace produktu Hledání dodavatele Posouzení nabídek Výběr dodavatele Objednávka, kontrakt Zhodnocení Hodnocení  Cena  Kvalita  Reputace dodavatele  Spolehlivost produktu  Doprovodné služby  Pružnost dodavatele

Segmentace

Cílený marketing Segmentace trhu  Identifikace segmentačních proměnných  Specifikace charakteristických rysů tržních segmentů Tržní cílení  Hodnocení přitažlivosti jednotlivých segmentů  Volba cílových segmentů Tržní umísťování  Stanovení umísťovacích strategií pro cílové segmenty  Vypracování a implementování komunikační umísťovací koncepce

Segmentace zákazníků Segmentem rozumíme dostatečně velkou jasně identifikovatelnou skupinu zákazníků.

Úrovně segmentace Hromadný marketing Segmentový marketing Výklenkový marketing Individuální marketing Lokální marketing

Typy segmentace Homogenní preference Difuzní preference Shlukové preference

Postup při segmentaci trhu Průzkum trhu Analýza Profilování  Štěpení trhu

Geografická segmentace Oblast Počet obyvatel Charakter oblastí Podnebí

Demografická segmentace Pohlaví Věk Vzdělání Příjem Zaměstnání Životní cyklus rodiny, velikost rodiny (Náboženství, národnost, společenská vrstva…)

Psychografická segmentace Společenské vrstvy Životní styl Osobnostní charakteristiky

Segmentace podle chování zákazníka Příležitost Loajalita Připravenost Postoje

Segmentace firem a organizací Velikost Místo Obor činnosti Zdroje

Subjektivní proměnné Zájmy a preference majitele Osobní vztahy

Výhody segmentace Pravidla segmentace Velikost Měřitelnost Dostupnost

Typy návštěvníků prodejních galerií Investor Investor – mecenáš Nadšenec Estét Sběratel Snob Dárce

Typy zákazníků galerií a muzeí Znalci – profesionálové (professionals) Znalci amatéři (hobbyists) Průzkumníci, objevitelé (explorers) Hledači zážitků (experience seekers) Zprostředkovatelé (facilitators) Ovce (sheep) Duchovní poutníci (spiritual pilgrims) Zvědavci (curiosity-driven visitors) Konzumenti Snobi Kritici

Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na © Radka Johnová, 2015