Vývoj dětského čtenářství a role školy v tomto procesu. Specifika dětského čtenářství. KBO/0286.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
Knihovny – zdroj informací OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
H ODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Martin Malčík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_8_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_BŘETISLAV A JITKA Název: BŘETISLAV.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_13_Česká.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_13_POSTNATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávací program v oboru dětské lékařství MUDr. Jana Mathonová, prim. dětského oddělení Kroměřížské nemocnice a.s.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E Mladší školní věk.
Marcela Hrdličková, ÚČL FF MU1 Proměny české příběhové prózy ze života dětí a mládeže mezi lety
Filosofie v česky psané literatuře Příprava antologie literárních textů k filosofickému hledání s žáky a studenty Pedagogická sekce České křesťanské.
ZÁKLADNÍ POTŘEBY DĚTÍ MUDr. EVA VANÍČKOVÁ,CSc. Ústav zdraví dětí a mládeže.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Dětský domov a Základní škola Liptál
Pedagogická psychologie
Následky falešných nařčení ze sexuálního zneužití u dětí
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Práce s textem VY_32_INOVACE_1B_20
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Specifika výuky češtiny jako druhého/cizího jazyka pro děti a mládež
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Goethe-Institut Praha S knížkou do života (Bookstart) 23. října 2017
Právo sociálního zabezpečení
Karel Svoboda AUTOR: Mgr. Aleš Skála
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
MŠ,ZŠ,SŠ pro sluchově postižené Valašské Meziříčí
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Právo sociálního zabezpečení
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Anglie
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
ČÍST JE STEJNĚ KRÁSNÉ A ZDRAVÉ JAKO BĚHAT...
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
Střední škola obchodně technická s. r. o.
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Vývoj dětského čtenářství a role školy v tomto procesu. Specifika dětského čtenářství. KBO/0286

Předškolní dítě a jeho vztah ke knize dle Vl. Gebhartové neliterární podoba dospělý prostředník kniha jako hračka tři fáze předčtenářského období

Zdeněk Helas: Charakteristika dnešního dítěte předškolního věku „V prvních letech života se s dalekosáhlými důsledky pro další věkové období a často celý život rozhoduje o tom, bude-li dítě s to přijímat lásku druhých osob a milovat druhé osoby. Bude-li cítit potřebu vrůstat do mezilidských vztahů nebo spíše se jim vyhýbat. Bude-li se lidí spíše bát nebo bude-li po nich toužit.“

Proměny dětského čtenářství dle O. Chaloupky věkové vymezení knihy – pouze přibližné psychologická etapizace ontogeneze identifikace, anticipace, kompenzace percepce, kontemplace, perseverace synkretický/fyziognomický přístup naivní realismus

Počátek školní docházky socializace závislost x emancipace fantazie introvertní x extrovertní „Má-li fantazie dítěte plnit své poslání v rozvoji dítěte, je pro ni rozhodující úroveň a kvalita stimulace. Není-li tato stimulace přiměřená, chybí posléze fantazii dítěte aktivizační a formativní smysl, dětská fantazie stagnuje, retarduje, stává se neplodnou, neúčinnou a také neuspokojivou.“ (Otakar Chaloupka)

předškolní/počátek školního věku ◦psychické dispozice ◦vstupní fáze (nemůže být opakována) ◦konstitutivní význam prepubescence ◦synkretický přístup vystřídán naivním realismem ◦rozlišuje mezi povinnostmi a zájmy ◦motivace k četbě emociální, prožitková ◦vzory ◦literatura koresponduje s jeho potřebami

Fáze čtenářské erupce rozhodující význam čtenářská vášeň zájem o příběhovou jedinečnost a syžetový spád identifikace, anticipace čtenářskými postoji se blíží dospělému

v každém z těchto období může nastat chyba -> překrytí přirozené chuti dítěte číst -> oslabení spontánní potřeby číst

Fáze rozvoje dětského čtenářství dle A. Kreislové, J. Kopála první fáze dětského čtenářství (protočtenářské období) ◦mladší předčtenářský věk: rok věku dítěte ◦starší předčtenářský věk: rok věku dítěte poslechová fáze leporela, omalovánky

Druhá fáze rozvoje dětského čtenářství od šesti do osmi let -> hlasité čtení od devíti do deseti či jedenácti let -> tiché čtení poezie pro děti, drobnější epické útvary, knížky prvního čtení

Třetí fáze rozvoje dětského čtenářství od jedenácti do patnácti let věku pubescentní diferenciace čtenářských zájmů odklon zájmu o poezii (apoetický věk)

Dítě v procesu literární komunikace; interkomunikační činitelé rodina učitelé a škola vrstevníci a kamarádi knihovny a knihovníci knihkupectví internet film časopisy, literární kritika

Studijní literatura CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha : Victoria Publishing, vyd. 103 s. KRAMPLOVÁ, Iveta; POTUŽNÍKOVÁ, Iveta. Jak (se) učí číst. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, vyd. 95 s. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? : obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize : (2007). Vyd. 1. Brno : Host, s. ISBN (Host), ISBN (NK ČR). S. 35.ISBN ISBN VĚŘÍŠOVÁ, Irena. Kudy vede cesta ke čtenáři? : rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni základní školy. Praha : GAC, Vyd s.

Další studijní literatura: Aktuální otázky literatury pro děti a mládež a její reflexe. 1. vyd. Slavkov u Brna: BM Typo, s. Ladění. Blažek, J., Nedvěd, L., Pospíšilová, M. Gejgušová, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, s. Höflerová, Eva, ed. a Doupalová, Eva, ed. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi: problematika tvorby pro děti a mládež a její recepce na konci 20. století: Sborník. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, s. Novák, Radomil, ed. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi: svoboda jazyka - jazyk svobody. Sborník. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, s. mediim-rozumeji-ale-jinak-medialni-vychova-v-rodine-15.html mediim-rozumeji-ale-jinak-medialni-vychova-v-rodine-15.html