Vývoj dětského čtenářství a role školy v tomto procesu. Specifika dětského čtenářství. KBO/0286
Předškolní dítě a jeho vztah ke knize dle Vl. Gebhartové neliterární podoba dospělý prostředník kniha jako hračka tři fáze předčtenářského období
Zdeněk Helas: Charakteristika dnešního dítěte předškolního věku „V prvních letech života se s dalekosáhlými důsledky pro další věkové období a často celý život rozhoduje o tom, bude-li dítě s to přijímat lásku druhých osob a milovat druhé osoby. Bude-li cítit potřebu vrůstat do mezilidských vztahů nebo spíše se jim vyhýbat. Bude-li se lidí spíše bát nebo bude-li po nich toužit.“
Proměny dětského čtenářství dle O. Chaloupky věkové vymezení knihy – pouze přibližné psychologická etapizace ontogeneze identifikace, anticipace, kompenzace percepce, kontemplace, perseverace synkretický/fyziognomický přístup naivní realismus
Počátek školní docházky socializace závislost x emancipace fantazie introvertní x extrovertní „Má-li fantazie dítěte plnit své poslání v rozvoji dítěte, je pro ni rozhodující úroveň a kvalita stimulace. Není-li tato stimulace přiměřená, chybí posléze fantazii dítěte aktivizační a formativní smysl, dětská fantazie stagnuje, retarduje, stává se neplodnou, neúčinnou a také neuspokojivou.“ (Otakar Chaloupka)
předškolní/počátek školního věku ◦psychické dispozice ◦vstupní fáze (nemůže být opakována) ◦konstitutivní význam prepubescence ◦synkretický přístup vystřídán naivním realismem ◦rozlišuje mezi povinnostmi a zájmy ◦motivace k četbě emociální, prožitková ◦vzory ◦literatura koresponduje s jeho potřebami
Fáze čtenářské erupce rozhodující význam čtenářská vášeň zájem o příběhovou jedinečnost a syžetový spád identifikace, anticipace čtenářskými postoji se blíží dospělému
v každém z těchto období může nastat chyba -> překrytí přirozené chuti dítěte číst -> oslabení spontánní potřeby číst
Fáze rozvoje dětského čtenářství dle A. Kreislové, J. Kopála první fáze dětského čtenářství (protočtenářské období) ◦mladší předčtenářský věk: rok věku dítěte ◦starší předčtenářský věk: rok věku dítěte poslechová fáze leporela, omalovánky
Druhá fáze rozvoje dětského čtenářství od šesti do osmi let -> hlasité čtení od devíti do deseti či jedenácti let -> tiché čtení poezie pro děti, drobnější epické útvary, knížky prvního čtení
Třetí fáze rozvoje dětského čtenářství od jedenácti do patnácti let věku pubescentní diferenciace čtenářských zájmů odklon zájmu o poezii (apoetický věk)
Dítě v procesu literární komunikace; interkomunikační činitelé rodina učitelé a škola vrstevníci a kamarádi knihovny a knihovníci knihkupectví internet film časopisy, literární kritika
Studijní literatura CHALOUPKA, Otakar. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha : Victoria Publishing, vyd. 103 s. KRAMPLOVÁ, Iveta; POTUŽNÍKOVÁ, Iveta. Jak (se) učí číst. Praha : Ústav pro informace ve vzdělávání, vyd. 95 s. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme? : obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize : (2007). Vyd. 1. Brno : Host, s. ISBN (Host), ISBN (NK ČR). S. 35.ISBN ISBN VĚŘÍŠOVÁ, Irena. Kudy vede cesta ke čtenáři? : rozvoj dětského čtenářství na druhém stupni základní školy. Praha : GAC, Vyd s.
Další studijní literatura: Aktuální otázky literatury pro děti a mládež a její reflexe. 1. vyd. Slavkov u Brna: BM Typo, s. Ladění. Blažek, J., Nedvěd, L., Pospíšilová, M. Gejgušová, Ivana. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Vyd. 1. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, s. Höflerová, Eva, ed. a Doupalová, Eva, ed. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi: problematika tvorby pro děti a mládež a její recepce na konci 20. století: Sborník. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, s. Novák, Radomil, ed. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi: svoboda jazyka - jazyk svobody. Sborník. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, s. mediim-rozumeji-ale-jinak-medialni-vychova-v-rodine-15.html mediim-rozumeji-ale-jinak-medialni-vychova-v-rodine-15.html